حوزه کریپتو میزبان پروژه‌ها، اکوسیستم‌ها و ایده‌های فراوان و خلاقانه‌ای است که به کاربران و توسعه‌دهندگان، سرویس‌ها و راه‌حل‌های مفید و کاربردی ارائه می‌دهند. این پروژه‌ها بر بخش‌های مختلفی تمرکز دارند و هرکدام، رویکرد منحصربه‌فردی پیش گرفته‌اند. سینتتیکس یکی از این پروژه‌ها است که بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده و فعالیت می‌کند. Synthetix یکی از نوآورانه‌ترین پروتکل‌های رمز ارزی محسوب می‌شود، اما چه چیزی این جایگاه را برای آن رقم زده است؟ آیا با فناوری پشت این پروژه، راه‌حل‌های ارائه شده و ویژگی‌های این پلتفرم آشنایی دارید؟ در این مقاله از اکسبیتو علاوه‌بر پاسخ به این پرسش‌ها، جایگاه رمز ارز SNX در این شبکه را هم بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


 آشنایی با رمز ارز سینتتیکس SNX

آشنایی با رمز ارز سینتتیکس SNX

شبکه‌ها و ارزهای دیجیتال گوناگونی در بازار کریپتو فعالیت می‌کنند و هرکدام، قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف منحصربه‌فردی دارند. پیش از پرداختن به کارکرد، ویژگی‌ها و نکات قابل توجه مرتبط با سینتتیکس، بهتر است در ابتدا با این ارز و شبکه آن به‌طور جامع آشنا شویم.


شبکه سینتتیکس در ماه سپتامبر 2017 تحت‌عنوان هاون (Havven) توسط کاین وارویک (Kain Warwick) راه‌اندازی شد. حدود یک سال بعد، این شرکت به Synthetix تغییر برند یافت.


به‌طور کلی، سینتتیکس یک پروتکل دیفای (DeFi) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به ایجاد و معامله دارایی‌های مصنوعی بر بستر اتریوم بپردازند. حال ممکن است بپرسید که دارایی مصنوعی چیست؟ این نوع دارایی‌ها که در انگلیسی به آن‌ها Synthetic Assets گفته می‌شود، توکن‌هایی هستند که قیمت و عملکرد دارایی‌های واقعی همچون ارزهای فیات، کالاهای اولیه، بورس و موارد مشابه را دنبال می‌کنند.


در حقیقت، سینتتیکس به کاربران امکان دستیابی به پیوند مالی با دارایی‌ها بدون هولد مستقیم آن‌ها را ارائه می‌دهد. همچنین، این پلتفرم امکان دسترسی به ابزارهای مالی مختلفی از جمله فیوچرز و آپشن را فراهم می‌کند.


 آشنایی با رمز ارز سینتتیکس SNX

سینتتیکس درحال ساخت یک پروتکل تامین نقدینگی غیرمتمرکز جهت ارائه سرویس به بقیه پروژه‌ها با اهداف گوناگون است. بسیاری از پلتفرم‌های مورد استفاده کاربران در اکوسیستم Synthetix از جمله Kwenta ،Lyra ،Polynomial و 1inch از نقدینگی سینتتیکس جهت قدرت بخشیدن به پروتکل‌های خود بهره می‌گیرند.


شبکه Synthetix برای صدور دارایی‌های مصنوعی (Synths) از ارزهای SNX ،ETH و LUSD به‌عنوان وثیقه بهره می‌گیرد. SNX به‌عنوان توکن بومی این اکوسیستم ایفای نقش می‌کند. درحال‌حاضر، مجموع ذخایر این توکن حدود 328 میلیون کوین است که از این رقم، حدود 304 میلیون واحد آن در چرخه هستند. بالاترین قیمت ارز دیجیتال سینتتیکس تاکنون در ماه فوریه 2021 در سطح 28 دلار به ثبت رسیده است.


این پلتفرم به‌دنبال گسترش عرصه ارزهای دیجیتال از طریق معرفی دارایی‌های خارج از بلاک چین و فراهم کردن دسترسی به بازار مالی قدرتمندتر است.


