در سال‌های اولیه‌ی پیدایش بیت کوین (Bitcoin)، اغلب مردم گمان می‌کردند که مفهوم ارز دیجیتال تنها یک شوخی است و به‌زودی از بین خواهد رفت. بااین‌حال، بیت کوین کم‌کم خودش را به همگان اثبات کرد و قدرت بسیاری را به دست آورد؛ به‌طوری که امروزه به‌عنوان یکی از دارایی‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. در سال‌های اخیر، قدرت بیت کوین آن‌قدر زیاد شده است که این ارز دیجیتال یکی از عوامل مؤثر بر اقتصاد بین‌المللی محسوب می‌شود. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، بررسی می‌کنیم که تأثیر بیت کوین بر اقتصاد جهانی چگونه است.


آشنایی با تاریخچه بیت کوین

آشنایی با تاریخچه بیت کوین

برای اولین‌بار، در سال 2008، بیت کوین (Bitcoin) با نماد اختصاری BTC، به‌عنوان یک ارز غیرمتمرکز و بدون نیاز به بانک مرکزی معرفی شد. این ارز دیجیتال با کمک شبکه بیت کوین ارسال و دریافت می‌شود و ازاین‌طریق، یک شبکه‌ی مالی همتابه‌همتا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این شبکه به‌صورت یک دفترکل بر روی هزاران کامپیوتر در سراسر جهان توزیع شده است که به این کامپیوترها گره می‌گویند. این گره‌ها وظیفه‌ی تأیید و ثبت اطلاعات تراکنش‌ها را بر عهده دارند.


بیت کوین توسط شخصی ناشناس، با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو»، پایه‌گذاری شد. ناکاموتو مشخصات این ارز جدید را در مقاله‌ای با عنوان «یک سیستم نقدی الکترونیکی همتابه‌همتا» برای همگان شرح داد. سپس، در سال 2009، ناکاموتو با انتشار نرم‌افزار منبع‌باز بیت کوین و استخراج بلوک پیدایش، اولین کوین این رمز ارز را تولید کرد.


در سال 2010، اولین تراکنش تجاری بیت کوین توسط برنامه‌نویسی با نام «لازلو هانیچ» (Laszlo Hanyecz) رقم خورد. طی این تراکنش، هانیچ دو عدد پیتزا را با مبلغ 10 هزار بیت کوین خریداری کرد. از آن زمان تا کنون، بیت کوین میلیون‌ها بار مورد معامله قرار گرفته است. البته اولین تراکنش‌های BTC مربوط به بازارهای سیاه بودند و افرادی سعی می‌کردند که به‌واسطه‌ی این رمز ارز، کالاهای غیرمجاز را به‌صورت ناشناسی خرید و فروش کنند. در سال‌های بعد، به‌مرور صرافی‌های ارز دیجیتال مطرح شدند و دنیای رمز ارزها گسترش یافت؛ به‌طوری که امروزه بیت کوین ارزش فراوانی دارد و افراد زیادی بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. شما نیز به‌راحتی می‌توانید از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو، به خرید و فروش بیت کوین اقدام کنید. اکسبیتو امکان معامله BTC را با کمترین قیمت و کارمزد برای کاربران فراهم کرده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند از مزایای قدرتمندترین رمز ارز دنیا بهره‌مند شوند. شما میتوانید با خرید تتر و سایر ارز های دیجیتال دیگر اقدام به معامله بیت کوین کنید!


بیت کوین چگونه اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بیت کوین چگونه اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

بااینکه بیت کوین (Bitcoin) در چند سال اخیر شهرت زیادی کسب کرده و به‌تازگی اغلب افراد جامعه آن را شناخته‌اند، اما در همین مدت کوتاه، بر اقتصاد جهانی تأثیرگذار بوده است. به همین خاطر، باید ببینیم که بیت کوین چگونه اقتصاد جهانی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ازاین‌رو، در این بخش، جنبه‌های مختلف این موضوع را بررسی می‌کنیم.


