بیت لایسنس (BitLicense) یک قانون کاربردی و مثبت برای دنیای کریپتو است که توسط سازمان خدمات مالی ایالات نیویورک (NYSDFS) ارائه شده است. این قانون برای کسب و کارهای مرتبط با ارز دیجیتال طراحی شده است و هدف آن ایجاد محیطی امن برای کاربران کریپتو است. این قانون در سال 2015 اجرا شد و از همان ابتدا مورد انتقاد کاربران فعال در کریپتو قرار گرفت اما امروزه اهمیت بیت لایسنس برای کسی پوشیده نیست چرا که هدف آن افزایش امنیت و راحتی فعالیت کاربران است. در این مقاله بیت لایسنس (BitLicense) و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر قصد آشنایی کامل با بیت لایسنس را دارید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با صرافی اکسبیتو همراه باشید.


چه فعالیت‌هایی نیازمند بیت لایسنس (BitLicense) هستند؟

چه فعالیت‌هایی نیازمند بیت لایسنس (BitLicense) هستند؟

بیت لایسنس (BitLicense) یک قانون و مجوز یکپارچه برای تمام کسب و کارهایی است که در حوزه ارزهای دیجیتال کار می‌کنند. این قانون در سال 2015 رونمایی شده است و همه کسانی که در ایالات متحده به نوعی درگیر فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال هستند باید این مجوز را دریافت کنند. به‌طور کلی شرکت‌ها یا نهادهایی که در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کنند نیاز به دریافت بیت لایسنس دارند:


  • انتقال ارزهای دیجیتال

  • ذخیره، نگهداری یا حفظ نگهداری یا کنترل رمز ارزها

  • خرید و فروش ارز مجازی به عنوان کسب و کار

  • توسعه نرم‌افزارهای مرتبط با ارز دیجیتال

  • انجام خدمات مبادله

  • کنترل، اداره یا انتشار یک ارز مجازی

⚠️نکته: افرادی که بیت کوین معامله می‌کنند یا خرده‌فروشانی که بیت کوین می‌پذیرند شامل این قانون نمی‌شوند و نیاز به دریافت مجوز BitLicense ندارند.

بیت لایسنس (BitLicense) چگونه پدید آمد؟

بیت لایسنس به‌عنوان اولین اقدام نظارتی دنیای کریپتو در ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود که برای اولین بار در ژوئیه سال 2014 معرفی شد. NYDFS جزئیات بیت لایسنس که فهرستی از قوانین و مقررات پیشنهادی درباره تجارت بیت کوین در نیویورک بود را منتشر کرد. BitLicense یک مجوز تجاری برای شرکت‌ها و نهادهای فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است که توسط NYDFS ارائه می‌شود.


پذیرش مجوز بیت لایسنس (BitLicense) یکی از اقدامات مهمی بود که در سال 2015 رخ داد و توانست دنیای رمز ارزها را تحت تاثیر قرار دهد. شرکت رمز نگاری Paxos، اولین شرکتی است که منشور اعتماد و کیف پول بیت کوین را دریافت کرده است. شرکت Circle Internet Financial Limited نیز اولین دریافت‌کننده مجوز بیت لایسنس است.


از زمانی که قضیه مجوز بیت لایسنس (BitLicenses) مطرح شده است تنها 25 شرکت توانسته‌اند این مجوز را از NYDFS دریافت کنند. این شرکت‌ها اکنون از محبوبیت بالایی برخوردارند و به‌عنوان یک مرجع قابل اعتماد در دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. شایان ذکر است که شرکت‌هایی همچون کوین بیس، بیت تریکس و جمینی به دلیل امنیت کم و قانون پذیری پایین نتوانستند مجوز بیت لایسنس دریافت کنند.


فرآیند دریافت بیت لایسنس (BitLicense) چگونه است؟

فرآیند دریافت بیت لایسنس (BitLicense) چگونه است؟

فرآیند انجام برنامه بیت لایسنس یک فرآیند چند مرحله‌ای است که سختی‌های خاص خود را دارد. فرآیند دریافت BitLicense برای متقاضیان جدید و شرکت‌های کوچک سخت‌ و پر هزینه است. متقاضیان برای ثبت درخواست باید ‌مبلغ اولیه 5000 دلار را پرداخت کنند. طبق نظرسنجی که از متقاضیان قبلی دریافت لایسنس انجام شده است هزینه‌های قانونی مربوط به دریافت مجوز ممکن است تا 100000 دلار افزایش یابد. متقاضیان دریافت بیت لایسنس باید به سیستم رجیستری صدور چند ایالتی آمریکا (NMLS) مراجعه کنند.