 فناوری پشت رمز ارز سینتتیکس چگونه است؟

فناوری پشت رمز ارز سینتتیکس چگونه است؟

در بخش قبلی مقاله به‌طور کامل با رمز ارز سینتتیکس آشنا شدیم و موارد مهم مرتبط با این موضوع را بررسی کردیم. همان‌طور که خواندید، اکوسیستم Synthetix به ارائه دارایی‌های مصنوعی می‌پردازد و امکان ایجاد و صدور آن‌ها را بر بستر خود فراهم می‌کند، اما فناوری پشت توکن بومی آن چیست و چگونه است؟


در ابتدا بهتر است بدانید که پروتکل Synthetix بر بستر اتریوم و Optimistic Ethereum (راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه 2 بر پایه اتریوم) ساخته شده است. ارز بومی سینتتیکس، یکی از خلاقانه‌ترین و محبوب‌ترین توکن‌ها در دنیای مالی غیرمتمرکز (DeFi) به حساب می‌آید؛ چراکه به کاربران امکان دسترسی به ابزارها و بازارهای مالی فراوانی را ارائه می‌دهد.


تکنولوژی پشت توکن SNX مبتنی بر مفهوم دارایی‌های مصنوعی است؛ دارایی‌هایی که عملکرد دارایی‌های واقعی را بدون نیاز به مالکیت مستقیم آن‌ها دنبال می‌کنند. به‌طور دقیق‌تر، توکن بومی شبکه سینتتیکس به‌عنوان وثیقه برای مینت کردن ارزهای مصنوعی موجود بر این پروتکل استفاده می‌شود. در واقع، زمانی که کاربران توکن‌های SNX خود را در یک قرارداد استیک قفل می‌کنند، به امکان صدور و ساخت دارایی‌های مصنوعی یا Synth دست می‌یابند.


این مدل وثیقه‌گذاری به کاربران اجازه می‌دهد تا به‌طور مستقیم با قرارداد هوشمند، تبدیل‌های مورد نظر خود را میان Synthها انجام دهند و نیازی به دخالت طرف مقابل نباشد. این مکانیزم، مشکلات نقدینگی و تغییرات قیمتی موجود در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را برطرف می‌کند.


توکن SNX با استاندارد ERC-20 اتریوم مطابقت دارد و شبکه آن از الگوریتم اجماع گواه سهام (Proof of Stake) جهت حفظ و تامین امنیت خود بهره می‌گیرد. کاربران سینتتیکس می‌توانند با استیک SNX، از کارمزد شبکه پاداش دریافت کنند.


سینتتیکس چه راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد؟

سینتتیکس چه راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد؟

تا اینجای مطلب به پروتکل سینتتیکس و قابلیت‌های آن پرداختیم و رمز ارز SNX و تکنولوژی پشت آن را بررسی کردیم. همان‌طور که اشاره شد، سینتتیکس یکی از خلاقانه‌ترین و پرکاربردترین توکن‌ها در دنیای دیفای محسوب می‌شود. حال، نوبت به بررسی راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط Synthetix رسیده است.


سینتتیکس، بخش فرانت‌اِند (front-end) را که به کاربران امکان انجام معاملات می‌دهد، در دست ندارد. به‌جای آن، این پروتکل به‌عنوان یک ابزار تامین نقدینگی بک‌اِند (back-end) با هدف پشتیبانی از اپلیکیشن‌های دیفای مورد مشاهده کاربران، عمل می‌کند. Synthetix انواع مختلفی از راه‌حل‌ها را برای دنیای مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهد که در ادامه، به چند مورد از آن‌ها به‌شکل کلی اشاره می‌کنیم:


  • پروتکل تامین نقدینگی برای اپلیکیشن‌های دیفای در حوزه معاملات و مشتقات آن‌ها

  • امکان ایجاد و معامله توکن‌های مصنوعی با ردیابی عملکرد دارایی‌های واقعی

  • امکان انجام معاملات با قراردادهای فیوچرز پرپچوال (Perpetual) با اهرم‌های متنوع

  • پشتیبانی از توسعه پروتکل‌های غیرمتمرکز آپشن از جمله Lyra

  • ارائه ابزارها و استراتژی‌های مدیریت سرمایه با استفاده از پلتفرم‌هایی همچون dHedge و Toros

  • امکان انجام معاملات اسپات برای کاربران از طریق ارائه نقدینگی به اکوسیستم و دریافت سود