تغییرات در سرمایه‌گذاری‌های جهانی

امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران، بیت کوین را به سبد سرمایه خود اضافه کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این افراد با امید رشد قیمت بیت کوین، این رمز ارز را خریداری می‌کنند تا بتوانند ارزش سرمایه‌های خود را افزایش دهند. برای مثال، به گزارش وب‌سایت‌های معتبر جهانی، ترکیب بیت کوین با سهام حدود 60 درصد و تلفیق آن با اوراق بهادار حدود 40 درصد بازدهی تجمعی سبد سرمایه افراد را افزایش خواهد داد. در نتیجه، بیت کوین به‌طور چشمگیری مناسبات سرمایه‌گذاری را در سطح جهانی تغییر داده است.


در سوی مقابل، برخی از کارشناسان نگران نوسانات زیاد بیت کوین و احتمال سقوط ناگهانی آن هستند. بااین‌حال، تجربه نشان داده است که در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، این رمز ارز به‌خوبی جلوی تورم را می‌گیرد و ارزش سبد سرمایه افراد را حفظ می‌کند.


عدم وابستگی معاملات به دلار

ارزهای دیجیتال و در رأس آن‌ها بیت کوین با هدف تمرکززدایی از امور مالی و جلوگیری از سانسور پایه‌گذاری شده‌اند. ازاین‌رو، نه‌تنها به دلار آمریکا وابسته نیستند، بلکه توسط هیچ نهادی مورد نظارت قرار نمی‌گیرند. بنابراین، به‌راحتی می‌توان از آن‌ها برای انجام تراکنش‌های ناشناس و دور زدن نهادهای نظارتی استفاده کرد. اگرچه این ارزها می‌توانند خطری برای دولت‌ها، خصوصاً دولت ایالات متحده باشند، چراکه دلار ارز ذخیره در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود، اما استفاده از رمز ارزها به‌طور چشمگیری حجم معاملات بین‌المللی را افزایش خواهد داد.


از میان برداشتن واسطه‌ها

از میان برداشتن واسطه‌ها

بیت کوین به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز بنا شده است و امکان مبادلات همتابه‌همتا را بین افراد، بدون نیاز به نظارت شخص ثالث، فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب، برخلاف ارزهای سنتی، تراکنش‌های بیت کوین بدون واسطه تأیید و ثبت می‌شوند. ازآنجایی‌که این شیوه نیاز به خدمات‌رسانی مالی را از بین می‌برد، موجب نگرانی مؤسسات مالی شده است. علاوه‌بر آن، حذف واسطه‌ها سرعت تراکنش‌های بیت کوین را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد.


افزایش معاملات در نقاط مختلف جهان

برخی از کشورهای درحال توسعه با تحریم‌های جهانی مواجه هستند و ساکنان این مناطق به امور مالی بین‌المللی دسترسی ندارند. از طرفی، در بعضی از کشورها، افراد به‌طور یکسان از خدمات بانکی بهره‌مند نمی‌شوند. در عوض، بیت کوین امکان دسترسی به امور مالی غیرمتمرکز را برای همگان فراهم می‌کند. ازاین‌طریق، ساکنان این مناطق نیز می‌توانند به اقتصاد اینترنتی دسترسی داشته باشند. این افراد برای بهره‌مندی از مزایای امور مالی غیرمتمرکز، فقط به یک کیف پول کریپتو نیاز دارند. آمارها نشان می‌دهند که روزانه حدود 300 هزار تراکنش بیت کوین توسط افراد مختلف انجام می‌شوند و این مسئله بیانگر افزایش معاملات بین‌المللی است.


کاهش اتکای زیاد به ارزهای فیات

ازآنجایی‌که بیت کوین رمز ارزی غیرمتمرکز به حساب می‌آید، از مسائل اقتصادی و سیاسی اثرگذار بر ارزهای فیات، تأثیر زیادی نمی‌پذیرد. ازاین‌رو، این ارز دیجیتال می‌تواند جایگزین مناسبی برای پول‌های سنتی باشد. همچنین، در سال‌های اخیر، افراد زیادی به انجام تراکنش‌ها با شبکه‌های کریپتویی علاقه‌مند شده‌اند؛ چراکه این تراکنش‌ها سریع‌تر بوده شامل کارمزدهای کمتری می‌شوند. به‌این‌ترتیب، ارزهای دیجیتال وابستگی به ارزهای فیات را در سطح جهان کاهش خواهند داد. جالب است که افرادی که سابقه استفاده از بیت کوین را دارند، امنیت تراکنش‌های این رمز ارز را برابر یا حتی بیشتر از پول‌های سنتی می‌دانند.


