کالکشن ان‌اف‌تی «باشگاه قایق‌رانی میمون‌های کسل» (BAYC)، درحال‌حاضر معروف‌ترین و گران‌ترین کالکشن ان‌اف‌تی به شمار می‌آید و طرفداران زیادی در دنیای کریپتوکارنسی و متاورس دارد. سازنده این کالکشن که استودیوی یوگا لبز است، تصمیم گرفت توکن بومی آن را با نام ایپ کوین (ApeCoin) در ماه مارس سال ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) و از طریق ایردراپ وارد بازار کند. این ایردراپ سود بسیار زیادی را به کاربران و دارندگان کالکشن ان‌اف‌تی باشگاه میمون‌های کسل رساند و هر کیف پول توانست تا ۱۰۰ هزار دلار توکن ایپ کوین دریافت کند.


ایپ کوین کاربردهای زیادی در اکوسیستم متاورسی و ان‌اف‌تی دارد و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای توسعه و رشد آن به شمار می‌آید. در این مقاله قصد داریم شما را با این ارز دیجیتال آشنا کرده و کاربردهای آن را با هم بررسی کنیم.


 آشنایی با رمز ارز ایپ کوین (APE)

آشنایی با رمز ارز ایپ کوین (APE)

ایپ کوین (APE) یک توکن ارز دیجیتال است که در ماه مارس ۲۰۲۲ وارد بازار شد و به‌عنوان توکن اصلی کالکشن «باشگاه قایق‌های تفریحی میمون‌های کسل» (Bored Ape Yacht Club) شناخته می‌شود. این کالکشن که به‌اختصار BAYC نام دارد، شامل ده هزار ان‌اف‌تی منحصربه‌فرد از میمون‌های کارتونی در بلاک چین اتریوم است. BAYC به‌دلیل حمایت چهره‌ها و سلبریتی‌های معروفی مانند جاستین بیبر، امینم، اسنوپ داگ و … بسیار رونق گرفت و وارد صحنه شد. تا به امروز گران‌ترین ان‌اف‌تی‌های بازار مربوط به این کالکشن هستند.


کالکشن باشگاه قایق‌رانی میمون‌های کسل در آوریل سال ۲۰۲۱ به‌عنوان یک مجموعه NFT عرضه شد و موفقیت آن منجر به راه‌اندازی پروژه‌های متعدد، چه به‌صورت رسمی و چه به‌صورت غیررسمی گردید. مجموعه دوم، «باشگاه قایق‌رانی میمون‌های جهش‌یافته» نام دارد که در واقع نسخه جهش یافته میمون‌های کسل (Bored Apes) هستند. صاحبان هر کدام از ان‌اف‌تی‌های کالکشن میمون‌های کسل، می‌توانند با استفاده از یک قرارداد هوشمند، سرم‌های جهش یافته را روی میمون‌های خود اعمال کرده و NFTهای جدید میمون‌های جهش‌یافته را ایجاد کنند.


 آشنایی با رمز ارز ایپ کوین (APE)

شرکت یوگا لبز، توسعه‌دهنده مجموعه ان‌اف‌تی باشگاه قایقرانی میمون‌های کسل، علاوه‌بر دو کالکشن بالا، مجموعه‌های NFT دیگری را نیز با نام‌های زیر وارد بازار کرده و یا حق معنوی آن‌ها را خریده است:


  • کالکشن ان‌اف‌تی باشگاه سگ‌های نگهبان (Bored Ape Kennel Club)

  • مجموعه محبوب کریپتوپانکس (CryptoPunks)

  • کالکشن ان اف تی می‌بیتس (Meebits)

  • متاورس آدرساید (OtherSide)

ارز دیجیتال ایپ کوین (ApeCoin) برای مهار کردن پتانسیل اقتصادی این اکوسیستم درحال رشد، که طی مدت کمی بیش از یک سال، به یک بازار میلیارد دلاری رسیده، ساخته شده است. ایپ کوین هم به‌عنوان یک توکن کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم به‌صورت یک توکن حاکمیتی، آینده‌ای غیرمتمرکز را به ارمغان می‌آورد.


ارز دیجیتال ایپ کوین (ApeCoin) به‌گونه‌ای طراحی شده است که از طریق دائوی (DAO) خود به‌صورت فراگیر و دموکراتیک اداره شود. دائوها سازمان‌های غیرمتمرکز و خودگردانی هستند که توسط اعضای خود مدیریت شده و هیچ نهاد متمرکزی بر آن‌ها نظارت ندارد. بااین‌حال، برای کمک به هدایت مسیر پروژه، بنیاد ایپ کوین در مراحل اولیه سرپرستی آن را بر عهده خواهد داشت. این بنیاد وظیفه رسیدگی به سازمان و فرایندهای دائو را بر عهده می‌گیرد.


