در عصری که دنیای دیجیتال پر از تبلیغاتی بوده که برای جلب توجه ما رقابت می‌کنند، گشت‌و‌گذار در فضای آنلاین مانند عبور از یک بازار شلوغ است که در آن، هر کلیک به‌مثابه کالایی به حساب می‌آید که بین تبلیغ‌کنندگان و کاربران معامله می‌شود. در میان این هجوم تبلیغات، می‌خواهیم با یک ارز دیجیتال به نام بیسیک اتنشن (BAT) آشنا شویم. BAT چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال و یک مفهوم انقلابی بوده که به‌دنبال تعریف مجدد ماهیت تعامل آنلاین است.


دنیایی را تصور کنید که در آن توجه شما صرفا بر روی کالای غول‌های فناوری نیست، بلکه دارایی ارزشمندی دارید که کنترل کامل آن به دست خودتان است. از Basic Attention Token صحبت می‌کنیم، اکوسیستمی که در آن کاربران برای توجه کردن به محتوا، پاداش می‌گیرند و تبلیغ‌کنندگان هستند که مستقیما این پاداش را می‌پردازند.


اما Basic Attention Token چگونه کار می‌کند و چه چیزی آن را از مدل‌های تبلیغاتی سنتی متمایز ساخته است؟ در این مقاله، به مدل کارکرد BAT می‌پردازیم و چگونگی استفاده آن از فناوری بلاک‌ چین و انگیزه‌های نوآورانه‌اش برای ایجاد یک اقتصاد دیجیتال عادلانه‌تر، شفاف‌تر و سودآورتر را بررسی خواهیم کرد.


 رمز ارز بیسیک اتنشن توکن (BAT) چیست؟

رمز ارز بیسیک اتنشن توکن (BAT) چیست؟

بیسیک اتنشن توکن (BAT) یک رمز ارز دیجیتال و توکن کاربردی محسوب می‌شود که برای متحول کردن صنعت تبلیغات دیجیتال و تغییر نحوه تعامل کاربران با محتوای آنلاین و تبلیغات طراحی شده است. BAT که توسط برندن ایک، یکی از بنیان‌گذاران موزیلا و فایرفاکس ایجاد شده، هدفش رسیدگی به برخی از مسائل تهدیدکننده کلیدی اکوسیستم تبلیغات آنلاین فعلی، مانند نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، کلاهبرداری در تبلیغات و تعامل با کاربر است.


بیسیک اتنشن در اکوسیستم مرورگر Brave فعالیت می‌کند که یک مرورگر وب است که حریم خصوصی و امنیت کاربر را در اولویت قرار می‌دهد. BAT به‌عنوان ارز اختصاصی مرورگر Brave عمل می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد که در ازای توجه و تعامل خود با تبلیغات، پاداش کسب کنند و درعین‌حال، مکانیزمی را برای تبلیغ‌کنندگان فراهم می‌سازد تا به‌شیوه‌ای کارآمدتر و شفاف‌تر، به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند.


حدود ۱.۵ میلیارد توکن بیسیک اتنشن وجود دارند که تقریبا همه این واحدها در گردش بازار هستند. شاید برایتان جالب باشد که در ۳۰ ثانیه اول عرضه اولیه بیسیک اتنشن، بیش از ۳۵ میلیون دلار سرمایه از مردم جمع‌آوری شد. این پلتفرم و ارز دیجیتال BAT تاکنون موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌اند. یادتان باشد که تمامی توکن‌های بیسیک اتنشن در همان ابتدا استخراج شدند و به همین دلیل، چیزی تحت‌عنوان استخراج BAT نداریم.


از بزرگ‌ترین موفقیت‌های ارز دیجیتال Basic Attention Token در چند وقت اخیر می‌توان به افزوده شدن کیف پول BAT به مرورگر بریو و پشتیبانی یوتیوب از ارز دیجیتال بیسیک اتنشن توکن اشاره کرد. ملتم دمیروس، مدیر ارشد coinshares اعتقاد دارد: «بیسیک اتنشن پیشگام عصر جدیدی از تبلیغات است و آینده روشنی در پیش رو دارد.» موردی که موجب تمایز ارز بیسیک نسبت به سایر توکن‌ها می‌شود، تکنولوژی به‌کاررفته در این پروژه است.


نحوه کار بیسیک اتنشن (Basic attention token) چگونه است؟

نحوه کار بیسیک اتنشن (Basic attention token) چگونه است؟

در ادامه، نحوه کار بیسیک اتنشن را در چند زمینه بررسی می‌کنیم.


