کریپتو، یکی از حوزه‌های خاص در عرصه تکنولوژی به شمار می‌رود که نوآوری‌ها و ابتکارات زیادی در آن جوانه زده‌اند. پالیگان یکی از پلتفرم‌های ارزشمند در دنیای کریپتو است که یک رقیب جدی برای اتریوم با چالش‌های آن مانند کارمزد بالا، تجربه کاربری ضعیف و توان پردازشی پایین در تراکنش‌ها محسوب می‌شود. این اکوسیستم خدمات و راه‌حل‌های فراوانی ارائه می‌دهد که نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. آیا با این راه‌حل‌ها و سرویس‌ها آشنایی دارید؟ در این مقاله از اکسبیتو، ابتدا شبکه Polygon و ارز MATIC را بررسی می‌کنیم، سپس به ویژگی‌ها و خدمات ارائه‌شده توسط این پلتفرم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


آشنایی با شبکه Polygon و رمز ارز MATIC

آشنایی با شبکه Polygon و رمز ارز MATIC

بازار ارزهای دیجیتال میزبان شبکه‌ها و پلتفرم‌های مختلف با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است. برخی از این شبکه‌ها با هدف‌گیری نقاط ضعف شبکه‌های دیگر، با آن‌ها رقابت می‌کنند.


پالیگان، یک شبکه بلاک چینی با هدف ایجاد سیستم چندزنجیره‌ای (Multi-Chain) سازگار با اتریوم است. در حقیقت، Polygon پاسخی به چالش‌های برجسته Ethereum در زمینه کارمزد تراکنش، تجربه کاربری و توان پردازشی محسوب می‌شود.


بنا به اعلام رسمی تیم خود این پروژه، این پلتفرم به‌دنبال ایجاد «اینترنت بلاک چین‌ها برای اتریوم» است. پالیگان قصد دارد تا از طریق ارائه یک چارچوب نرم‌افزاری (Framework) ساده به توسعه‌دهندگان اجازه دهد تا شبکه سازگار با اتریوم شخصی‌سازی‌شده خود را با تنها یک کلیک، راه‌اندازی کنند.


چشم‌انداز پالیگان، دنیایی است که در آن بلاک چین‌های مجزا بتوانند فارغ از تفاوت‌ها در تکنولوژی و ایده پشت آن‌ها، با سهولت و آزادی به مبادله دارایی و اطلاعات بپردازند.


در ابتدا، این پروژه با عنوان شبکه متیک شناخته میشد، اما با گسترش محدوده فعالیت آن به Polygon تغییر برند یافت. متیک صرفاً یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه 2 برای اتریوم بود، اما پالیگان یک زیرساخت برای شبکه‌ای از بلاک چین‌هایی با مشارکت و مقیاس‌پذیری بالا است.


شبکه Polygon برای حفظ امنیت خود از مکانیزم اجماع گواه سهام (PoS) بهره می‌گیرد. این شبکه برای مواردی همچون دیفای (DeFi)، سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAOs) و NFTها کاربرد دارد. توکن بومی آن، MATIC، برای استیک، حاکمیت و پرداخت کارمزد شبکه استفاده می‌شود. شبکه پالیگان با شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون و برجسته‌ای از جمله Disney ،Sequoia Capital ،Softbank و Adobe همکاری داشته است.


چرا کسب و کارها پالیگان (Polygon) را انتخاب می‌کنند؟

چرا کسب و کارها پالیگان (Polygon) را انتخاب می‌کنند؟

در بخش پیشین مقاله با شبکه پالیگان و توکن بومی آن یعنی متیک به‌طور کلی و جامع آشنا شدیم. همان‌طور که مطالعه کردید، این شبکه با هدف اصلی ارائه راه‌حلی برای مشکلات اتریوم راه‌اندازی شده است. همچنین، پیش‌تر اشاره کردیم که این اکوسیستم با شرکت‌ها و برندهای شاخص در جهان همکاری داشته است. حال، این سوال ایجاد می‌شود که چرا این شرکت‌ها به این شبکه روی می‌آورند؟ در ادامه، به پاسخ این پرسش می‌پردازیم.


