وایت‌پیپر (Whitepaper) یا «سپیدنامه» متن جامعی است، که اهداف یک پروژه را بیان می‌کند؛ و به ما می‌گوید که آن پروژه چه مشکلی را حل خواهد کرد. وایت‌پیپر یک ارز دیجیتال هم نشان‌دهندۀ اهداف پروژه و دلایل ایجاد آن ارز است. به همین خاطر ما در این مقاله به سراغ وایت‌پیپر ارز دیجیتال شیبا (Shiba Inu) رفته‌ایم. این ارز در سال‌های اخیر بسیار مشهور شده است و بسیاری از افراد پیگیر اخبار شیبا بوده‌اند، تا بتوانند بفهمند که ارز شیبا چیست.


مطالعۀ این وایت‌پیپر به شما کمک می‌کند، که بتوانید ارزش واقعی ارز دیجیتال شیبا را درک کنید و با مقایسۀ ارزش آن با قیمت امروز شیبا، تشخیص دهید که در آینده به چه قیمتی خواهد رسید. بنابراین تحلیل وایت‌پیپر یکی از راه‌های شناخت آینده ارز شیبا است. پس بیایید با هم این متن را به‌دقت مطالعه و بررسی کنیم. وایت‎پیپر این ارز «ووف‌پیپر» (Woofpaper) نام دارد؛ و از سایت رسمی شیبا اینو گرفته شده است.


معرفی ارز دیجیتال شیبا.png

معرفی ارز دیجیتال شیبا

در بخش معرفی، دلیل اصلی پیدایش ارز دیجیتال شیبا را بیان می‌کند. هدف اصلی شرکت شیبا، پاسخ به این سوال بوده است: «اگر یک ارز دیجیتال 100 درصد توسط کاربرانش اداره شود، چه اتفاقی می‌افتد؟»


در ادامه بیان شده که امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (Defi) در اصل برای غیرمتمرکز کردن بازارهای مالی پدید آمده‌اند، اما منظور از غیرمتمرکز در اینجا فقط مدیریت پروژه نیست، بلکه هدف، مدیریت یک پروژه توسط کاربران آن است. پروژه‌هایی که این هدف را دنبال می‌کنند، باعث می‌شوند که در آینده از ساختارهای سفت و سخت امور مالی سنتی فاصله بگیریم و اقتصادی داشته باشیم که بر پایۀ تعامل بنا شده است. در دنیایی که با سرعت به‌سوی کالایی‌شدن پیش می‌رود، پروژه‌های غیرمتمرکز، چیزی فراتر از یک تغییر هستند. این پروژه‌ها باعث پذیرش نظرات همۀ افراد دربارۀ مسائل اقتصادی می‌شوند.


زمانی که موفقیت تنها با پذیرش نظرات دیگران امکان‌پذیر باشد، پروژه‌ها راهی جز تعامل با کاربرانشان ندارند. عاقبت ارز شیبا هم وابسته به چنین بازاری است؛ و باید از ساختارهای بسته و سنتی فاصله بگیرد. بنابراین ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز، هدف اصلی ایجاد ارز دیجیتال شیبا بوده است.


چرا تمرکززدایی برای ارز دیجیتال شیبا اهمیت دارد؟.png

چرا تمرکززدایی برای ارز دیجیتال شیبا اهمیت دارد؟

در این بخش از وایت‌پیپر ارز شیبا، به ما دلایل اهمیت تمرکززدایی را توضیح می‌دهد. آن‌ها معتقدند که، ما در یک لحظۀ مهم از تاریخ پیشرفت فناوری حضور داریم. سازمان‌هایی که تا به حال جهان را اداره می‌کرده‌اند، قدرت را به‌طور یکسان بین افراد تقسیم نکرده‌اند. بنابراین در زمانه‌ای که مردم با یک کلیک به همه‌چیز دسترسی دارند، وقت آن رسیده است، که در ساختار قدرت سازمان‌ها تجدیدنظر کنیم. هر بار که در سال‌های اخیر، صحبت از تمرکززدایی شده است، سازمان‌های مختلف با اعمال قدرت، جلوی آن را گرفته‌اند. به همین خاطر ارزهای دیجیتال آمده‌اند، تا برخلاف فرایندهای سنتی، توزیع ثروت و کسب درآمد را دوباره و از نو تعریف کنند.


با این حال هنوز بسیاری از ارزهای دیجیتال، بر اساس قوانین سنتی عمل می‌کنند. کافی است به برخی از شبکه‌ها و ارزهای مختلف نگاه کنیم، تا بفهمیم که اهداف پشت‌پردۀ آن‌ها به‌صورت متمرکز طراحی شده است. از طرفی زمانی که قوانین کشورهای مختلف، ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها را وادار به پیروی از خودشان می‌کنند، آن‌ها چاره‌ای جز پذیرش ندارند.


