شبکه‌های بلاک چینی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف زندگی ما وارد شده‌اند. ما شاهد استفاده از پلتفرم‌های بلاک چینی در NFTها، بازی‌ها، دیفای، اینترنت اشیا و بسیاری از موارد دیگر هستیم. آیوتا (IOTA) یکی از این پروژه‌ها است که مجموعه‌ای از محصولات و خدمات را برای افراد و سازمان‌ها ارائه می‌دهد. یکی از این محصولات، تکنولوژی شارژ هوشمند بود که هرگز به مرحله توسعه انبوه و عرضه عمومی نرسید، اما این راه‌حل دقیقا چه بود و چگونه کار می‌کرد؟ در این مقاله از اکسبیتو، نخست با رمز ارز آیوتا و کارکرد آن آشنا می‌شویم، سپس پروژه شارژ هوشمند این پلتفرم را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.


آشنایی با رمز ارز آیوتا IOTA

آشنایی با رمز ارز آیوتا IOTA

بهتر است پیش از هرچیز، ابتدا با رمز ارز و اکوسیستم IOTA آشنا شویم. آیوتا، یک تکنولوژی دفترکل توزیع‌شده (DLT) به شمار می‌رود که بر پایه معماری منحصربه‌فردی طراحی شده و شامل مجموعه محصولات متن‌باز برای افراد، کسب‌وکارها و موسسات جهت استفاده در حوزه وب 3 می‌شود. این تکنولوژی بر بستر یک گراف جهت‌دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph) موسوم به Tangle ساخته شده است. تنگل را می‌توان نوعی بلاک چین چندبُعدی تصور کرد. در حقیقت، ویژگی منحصربه‌فرد آیوتا همین شبکه Tangle با طراحی خاص و نوآورانه خود محسوب می‌شود. این بلاک چین، امکان مبادله داده و دارایی را بر بستر یک پلتفرم غیرمتمرکز از طریق انتقال‌های مستقیم و امن با اجرا و ثبت بر روی شبکه فراهم می‌کند. تنگل، داده‌ها را به‌گونه‌ای بر بستر خود ذخیره می‌کند که امکان دستکاری و حذف آن توسط بقیه وجود نداشته باشد.


آیوتا به‌کمک شبکه آزمایشی خود، شیمر (Shimmer) به‌دنبال ارائه راه‌حل‌هایی جهت توسعه زیرساختی امن و بدون مجوز با توانایی هدایت آینده اقتصاد است. IOTA ابزارهایی برای ایجاد و مدیریت زنجیره‌های شخصی‌سازی‌شده لایه‌2، راه‌اندازی قراردادهای هوشمند، ضرب کردن توکن‌های بومی و NFTهایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و معرفی هویت دیجیتال به کاربران ارائه می‌دهد.


پروتکل آیوتا توسط بنیاد IOTA توسعه می‌یابد و مدیریت می‌شود. این بنیاد در سال 2017 در برلین، پایتخت آلمان تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های رمز ارزی را راه‌اندازی کرد.


رمز ارز رسمی این شبکه با نماد IOTA، در رتبه‌بندی ارزش بازاری وب‌سایت‌های معتبر در میان صد ارز برتر بازار قرار دارد.


 آیوتا چگونه کار می‌کند؟

آیوتا چگونه کار می‌کند؟

در بخش پیشین این مقاله با آیوتا و ویژگی منحصربه‌فرد آن آشنا شدیم و رمز ارز آن را بررسی کردیم. همان‌طور که خواندید، این پروژه مبتنی بر نوع متفاوتی از بلاک چین کار می‌کند و این موضوع به IOTA قابلیت‌های خاصی ارائه می‌دهد. در ادامه، جزئیات نحوه کارکرد این پروتکل را بیشتر شرح می‌دهیم.


وب‌سایت رسمی آیوتا، شبکه Tangle متعلق به آن را «یک دفترکل توزیع‌شده آزاد، بدون کارمزد و مقیاس‌پذیر برای پشتیبانی از انتقال بی‌دردسر داده و ارزش» توصیف می‌کند. در واقع، این شبکه به‌عنوان رابط و بستری برای تبادل اطلاعات و دارایی میان انسان‌ها و ماشین‌ها شناخته می‌شود.


هرکدام از کاربران با انجام هر تراکنش بر بستر IOTA می‌توانند در تایید و اعتبارسنجی دو تراکنش دیگر نقش داشته باشند. بنابراین، نیازی به وجود ماینرها و ساختار بلاک در شبکه تنگل این پروتکل وجود ندارد و به‌دنبال آن، با محدودیت‌های مرتبط با هزینه و مقیاس‌پذیری در بلاک چین‌ها مقابله می‌شود. شما می‌توانید بدون پرداخت هیچ کارمزدی بر بستر Tangle به انجام تراکنش‌ها بپردازید و شاهد تایید شدن آن‌ها در زمانی کوتاه باشید.


