تزوس یک پلتفرم بلاک چین منبع‌باز و خود اصلاح‌گر محسوب می‌شود که برای ایجاد و میزبانی برنامه‌ها و دارایی‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. ذی‌نفعان تزوس مسئولیت مدیریت ارتقای پروتکل، از جمله اصلاحات انجام‌شده در خود فرایند حاکم را بر عهده دارند. تزوس یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجاری تاریخ بود؛ زیرا در سال 2018 چیزی حدود 232 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. اگرچه مشکلات مدیریتی و حقوقی، این پروژه منبع‌باز را تا سال 2020 گرفتار کرده بود؛ اما این مشکلات حل شده و تزوس به‌لطف محبوبیتش درحال‌حاضر مورد توجه عموم قرار گرفته است. اگر به سرمایه‌گذاری در این رمز ارز علاقه داشته، اما چیزی در مورد آن نمی‌دانید، در ادامه این مقاله را دنبال کنید تا اطلاعات جامعی در مورد نحوه عملکرد، مزایا و معایب تزوس در اختیار شما قرار گیرد.


تزوس (XTZ) چگونه رمز ارزی است؟

تزوس (XTZ) چگونه رمز ارزی است؟

تزوس به‌عنوان یک ارز رمزنگاری‌شده ایجاد شد که به هر کسی که توکن XTZ آن را دارد اجازه خواهد داد در مورد هرگونه تغییر آتی در قوانین شبکه رای دهد. هنگامی که برای این تغییرات قوانین اجماع حاصل شد، نرم‌افزار به‌طور خودکار قوانین را در تمام گره‌های شبکه به‌روز می‌کند. این فرایند اساسا قدرت هدایت آینده تزوس را مستقیماً در دستان کاربران قرار می‌دهد. اتخاذ این سیستم حاکمیتی، رضایت کاربر را به میزان قابل توجهی افزایش داده و احتمال وقوع هارد فورک را از بین می‌برد. ورود تزوس پیشگامانه بود، زیرا مدل جدید آن ارزهای دیجیتال را به دو دسته تقسیم کرد؛ آن‌هایی که دارای «حاکمیت بر روی زنجیره»اند و ارزهایی که «حاکمیت خارج از زنجیره» دارند. این ایده جدید و منحصربه‌فرد باعث جلب توجه عمومی زیادی به تزوس شد.


تزوس توسط آرتور بریتمن فرانسوی و مهندس سابق Google X و Waymo که به‌عنوان یک تحلیلگر کمّی در Morgan Stanley مشغول به کار شد، با مشارکت کاتلین بریتمن، همسر آرتور و کارمند سابق صندوق تامینی توسعه یافت. گفته می‌شود که این زوج در یک گردهمایی آنارکو کاپیتالیست در نیویورک با هم آشنا شدند. در سال 2014 آرتور بریتمن درحالی‌که هنوز در مورگان استنلی کار می‌کرد، اصول تزوس را انتشار داد. در سال 2017 بنیاد تزوس مستقر در سوئیس به سرپرستی کارآفرین سوئیسی یوهان گیورز برای اولین‌بار کوین اولیه را سازماندهی کرد. تزوس تا به امروز موفق‌ترین رویداد تجاری دنیا بوده و در ژانویه 2021 به‌عنوان هفتمین عرضه‌کننده بزرگ ارزهای دیجیتال رتبه‌بندی شد.


فناوری تزوس (TEZOS) چه عملکردی دارد؟

فناوری تزوس (TEZOS) چه عملکردی دارد؟

تزوس یک پلتفرم بلاک چین منبع‌باز است که بر اساس مکانیزم اجماع اثبات سهام عمل می‌کند. کاربران توکن‌های XTZ خود را برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاک چین به اشتراک می‌گذارند. این نوع بلاک چین در مقایسه با بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات کار، که به قدرت محاسباتی قابل توجهی نیاز دارند، منجر به مصرف انرژی کمتری می‌شود. پروتکل تزوس خودبه‌خود اصلاح می‌شود و به دارندگان XTZ اجازه می‌دهد در مورد تغییرات پروتکل و توسعه شبکه تصمیم‌گیری کنند. این امر از طریق مکانیزم داخلی به نام «حاکمیت درون زنجیره‌ای» تسهیل می‌شود. تصمیم‌گیری‌ها از طریق پیشنهادات و رای‌گیری‌هایی که بر روی خود بلاک چین انجام می‌گیرند، گرفته شده و پروتکل را قادر می‌سازد تا به‌راحتی و به‌سرعت با نیازهای جامعه تطبیق یابد و تکامل و نوآوری سریع شبکه را تقویت کند.