تاریخچه ارز دیجیتال شیبا.png

تاریخچه ارز دیجیتال شیبا

این بخش، یعنی تاریخچۀ ارز دیجیتال شیبا با جمله‌ای از یک سامورایی افسانه‌ای، به نام «میاموتو موساشی» (Myamoto Musashi) شروع می‌شود: «شما فقط به‌شیوه‌ای که تمرین کرده‌اید، می‌توانید مبارزه کنید.»


در ادامه با جمله‌ای از بنیان‌گذار ناشناس ارز دیجیتال شیبا، معروف به ریوشی (Ryoshi)، دلیل پیدایش این ارز را بیان می‌کند: «ما معتقدیم که با قدرتی که از تمرکززدایی به‌دست می‌آوریم، می‌توانیم از یک جامعۀ متمرکز، بسیار قوی‌تر باشیم. رسیدن به اهداف، بدون کمک‌گرفتن از اعضای جامعه، هیچ ارزشی ندارد.»


از همان زمانی که ارز دیجیتال شیبا ایجاد شد و افراد برای خرید شیبا اقدام کردند، کاربران و مدیران دست به دست هم دادند، تا «ارتش شیبا» را بسازند. آن‌ها حتی نام کاربری و عکس آواتار خود را به نماد این ارز تغییر دادند؛ و مدام پیگیر اخبار شیبا اینو بودند. برای شرکت شیبا فرقی نمی‌کند، که شخصی تازه به پروژه پیوسته و یا از اعضای قدیمی باشد؛ بلکه همه باید به قوانین اصلی این پروژه احترام بگذارند:


  • از صفر و با هیچ شروع کرده‌ایم. هدف ارز دیجیتال شیبا این است، که از هیچ به همه‌جا برسد.

  • پیش از پیدایش پروژۀ شیبا، ما در کنار هم نبوده‌ایم. مغزهای متفکر این پروژه قبلاً با هم هیچ همکاری‌ای نداشته‌اند؛ اما حالا تیمی از طراحان، ناظران، بازاریابان و ... دور هم جمع شده‌اند، تا در مسیر اهداف پروژه حرکت کنند.

  • ما سگ‌های شیبا را دوست داریم. (اشاره به نماد ارز دیجیتال شیبا، که یک سگ است.)

  • ما خوشحالیم که این پروژه را راه‌اندازی کرده‌ایم؛ و به همان مقدار برای آینده ارز شیبا هیجان داریم.

  • وقتی از صفر شروع کرده‌ایم، یعنی همۀ افراد باید توانایی خود را وارد میدان کنند.

  • موفقیت اصلی این پروژه به‌خاطر افرادی است، که به خرید ارز شیبا اقدام کرده‌اند.

  • شما و بیش از 12 هزار نفری که ارز دیجیتال شیبا را در اختیار دارند، در کنار همکاران، ادمین‌ پیج اصلی شیبا، بازاریابان و ... بهترین دوستان ما هستید.

چرا ارز شیبا شبکه اتریوم را انتخاب کرده است؟.png

چرا ارز شیبا شبکه اتریوم را انتخاب کرده است؟

میاموتو موساشی می‌گوید: «به‌جای دانستن ده هزار چیز، یکی را خوب یاد بگیر.»

در توضیح دلیل انتخاب شبکۀ اتریوم (ETH)، آن‌ها جواب روشنی دارند. ریوشی بنیان‌گذار ارز دیجیتال شیبا، معتقد است که:


  • شبکۀ اتریوم جواب خود را پس داده و نسبت به شبکه‌های رایج دیگر، بهترین گزینه برای ایجاد یک پروژۀ واقعاً غیرمتمرکز است. هدف اصلی او این بود، که شبکه‌ای را انتخاب کند، که هیچ مقرراتی جلوی پیشرفت پروژه‌اش را نگیرد.

  • اتریوم باعث می‌شود، که همۀ افراد از سراسر جهان بتوانند در پروژه مشارکت کنند، خرید شیبا داشته باشند و آن را در کیف پول خود ذخیره کنند.

  • شبکۀ اتریوم باعث شده است، که آن‌ها بتوانند مهمترین سرویس خود، یعنی صرافی غیرمتمرکز «شیبا سواپ» (Shibaswap) را راه‌اندازی کنند. این صرافی خدمات تجاری مختلفی را، مثل خرید، فروش، معامله، هولدینگ و ...، با بالاترین پاداش‌ها به کاربران ارائه می‌کند.

  • با راه افتادن نسخۀ دوم اتریوم، این شبکه به سریعترین و محبوبترین شبکۀ جهان تبدیل می‌شود، که تراکنش‌ها را با سرعتی بسیار زیاد پشتیبانی می‌کند.

