مسک نتورک (Mask Network) با کمک افزونه‌های جدید خود قصد دارد تا خدمتی تازه را به کاربران ارائه کند. در این خدمت امکانات مدرن وب ۳ (Web 3.0) در بستر اینترنت فعلی یا وب ۲ (Web 2.0) ارائه می‌شود و امکانات شگفت‌انگیزی را در دسترس کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گذارد. برای مثال، کاربران می‌توانند پیام‌های رمزنگاری‌شده را با کنترل کسانی که می‌توانند آن‌ها را ببینند، ارسال کنند. امکانات جذابی مثل خدمات پرداخت غیرمتمرکز در این بستر توسط مسک نتورک ارائه شده‌اند که استفاده از آن‌ها فرصت‌های جذابی برای کاربران سراسر دنیا فراهم می‌کند. در ادامه به تشریح تاریخچه و قابلیت‌های [مسک نتورک](https://exbito.com/mask-network/) و ادغام وب2 و وب3 با MASK می‌پردازیم.
 وب ۲ (web 2) چیست؟

وب ۲ (web 2) چیست؟

وب ۲ به وب‌سایت‌های جهانی اشاره دارد که محتوای تولیدشده توسط کاربر، قابلیت استفاده از آن و تعامل را برای کاربران نهایی فراهم می‌کند. وب ۲ همچنین در زمینهٔ شبکه‌های اجتماعی مطرح است که بیشتر به تغییر دادن مکانیزم طراحی و استفاده از صفحات وب برمی‌گردد. در وب ۲ تعامل و همکاری با یکدیگر در یک رسانه اجتماعی چه در قالب خالق محتوا یا مصرف‌کنندهٔ آن در یک جامعهٔ مجازی امکان‌پذیر است.


فناوری‌های مرورگر وب در توسعه وب ۲ ایجاد شدند و شامل ایجکس (AJAX) و جاوا اسکریپت (JavaScript) هستند. ویژگی‌های مهم وب ۲ عبارت‌اند از:


  • دسته‌بندی رایگان اطلاعات که به کاربران اجازه می‌دهد اطلاعات را دریافت و دسته‌بندی کنند.

  • محتوای پویا که به ورودی کاربر واکنش نشان می‌دهد.

  • جریان‌های اطلاعات بین مالک سایت و کاربران سایت با امکان ارزیابی و یادداشت‌گذاری

  • توسعه رابط‌های برنامه‌نویسی (API) که استفادهٔ شخصی درست مثل برنامه‌های کاربردی نرم‌افزاری را ممکن می‌سازد.

  • دسترسی به وب که محتوای متفاوتی از اینترنت قدیمی را بر مبنای تنوع بسیار گسترده‌تر کاربران ارائه می‌کند.

 وب ۲ (web 2) چیست؟

وب اجتماعی حاوی چندین ابزار پلتفرم آنلاین است که در آن افراد دیدگاه‌ها، نظرات، افکار و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. برنامه‌های کاربردی وب ۲ بیشتر به تعامل با کاربر متمایل هستند و بدین ترتیب کاربر نهایی تنها یک کاربر برنامه‌های کاربردی نیست بلکه همچنین در حداقل ۸ ابزار کاربردی مشارکت می‌کند:


  • پادکست

  • بلاگ

  • تگ کردن

  • ارتباط با RSS

  • شبکه اجتماعی

  • رسانه‌های اجتماعی

  • رأی دادن به محتوای وب


    تکنولوژی وب ۳ (web 3) چیست؟

تکنولوژی وب ۳ (web 3) چیست؟

بر خلاف فناوری وب ۲ که بر سمت کاربر (Frontend) متمرکز بود، فناوری وب ۳ تحولات بسیاری در کاربرد وب و تعامل با آن در مسیرهای گوناگون ایجاد می‌کند. این تحولات به کاربردی کردن وب و تعامل با آن مرتبط هستند که شامل دستکاری وب در یک پایگاه داده همراه با یکپارچه‌سازی با فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) بوده که بلاک چین مثالی از این فناوری است و می‌تواند به ایجاد قراردادهای هوشمند مبتنی بر نیازهای افراد کمک کند.


ویژگی‌های وب ۳ عبارت‌اند از:


  • وب معنایی: فناوری‌هایی برای خلق، اشتراک‌گذاری و متصل کردن محتوا از طریق جستجو و تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر قابلیت درک معانی کلمات به‌جای استفاده از کلیدواژه یا اعداد

  • هوش مصنوعی:‌ ترکیب قابلیت پردازش زبان طبیعی که رایانه‌ها بتوانند اطلاعاتی را که از انسان‌ها به دست می‌آورند، سریع‌تر پردازش کرده و نتایج مرتبط ارائه کنند.

  • گرافیک سه‌بعدی: استفاده از طراحی سه‌بعدی به‌طور گسترده در وب‌سایت‌ها و خدماتی از قبیل راهنمای موزه، بازی‌های رایانه‌ای، تجارت الکترونیک، محتوای جغرافیایی و غیره که همگی تنها مثال‌هایی از کاربردی کردن گرافیک سه‌بعدی هستند.