فناوری پشت XTZ به‌عنوان یک پلتفرم امن، قابل ارتقا و ماژولار برای توسعه dApps و انجام تراکنش‌های مالی طراحی شده است.


تزوس از یک نوع الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. صاحبان گره‌ها توکن‌های XTZ خود را به اشتراک می‌گذارند و با توکن‌های XTZ جدید پاداش می‌گیرند. برخلاف سایر بلاک چین‌های اثبات سهام که در آن صاحبان گره تنها به‌دلیل رفتار مخرب جریمه می‌شوند، صاحبان گره‌های تزوس برای مشارکت فعال در شبکه پاداش دریافت می‌کنند.


فناوری تزوس از سه جزء اصلی تشکیل شده است

فناوری تزوس از سه جزء اصلی تشکیل شده است: شبکه، بلاک چین و قراردادهای هوشمند.


  • شبکه: شامل گره‌هایی است که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و اضافه کردن بلوک‌های جدید به بلاک چین ارتباط برقرار می‌کنند.

  • بلاک چین: شامل رکوردی از تمام تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه است.

  • قراردادهای هوشمند: این‌ها برنامه‌های خوداجرای ذخیره‌شده در بلاک چین بوده که قادر به شروع و اجرای تراکنش‌ها بدون نیاز به یک مرجع مرکزی هستند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد تزوس، سیستم مدیریت زنجیره‌ای آن است که به صاحبان گره‌ها اجازه می‌دهد در مورد تغییرات پروتکل پیشنهادی رای دهند. این امر تزوس را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به هاردفورک سازگاری و تکامل یابد. علاوه‌بر این، پلتفرم تزوس از ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) پشتیبانی می‌کند و برای برنامه‌های مختلف DeFi مانند وام دادن و ارائه سود در توکن‌های سپرده‌شده استفاده می‌شود.


اکوسیستم تزوس (XTZ) چگونه است؟

اکوسیستم تزوس (XTZ) چگونه است؟

درحال‌حاضر، در اکوسیستم تزوس، بیش از 70 پروژه در بخش‌های مختلف، از زیرساخت تا DeFi وجود دارد. پنج سال پس از انتشار XTZ در سال 2017، اکوسیستم در مقایسه با سایر بلاک چین‌ها مانند Solana ،Avalanche و Terra به‌طور پیوسته درحال رشد است.


اکوسیستم تزوس کمی پسرفت داشته، اما نکات برجسته قابل توجهی در رشد آن نقش دارند. زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم در تزوس با افزایش تعداد، علائم مثبتی را از خود نشان می‌دهند. از سوی دیگر، TVL تزوس از پایان سال 2021 سقوط کرده است. اوج قیمت ارز دیجیتال تزوس 6.35 دلار بود و اکنون 60 درصد کاهش یافته است.


دیفای (DeFi)

QuipuSwap ،Plenty DeFi ،SpicySwap ،FlameDeFi و Crunchy Network صرافی‌های غیرمتمرکز در بلاک چین تزوس هستند. DEX اساسی‌ترین نرم‌افزار در بین هر اکوسیستم بلاک چین است. بنابراین برای حفظ پایداری نیاز به جذب نقدینگی از بیرون دارد.


DEXهایی که به شبکه اصلی رفته و توکن‌هایی را منتشر کردند، شامل:


  • QuipuSwap با توکن QUIPU

  • Plenty DeFi با توکن PLENTY

  • Crunchy Network با توکن crDAO

  • SpicySwap با توکن SPI

  • Flame DeFi با توکن FLAME

گیمینگ (Gaming)

گیمینگ (Gaming)

از زمانی که بلاک چین توسط شرکت‌هایی مانند یوبی‌سافت پذیرفته شد، بازی بلاک چین یکی دیگر از شاهکارهای برجسته تزوس بود.


