آیا با مفهوم ماکسیمالیست به‌طور کلی آشنایی دارید؟ ماکسیمالیست به افرادی گفته می‌شود که بر یک عقیده، مفهوم، موضوع و مواردی از این قبیل تاکید شدیدی دارند و در حوزه مربوطه هیچ چیز دیگری جز آن را نمی‌پذیرند. در دنیای رمز ارزها برخی از افراد طرفدار ارزهای خاصی هستند و به آن ارز معین باور عمیقی دارند. بااین‌حال، احتمالا همه آن‌ها ماکسیمالیست نیستند. پس ماکسیمالیست کیست؟ چرا برخی از افراد، ماکسیمالیسم را پیش می‌گیرند؟ آیا شما یک ماکسیمالیست هستید؟


در این مقاله از بلاگ اکسبیتو، مفهوم ماکسیمالیست بیت کوین را بررسی می‌کنیم، به اصول این مکتب می‌پردازیم و به پرسش‌های گوناگون شما درباره این موضوع پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.


مفهوم ماکسیمالیسم؛ ماکسیمالیست کیست؟

مفهوم ماکسیمالیسم؛ ماکسیمالیست کیست؟

هرکسی می‌تواند باورهای گوناگونی داشته باشد و ایده‌های مختلفی را مورد حمایت خود قرار دهد. بااین‌حال، در برخی از اشخاص، شرایط فرق می‌کند و چنین تنوعی وجود ندارد.


همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ماکسیمالیسم (Maximalism) در هر شاخه و در قالب هر مفهومی می‌تواند دیده شود و یک معنای کلی دارد. به‌طور خلاصه، ماکسیمالیسم به داشتن باور قطعی و شدید در تنها یک چیز و رد کردن موارد مشابه آن گفته می‌شود. در حقیقت، فردی که ماکسیمالیست است باور خود را منحصراً به یک چیز معطوف می‌کند؛ آن چیز می‌تواند یک ایده غیرقابل لمس یا یک چیز قابل لمس و فیزیکی باشد.


به عبارت دیگر، ماکسیمالیسم به‌ویژه در حوزه کریپتو با تنوع در تضاد است؛ یعنی ماکسیمالیست‌ها هیچ تمایلی به استفاده از بسترهای گوناگون برای اهداف خود ندارند و صرفاً بر یک پلتفرم تکیه می‌کنند. این خط فکری در حوزه‌های مختلف می‌تواند تاثیرات چشم‌گیر و پررنگی بر جای بگذارد و باید به این تاثیرات توجه داشت.


ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟

ماکسیمالیست بیت کوین کیست؟

تا اینجای مقاله و در بخش‌های قبلی، با مفهوم ماکسیمالیسم و معنای آن به عبارت ساده آشنا شدیم. اگر در دنیای ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، احتمالاً تاکنون این عبارات را شنیده یا خوانده‌اید، اما آیا به معنای آن‌ها فکر کرده‌اید؟ قطعاً پرسش‌هایی پیرامون این مفهوم در ذهن شما نقش بسته‌اند. در این بخش از مقاله می‌خواهیم عبارت ماکسیمالیست بیت کوین را بررسی کنیم. در ادامه، با ما همراه باشید.


Bitcoin Maximalist به کسی گفته می‌شود که باور دارد بیت کوین تنها رمز ارز واقعی در جهان است و در آینده هم تنها به وجود این ارز نیاز خواهد بود. این شخص می‌تواند یک سرمایه‌گذار، معامله‌گر، تحلیلگر یا چهره مشهور باشد. بیشتر ماکسیمالیست‌های بیت کوین، بزرگترین ارز دیجیتال بازار را طلای دیجیتال می‌خوانند. این دسته از افراد معتقدند که آلت کوین‌ها هیچ ارزشی ندارند و صرفا با هدف کاهش ارزش بیت کوین ایجاد شده‌اند. به عبارت دیگر، آن‌ها معمولاً بقیه ارزها را شت کوین می‌دانند و باور دارند که آلت کوین‌ها با چشم‌انداز و هدف اصلی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، هم‌راستا نیستند.


