دیفای به‌معنای امور مالی غیرمتمرکز است. ارزهای دیجیتال و بیت کوین با تمرکز بر مفهوم DeFi پدید آمدند و طراحی شدند و در حقیقت هنوز هم یکی از ویژگی‌های برجسته بسیاری از رمز ارزها همین موضوع است. دیفای، بزرگ‌ترین تفاوت سیستم مالی سنتی و دنیای کریپتو محسوب می‌شود. میکر (MKR) یکی از ارزهای بزرگ در بازار است که کاربران زیادی دارد و سرمایه نسبتاً چشم‌گیری را به خود جذب کرده، اما آیا این ارز بر اساس مفهوم دیفای طراحی شده است؟ با ما در این مقاله از اکسبیتو همراه باشید تا علاوه‌بر پاسخ دادن به این سوال، این رمز ارز و نحوه کارکرد آن را بررسی کنیم.


ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

پیش از هرچیز، بهتر است با MKR و اهداف و سابقه آن بیشتر آشنا شویم. میکر به‌عنوان توکن حاکمیتی MakerDAO و پروتکل Maker شناخته می‌شود. MakerDAO یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (Decentralized Autonomous Organization) بر پایه اتریوم است. کاربران به کمک میکر در این دائو می‌توانند به صدور و مدیریت استیبل کوین دای (DAI) بپردازند.


میکر که ابتدا در سال 2015 مطرح و در نهایت در دسامبر 2017 به‌طور کامل راه‌اندازی شد، پروژه‌ای است که عملیات دای را به‌عنوان هدف اصلی خود دارد، اما DAI چیست؟ دای یک رمز ارز غیرمتمرکز تحت مدیریت طرفداران است که ارزشی پایدار و برابر با دلار آمریکا دارد.


به‌طور کلی، MKR به عنوان گونه‌ای از سهم رای‌دهی برای سازمان ناظر بر دای عمل می‌کند. به عبارت دیگر، با اینکه میکر به هولدرهای خود سود سهام نمی‌دهد، اما آن‌ها حق رای در توسعه پروتکل Maker دارند و انتظار می‌رود که با موفقیت DAI در سود حاصل از آن سهیم باشند.


درحال‌حاضر، میکر بر اساس رتبه‌بندی وب‌سایت‌های معتبر داده‌های بازار کریپتو، یکی از صد ارز برتر بازار در زمینه ارزش بازاری به شمار می‌رود. بالاترین قیمت این ارز در مه 2021 در سطح 6339 دلار به ثبت رسیده و از آن زمان تاکنون، افت چشم‌گیری برای آن رقم خورده است.


میکر (MKR) چگونه کار می‌کند؟

میکر (MKR) چگونه کار می‌کند؟

در بخش پیشین این مقاله با ارز دیجیتال MKR و اهداف آن آشنا شدیم. این ارز به‌عنوان توکن حاکمیتی MakerDAO استفاده می‌شود و به هولدرهای آن حق شرکت در رای‌گیری‌های این سازمان را ارائه می‌دهد، اما چقدر از نحوه کارکرد این پروژه آگاهی دارید؟


در حقیقت، پروتکل میکر که بر روی Ethereum ساخته شده، به کاربران امکان ایجاد ارز را ارائه می‌دهد. میکر دائو با تصمیم‌گیری در پارامترهای کلیدی از جمله هزینه‌های پایداری، نوع و نرخ وثیقه و موارد مشابه، حاکمیت پروتکل Maker را بر عهده دارد. هولدرهای MKR پروتکل میکر و امور مالی دای را مدیریت می‌کنند تا از پایداری، شفافیت و بازدهی آن اطمینان حاصل شود. هرچه موجودی این هولدرها بیشتر باشد، تاثیر نظرات آن‌ها در دائو هم بیشتر است. به عبارت دیگر، هر توکن MKR قفل‌شده در قرارداد رای‌دهی معادل یک رای خواهد بود.


همچنین، توکن میکر به‌عنوان نوعی از ارز رزرو برای DAI جهت حفظ پایداری قیمت آن در شرایط خاص و نامطلوب بازار نیز استفاده می‌شود.