این سامانه به‌صورت آنلاین است و متقاضیان می‌توانند برای پردازش یا مدیریت مجوزهای دولتی خود به آن مراجعه کنند. در مرحله بعدی باید یک فرم درخواست پر کنند و برای سیستم ارسال کنند. این سامانه برای راحتی متقاضیان یک چک لیست 4 صفحه‌ای از اسناد مورد نیاز و یک چک لیست مقررات 44 صفحه‌ای گردآوری کرده است. همچنین NYDFS در تلاش است که فرایند تایید بیت لایسنس را برای متقاضیان آسان‌تر کند.


الزامات دریافت بیت لایسنس (BitLicense) چیست؟

متقاضیانی که مایل به دریافت بیت لایسنس هستند باید یک سری الزامات و فرآیندهای مهم را انجام دهند. این الزامات از اهمیت بالایی برخوردارند و حتما باید توسط متقاضیان اجرا شوند. به‌طور کلی الزامات مورد نیاز برای متقاضیان بیت لایسنس (BitLicense) عبارت‌اند از:


  • فعالیت پیرامون قوانین مالی و ایالتی آمریکا

  • اثبات شرایط مالی لازم برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال

  • محافظت کردن از دارایی و حقوق کاربران

  • ارائه گزارشات مالی منظم

  • اهمیت دادن به مبحث امنیت و ایجاد محیطی امن برای فعالیت کاربران

  • فراهم کردن شرایط مورد نیاز برای دریافت شکایت یا مشکل کاربران توسط دارنده مجوز

نکات مهمی که برای گرفتن بیت لایسنس (BitLicense) باید بدانید

نکات مهمی که برای گرفتن بیت لایسنس (BitLicense) باید بدانید

بیت لایسنس (BitLicense) مجوزی برای کسب و کارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال است که به فعالیت بهتر و امن‌تر در کریپتو کمک می‌کند. برای این که بتوانید عملکرد بیت لایسنس را بهتر درک کنید و به اهمیت آن پی ببرید لازم است که نکات مهم پیرامون آن را بدانید. این نکات مهم عبارت‌اند از:


انطباق

بیت لایسنس، شرکت‌ها را ملزم می‌کند که سیاست‌های مالی و ایالتی آمریکا را بپذیرند. همچنین شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال موظف هستند که مدارک و فعالیت‌های خود را با قوانین بیت لایسنس انطباق دهند. برای این منظور لازم است که تمام اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی، تراکنش‌ها و... را ذخیره کرده و در صورت نیاز برای سازمان مربوطه ارسال کنند.

سرمایه مورد نیاز

دارندگان مجوز بیت لایسنس باید مقدار معینی از دارایی‌های خود را حفظ کند تا نشان دهد که ثبات مالی لازم برای ادامه فعالیت در این حوزه را دارد. این مقدار توسط سرپرست NYDFS تعیین می‌شود و به عوامل متعددی همچون شرایط، محصولات و سوابق شرکت بستگی دارد.


متقاضیان دریافت بیت لایسنس باید به‌صورت منظم مورد بررسی قرار بگیرند و گزارشات مالی دقیقی از فعالیت‌های خود ارائه دهند. این گزارش‌ها باید به‌صورت منظم و به‌صورت فصلی، سالانه و دو ساله انجام شود. این فرآیند برای بررسی وضعیت مالی شرکت انجام می‌شود تا مشخص شود شرکت مورد نظر وضعیت مالی مورد نیاز برای فعالیت را داشته باشد و تمام مقررات لازم را رعایت کند.


نگهداری و حفاظت از دارایی های مشتری

امنیت و رضایت کاربران اهمیت زیادی برای بیت لایسنس دارد. به همین جهت متقاضیان باید دارای حساب امانی به دلار آمریکا یا اوراق قرضه امنیتی باشند تا بتوانند از دارایی‌های مشتریان محافظت کنند.


تغییرات مادی

قانون تغییرات مادی یکی از قوانین سخت‌گیرانه بیت لایسنس است که اهمیت بسیار زیادی دارد. طبق این قانون، دارنده بیت لایسنس حق ندارد که محصولات، خدمات یا فعالیت‌های جدیدی ارائه دهد یا بدون دریافت مجوز تغییرات مادی در محصولات خود ایجاد کند.