تعامل کاربر

همان‌طور که گفتیم، بیسیک اتنشن بر اساس اصل پاداش دادن به تعامل کاربر با تبلیغات و محتوا در اکوسیستم مرورگر Brave فعالیت می‌کند. کاربران می‌توانند در برنامه Brave Rewards شرکت کرده که به آن‌ها امکان می‌دهد برای مشاهده آگهی هنگام گشت‌و‌گذار در وب، توکن بیسیک اتنشن بگیرند. مرورگر Brave به‌طور پیش‌فرض، تبلیغات و ردیاب‌های (trackers) مزاحم را مسدود می‌کند.


تبلیغ‌کنندگان با استفاده از توکن BAT، فضاهای تبلیغاتی را در اکوسیستم Brave خریداری می‌کنند. این تبلیغات در جهت رعایت حریم خصوصی طراحی شده‌اند؛ به این معنی که اطلاعات شخصی کاربران را ردیابی نمی‌کنند و در عوض، بر اساس اطلاعات متنی و هدف کاربر هدف‌گذاری می‌شوند.


از طرف دیگر، کاربرانی هم که تبلیغات را مشاهده می‌کنند، به‌خاطر توجه و مشارکت خود، توکن بیسیک اتنشن پاداش می‌گیرند. این جوایز بر اساس عادات مشاهده و میزان و نحوه تعامل با تبلیغات، به کیف پول Brave کاربران ریخته می‌شوند. کاربران این گزینه را هم دارند که توکن‌های خود را پس بگیرند یا از آن‌ها برای حمایت از سازندگان محتوا و ناشران استفاده کنند.


مرورگر Brave از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی بهره می‌برد تا میزان توجه کاربر را بسنجد و اطمینان حاصل کند که پاداش‌ها متناسب با ارزش ارائه‌شده توسط هر کاربر، به او تخصیص پیدا می‌کند. این چارچوب به ایجاد یک اکوسیستم تبلیغاتی عادلانه‌تر و شفاف‌تر کمک خواهد کرد. کاربران کنترل کاملی بر نحوه مشارکت خود در برنامه Brave Rewards دارند و می‌توانند تنظیمات حریم خصوصی و تبلیغاتی خود را بر اساس ترجیحاتشان سفارشی کنند. آن‌ها می‌توانند تعداد دفعات و انواع تبلیغاتی را که می‌خواهند ببینند و همچنین گزینه انصراف از برنامه را هر زمان که بخواهند انتخاب کنند. این امر، کنترل بیشتری به کاربران می‌دهد.


تبلیغ‌کنندگان

تبلیغ‌کنندگان

بیسیک اتنشن فرصتی منحصربه‌فرد به تبلیغ‌کنندگان، برای تعامل با کاربران به‌شیوه‌ای شفاف و با رعایت حریم خصوصی در اکوسیستم مرورگر Brave ارائه می‌دهد. این تبلیغات بر اساس اطلاعات متنی و هدف کاربر و نه داده‌های شخصی یا تاریخچه مرور، به کاربران نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب، کلیه تبلیغات، هدفمند و مرتبط با کاربرانی هستند که احتمالا به محصولات یا خدمات تبلیغ‌شده علاقه دارند.


بیسیک اتنشن تعامل مستقیم بین تبلیغ‌کنندگان و کاربران را با دور زدن واسطه‌ها و کارگزاران شخص ثالث امکان‌پذیر می‌کند. تبلیغ‌کنندگان می‌توانند مستقیماً در مرورگر Brave و بدون وابستگی به فناوری‌های ردیابی یا جمع‌آوری داده، به کاربران دسترسی پیدا کنند و این‌گونه می‌توانند با مخاطبان هدف خود به‌روشی معنی‌دار و محترمانه ارتباط برقرار کنند.


تبلیغ‌کنندگان با استفاده از بیسیک اتنشن می‌توانند بودجه تبلیغاتی خود را بهینه کرده و در مقایسه با پلتفرم‌های تبلیغاتی سنتی، بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشند. بیسیک اتنشن نیاز به واسطه‌های پرهزینه و جنگ مناقصه را از بین می‌برد و به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد که به‌شکلی کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه، به مخاطبان هدف خود دست یابند.


بیسیک اتنشن همچنین ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل جامع عملکرد را هم در اختیار تبلیغ‌کنندگان قرار می‌دهد تا اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی خود را بررسی کنند. این رویکرد مبتنی بر داده، تبلیغ‌کنندگان را قادر می‌سازد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و استراتژی‌های خود را برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی، اصلاح کنند.