پیوستن به لبخند آمازون

آمازون اسمایل (Amazon Smile) همان محصولات سایت آمازون (Amazon) را ارائه می‌کند؛ با این تفاوت که اگر از این سایت خرید کنید، 5 درصد از درآمد خرید به خیریۀ مدنظر اهدا می‌شود. شرکت شیبا با راه‌اندازی «انجمن نجات شیبا» (Shiba Inu Rescue Association) به عضویت آمازون اسمایل درآمده است. اگر شما در هنگام خرید از این سایت، انجمن نجات شیبا را انتخاب کنید، 5 درصد از سود خریدتان، برای نجات سگ‌ها در سطح جهان هزینه می‌شود.


چشم‌انداز صرافی شیبا سواپ.png

چشم‌انداز صرافی شیبا سواپ

در این بخش از وایت‌پیپر ارز دیجیتال شیبا، دربارۀ دلایل و اهداف تأسیس صرافی غیرمتمرکز شیبا سواپ (Shibaswap) صحبت می‌کند. آن‌ها معتقدند، که هدف اصلی این صرافی، راه‌اندازی مکانی امن و غیرمتمرکز برای معامله‌های ارز دیجیتال بوده است؛ و تعهد و وفاداری، کمک کرده است، تا این پروژه رشد کند. از طرفی پلتفرم شیبا سواپ مدام به‌روز می‌شود، تا خواسته‌های کاربران جدید را برآورده کند. برخی از مزایای این صرافی عبارتند از:


  • بررسی ابعاد اقتصادی یک توکن (Tokenomic) به‌صورت منحصربه‌فرد و ویژه‌

  • نقدینگی شیبا سواپ

  • پیاده‌سازی و اجرای کاملاً فنی و تخصصی

  • برقراری امنیت تراکنش‌ها

  • محافظت از حریم شخصی کاربران

  • ارائۀ جدیدترین روش‌های معاملات بازار ارزهای دیجیتال

ابعاد اقتصادی توکن شیبا در صرافی شیبا سواپ.png

ابعاد اقتصادی توکن شیبا در صرافی شیبا سواپ

این بخش را هم با جمله‌ای از میاموتو موساشی شروع می‌کند: «باید بدانید که راه‌های زیادی برای رسیدن به قله هست.»


بعد به سراغ پلتفرم شیبا سواپ می‌رود. آن‌ها معتقدند که پروژه و ارز دیجیتال شیبا از مرحلۀ یک آزمایش فراتر رفته‌اند. بنابراین پلتفرم شیبا سواپ تبدیل به یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) شده است، که به پیشرفت امور مالی غیرمتمرکز کمک می‌کند. بنابراین این پروژه به چیزی فراتر از آن‌چه که برای آینده ارز شیبا پیش‌بینی می‌شود، دست پیدا کرده است. به همین خاطر هیچ‌کدام از ارزهایی که از شیبا تقلید می‌کنند، نتوانسته‌اند به پای آن برسند. پروژه و اکوسیستم شیبا سه توکن مهم دارند، که در پلتفرم شیبا سواپ استفاده می‌شوند:


  • SHIB: ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba Inu) است، که توکن اصلی این پروژه محسوب می‌شود.

  • BONE: توکن بومی پلتفرم شیبا سواپ است، که برای کاربردهای مختلفی در صرافی مثل شرکت در نظرسنجی‌ها استفاده می‌شود.

  • LEASH: لیش‌کوین توکن بومی دیگر شیبا سواپ است. این ارز عرضۀ محدودی دارد؛ و در ابتدا قیمتش وابسته به قیمت دوج‌کوین (Dogecoin) بود، اما در تصمیمات بعدی از دوج جدا شد. از این توکن هم برای کاربردهای مختلفی مثل تأمین نقدینگی استفاده می‌شود.

ابعاد اقتصادی اکوسیستم شیبا

ارز دیجیتال شیبا در آگوست سال 2020 و به‌شکل یک توله‌سگ به دنیا آمد. 50 درصد از توکن‌های عرضۀ اولیه در صرافی غیرمتمرکز «یونی‌سواپ» (Uniswap) قفل شد؛ و 50 درصد باقیمانده در کیف پولی، برای توکن‌سوزی شیبا، قرار گرفت. مدیران این پروژه معتقدند که آن‌ها اولین افرادی بوده‌اند، که به دیگران اجازه داده‌اند، تا با خرید شیبا، میلیاردها توکن را در کیف پول خود نگه‌داری کنند. از طرفی آن‌ها می‌گویند که اولین پروژۀ کاملاً غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال هستند. به‌خاطر این پیشرفت‌ها، کاربرانی که اخبار رمزارز شیبا را دنبال می‌کردند، به آن لقب «قاتل دوج‎‌کوین» را دادند. چون این ارز توانسته است، در مدتی کوتاه از دوج جلو بیفتد.