ایپ کوین چگونه کار می‌کند؟

ایپ کوین چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال ایپ کوین (APE) به دارندگان خود امکان می‌دهد تا به‌صورت جمعی در مورد حاکمیت اکوسیستم آن تصمیم‌گیری کنند. دارندگان توکن می‌توانند با رأی دادن در مورد مسائل مختلف مانند تخصیص بودجه، تدوین قوانین، مشارکت، انتخاب پروژه و موارد دیگر، در حاکمیت و آینده این ارز دیجیتال مشارکت داشته باشند و آن را به‌صورت غیرمتمرکز اداره کنند.


اجرای تصمیمات به‌عهده بنیاد ایپ کوین (ApeCoin) است. این بنیاد تصمیمات حاکمیتی اتخاذشده توسط جامعه را اجرا می‌کند و به‌عنوان نماینده قانونی دائو (DAO)، باعث تسهیل رشد اکوسیستم می‌شود. بنیاد ایپ کوین از یک هیئت‌مدیره اجرایی تشکیل شده که پنج عضو از جامعه فناوری و ارزهای دیجیتال دارد. دارندگان توکن APE هر ساله به اعضای جدید هیئت‌مدیره رأی می‌دهند و آن‌ها را تعیین می‌کنند.


به عبارت ساده، دائوی ایپ کوین یک نهاد حاکمیت غیرمتمرکز پشت اکوسیستم آن است. همه دارندگان توکن APE عضوی از این دائو هستند و حق رای دارند. هر کسی می‌تواند با خرید یک ان‌اف‌تی از کالکشن «باشگاه قایق‌رانی میمون‌های کسل» عضو دائو شود.


هدف اصلی دائوی ایپ کوین، اعطای قدرت به اعضا و احترام به خواسته‌های آن‌هاست. این دائو دستورالعمل‌های جامعه و خواسته‌های آن را می‌پذیرد و پس از رای‌گیری در مورد پیشنهادات، وظیفه اجرای آن‌ها را بر عهده دارد.


کاربرد‌هایی ایپ کوین کدامند؟

کاربرد‌هایی ایپ کوین کدامند؟

ایپ کوین نبض اصلی اقتصادی در مجموعه ان‌اف‌تی‌های یوگا لبز است. توکن بومی آن که با نماد APE معامله می‌شود، هم کاربرد حاکمیتی دارد و هم به‌عنوان یک توکن کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توکنومیک آن توسط دائو کنترل می‌شود و اعضای این دائو نقش مهمی در آینده آن دارند. در این قسمت شما را با کاربردهای این توکن محبوب آشنا می‌کنیم که باعث ارزش‌ یافتن آن در طول زمان می‌شوند.


حاکمیت غیرمتمرکز

دارندگان توکن APE می‌توانند در مورد تصمیمات و طرح‌های آینده برای توسعه اکوسیستم رای دهند. در این مورد، APE به‌عنوان یک توکن حاکمیتی عمل می‌کند. پیشنهادات از طریق خزانه دائوی ایپ کوین پشتیبانی شده و سرمایه لازم برای انجام آن‌ها اختصاص داده می‌شود. بنیاد ایپ کوین هم که وظیفه رشد و توسعه اکوسیستم را بر عهده دارد، بر حسن انجام تصمیمات نظارت می‌کند. ‌

ارز دیجیتال اکوسیستم

ارز دیجیتال اکوسیستم

ارز دیجیتال ایپ کوین (APE) به‌عنوان یک توکن کاربردی و ارز دیجیتال اصلی در اکوسیستم عمل می‌کند. کالکشن ان‌اف‌تی‌های این اکوسیستم روزبه‌روز در حال توسعه و افزایش هستند و محصولات متاورسی تازه‌ای به آن اضافه می‌شوند. تمام اقتصاد این اکوسیستم بزرگ به دست توکن APE است و کاربران برای استفاده از محصولات باید از آن استفاده کنند. اگر کسی بخواهد در متاورس بازی کرده و یا اقلام متاورسی بخرد، ارز دیجیتال ایپ کوین نقش اصلی را دارد.


مشوق و دسترسی اکوسیستم

علاوه‌بر پروژه‌های بومی و ساخته‌شده توسط استودیوی یوگا لبز، می‌توان از توکن ایپ کوین در پروژه‌های دیگر و بازی‌ها و ان‌اف‌تی‌های بیرونی نیز استفاده کرد. در واقع مجموعه‌های ان‌اف‌تی و بازی‌های تازه‌، با استفاده از ارز دیجیتال ایپ کوین در ساختار خود، از محبوبیت آن استفاده می‌کنند و باعث رشد خود خواهند شد. از طرف دیگر اکوسیستم ایپ کوین نیز گسترش پیدا می‌کند و این توکن باارزش‌تر می‌شود.


با پیوستن کالکشن‌ها، بازی‌ها و متاورس‌های تازه به اکوسیستم ایپ کوین، دارندگان توکن APE به مزایای زیادی دسترسی خواهند داشت. معمولا آن‌ها از اولین کسانی هستند که به ان‌اف‌تی‌های تازه دسترسی دارند و از ایردراپ‌ها بهره‌مند می‌شوند. به‌عنوان مثال، بازی بنجی بناناز (Benji Bananas) از ارز دیجیتال ایپ کوین، به‌عنوان بخشی از سیستم پاداش درون بازی خود استفاده می‌کند.