پروتکل آیوتا برای پشتیبانی از اینترنت اشیا (IoT) طراحی شده است. اینترنت اشیا به‌معنای شبکه‌ای میان دستگاه‌ها برای ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات میان آن‌ها است. پروژه IOTA با ویژگی‌ها و ساختار خود می‌تواند در این زمینه بسیار قوی ظاهر شود.


به‌طور خلاصه، آیوتا با پیش گرفتن رویکردی متفاوت نسبت به بیشتر پروژه‌های دنیای بلاک چین، توانسته است تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برای افراد و سازمان‌ها ارائه دهد.


پروژه شارژ هوشمند آیوتا چه بود؟

پروژه شارژ هوشمند آیوتا چه بود؟

تا این بخش از مطلب به‌طور کامل با پروتکل آیوتا و ارز دیجیتال آن آشنا شدیم. همچنین، نحوه کارکرد این پروژه و نکات قابل توجه مرتبط با آن را بررسی کردیم. حال، زمان پرداختن به پروژه شارژ هوشمند این اکوسیستم رسیده است.


IOTA به‌عنوان یکی از پروتکل‌های کریپتویی برجسته در زمینه اینترنت اشیا و برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها شناخته می‌شود. این سیستم با بهره‌گیری از تنگل به توانایی مطلوبی در این حوزه دست یافته است. شارژ هوشمند هم پروژه‌ای مرتبط با همین موضوع بود. در ماه آوریل 2018، شرکت ElaadNL که در زمینه شارژ دستگاه‌های الکترونیکی فعالیت می‌کند، اولین ایستگاه شارژ خودرو در جهان با قابلیت شارژ به شکل ماشین‌به‌ماشین توسط IOTA را راه‌اندازی کرد. هیچ پروتکل ارتباطی و هیچ دفتر کنترلی برای عملکرد این ایستگاه شارژ لازم نبود و افراد در این پلتفرم به‌سادگی و با اتصال کابل می‌توانستند خودرو سازگار خود را شارژ کنند. امکان انجام تراکنش‌ها به‌طور مستقیم و بدون نیاز به اشتراک یا کارت شارژ در این ایستگاه وجود داشت. ایستگاه شارژ آیوتا به‌طور کاملاً مستقل و خودگردان عمل می‌کرد و فرایند ارتباط و پرداخت با کاربر را به شکل خودکار پیش می‌برد.


این تکنولوژی می‌تواند در آینده با وجود دنیای کاملا دیجیتال و مبتنی بر اینترنت، بسیار کاربردی و مفید باشد. بررسی و تحقیق پیرامون این فناوری در حوزه خودروهای برقی، می‌تواند دیدگاه بهتری در زمینه‌های مرتبط همچون انرژی ارائه دهد.


 سرنوشت شارژ هوشمند آیوتا چه شد؟

سرنوشت شارژ هوشمند آیوتا چه شد؟

پیش‌تر در این مقاله، تکنولوژی شارژ هوشمند آیوتا را شرح دادیم و جایگاه آن را بررسی کردیم. این پروژه به کاربران امکان شارژ خودروهای برقی تنها با اتصال کابل به ایستگاه شارژ را فراهم می‌کند. بااین‌حال، این پرسش ایجاد می‌شود که در نهایت چه اتفاقی برای روند توسعه این پروژه رخ داد؟


به نظر می‌رسد که شارژ هوشمند IOTA در قالب یک اثبات مفهوم (Proof of Concept) تکمیل شده است. تحقیقات انجام‌شده در این موضوع، پتانسیل استفاده از آیوتا و تنگل برای برقراری ارتباط امن میان خودروهای برقی و ایستگاه‌های شارژ را به نمایش گذاشت. با وجود این موارد، این پروژه هنوز به مرحله عرضه عمومی و استفاده انبوه نرسیده است و مشخص نیست که آیا این اتفاق در آینده رخ خواهد داد یا خیر.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو با پروتکل آیوتا و نحوه کارکرد آن به‌شکل دقیق آشنا شدیم و تکنولوژی شارژ هوشمند IOTA و سرنوشت آن را بررسی کردیم.


آیوتا یکی از پروتکل‌های منحصربه‌فرد و متفاوت در دنیای ارزهای دیجیتال و حوزه اینترنت اشیا به شمار می‌رود که با بهره‌گیری از شبکه Tangle، به کارمزد صفر و سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها رسیده است. همچنین، تکنولوژی شارژ هوشمند این اکوسیستم به‌عنوان پروژه‌ای خلاقانه و نوآورانه قلمداد می‌شود که در صورت توسعه و رسیدن به مرحله بهره‌برداری عمومی، می‌تواند دنیای شارژ خودروهای برقی را متحول کند و شکل جدیدی به آن بدهد.