وایت‌پیپر شیبا به ما می‌گوید، که این ارز در زمان نگارش این متن، در نقاط مختلف جهان شناخته شده؛ و حتی ایلان ماسک (Elon Musk) هم از آن حمایت کرده است. بسیاری از پروژه‌ها تلاش کرده‌اند، تا از ارز دیجیتال شیبا تقلید کنند، اما قدرت این ارز به آن‌ها اجازۀ قدرت‌نمایی نداده است. از طرفی ارز شیبا اولین توکنی است، که در صرافی شیب سواپ لیست شده؛ و همین مسئله آن را در تاریخ ماندگار می‌کند.


نقدینگی شیبا سواپ

برای جمع‌آوری نقدینگی در صرافی شیبا سواپ، شما می‌تواند هر سه توکن بومی پلتفرم را، سرمایه‌گذاری یا استیک (Staking) کنید. امکان استیک کردن این ارزها هر دو هفته یکبار فراهم می‌شود؛ و پلتفرم بابت این کار به شما پاداش خواهد داد.


مزایای سرمایه‌گذاری در شیبا سواپ

مدیران این پروژه معتقدند، که عضویت در ارتش شیبا باید برای کاربران سودی داشته باشد. به همین خاطر شیبا سواپ، پروژه‌هایی را که از این پلتفرم استفاده می‌کنند، وادار کرده است، تا از توکن‌های بومی این صرافی استفاده کنند. این مسئله باعث می‌شود، آن‌ها مجبور باشند از توکن‌هایی استفاده کنند، که در استخرهای نقدینگی قرار گرفته است. در نتیجه سود حاصل از این روش به استیک‌کنندگان می‌رسد.


آیندۀ پلتفرم شیبا سواپ و توسعۀ آن.png

آیندۀ پلتفرم شیبا سواپ و توسعۀ آن

برای کمک به پیشبرد اهداف و توسعۀ پروژه، 5 درصد از سودی که با ارز BONE به‌دست می‌آید، برای گسترش زیرساخت‌ها استفاده می‌شود. این هزینه شامل موارد زیر است:


  • توسعه‌دهندگان: بخشی از سود ارز BONE به افرادی اختصاص دارد، که به‌صورت تخصصی روی پروژۀ ارز دیجیتال شیبا و صرافی شیبا سواپ کار می‌کنند.

  • ادمین‌ها: آن‌ها کهنه‌سربازان ارتش شیبا هستند و کانال‌هایی را اداره می‌کنند که کاربران را دور هم جمع می‌کند. این افراد با مدیریت سایت شیبا توکن، پیج اصلی شیبا اینو و ... از حضور کلاهبردارن جلوگیری کرده‌اند.

  • بازاریاب‌ها: تا زمان نگارش وایت‌پیپر ارز دیجیتال شیبا، تمام اقدامات بازاریابی بدون صرف هزینه بوده است؛ اما حالا آن‌ها با کمک این بودجه می‌خواهند، بازاریابی را گسترش دهند.

نتیجه‌گیری


جامعۀ ارز دیجیتال شیبا در ابتدا با یک ایده شروع به کار کرد. در آغاز نه بودجه‌ای بود، و نه یک تیم مدیریتی و رهبری. هدف اصلی آن‌ها این بود، که با ایجاد یک اکوسیستم غیرمتمرکز دنباله‌روی ارزهای بزرگی مانند بیتکوین (Bitcoin) باشند. اما حالا بنیان‌گذار این پروژه می‌تواند به‌راحتی در گوشه‌ای بایستد؛ و کار را به افراد خلاق و تمام کاربران ارز دیجیتال شیبا بسپارد. این شروع نسل جدید امور مالی غیرمتمرکز است. از طرفی شیبا سواپ می‌تواند یک راه ارتباطی بین دنیای غیرمتمرکز و جامعۀ جهانی باشد. بنابراین این یک پیشرفت بزرگ در دیفای محسوب می‌شود. بدون مشارکت کاربران رسیدن به هیچ‌کدام از این اهداف امکان‌پذیر نبود.


و در پایان امضا: ریوشی


سخن پایانی

برای تصمیم‌گیری دربارۀ خرید شیبا، درکنار پیگیری اخبار شیبا اینو، باید بتوانید که قیمت آیندۀ این ارز را پیش‌بینی کنید. یکی از بهترین روش‌های شناخت یک ارز، مطالعۀ وایت‌پیپر آن است. برای مثال خود من با دقت در این ارز، مقداری از آن را در ژوئن 2022 خریدم و ارزهایم را در آگوست همان سال با 124 درصد سود فروختم. پس اگر تا این‌جای مقاله را خوانده‌اید، برای درک قیمت آینده ارز شیبا گام مهمی را برداشته‌اید. حالا که این ارز را بهتر شناختید، با مراجعه به نمودار قیمت و تحلیل قیمت ارز شیبا می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.