در سال 2014 ویتالیک بوترین، خالق اتریوم دیدگاه یک ماکسیمالیست بیت کوین را این‌گونه توصیف کرد: «آن‌ها فکر می‌کنند که محیطی با رقابت میان چند ارز نامطلوب است؛ معتقدند که راه‌اندازی بقیه کوین‌ها اقدام درستی نیست و باور دارند که دستیابی بیت کوین به جایگاهی بالاتر از همه رقبا در حوزه رمز ارزها هم برحق و هم اجتناب‌ناپذیر است».


اصول اساسی ماکسیمالیست بیت کوین

اصول اساسی ماکسیمالیست بیت کوین

تاکنون در این مطلب، ماکسیمالیسم را به‌طور کلی بررسی کردیم و چیستی ماکسیمالیست را توضیح دادیم. همان‌طور که مطالعه کردید، به‌طور خلاصه ماکسیمالیسم بیت کوین جنبشی محسوب می‌شود که توسط طرفداران سرسخت این ارز که BTC را تنها رمز ارز ارزشمند بازار می‌دانند، راه‌اندازی شده است.


فلسفه بنیادین ماکسیمالیسم بیت کوین بر مجموعه‌ای از عقاید بنا شده که از زمان استخراج اولین بلاک در دنیای کریپتو، شاهد رشد محبوبیت بوده‌اند. این اصول با توجه به برداشت از قواعد موجود در وایت‌ پیپر نخستین ارز دیجیتال جهان شکل گرفته‌اند. ممکن است برداشت هر فرد از این قواعد با دیگری متفاوت باشد یا آن شخص، برخی از آن‌ها را نسبت به دیگری در اولویت بالاتری قرار دهد.


شبکه بیت کوین امن است

یکی از محبوب‌ترین اصول این مکتب، مربوط به امنیت فراهم‌شده توسط بلاک چین بیت کوین می‌شود. این شبکه از حدود یک دهه پیش درحال فعالیت بوده و هرگز با هک یا مشکلات امنیتی برجسته روبه‌رو نشده است. امنیت این شبکه بر پایه الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) بنا شده و همین موضوع، دستکاری دفترکل آن را بسیار پرهزینه می‌کند. از سوی دیگر، تایید اعتبار و درستی تراکنش‌ها روی شبکه توسط کاربران هزینه خاصی ندارد.


بیت کوین آینده پول را شکل می‌دهد

ماکسیمالیست بیت کوین، این کوین را تنها ارز مهم می‌داند و باور دارد که در نهایت جای ارزهای فیات را تصاحب می‌کند. این باور به‌دلیل میزان ذخایر ثابت BTC شکل گرفته است؛ یعنی حداکثر 21 میلیون بیت کوین در چرخه می‌تواند وجود داشته باشد. از سوی دیگر، دولت‌ها می‌توانند در هر زمان و هر موقعیتی به چاپ پول پرداخته و ارزش ارز رسمی را دچار افت کنند.


همچنین، این افراد به موارد زیر به‌عنوان استدلال‌های اصلی خود برای این نظریه اشاره می‌کنند:


  • بیت کوین بیشترین ارزش بازار را دارد.

  • اولین ارز دیجیتال بازار است.

  • عملکرد امنیتی چشم‌گیری دارد.

شبکه BTC غیرمتمرکز و شفاف است

شبکه BTC غیرمتمرکز و شفاف است

بسیاری با این نظریه که بیت کوین موفق‌ترین رمز ارز غیرمتمرکز در جهان است، موافق‌اند. ذات غیرمتمرکز این ارز بدین معناست که هیچ شخص یا نهاد واحدی بر بلاک چین آن کنترل ندارد و این ساختار، احتمال دستکاری آن از سوی بقیه را کاهش می‌دهد.


علاوه‌بر آن، ساختار بدون مجوز (Permissionless) این شبکه، هرگونه مانع بر سر گروه‌های مختلف کاربران را حذف می‌کند. در واقع، هرکسی تنها با دسترسی به اینترنت می‌توانند به هولد، ارسال و دریافت بیت کوین بپردازد. همچنین، امکان مشاهده تمام تراکنش‌ها توسط عموم مردم وجود دارد و این موضوع، سیستم پولی شفافی را برای این ارز ایجاد کرده است.


افراد می‌توانند ناشناس بمانند

در این شبکه، ضرورتی برای فاش شدن هویت افراد در صورت هولد دارایی یا فعالیت بر بستر بلاک چین وجود ندارد. هرچند، لازم به ذکر است که دفترکل بیت کوین از دید مردم پنهان نیست؛ چراکه تمام داده‌های مربوط به این شبکه به‌شکل علنی در دسترس هستند، اما هویت واقعی کسانی که به هولد و مدیریت این ارز می‌پردازند نامعلوم است.