ناشران تبلیغاتی

ناشران تبلیغاتی

ناشران می‌توانند با شرکت در برنامه Brave Rewards از محتوای خود کسب درآمد داشته باشند. این برنامه به کاربران امکان می‌دهد تا از ناشران و تولیدکنندگان محتوای مورد علاقه خود، با توکن BAT حمایت کنند. این کاربران می‌توانند بخشی از درآمد BAT خود را به ناشران اختصاص دهند. این مبلغ در واقع یک جریان درآمد اضافی برای ناشران است و درعین‌حال، بر روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا نیز موثر خواهد بود. ناشران توکن‌های BAT را بر اساس میزان تعامل و توجه کاربران به محتوایشان دریافت می‌کنند که در مقایسه با پلتفرم‌های تبلیغاتی سنتی، مدل کسب درآمد عادلانه‌تر و شفاف‌تری به حساب می‌آید.


روند قیمتی بیسیک اتنشن (BAT) به چه صورت بوده است؟

روند قیمتی بیسیک اتنشن (BAT) به چه صورت بوده است؟

این ارز در سال ۲۰۱۸ برای اولین‌بار به بالای یک دلار رفت، ولی پس از مدت کوتاهی سقوط کرد؛ سپس قیمتش در سال ۲۰۲۱، دوباره به یک دلار رسید. قیمت ارز دیجیتال BAT در مارس ۲۰۲۲ به بیش از ۱.۶ دلار دست یافت که یک رکورد قیمتی جدید برای این ارز بود. درحال‌حاضر (فوریه 2024) هر واحد از این ارز حدودا ۰.۳ دلار معامله می‌شود.



⚠️ نکته بسیار مهم در بررسی روند قیمتی بیسیک اتنشن، نوسانات کم این ارز در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال است. این ارز در اواسط سال ۲۰۱۷ عرضه شد و تا قیمت ۰.۲۸ دلار نیز بالا رفت. بیشترین افزایش قیمت بیسیک اتنشن مربوط به ژانویه تا آپریل ۲۰۲۱ بود که در کمتر از ۴ ماه، ۶۷۰ درصد افزایش قیمت داشت.


چرا مرورگر Brave متعلق به بیسیک اتنشن توکن (BAT) انقلابی محسوب می‌شود؟

چرا مرورگر Brave متعلق به بیسیک اتنشن توکن (BAT) انقلابی محسوب می‌شود؟

مرورگر Brave به دلایل متعددی انقلابی است؛ اما چرا؟


  • رویکرد محرمانه:یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مرورگر Brave تعهد آن به حریم خصوصی کاربر محسوب می‌شود. بر خلاف مرورگرهای سنتی که اغلب داده‌های کاربران را برای اهداف تبلیغاتی هدفمند، جمع‌آوری و ردیابی می‌کنند، Brave با مسدود کردن تبلیغات، ردیاب‌ها و کوکی‌های شخص ثالث به‌طور پیش‌فرض، حریم خصوصی کاربر را در اولویت قرار می‌دهد. این رویکرد حفظ حریم خصوصی، به کاربران این امکان را می‌دهد تا عناصر گشت‌و‌گذار آنلاین خود را کنترل و از اطلاعات شخصی خود در برابر چشمان کنجکاو محافظت کنند.

  • یکپارچه‌سازی بلاک‌ چین: Brave از فناوری بلاک‌ چین، به ویژه بلاک‌ چین اتریوم، برای تقویت اکوسیستم بیسیک اتنشن خود استفاده و شفافیت و امنیت سیستم تبلیغات و پاداش خود را تضمین می‌کند. تراکنش‌های BAT در واقع بر روی بلاک‌ چین اتریوم انجام می‌شوند.

سخن پایانی ارز دیجیتال بیسیک اتنشن چگونه کار می‌کند

سخن پایانی


سازمان‌ها با توسعه بیشتر فناوری بلاک‌ چین و ارزهای دیجیتال، در جستجوی روش‌های جدید برای به‌کارگیری این فناوری در راستای حل مشکلات و مسائلی مانند وب‌گردی و تبلیغات مبتنی بر وب هستند. حالا ارز دیجیتال بیسیک اتنشن با توزیع به‌جای درآمد تبلیغات در میان رسانه‌های تبلیغ‌کنندگان، ناشران تبلیغاتی و مخاطبان محتوا، بر روی شبکه اتریوم شکل گرفته و حفظ حریم خصوصی در شبکه BAT مسئله‌‌ای بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود و هیچ‌کس از هویت اصلی شما در این فرایند باخبر نخواهد شد. البته که اگر قصد خرید بیسیک اتنشن توکن را دارید، بهتر است این را هم در نظر بگیرید که بازار ارز دیجیتال تقریبا غیرقابل پیش‌بینی بوده و پیشنهاد می‌کنیم که نه‌تنها در قبال بیسیک اتنشن، بلکه قبل از خرید هر ارزی، با متخصصان این حوزه مشورت کنید.