رمز ارز SNX چه نقشی در شبکه سینتتیکس دارد؟

رمز ارز SNX چه نقشی در شبکه سینتتیکس دارد؟

پیش‌تر در این مقاله با ارز SNX و پروتکل Synthetix آشنا شدیم و فناوری پشت آن‌ها و راه‌حل‌های ارائه‌شده را بررسی کردیم. این شبکه به‌عنوان یکی از پروتکل‌های دیفای با تمرکز بر دارایی‌های مصنوعی، یکی از صد رمز ارز برتر بازار کریپتو را به‌عنوان توکن بومی خود دارد و به کاربران فراوانی سرویس می‌دهد. آیا از جایگاه و نقش این توکن در شبکه سینتتیکس آگاهید؟ در حقیقت، توکن شبکه سینتتیکس یعنی SNX به حفظ رشد و هماهنگی در این شبکه کمک می‌کند. دو قابلیت اصلی استیک و حاکمیت برای این ارز تعریف شده است.


استیک‌کنندگان و سپرده‌گذاران SNX از کارمزد اعمال‌شده بر روی معاملات و وثیقه‌های شبکه، پاداش دریافت می‌کنند. با تکمیل شدن طرح پیشنهادی SIP 2043 در دسامبر 2023، تورم این پروتکل به صفر رسید و در نتیجه، پاداش تورم هم حذف شد.


علاوه‌بر آن، هولدرها و سپرده‌گذاران توکن بومی سینتتیکس می‌توانند در طرح‌های پیشنهادی و به‌روزرسانی‌هایی همچون اضافه شدن Synthهای جدید، تغییر نرخ کارمزد یا بهبود سیستم که بر این پروتکل موثر هستند، حق رای داشته باشند. رای‌گیری در این پروتکل از طریق ماژول حاکمیتی کاملاً آن‌چین Synthetix انجام می‌شود.


به‌طور کلی، SNX به‌عنوان پایه و اساس شبکه سینتتیکس عمل می‌کند؛ چراکه امکان ایجاد و معامله دارایی‌های مصنوعی را بر بستر اتریوم فراهم می‌آورد.


 ویژگی‌های ممتاز رمز ارز سینتتیکس کدام‌اند؟

ویژگی‌های ممتاز رمز ارز سینتتیکس کدام‌اند؟

در بخش‌های پیشین به شبکه Synthetix و راه‌حل‌های آن پرداختیم و توکن بومی آن یعنی SNX، تکنولوژی پشت آن و نقش آن در شبکه را بررسی کردیم. این ارز نقش پررنگی در عملکرد و فعالیت پروتکل مذکور دارد و بدون وجود آن، دارایی‌های مصنوعی این پروژه نمی‌توانند ساخته شوند.


بیش از 26000 رمز ارز در بازار کریپتو وجود دارند و هرکدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و برتری‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. این ویژگی‌ها می‌توانند توجه گروه خاصی از کاربران را به خود جلب کنند. رمز ارز سینتتیکس هم یکی از این ارزهای دیجیتال است که در ادامه به برترین ویژگی‌های آن اشاره می‌کنیم:


  • ایجاد وثیقه برای دارایی‌های مصنوعی و کمک به عملکرد درست آن‌ها

  • نقش داشتن در امنیت شبکه Synthetix با انگیزه دادن به کاربران برای سپرده‌گذاری توکن‌های خود

  • ارائه حق رای و جایگاهی در حاکمیت پروتکل سینتتیکس به هولدرها

  • فراهم کردن امکان دسترسی به ابزارهای مالی و بازارهای گوناگون بر بستر بلاک چین برای کاربران

سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا با شبکه سینتتیکس و ارز SNX آشنا شدیم، سپس فناوری پشت این رمز ارز را بررسی کردیم و جایگاه آن در شبکه مذکور را شرح دادیم. در آخر، به برجسته‌ترین ویژگی‌های توکن بومی Synthetix اشاره کردیم.


سینتتیکس یکی از پروژه‌های متعدد دنیای کریپتو است که امکان صدور و هولد دارایی‌های مصنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد. این پروتکل، اکوسیستم گسترده‌ای در دست دارد که در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کند. با وجود این موارد، در وایت‌پیپر این پروژه اعلام شده است که Synthetix هنوز از پتانسیل تامین نقدینگی برای مشتقات پیچیده در دنیای دیفای بهره نگرفته و برای حاصل شدن این امر، هیجان دارد.