  • متصل بودن: با کمک متادیتای مفهومی (Semantic Metadata) اطلاعات متصل‌تر از گذشته هستند و در نتیجه تجربهٔ کاربر به سطح بالاتری از اتصال منتقل می‌شود که در دسترس بودن اطلاعات را گسترده‌تر می‌سازد.

  • فراگیر بودن: محتوا برای کاربردهای گوناگونی در دسترس است و هر ابزاری به وب متصل بوده و خدمات را می‌توان در هر جایی استفاده کرد.

دفترکل توزیع شده (DLT) و قراردادهای هوشمند: با کمک دفترکل توزیع‌شده می‌توان یک پایگاه داده غیرقابل هک شدن طراحی کرد که هر کسی مالک محتوای دیجیتالی خود باشد و این فناوری در همراهی با قراردادهای هوشمند به ابزاری قدرتمند تبدیل می‌شود که می‌تواند جهانی بهتر و پر از فرصت‌های بسیار برای هر کسی در اینترنت بسازد.


مسک نتورک (Mask Network) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مسک نتورک (Mask Network) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مسک نتورک (Mask Network) به‌طور خلاصه قصد دارد پلی از اینترنت فعلی به اینترنت آزاد جدید ایجاد کند. مسک نتورک دروازه‌ای است که به کاربران اجازه می‌دهد به آسانی پیام‌های رمزنگاری‌شده، ارزهای دیجیتال و حتی انواع برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (dApp) مثل DeFi ،NFT و DAO را روی شبکه‌های اجتماعی بدون نیاز به مهاجرت ارسال کنند و در نتیجه یک اکوسیستم اپلت غیرمتمرکز (dApplet) بسازند.


مسک نتورک به‌جای ایجاد یک پلتفرم جدید تلاش دارد پلی بین نسخهٔ فعلی وب (وب ۲) و نسخهٔ آینده موسوم به وب ۳ ایجاد کند. بدین ترتیب با ادغام وب2 و وب3 با MASK عموم کاربران به استفاده از نسخهٔ بهتری از وب در پلتفرم‌های فعلی عمده بدون استفاده از هر رابط برنامه‌نویسی (API) یا سرور متمرکز دسترسی می‌یابند.


چشم‌انداز نهایی مسک نتورک این است که نسخهٔ فعلی اینترنت متشکل از فناوری‌های بزرگی بوده که یکی پس از دیگری افراد را قادر به کنترل خودمختاری خود کرده و نمی‌تواند فضایی بین پلتفرم‌های مختلف ایجاد کند. پس باید برای خارج شدن از جریان تکراری برپا کردن یک راهکار جدید و تکرار این فرایند تلاش کرد. بنابراین، مسک نتورک راه‌حلی است که با کمک رمزنگاری و فناوری وب ۳، مثل بلاک چین، ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، شبکه‌های نظیربه‌نظیر و غیره این کار را برای مردم انجام می‌دهد.


وب ۲ و وب ۳ چگونه با هم ادغام شدند؟

وب ۲ و وب ۳ چگونه با هم ادغام شدند؟

حرکت از وب ۲ به وب ۳ به‌تدریج درحال انجام شدن است. بااین‌حال از نقش فناوری‌های وب ۲ در پیشرفت‌های حاصل‌شده در فناوری وب ۳ نباید غافل شد و روشن است که با ترکیب قدرت‌های وب ۲ و وب ۳ می‌توان جهانی هیجان‌انگیز از قابلیت‌ها را آفرید. برای مثال، پروژه‌های وب ۳ از روش‌های اثبات‌شدهٔ وب ۲ در حوزهٔ مالی استفاده می‌کنند. کاربردهای برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (DApp) در صنعت گیم مثالی کاربردی از این ادغام هستند. با به‌کارگیری خریدهای درون‌برنامه‌ای و مدل‌های عضویت، برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز قابلیت فعالیت در جریان‌های درآمدی را یافته‌اند و تراکنش‌های سریع را ممکن کرده و تجربهٔ غوطه‌وری در گیمینگ را فراهم ساخته‌اند.


یکی از چالش‌های استفادهٔ گسترده از وب ۳ پیچیدگی رابط‌های کاربری آن بود؛ ولی با استفاده از رابط‌های کاربری و فرایندهای نصب روان وب ۲، پلی برای انتقال آسان به وب ۳ فراهم شد. یکی از کاربردهای عملیاتی این قضیه پلتفرم‌های تأمین مالی غیرمتمرکز (DeFi) هستند که با ساده شدن تجربهٔ کاربری، تراکنش‌های پیشگامانه‌ای را فراهم کرده و یکپارچه‌سازی سریعی را با سیستم‌های مالی موجود ممکن کردند و امکان ایجاد بانکداری غیرمتمرکز را عملی ساختند.