تنظیم بیت کوین

تنظیم بیت کوین

حالا دیگر بیت کوین به‌عنوان عاملی مهم در اقتصاد جهانی شناخته می‌شود و همین مسئله دردسرهای زیادی را برای دولت‌های انحصارطلب ایجاد کرده است. به‌خاطر همین، بسیاری از بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند تا قوانینی را برای تنظیم بیت کوین در نظر بگیرند. این قوانین می‌توانند تأثیر زیادی بر تغییرات قیمت سوداگرانه‌ی BTC بگذارند و تا حدودی این رمز ارز را کنترل کنند.


از طرفی، کشورهای مختلف قوانین گوناگونی را در مواجهه با بیت کوین در نظر گرفته‌اند. برای مثال، الجزایر، بولیوی، پاکستان، ویتنام، مراکش و نپال به‌طور کامل معاملات ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده‌اند. در عوض، کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، استرالیا و حتی اتحادیه اروپا بیت کوین را به‌عنوان ابزار پرداخت پذیرفته‌اند و اجازه انجام معاملات رمز ارزی را در سطح سازمان‌های دولتی هم صادر کرده‌اند.


حذف موانع و ایجاد بازاری جدید

بیت کوین یک شبکه جهانی غیرمتمرکز را به ارمغان آورد که نیاز به شخص ثالث را برای صدور و تسویه ارزها از میان برمی‌دارد. ازاین‌طریق، دروازه‌ای به بازاری جدید گشوده می‌شود که فرصت‌های مالی جدیدی را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. در این بازار، هیچ نهادی نمی‌تواند کنترل امور را در دست بگیرد. همچنین، توسعه‌دهندگان به‌جای متقاعد کردن سرمایه‌گذاران دولتی، بانک‌های مرکزی و موسسات مالی، به‌راحتی می‌توانند، در این بازار، با برگزاری عرضه اولیه ارزهایشان، سرمایه مورد نیاز پروژه خود را جمع‌آوری کنند.


دسترسی به سیستم اعتباری نوین

دسترسی به سیستم اعتباری نوین

بیت کوین ارز دیجیتالی است که کاملاً بر اساس داده‌ها بنا شده و به نظارت و تنظیم توسط نهادهای دولتی تَن نمی‌دهد. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند که به یک سیستم اعتباری جهانی و بدون سانسور دسترسی داشته باشند. همچنین، اگر بیت کوین بتواند نوسانات بی‌شمار خود را کنترل کند، انتظار می‌رود که بازرگانان و سرمایه‌گذاران بیشتری به این رمز ارز روی بیاورند. ازاین‌طریق، بازارهای جدیدی در اختیار افراد قرار می‌گیرند و فرصت‌های فراگیر و پایدار اقتصادی برای همگان فراهم می‌شوند. علاوه‌بر آن، کارمزدهای بیت کوین نسبت به ارزهای فیات بسیار پایین‌تر هستند و این نکته افراد را ترغیب می‌کند تا تراکنش‌های اعتباری خود را با BTC انجام دهند.


عصری نوین در تأمین مالی جمعی

در دنیای کریپتو، عرضه اولیه (ICO) ارزهای دیجیتال اهمیت فراوانی دارد. در سال 2017، این موضوع در حوزه فناوری بسیار داغ بود و استارتاپ‌های گوناگونی به جمع‌آوری سرمایه اولیه از این طریق علاقه نشان دادند. ICO روشی نوین برای تأمین مالی جمعی است و به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند که سرمایه خود را در قالب ارزهای دیجیتال افزایش دهند.