به‌طور خلاصه، یوبی‌سافت یک شرکت بازی‌های ویدیویی بوده که در سال 2020 درآمد 1.6 میلیارد دلاری داشت و بازی‌های معتبر سه‌گانه A مانند Assassin's Creed ،Far Cry و Watch Dogs را منتشر کرده است. تزوس و یوبی‌سافت از زمانی که این شرکت بازی‌های ویدیویی بلاک چین تزوس را در این صنعت نوپای کریپتو انتخاب کرد، همکاری عمیقی با یکدیگر دارند. Ghost Recon Breakpoint اولین بازی یوبی‌سافت است که NFTها را به‌عنوان آیتم‌های درون بازی پیاده‌سازی می‌کند. Ubisoft بدون توقف در Ghost Recon، تزوس را به‌عنوان یک محیط ایده‌آل برای بازی‌های دیگر تصور کرد. این نشانه خوبی برای تزوس محسوب می‌شود؛ زیرا صنعت بازی‌های ویدیویی بسیار سودآور است. اگر بازار بازی بلاک چین دوباره رونق یابد، تزوس جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.


توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

NFT را می‌توان به‌عنوان قوی‌ترین مزیت تزوس در نظر گرفت. اگر از طرفداران فوتبال هستید، باشگاه فوتبال درجه یک منچستریونایتد را می‌شناسید. تزوس یک همکاری چندساله با منچستریونایتد ایجاد کرده است.


NFTها در تزوس از نظر حجم فروش در رتبه نهم جدول امتیازات قرار دارند که هنوز هم عددی قابل توجه به حساب می‌آید. از سوی دیگر، NFTهای مبتنی بر تزوس از نظر تعداد خریداران و تراکنش‌ها از NFTهای مبتنی بر آوالانچ بیشتر است.


مزایا و معایب تزوس (TEZOS) کدامند؟

مزایا و معایب تزوس (TEZOS) کدامند؟

این شبکه بلاک چین انگیزه‌های زیادی برای تامین سرمایه‌گذاران دارد؛ اما دارای معایب خاصی است.


مزایای تزوس

مزایای تزوس عبارت‌اند از:


  • از تشکیل هاردفورک در بلاک چین جلوگیری می‌کند.

  • هر ذی‌نفع حق رای برابر در ارتقای پروتکل دارد.

  • انرژی کمتری مصرف کرده و مقرون‌به‌صرفه است.

  • یک مکانیزم خوداصلاحی برای به‌روز‌رسانی خودکار گره‌های سیستم دارد.

  • پلتفرم مورد نیاز برای توسعه سایر برنامه‌های DeFi فراهم می‌کند.

  • موارد استفاده متعددی از این بلاک چین وجود دارد.

معایب

معایب تزوس شامل موارد زیر هستند:


  • زمان انتظار برای توزیع توکن در مقایسه با سایر بلاک چین‌ها بسیار طولانی به حساب می‌آید.

  • این شرکت فناوری بلاک چین، همیشه هدف شکایت، دعوا و تاخیر است.

  • سرمایه‌گذاران احتمال دارد که آن را به‌دلیل تمرکز بالای ثروت به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرخطر در نظر بگیرند.

ارتقای تزوس چگونه انجام می‌شود؟

ارتقای تزوس چگونه انجام می‌شود؟

تزوس بیکر مسئول تصمیم‌گیری در مورد آینده شبکه از طریق یک فرایند رای‌گیری منحصربه‌فرد است. این فرایند شامل چهار دوره مختلف رای‌گیری بوده که هر رای به‌فاصله 23 روز از هم انجام می‌شود.


پیشنهاد (Proposal)

هر بیکر می‌تواند در شبکه تغییراتی را در نحوه اجرای آن پیشنهاد دهد. پیشنهادهایی که بیشترین رای را به خود اختصاص داده‌اند به مرحله بعدی می‌روند.


اکتشاف (Exploration)

پیشنهادهایی که به 80 درصد رای مثبت می‌رسند به مرحله بعدی می‌روند.