بیت کوین یک روش پرداخت قابل اعتماد است

بیت کوین می‌تواند توسط هرکسی به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده شود. معمولاً استفاده از این روش در مقایسه با انتقال‌های پولی بین المللی هزینه کمتری به‌دنبال دارد. طرفداران سرسخت BTC اشخاص حقیقی و کسب‌وکارها را به پذیرش و استفاده از بزرگترین ارز دیجیتال بازار به‌عنوان ابزار پرداختی تشویق می‌کنند؛ چراکه از این طریق، فعالیت و دسترسی‌پذیری این شبکه افزایش می‌یابد.


چهره‌های مشهور ماکسیمالیست بیت کوین

چهره‌های مشهور ماکسیمالیست بیت کوین

در بخش پیشین این مطلب، با اصول و عقاید اصلی ماکسیمالیست بیت کوین به‌طور کامل آشنا شدید. می‌توان گفت که این افراد ویژگی‌های برجسته این ارز را به‌عنوان عوامل نابودی و شکست بقیه رقبا در نظر می‌گیرند.


کاربران بسیاری پیرو این تفکر و نظریه هستند و احتمالاً دیدگاه‌ها و دلایل مختلفی برای آن دارند؛ اما با توجه به اخبار و توییت‌های منتشرشده، برخی از چهره‌های مشهور نیز Bitcoin Maximalist به حساب می‌آیند که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شویم.


مایکل سیلور (Michael Saylor)

احتمالاً همه ما حداقل یک‌بار نام او را در اخبار دنیای کریپتو شنیده‌ایم. مدیرعامل سابق و هم‌بنیان‌گذار MicroStrategy، شرکتی که میلیاردها دلار سرمایه در قالب بیت کوین دارد، یکی از شاخص‌ترین چهره‌ها در این حوزه است. درحال‌حاضر، او پس از ترک سمت مدیرعاملی در سال 2022، به‌عنوان رئیس این شرکت فعالیت می‌کند و همچنان طرفدار سرسخت بزرگترین رمز ارز جهان به شمار می‌رود.


سیف‌الدین آموس (Saifedean Ammous)

او یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین طرفداران بیت کوین است. این اقتصاددان با نوشتن کتاب پرفروش استاندارد بیت کوین تلاش کرد تا جایگاه این ارز را به‌عنوان ارزشمندترین پولی که تاکنون کشف شده و تنها بستر جایگزین کاربردی به‌جای بانک‌های مرکزی برای پرداخت‌های بین‌المللی، توضیح دهد. تاکنون کتاب آموس به 36 زبان زنده دنیا ترجمه و در سراسر جهان به چاپ رسیده است.


آرتور هیس (Arthur Hayes)

شاید او به‌اندازه شخص قبلی در این لیست شناخته‌شده نباشد، اما در عرصه ارزهای دیجیتال نقش پررنگی داشته است. هیس هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق صرافی BitMEX بود. او به‌عنوان جوان‌ترین فرد آفریقایی-آمریکایی میلیاردر فعال در حوزه کریپتو شناخته می‌شود.


جک دورسی (Jack Dorsey)

جک دورسی به‌عنوان یکی از افراد شاخص در تکنولوژی و IT شهرت دارد. او مدیرعامل سابق پلتفرم شبکه اجتماعی توییتر بود. علاوه‌بر آن، دورسی به حوزه امور مالی هم وارد شده و هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فعلی شرکت بلاک است. او با نقش داشتن در توسعه اپلیکیشن شبکه اجتماعی غیرمتمرکز Bluesky، تعهد خود به تمرکززدایی را نشان داد.


چالش‌های ماکسیمالیست بیت کوین

چالش‌های ماکسیمالیست بیت کوین

احتمالاً تا اینجای مقاله مفهوم ماکسیمالیسم و طرفداران این فلسفه را فرا گرفته‌اید. در مسیر تبدیل شدن بیت کوین به تنها ارز دیجیتال جهان، موانع و مشکلاتی وجود دارند. در حقیقت، بسیاری از آلت کوین‌ها و بلاک چین‌های مرتبط با آن‌ها به‌دلیل محدودیت‌های نخستین رمز ارز دنیا و شبکه آن به وجود آمده و شکل گرفته‌اند. در ادامه، برخی از این محدودیت‌ها و نقاط ضعف را بررسی می‌کنیم.