آیا میکر (Maker) یک پروژه DeFi است؟

آیا میکر (Maker) یک پروژه DeFi است؟

تا اینجای مطلب با رمز ارز MKR و نحوه کارکرد این پروژه به‌طور کامل و جامع آشنا شدیم. میکر که در سال 2017 راه‌اندازی شد، توکن حاکمیت MakerDAO است که کاربران با هولد آن می‌توانند در تصمیمات و روند توسعه استیبل کوین دای نقش داشته باشند و هرچه موجودی آن‌ها بیشتر باشد، قدرت تصمیم‌گیری بیشتری به آن‌ها تعلق می‌گیرد.


حال به پرسش اصلی این مقاله می‌رسیم؛ آیا Maker یک پروژه دیفای است؟ در ابتدا باید کمی با این مفهوم آشنا شویم.


دیفای در لغت به‌معنای امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) است. پروژه‌های دیفای از تکنولوژی‌های نوظهور و جدید جهت حذف واسطه‌ها و نهادهای متمرکز در انجام تراکنش‌ها و عملیات مالی بهره می‌گیرند. یکی از بخش‌های اصلی DeFi، حوزه رمز ارزها و بلاک چین است که نوعی جدید از سیستم‌ها و بسترهای اقتصادی را فراهم کرده‌اند. این ایده برای بسیاری از کاربران در جهان جذابیت زیادی پیدا کرده است و شیوه منحصربه‌فردی برای انجام تراکنش‌ها را فراهم می‌کند.


در حقیقت، میکر دائو یکی از نخستین پروژه‌ها در حوزه DeFi و امور مالی غیرمتمرکز به شمار می‌رود. بر اساس داده‌های وایت‌ پیپر این پروژه، پروتکل میکر یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) بر بستر بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود و اولین اپلیکیشن دیفای با پذیرش گسترده به شمار می‌رود.


میکر (MKR) چه نقشی در دنیای دیفای دارد؟

میکر (MKR) چه نقشی در دنیای دیفای دارد؟

در بخش‌های قبلی این مقاله با ارز دیجیتال میکر آشنا شدیم و نحوه کارکرد آن را بررسی کردیم. همان‌طور که خواندید، اکوسیستم Maker یکی از نخستین پروژه‌ها در حوزه دیفای محسوب می‌شود که در مدت کوتاهی به سطح بالایی از پذیرش رسیده است. حال در اینجا این پرسش وجود دارد که نقش میکر در دنیای دیفای چیست؟


همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، Maker یکی از پیشتازان دنیای دیفای با هدف فراهم کردن سرویس‌های مالی آزاد و بدون نیاز به مجوز بر بستر بلاک چین برای تمام افراد به شمار می‌رود. میکر از قراردادهای هوشمند بر روی شبکه اتریوم جهت ارائه امکان وام گرفتن و مبادله دارایی دیجیتال بدون واسطه به کاربران، بهره می‌گیرد.


همچنین، یکی دیگر از نوآوری‌های کلیدی میکر استفاده از بازارسازهای خودکار (AMM) جهت ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است. AMMها الگوریتم‌هایی هستند که قیمت و نقدینگی دارایی‌های دیجیتال را بر اساس فرمول‌های ریاضی و سرمایه کاربران تعیین می‌کنند.


علاوه‌بر موارد مذکور، جایگاه و هدف میکر در DeFi، فراهم کردن ارزی پایدار و قابل اتکا (دای) است که بتوان از آن در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون استفاده کرد. همچنین، DAI با هدف ارائه بستری برای وام‌دهی با بهره پایین و نرخ وثیقه بالا طراحی شده است.


این اکوسیستم با حمایت و پشتیبانی از پروژه‌ها و ابتکارات جدید، به حاکمیت و نوآوری در حوزه دیفای کمک می‌کند.