مقیاس‌پذیری

یکی از معیارها و فاکتورهای اصلی موثر در عملکرد شبکه‌های بلاک چینی، مقیاس‌پذیری است و بلاک چین‌های گوناگون همواره در تلاش برای پیشرفت در این زمینه هستند. یکی از ویژگی‌های برجسته پالیگان، مقیاس‌پذیری بالای آن است که امکان فعالیت بدون محدودیت را فراهم می‌کند.


هزینه پایین تراکنش‌ها

بیت کوین و اتریوم در زمینه هزینه کارمزد تراکنش‌ها بر بستر خود با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو هستند. به همین دلیل، شبکه‌ها و راه‌حل‌های زیادی برای مقابله با این مشکل در دنیای کریپتو ایجاد شده‌اند که یکی از آن‌ها Polygon است. این پلتفرم، امکان تکمیل تراکنش‌ها با هزینه نسبتاً ناچیز را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد.


قابلیت همکاری در بلاک چین‌ها

قابلیت همکاری در بلاک چین‌ها

قابلیت همکاری در دنیای کریپتو (Interoperability) به‌معنای امکان ارتباط و تبادل دارایی و داده میان شبکه‌های بلاک چین گوناگون است. این قابلیت برای توسعه وب غیرمتمرکز اهمیت زیادی دارد. پالیگان به‌عنوان چارچوب نرم‌افزاری برای ساخت و توسعه شبکه‌های بلاک چین سازگار با اتریوم، قابلیت همکاری میان این شبکه‌ها را برای کاربران ایجاد می‌کند.


قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند، نوعی نرم‌افزار محسوب می‌شوند که شامل توافق‌نامه‌ای دیجیتال با قابلیت اجرای خودکار در زمان برقرار شدن بندهای قرارداد هستند. این قراردادها می‌توانند کارهای مختلفی از جمله انتقال دارایی، صدور توکن، تایید هویت و موارد مشابه انجام دهند. پالیگان، قابلیت قراردادهای هوشمند را مشابه این قابلیت بر بستر اتریوم ارائه می‌دهد و از همان زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کند.


توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps)

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در حوزه DeFi به محبوبیت زیادی دست یافته و در بسیاری از پلتفرم‌ها و شبکه‌های حوزه کریپتو در دسترس هستند. این اپلیکیشن‌ها از قراردادهای هوشمند برای عملیات خود بهره می‌گیرند. کسب‌وکارها و سازمان‌ها می‌توانند DAppهای خود را بر بستر اکوسیستم Polygon توسعه دهند و راه‌اندازی کنند.


حمایت جامعه طرفداران و کاربران

حمایت جامعه طرفداران و کاربران

پالیگان با توجه به جایگاه خود به‌عنوان یکی از پلتفرم‌های پیشتاز در زمینه ساخت و اتصال شبکه‌های بلاک چینی سازگار با اتریوم، جامعه گسترده و بزرگی از توسعه‌دهندگان، شرکا، کاربران، اعتبارسنج‌ها و طرفداران را دارد. این جامعه نسبت به حوزه وب 3 و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اشتیاق فراوانی داشته و از اکوسیستم Polygon به‌شدت حمایت می‌کند.


رشد اکوسیستم

پلتفرم پالیگان از زمان راه‌اندازی خود تاکنون، شاهد رشد و پیشرفت چشم‌گیری بوده است. همان‌طور که پیش‌تر نوشتیم، این شبکه در ابتدا با برند متیک به‌عنوان یک راه حل لایه 2 برای مقیاس‌پذیری اتریوم راه‌اندازی شد، اما با گذر زمان قابلیت‌ها و توانایی‌های آن گسترش زیادی یافت و به Polygon تغییر برند یافت. علاوه‌بر آن، این اکوسیستم می‌تواند در آینده هم به رشد خود ادامه دهد.