مقیاس‌پذیری

بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشابه آن از مکانیزم اجماع گواه کار جهت تایید تراکنش‌ها بر روی بلاک چین خود بهره می‌گیرند. ساختار این الگوریتم به‌گونه‌ای طراحی شده است که انرژی بسیار زیادی برای پردازش تراکنش‌ها نیاز دارد. از سوی دیگر، زمانی که محبوبیت شبکه بیت کوین افزایش یابد حجم تراکنش‌ها نیز بیشتر می‌شود. بنابراین، مصرف انرژی بالا و کاهش سرعت آن از افزایش مقیاس این شبکه جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، معضل مقیاس‌پذیری BTC، پذیرش انبوه آن را به دردسر انداخته است.


نوسان در معاملات

چالش دیگر بر سر راه تبدیل شدن بیت کوین به محبوب‌ترین روش پرداختی، نوسانات قیمتی چشم‌گیر این ارز است. با وجود نوسانات گسترده در این قیمت ارز دیجیتال، کار برای شرکت‌ها و افراد در استفاده از آن رمز ارز به‌عنوان ابزار مبادلاتی برای تراکنش‌های امور روزمره سخت می‌شود.


قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند

یکی دیگر از چالش‌ها در ذهن اشخاص ماکسیمالیست بیت کوین، جایگاه قراردادهای هوشمند است. در سال‌های نخست کریپتو، بیت کوین موارد استفاده فراوانی نداشت و مکانیزم خاصی برای ساخت قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ارائه نمی‌داد. با وجود این موضوع، بقیه بلاک چین‌ها دقیقا با هدف پشتیبانی از این امکانات طراحی شدند.


قراردادهای هوشمند که در شبکه بلاک چین اتریوم و تعدادی از بقیه پلتفرم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، در امور مالی به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند. با اینکه بیت کوین با ارائه قراردادهای هوشمند توانایی خود را افزایش داده، اما در تراکنش‌های مالی نسبت به اتریوم ضعیف‌تر است.


بلاک چین‌های جایگزین

طی چند سال اخیر، کسب‌وکارها و صنایع گوناگون به راه‌اندازی شبکه‌های بلاک چین اختصاصی خود روی آورده‌اند. این شبکه‌ها لزوما نیازی به رمز ارزهای رایج معامله‌شده در بازار ندارند. در واقع، این کسب‌وکارها شبکه‌ها و ارزهای خود را جهت استفاده خصوصی توسط گروه مشخصی از افراد و نهادها ایجاد می‌کنند. به‌طور خلاصه، این شرکت‌ها از طریق ایجاد شبکه خود که برای پرداخت میان مشتریان، کسب‌وکارها و انتقال‌های بین بانکی کاربرد دارند، بلاک چین و ارز بیت کوین را پشت‌سر گذاشته‌اند.


سخن پایانی


در این مطلب از بلاگ اکسبیتو، مفهوم ماکسیمالیست بیت کوین را بررسی کرده، به اصول پایه آن پرداختیم، افراد مشهور پیرو این فلسفه را معرفی کردیم و در نهایت، چالش‌های مهم این تفکر را توضیح دادیم. طی چند سال اخیر، شبکه‌ها و ارزهای بسیار زیادی راه‌اندازی شده و در حوزه کریپتو پدید آمده‌اند. خیلی از آن‌ها با ارائه راه‌حلی برای محدودیت‌های بیت کوین، کاربران را از این شبکه به سوی خود جلب کرده و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در شبکه‌های رقیب انجام شده‌اند.


آیا در نهایت پیش‌بینی ماکسیمالیست‌های بیت کوین به حقیقت می‌پیوندد؟ پاسخ این سوال به میزان استفاده دولت‌ها، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران از این رمز ارز بستگی دارد. هرچند با توجه به حجم سرمایه‌ای که در بقیه شبکه‌ها و پلتفرم‌ها وارد شده است، می‌توان گفت که تا سال‌های سال آلت کوین‌ها در بازار به‌شکل پررنگ حضور خواهند داشت.