زمایش (Testing)

آزمایش (Testing)

این پیشنهاد بر روی فورک موقت شبکه اجرا شده تا از کارایی شبکه و اینکه آسیبی به بلاک چین وارد نمی‌کند اطمینان حاصل شود.


ترفیع (Promotion)

رای نهایی برای تعیین اینکه آیا این پیشنهاد در کد منبع تزوس اجرا می‌شود یا خیر، داده خواهد شد. 80 درصد یا بیشتر برای قبولی پیشنهاد مورد نیاز است.


بیکرها همچنین می‌توانند برای پیشنهادات سودمند با پیوست کردن فاکتور و ارسال آن‌ها پاداش دریافت کنند. اگر پیشنهاد آن‌ها پس از گذراندن هر 4 مرحله اجرا شود، مبلغ مشخصی برای بیکر درج خواهد شد.


 آیا می‌توان از تزوس به‌صورت محرمانه استفاده کرد؟

آیا می‌توان از تزوس به‌صورت محرمانه استفاده کرد؟

وقتی صحبت از تزوس به میان می‌آید، حفظ حریم خصوصی در اولویت قرار دارد. این پلتفرم طیف وسیعی از ویژگی‌های نوآورانه را ارائه می‌دهد که به محافظت از داده‌های کاربر در بلاک چین کمک می‌کند. از ناشناس بودن تا محرمانه بودن، تزوس از نظر حریم خصوصی چیزهای زیادی برای ارائه دارد. یکی از ویژگی‌های کلیدی تزوس استفاده از قراردادهای هوشمند است که به کاربران اجازه می‌دهد بدون افشای هویت خود، تراکنش‌ها را به انجام برسانند. این یک عنصر حیاتی از حریم خصوصی است؛ زیرا تضمین می‌کند که کاربران می‌توانند هنگام استفاده از پلتفرم ناشناس بمانند. علاوه‌بر این، تزوس طیف وسیعی از ویژگی‌های حریم خصوصی دیگر را ارائه می‌دهد که به حفظ امنیت اطلاعات کاربر کمک می‌کند.


ناشناس بودن:

  • ناشناس بودن: همان‌طور که قبلا ذکر شد، تزوس از قراردادهای هوشمند برای کمک به کاربران جهت انجام تراکنش‌ها به‌صورت ناشناس بهره می‌گیرد. این بدان معنی است که کاربران می‌توانند بدون افشای هویت خود، وجوه ارسال و دریافت کنند. این یک عنصر حیاتی از حریم خصوصی است؛ زیرا تضمین می‌کند که کاربران می‌توانند ناشناس بودن خود را در هنگام استفاده از پلتفرم حفظ نمایند.

  • محرمانه بودن: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تزوس استفاده از رمزگذاری برای کمک به محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات کاربر است؛ یعنی اینکه تمام داده‌ها قبل از ذخیره شدن در بلاک چین رمزگذاری می‌شوند. این مسئله دسترسی به داده‌ها بدون مجوز را برای هر کسی غیرممکن می‌کند.

  • تجزیه و تحلیل حفظ حریم خصوصی: تزوس طیف وسیعی از ابزارهای تجزیه و تحلیل حفظ حریم خصوصی را ارائه می‌دهد که به کاربران کمک می‌کند تا داده‌ها را بدون به خطر انداختن حریم خصوصی آن‌ها تجزیه و تحلیل نمایند. به‌عنوان مثال، این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا تجزیه و تحلیل داده‌ها را بدون افشای هیچ‌گونه اطلاعات قابل شناسایی شخصی انجام دهند.

نتیجه‌گیری

نتیجه‌گیری


تزوس موقعیت معتبری در جامعه رمزنگاری دارد، زیرا با اجازه دادن به اعضا برای مشارکت در حاکمیت، صنعت بلاک چین را به دوبخش تقسیم کرد. سرعت تراکنش عالی را با کارمزد بسیار کم ارائه می‌دهد و گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاران به نظر می‌رسد که می‌توان آن را در لیست رمز ارزهای با قابلیت تحلیل و بررسی قرار داد.