میکر دائو (Maker DAO) چه مشکلی را حل می‌کند؟

میکر دائو (Maker DAO) چه مشکلی را حل می‌کند؟

پیش‌تر در این مطلب به توکن میکر و نحوه کارکرد آن پرداختیم. همچنین، جایگاه آن در دنیای دیفای و نقش آن در این حوزه را بررسی کردیم. این اکوسیستم یک دائو دارد که هولدرهای توکن MKR می‌توانند در آن حق رای و تصمیم‌گیری داشته باشند. ویژگی‌های این دائو چیست و چه اهدافی برای آن در نظر گرفته شده است؟


میکر دائو یک سازمان غیرمتمرکز بوده که بر توسعه تکنولوژی جهت فراهم‌سازی بستری برای ذخیره دارایی و قابلیت‌های وام‌دهی و قرض تمرکز دارد. این دائو با یک استیبل کوین بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند. این پروتکل به هر کاربر دارای ETH و یک کیف پول متامسک، اجازه بهره‌گیری از خدمات وام‌دهی را ارائه می‌دهد.


بر اساس مطالبی که در این بخش خواندید می‌توان نتیجه گرفت که MakerDAO به‌طور اساسی یک راه‌حل برای وام‌دهی و قرض دادن پول و دارایی است که شکل جدیدی از این امور را ارائه می‌دهد.


 آیا ارز دیجیتال میکر (MKR) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا ارز دیجیتال میکر (MKR) سرمایه‌گذاری خوبی است؟

در بخش‌های قبلی از توکن میکر و نحوه کارکرد آن نوشتیم و به دائو این ارز و جایگاه آن در دنیای دیفای پرداختیم. این پروژه ویژگی‌های جذاب و امیدوارکننده‌ای دارد که آن را به پلتفرمی مناسب برای سرویس‌های وام تبدیل کرده است، اما اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری کنیم، این پروژه می‌تواند گزینه خوبی باشد؟


ارزهای دیجیتال ماهیت پرنوسانی دارند. MKR همانند تمام ارزهای بازار کریپتو، روزانه حرکات قیمتی متعددی را تجربه می‌کند و در همین حال، سود و ضرر برای سرمایه‌گذاران خود رقم می‌زند. با وجود این موارد، اخبار و اتفاقات دنیای رمز ارزی و حوزه‌های دیگر می‌توانند بر قیمت ارزهای دیجیتال تاثیر بگذارند. بنابراین، اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در میکر هستید، بهتر است اخبار و اتفاقات پیرامون آن را زیر نظر داشته باشید. همچنین، پارامترهای تکنیکال همچون حجم معاملات بازار و فعالیت معامله‌گران و نهنگ‌ها نیز می‌توانند بر قیمت میکر موثر باشند.


اگر قصد سرمایه‌گذاری در MKR را دارید، می‌توانید به‌راحتی از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو برای خرید آن اقدام کنید. برای این کار، تنها به احراز هویت پایه نیاز است؛ یعنی کافی است مشخصات خود و حساب بانکی‌تان را در صرافی ثبت کنید تا بتوانید با قیمتی مناسب و کارمزد ناچیز از این پلتفرم، ارز خریداری نمایید. اکسبیتو با امکان تسویه حساب آنی بین 3 ثانیه تا 1 دقیقه، به شما در صرفه‌جوییِ وقت خود نیز کمک می‌کند. همچنین، اگر در فرایند خرید خود به مشکلی برخوردید می‌توانید با پشتیبانی این پلتفرم به‌صورت 24 ساعته و در تمام روزهای هفته در تماس باشید و از افراد متخصص در این تیم کمک بگیرید.


سخن پایانی

سخن پایانی


در این مقاله ابتدا با ارز دیجیتال میکر و نحوه کارکرد آن آشنا شدیم، سپس به نقش و جایگاه پروژه Maker در دیفای پرداختیم و MakerDAO را بررسی کردیم.


میکر یکی از اکوسیستم‌های پیشتاز در دنیای DeFi به شمار می‌رود که به کمک استیبل کوین خود یعنی دای، خدمات وام‌دهی و امور مالی ارائه می‌دهد. با توجه به جایگاه فعلی این پروژه، اهداف آن و پذیرش روزافزون دنیای دیفای از سوی کاربران، می‌توان آینده خوب و روشنی را برای آن تصور کرد؛ هرچند، تحقق یافتن این آینده به خود این اکوسیستم و عملکرد آن در بلندمدت نیز بستگی دارد.