 سرویس‌های ارائه‌شده توسط پالیگان (Polygon) کدامند؟

سرویس‌های ارائه‌شده توسط پالیگان (Polygon) کدامند؟

پیش‌تر در این مطلب، شبکه پالیگان و ارز متیک را بررسی کردیم و ابعاد مختلف آن را توضیح دادیم. همچنین، به ویژگی‌های برجسته این پلتفرم برای کسب‌وکارها اشاره کردیم. این شبکه با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شاخص خود، توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کرده و به آن‌ها سرویس ارائه می‌دهد. با ما همراه باشید تا تعدادی از موارد برجسته از این سرویس‌ها را شرح دهیم.


توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پالیگان

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، بستری برای انجام امور مالی و فعالیت‌های گوناگون به‌شکل غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه و نهادهای متمرکز هستند. با توجه به اینکه این اکوسیستم با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است، DAppهای ساخته‌شده بر بستر Ethereum را می‌توان به‌سادگی و بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییر در کد آن‌ها، به پالیگان انتقال داد.


توسعه کیف پول‌ها بر بستر پالیگان

سرویس توسعه کیف پول‌های پالیگان به کاربران و توسعه‌دهندگان امکان ذخیره، ارسال، دریافت و سواپ توکن‌ها و دارایی‌های گوناگون بر بستر Polygon را ارائه می‌دهد. همچنین، ازاین‌طریق می‌توان به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز گوناگون دسترسی یافت. مزایای این پلتفرم از جمله کارمزد شبکه پایین و انجام سریع تراکنش‌ها، این اکوسیستم را به گزینه‌ای مطلوب برای توسعه و استفاده از ولت تبدیل می‌کنند.


توسعه NFT در اکوسیستم پالیگان

توسعه NFT در اکوسیستم پالیگان

توکن‌ غیرمثلی (Non-Fungible Token) به توکن‌هایی گفته می‌شود که امکان جایگزینی آن‌ها با توکن دیگری وجود ندارد و برای حفظ حق مالکیت دیجیتال کاربرد دارند. پالیگان، اکوسیستم گسترده و روبه‌رشدی از NFTها با میزبانی پروژه‌ها، بازارهای معاملاتی و ابزارهای متعدد جهت ایجاد و معامله این توکن‌ها در دست دارد. مهاجرت پروژه‌های NFT از اتریوم به Polygon هم بدون نیاز به تغییر کد، ممکن است.


توسعه قراردادهای هوشمند پالیگان

کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند از اکوسیستم پالیگان جهت توسعه و راه‌اندازی قراردادهای هوشمند خود بهره بگیرند. Polygon به توسعه‌دهندگان قراردادهای هوشمند مزایای متعددی از جمله امنیت مطلوب، سازگاری با EVM و هزینه‌های پایین را ارائه می‌دهد. همچنین، قابلیت Smart Contracts در شبکه پالیگان با زبان برنامه‌نویسی مشابه زبان استفاده‌شده در اتریوم در دسترس است.


سرویس‌های یکپارچه‌سازی پالیگان

سرویس‌های یکچارچه‌سازی در پالیگان شامل ابزارهایی هستند که به شما در اتصال پروژه‌ها و پلتفرم‌های فعلی خود به شبکه Polygon کمک می‌کنند. برخی از ابزارهای مرتبط با این سرویس‌ها شامل Bridge ،Swap ،SDK و موارد مشابه هستند.


توسعه دیفای بر بستر پالیگان

دیفای (DeFi) به‌معنای حوزه مالی غیرمتمرکز است که امکان انجام امور مالی و تراکنش‌ها به‌شکل کاملاً غیرمتمرکز و بدون نیاز به واسطه و سازمان‌های ناظر را فراهم می‌کند. اکوسیستم پالیگان با وجود ویژگی‌های برجسته و مزایای خود در رشد دنیای مالی غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های آن نقش موثر و پررنگی ایفا می‌کند.


پالیگان (Polygon) چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

پالیگان (Polygon) چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

تا اینجای مقاله با شبکه پالیگان و توکن بومی آن آشنا شدیم و ویژگی‌های این اکوسیستم را بررسی کردیم. این پلتفرم، یک چارچوب نرم‌افزاری برای توسعه شبکه‌های بلاک چین و همکاری میان آن‌ها است.