بنابر آمارهای سایت‌های معتبر، در سال‌های اخیر، سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده در ICOها، بیش از تأمین مالی توسط عرضه سهام بوده‌اند. در این روش، توسعه‌دهندگان توکن‌های پروژه خود را به فروش می‌رسانند و خریداران با در اختیار گرفتن این توکن‌ها، در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و به‌نوعی سهام‌دار شرکت یا سازمان مورد نظر محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، اگر شرکت عملکرد خوبی را از خود نشان دهد، نرخ توکن‌ها افزایش یافته و ارزش سرمایه‌ی خریداران نیز زیادتر خواهد شد. این گونه‌ی جدید تأمین مالی جمعی برای مخترعان، کارآفرینان و توسعه‌دهندگان تازه‌کاری که به نهادهای قدرت وابسته نیستند، بسیار مفید است و به آن‌ها کمک می‌کند تا ابداعات خود را در معرض نمایش بگذارند.


ایجاد تحول در صنعت حواله‌های بین‌المللی

حواله‌های ارزی بین‌المللی نقشی اساسی در اقتصاد جهانی دارند؛ اما ساکنان بسیاری از کشورها، مانند ایران، از انجام چنین حواله‌هایی محروم هستند. به‌این‌ترتیب، ایرانیان نمی‌توانند برای اقوام و آشنایان خود از داخل به خارج از کشور و یا بالعکس پول ارسال کنند. از طرفی، حتی در کشورهایی که به حواله‌های بین‌المللی دسترسی دارند، این تراکنش‌ها توسط بانک‌ها و موسسات نظارت می‌شوند و به آن‌ها کارمزدهای بالایی نیز تعلق می‌گیرند. روند پردازش این تراکنش‌ها نیز بسیار کُند بوده و گاهی تا چند روز طول می‌کشد.


در چنین شرایطی، بیت کوین می‌تواند معادلات را بر هم بزند. کاربران با استفاده از BTC، به‌راحتی قادر هستند که حواله‌های برون‌مرزی را در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای بسیار اندک انجام دهند. این ویژگی برای ساکنان کشورهایی، مثل ایران، بسیار مفید خواهد بود.


محیط زیست

محیط زیست

بیت کوین هم یک سکه به حساب می‌آید و مانند هر سکه‌ای، دو رو دارد. اگرچه یک روی این سکه ویژگی‌های منحصربه‌فرد مالی آن است، اما روی دیگرش آسیب‌هایی هستند که به محیط زیست وارد می‌کند. کوین‌های جدید BTC با استفاده از فرایند استخراج، ایجاد می‌شوند و در دسترسی کاربران قرار می‌گیرند. این فرایند، به محاسبات پیچیده‌ای نیاز دارد که با کمک دستگاه‌های قدرتمند ماینینگ انجام می‌شوند. این دستگاه‌ها برق بسیار زیادی را مصرف می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که حداقل 77 تراوات ساعت انرژی، در سال، توسط کامپیوترها و سیستم‌های استخراج بیت کوین مصرف می‌شوند. همچنین، به‌خاطر علاقه‌ی زیاد ماینرها به بیت کوین، به نظر می‌رسد که مصرف برق ماینینگ BTC به‌طور مداوم افزایش پیدا کند. در نتیجه، این مصرف بی‌رویه‌ی انرژی، لزوم ورود نهادهای نظارتی و محیطی زیستی را به مسئله استخراج بیت کوین نشان می‌دهد.


سخن پایانی


بیت کوین (Bitcoin)، به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، نقش مهمی را در اقتصاد جهانی بر عهده دارد. این رمز ارز با ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز و همتابه‌همتا، وابستگی به ارزهای فیات و نهادهای نظارتی را کاهش می‌دهد. همچنین، بیت کوین دسترسی به امکانات مالی را برای همه ساکنان جهان فراهم می‌کند و بازارهای جدیدی را در اختیار افراد می‌گذارد. ازاین‌رو، تأثیر بیت کوین در اقتصاد جهانی غیرقابل انکار است و همه‌ی اقتصاددانان به این ارز دیجیتال سرشناس توجه ویژه‌ای دارند.