 مسک نتورک چه نقشی در ادغام وب 2.0 و وب 3.0 دارد؟

مسک نتورک چه نقشی در ادغام وب 2.0 و وب 3.0 دارد؟

ادغام وب2 و وب3 با MASK در روندی روبه‌رشد انجام می‌شود. در ابتدا مسک نتورک دارای چند نسخه متناسب با بخش‌های مختلف اکوسیستم وب بود. یک افزونه دست اول کروم/فایرفاکس، و برنامهٔ کاربردی دست‌اول اندروید/iOS طراحی شدند. توسعه‌‌دهندگان مسک نتورک همچین به‌دنبال مشتریان شخص ثالث شبکه‌های اجتماعی برای یکپارچه‌سازی با مسک نتورک و کمک به کاربران فعلی در ورود به اینترنت جدید بودند و خیلی خوشحال شدند که کاربران Twidere که بزرگ‌ترین برنامهٔ کاربردی طرف سوم توییتر/ماستودون با بیش از نیم میلیون نصب بود به همکاران مشتری شخص ثالث مسک نتورک پیوست. آن‌ها همچنین Mstdn.jp و Mastodon.cloud را که سومین و پنجمین نمونهٔ بزرگ ماستودون بودند، با تقریباً ۳۰۰ هزار کاربر در جمع کاربران خود حفظ کردند و از توسعه شبکه‌های اجتماعی فدراسیونی (Federated Social Networks) حمایت کردند.


بدین ترتیب توسعه‌‌دهندگان مسک نتورک مورد تحسین منتقدین قرار گرفتند و به‌عنوان عضوی از ECMA/TC39 (یکی از سه جامعه بلاک چین) پذیرفته شدند و در کنار غول‌هایی مثل اپل و گوگل و همکارانی مثل MetaMask به تنظیم استانداردهای جاوا اسکریپت و اعمال محدودیت بر وب جدید می‌پردازند.


چشم انداز web 3.0 در آینده تکنولوژی جهان چیست؟

چشم انداز web 3.0 در آینده تکنولوژی جهان چیست؟

به بیان ساده وب ۳ آیندهٔ نویدبخش توسعهٔ فناوری‌های مدرن است که ضمن تقویت نقش کاربران و اعطای قدرت مالکیت و رأی‌دهی به آنان، قابلیت‌های غیرمتمرکز بودن و جهانی شدن فعالیت‌های متنوع تولید محتوا تا تراکنش‌های مالی را با کیفیتی جدید به کاربران نهایی و سازمان‌ها عرضه می‌کند. در وب ۳ عملاً کاربران هستند که مسیر رشد فناوری را شکل می‌دهند و با انتخاب‌های خود به توسعه‌‌دهندگان خط سیر رشد را پیشنهاد می‌کنند.


قابلیت حفظ مالکیت بر دارایی‌های دیجیتالی که قبلا صرفاً در حوزهٔ ارز‌های دیجیتال مطرح بود، حالا به‌تدریج به گسترهٔ کاملی از هر آنچه کاربر اراده کند، توسعه می‌یابد. برای مثال، کاربران می‌توانند مالک یادداشت‌های خود و پست‌های شبکه‌های اجتماعی، آثار دیجیتالی، NFTها، حتی لایک‌ها و امتیازهایی باشند که در اینترنت ثبت می‌کنند.


در واقع وب ۳ به‌نحوی درحال تغییر دادن جهان بر بستر اینترنت است که به‌سادگی نمی‌توان شکل دنیای آینده را پیش‌بینی کرد و باید منتظر رخ دادن پی‌درپی تغییرات جدید بود.


سخن پایانی

سخن پایانی


مسک نتورک (Mask Network) آغاز مسیری جدید در ارائه خدمات جدید وب ۳ بر بستر وب ۲ به کاربران اینترنت جهانی است تا به ارسال و دریافت پیام، پرداخت آنلاین امن، و اشتراک‌گذاری و ذخیرهٔ داده بپردازند. زیرساختی که فعلاً توسط مسک نتورک فراهم شده، کار می‌کند؛ ولی هنوز تا استفاده عمومی آن راهی طولانی در پیش دارد و باید مشکلات فناورانهٔ متعددی را حل کند. درحال‌حاضر تمرکز مسک نتورک بیشتر بر تسهیل خدمات پرداخت است که باعث می‌شود کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر بتوانند در بستر این شبکه‌ها به ارسال/دریافت، معامله توکن، گرفتن وام، دنبال کردن معامله‌گران برتر، شرکت در عرضه‌های عمومی سهام، ضرب توکن‌های شخصی، شرط‌بندی بر رویدادهای جاری، و تجزیه و تحلیل پورتفوی حرفه‌ای بپردازند.


همچنین مسک نتورک تلاش دارد امکانات ذخیره‌سازی را بهبود بخشد و به خدمت ذخیره‌سازی غیرمتمرکز برسد. نگاه مسک نتورک این است که همراه کردن خدمات پرداخت و ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که همراه با کنترل حریم خصوصی و عوامل ضدسانسور ارائه شوند، قادرند شیوهٔ توزیع محتوای چندرسانه‌ای و فرایند تجارت الکترونیک را برای همیشه در بستر اینترنت تغییر دهند. درحال‌حاضر خدمات مسک نتورک در زمینهٔ ارسال فایل در بستر توییتر و فیسبوک در دسترس هستند.