دفاتر و سوابق

متقاضیان باید سوابق مالی، دفاتر حسابداری و سایر اسناد مربوط به تراکنش‌ها را به مدت حداقل 7 سال نزد خود نگهداری کنند. همچنین متقاضیان BitLicense باید آمادگی لازم برای ارائه مدارک به NYDFS در هر زمان را داشته باشند.


بازرسی ها

پس از دریافت مجوز بیت لایسنس، فعالیت شرکت‌ها از جهات مختلف و طی دوره‌های مشخص مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بررسی‌ها معمولاً هر دو سال یک بار انجام می‌شود تا از وضعیت مالی، امنیت، فعالیت شرکت و اجرای درست قوانین اطمینان حاصل شود.


گزارش های مالی

دارندگان بیت لایسنس موظف هستند که اظهارنامه‌های مالیاتی و حساب‌های مالی خود را به‌صورت فصلی و سالانه به بازرس دپارتمان ارائه دهند.


برنامه مبارزه با پولشویی

بیت لایسنس حساسیت زیادی روی امنیت سایبری دارد و به‌صورت جدی با پولشویی مبارزه می‌کند. به همین جهت شرکت‌ها باید فرآیند احراز هویت یا KYC را به‌طور کامل اجرا کنند و در صورت وقوع تراکنش جعلی، هک یا نقض اطلاعات فورا به NYDFS خبر دهند.


امنیت سایبری

دارندگان بیت لایسنس باید فردی را به‌عنوان مسئول نگهبانی از امنیت (CISO) انتخاب کنند تا در کنار نظارت بر اجرای قوانین و ضوابط، گزارشات لازم را به‌صورت سالانه به دپارتمان مربوطه ارسال کند.


نکات مهمی که برای گرفتن بیت لایسنس (BitLicense) باید بدانید

تداوم کسب و کار و بازیابی اطلاعات

بیت لایسنس به تداوم فعالیت کسب و کارها و بازیابی اطلاعات در صورت نیاز تاکید دارد. به همین جهت از شرکت‌ها می‌خواهد که حتما از برنامه‌های بازیابی اطلاعات (DR) و برنامه فعالیت مداوم کسب و کار (BCP) استفاده کنند تا در صورت بروز مشکل آن را حل کنند.


تبلیغات و بازاریابی

قانون تبلیغات و بازاریابی برای دارندگان بیت لایسنس شامل دو بخش مهم است که در زیر آن‌ها را شرح می‌دهیم:


  • دارندگان بیت لایسنس باید تمام اطلاعات مربوط به تبلیغات و بازاریابی خود را به مدت 7 سال نگه دارند.

  • دارندگان مجوز باید داخل تبلیغات خود حتما عبارت «دارنده لایسنس از دپارتمان خدمات مالی ایالات نیویورک» را به کار ببرند.

حمایت از مصرف کننده

متقاضیان بیت لایسنس باید قبل از تبلیغات، بازاریابی، ارائه محصول و خدمات یا انجام هر گونه تراکنشی خطرات مربوطه را به مشتریان خود گوشزد کنند. این کار به‌منظور حفاظت از مشتریان انجام می‌شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همچنین متقاضیان باید مجوزهای لازم برای مشارکت در حوزه ارزهای دیجیتال که توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک تایید شده است را به مشتریان خود نشان دهند.


شکایات

دارنده مجوز بیت لایسنس باید شرایط لازم برای ثبت شکایت توسط کاربران را فراهم کند. برای این کار باید اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل، اطلاعات دپارتمان، آدرس پستی و شماره تلفن در دسترس باشد. در این صورت کاربران می‌توانند در صورت نیاز شکایات خود را به‌راحتی ثبت کنند.


قابلیت جداسازی

طبق این ویژگی اگر قسمتی از مقررات بیت لایسنس نامعتبر عنوان شود، بقیه قوانین کاملا معتبر هستند و به‌صورت دست نخورده باقی می‌مانند.


بازرسی‌ها

فعالیت شرکت‌های دارنده بیت لایسنس همیشه توسط دپارتمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین جهت طی بازه‌های زمانی مشخص بازرسی‌های لازم صورت می‌گیرد تا مشکلی به وجود نیاید.


پیامدهای بیت لایسنس (Bit License) برای مجوز و مقررات کلی کریپتو چگونه است؟

پیامدهای بیت لایسنس (Bit License) برای مجوز و مقررات کلی کریپتو چگونه است؟

هدف از وضع مقررات برای ارزهای دیجیتال ایجاد شرایط لازم برای فعالیت شرکت‌های ارز دیجیتال در یک محیط امن بود. اما این قوانین از لحاظ مقرراتی و مالی برای بسیاری از استارتاپ‌ها سخت و غیر قابل قبول است. به دلیل همین سخت‌گیری‌ها تا‌کنون تنها 9 شرکت توانسته‌اند مجوز بیت لایسنس را دریافت کنند.