کاربران و توسعه‌دهندگان به‌شکل‌های گوناگونی از این پلتفرم بهره می‌گیرند و از مزایای آن جهت رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. Polygon چه خدماتی را به جامعه ارائه می‌دهد؟ در ادامه، چند مورد از این خدمات را بررسی می‌کنیم.


تجارت الکترونیک و فروشگاه آنلاین

تجارت الکترونیک به خرید و فروش کالا و خدمات در بستر اینترنت گفته می‌شود. در سال‌های اخیر، این حوزه به ویژه با همه‌گیری ویروس کرونا به‌شدت رونق یافته است. انجام تجارت الکترونیک و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین بر بستر شبکه پالیگان می‌تواند با توجه به مزایای آن از جمله هزینه پایین و سرعت بالا، برای هر دو گروه خریداران و فروشندگان سودآور باشد.


مدیریت زنجیره عرضه و توزیع

مدیریت زنجیره عرضه و توزیع

مدیریت زنجیره عرضه به فرایند برنامه‌ریزی و کنترل جریان کالا و خدمات از منبع تامین به مشتری مصرف‌کننده گفته می‌شود. این فرایند شامل فعالیت‌های مختلفی همچون تولید، حمل‌و‌نقل، توزیع و موارد مشابه است. امکان راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مدیریت عرضه بر روی پالیگان وجود دارد و درحال‌حاضر، پلتفرم‌هایی در این حوزه بر بستر Polygon فعالیت می‌کنند.


بازی‌های ویدیویی

عرصه گیمینگ در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و هر سال مراسم مختلفی حول محور این بخش از دنیای سرگرمی برگزار می‌شوند. یکی دیگر از بخش‌های اکوسیستم پالیگان، Gaming است که تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جذاب را برای بازیکنان رقم می‌زند. این شبکه با مزایای خود و راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری، میزبان اپلیکیشن‌های گیمینگ متعدد بر بستر خود شده است.


سلامت و بهداشت

شبکه Polygon به اپلیکیشن‌های فعال در حوزه بهداشت و درمان هم سرویس می‌دهد. ازآنجایی‌که پالیگان، یک چارچوب نرم‌افزاری برای ساخت و ارتباط شبکه‌های بلاک چین سازگار با اتریوم محسوب می‌شود، سلامت و بهداشت در این اکوسیستم حوزه نوآورانه و امیدوارکننده‌ای است و پتانسیل رشد و پیشرفت محسوسی برای آن وجود دارد.


عرضه اولیه کوین و تامین مالی جمعی

عرضه اولیه کوین (ICO) و تامین مالی جمعی، روش‌های جذب و جمع‌آوری سرمایه برای یک پروژه یا صندوق هستند. این کار معمولا از طریق دریافت رقم ناچیز از تعداد زیادی از افراد انجام می‌شود. پروژه‌های زیادی از اکوسیستم پالیگان به‌دلیل نقاط قوت آن جهت انجام ICO توکن یا کوین خود و جذب سرمایه بهره می‌گیرند.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله از بلاگ اکسبیتو، ابتدا با اکوسیستم پالیگان و ارز متیک آشنا شدیم، سپس ویژگی‌ها، خدمات و کاربردهای این چارچوب نرم‌افزاری سازگار با اتریوم را بررسی کردیم و شرح دادیم.


پالیگان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین پلتفرم‌ها در دنیای کریپتو، راهکارهایی مطلوب را برای ساخت و توسعه شبکه‌های بلاک چین با قابلیت همکاری میان آن‌ها ارائه می‌دهد. همچنین، سازگاری Polygon با ماشین مجازی اتریوم، امکان انتقال و مهاجرت آسان پروژه‌ها از Ethereum به این اکوسیستم را فراهم کرده است. این بستر، پتانسیل رشد بیشتر هم دارد و با بهره‌گیری از آن، می‌تواند به سطح بالاتری هم برسد. هدف نهایی این پروژه، فراهم شدن امکان تبادل دارایی و داده میان بلاک چین‌ها فارغ از ساختار و تفاوت‌های آن‌ها است.