متاورس

متاورس

متاورس فرصت تازه‌ و هیجان‌انگیزی را پیش روی ارز دیجیتال ایپ کوین قرار داده تا به‌صورت نامحدودی مورد استفاده قرار بگیرد. ایپ کوین تاکنون توانسته با پروژه متاورسی آدرساید (Otherside)، ادغام شود و کاربران برای خرید زمین و دیگر آیتم‌های متاورسی از آن استفاده می‌کنند.


متاورس آدرساید (Otherside) که یک سال پس از تولد مجموعه BAYC به بازار معرفی شد، یک متاورس سه‌بعدی است که با همکاری استودیوی بازی هنگ‌کنگی معروف، انیموکا برندز (Animoca Brands) ساخته شده است. این متاورس به کاربران امکان می‌دهد تا قلمروهای منحصربه‌فرد خود را با استفاده از ان‌اف‌تی‌های آدردید (Otherdeed) بسازند. صاحبان ان‌اف‌تی می‌توانند، زمین‌ها و قلمرو خود را در طول زمان رشد و توسعه دهند.


متاورس آدرساید به یک خط داستانی یازده قسمتی تقسیم می‌شود و یک روایت جذاب را به کاربران ارائه می‌دهد. این متاورس به‌عنوان یک منظره تخیلی، عناصر کیهانی و یک شبه‌جزیره را با هم ترکیب کرده و مملو از موجودات عجیب و غریب، منابع ارزشمند و گنجینه‌های دست نیافتنی است. تمام تراکنش‌ها در متاورس آدرساید با استفاده از ارز دیجیتال ایپ کوین انجام می‌شوند و این توکن نقش مهمی را در مراودات مالی ایفا می‌کند.


دنیای متاورس دقیقا مانند دنیای واقعی است و خدمات و کالاهای زیادی در آن ارائه می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مزایای محیط‌های متاورسی، بازی‌های کسب درآمد هستند. در این بازی‌ها بازیکنان با گذراندن مراحل، ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند و با ارزهای خود می‌توانند زمین و کالا بخرند. اگر ارز دیجیتال ایپ کوین، بتواند خود را در متاورس‌های مختلف قرار دهد و از آن به‌عنوان ارز اصلی استفاده شود، ارزش و محبوبیت بسیار بالایی پیدا خواهد کرد.


پیش‌بینی قیمتی ایپ کوین به چه صورت است؟

پیش‌بینی قیمتی ایپ کوین به چه صورت است؟

ارز دیجیتال ایپ کوین توسط یک جامعه آنلاین و پویا یعنی استودیوی یوگا لبز صادر شده و از همان ابتدا جریان خریداران زیادی را به خود جذب کرده است. علاقه‌مندان به هنر، فرهنگ، بازی و سرگرمی از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند و خواهند کرد. خرید و فروش زمین، کالاها و خدمات در متاورس نیز ارزش این کوین را تقویت می‌کند.


دلایل متعددی برای خرید ایپ کوین وجود دارند؛ از جمله استفاده از توکن APE به‌عنوان گزینه پرداخت، پاداش‌های ان‌اف‌تی و دسترسی به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد در این اکوسیستم. بااین‌وجود، باید بدانید که این ارز دیجیتال، با نوسانات قیمتی مرتبط با ان‌اف‌تی‌ها همراستا است و شما باید این مسئله را در نظر بگیرید. سرمایه‌گذارانی که نسبت به ان‌اف‌تی‌ها خوشبین هستند، می‌توانند به ایپ کوین به‌عنوان یک گزینه مناسب نگاه کنند. چون کالکشن‌های ان‌اف‌تی این ارز دیجیتال، مانند باشگاه قایق‌رانی میمون‌های کسل و جهش یافته، هنوز هم باارزش‌ترین کالکشن‌‌های ان‌اف‌تی در سراسر دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌آیند.


سخن پایانی ایپ کوین چه کاربرد هایی دارد

سخن پایانی


ارز دیجیتال ایپ کوین چشم‌انداز بزرگی را پیش روی خود دارد. این ارز دیجیتال می‌خواهد دنیای وب 3، بازی، اینترنت، تجارت الکترونیک و NFTها را به‌گونه‌ای ترکیب کند که تفاوت زیادی با دنیای فیزیکی و واقعی نداشته باشد. یعنی تمام کالاهای فیزیکی، برندها و خدمات، لباس، خوراکی‌ها و… در این دنیای مجازی با تمام جزئیات ارائه شوند. ایپ کوین نقش مهمی را در این دنیای مجازی ایفا خواهد کرد و جریان اقتصادی را در آن به حرکت می‌اندازد.


شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا یا فیسبوک سابق، سرمایه‌گذاری عظیمی در دنیای متاورس انجام داده‌اند که نشان‌دهنده پتانسیل بالای این تکنولوژی است. ارز دیجیتال ایپ کوین نیز با پیوستن به پروژه‌های تازه و بازی‌های متاورسی، مطمئنا آینده جذابی را پیش روی خود خواهد داشت.