این شرکت‌ها شامل BitPay، Square، Xapo، Coinbase، Ripple، itBit، Genesis Global Trading، bitFlyer USA و Circle هستند. همچنین شرکت‌های Gemini و Paxos دارای مجوز ویژه برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال هستند. در کنار شرکت‌های مطرح شده، شرکت‌های بزرگ و مطرحی همچون LocalBitcoins، Bitfinex، Bitfinex، Genesis Mining، Korbit و کراکن از دریافت مجوز بیت لایسنس خودداری کردند.


طبق گزارش ماریا تی ولو (ناظر DFS) در کنفرانس سالانه ناظران بانک‌های دولتی (CSBS): «بیت لایسنس (BitLicense) یک مجوز اجباری برای فعالیت امن در دنیای کریپتو است که تاثیرات مثبت زیادی به همراه داشته است. اما بسیاری از فعالان حاضر در دنیای ارزهای دیجیتال این قوانین و مجوزها را کاملا بی اساس می‌دانند و بر این باور هستند که این سخت‌گیری‌‌ها مشکلات زیادی برای شرکت‌ها به همراه دارد.»


آیا بیت لایسنس (BitLicense) جایگزین‌های دیگری دارد؟

آیا بیت لایسنس (BitLicense) جایگزین‌های دیگری دارد؟

واقعیت این است که هیچ جایگزینی برای بیت لایسنس (BitLicense) وجود ندارد. دلیل آن هم مقررات اصولی تنظیم شده توسط بیت لایسنس است و هیچ ربطی به ایده‌آل بودن چارچوب‌ ایالات متحده ندارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین قوانین مورد نیاز برای ارزهای دیجیتال مربوط به کنترل، حل و فصل اختلافات و مدیریت فعالیت در این حوزه است.


این مقررات باید برای فعالان حوزه کریپتو قابل درک باشد تا بتوانند حضوری موثر و بدون دردسر در این بازار پر نوسان داشته باشند. اجرای این قوانین تنها زمانی صورت می‌گیرد که همه فعالان بازار کریپتو ضرورت وضع قوانین بیت لایسنس را به‌طور کامل درک کنند. به همین جهت است که می‌گوییم هیچ جایگزینی برای بیت لایسنس وجود ندارد.


مجمع ایالت نیویورک، در اوایل سال 2018 پیشنهاد ایجاد جایگزینی برای بیت لایسنس را مطرح کرد، این طرح به قانون مبادله ارزهای دیجیتال نیورک (A9899) معروف بود. طبق این قانون فعالیت شرکت‌های ارز دیجیتال باید توسط سپرده‌گذاران شخص ثالث تایید بشود و دریافت هزینه‌ برای صدور مجوز جهت فعالیت چنین شرکت‌های ارز دیجیتالی ممنوع شود.


به گفته ران کیم (ارائه‌دهنده قانون A9899): «تمام تلاش‌هایی که قبلا برای تنظیم فعالیت ارزهای دیجیتال در ایالات متحده انجام شده بود، موانعی را برای شرکت‌های ارز دیجیتالی که قصد فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال و توسعه داشتند ایجاد کرده است.» چون شرکت‌ها موظف هستند که 5000 دلار را جهت تایید فعالیت خود پرداخت کنند.

سخن پایانی


بیت لایسنس (BitLicense) گواهینامه یا مجوزی است که برای کاهش خطرات و ریسک‌های موجود در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد شده است. این مجوز از سال 2015 اجرا می‌شود و تاکنون توانسته است میزان کلاهبرداری در صرافی‌های ارز دیجیتال را به‌طور چشمگیری کاهش دهد. بیت لایسنس در ابتدا با مخالفت‌های شدیدی مواجه شد و بسیاری از علاقه‌مندان به بازار کریپتو آن را یک قانون سخت‌گیرانه عنوان می‌کردند. اما امروزه تاثیر بیت لایسنس در حفاظت از منافع سرمایه‌گذاران برای هیچ کس پوشیده نیست. چرا که این مجوز شرکت‌ها و منابع مالی ضعیف و همچنین عامل‌های کلاهبرداری را کنار زده است تا افراد بتوانند راحت‌تر در دنیای کریپتو فعالیت کنند. در این مقاله بیت لایسنس (BitLicense) و تمام نکات پیرامون آن را برای شما شرح دادیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.