این روزها بازارهای مالی و به ویژه دنیای ارزهای دیجیتال، گستردگی بسیار زیادی به خود گرفته‌اند. در واقع به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیا وب، ابزارهای مختلفی برای سهولت در پروسه تحلیل کاربران ایجاد شده است. اندیکاتورها را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین و البته مهم‌ترین ابزارهایی دانست که برای بهبود پروسه تحلیل ایجاد شده‌اند.


در حقیقت این دسته از ابزارها می‌توانند در ساده‌ترین وجه ممکن، روند بازار را برای شما مشخص کرده و دقتتان در انجام معاملات را افزایش دهند. با این وجود بخش زیادی از مردم، به‌خوبی با اندیکاتور ارز دیجیتال و ماهیت آن آشنایی ندارند. برخی دیگر هم در شناخت دقیق انواع اندیکاتور ارز دیجیتال و کارایی هرکدام دچار مشکل هستند.


ما در ادامه این مقاله نه تنها این موارد را برای شما عزیزان بررسی می‌کنیم، بلکه سعی داریم تا بهترین اندیکاتور پیش‌بینی ارز دیجیتال را هم خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. ما در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو همه چیز را درباره اینکه اندیکاتور چیست به شما خواهیم گفت.


اندیکاتور ارز دیجیتال چیست؟

درک ماهیت اندیکاتور نخستین چیزی است که کاربران تازه‌کار را دچار سردرگمی می‌کند. در واقع اندیکاتورها ابزارهای پیشرفته‌ای هستند که بر مبنای محاسبات پیچیده ریاضی عمل می‌کنند. این ابزارها، مولفه‌های مختلفی نظیر قیمت، حجم، زمان و… را از چارت قیمتی استخراج کرده و آن را در داخل فرمول‌های پیچیده ریاضی قرار می‌دهند. این فرمول‌ها به‌منظور محاسبه فاکتورهای گوناگونی نظیر میانگین قیمت در دوره‌های گذشته، تعیین سقف و کف دوره‌های قبلی، پیش‌بینی روند و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نتایج این محاسبات در چارچوب نمودارها و اشکال گوناگون در داخل چارت نمایش داده می‌شود. همین موضوع هم سبب می‌شود تا معامله گران علاوه بر چارت اصلی قیمت، یک ابزار کمکی دیگر برای تحلیل‌های خود داشته باشند. بدون شک این فاکتور باعث می‌شود تا دقت محاسبات آن‌ها بیشتر شده و در نتیجه شانس موفقیت آنها افزایش پیدا کند.


اهمیت و کارایی اندیکاتورها باعث شده تا انواع گوناگونی از آن‌ها خلق شود. به‌گونه‌ای که تا به این لحظه هزاران اندیکاتور برای سیستم‌عامل‌های مختلف عرضه شده و هرکدام به نحوی قادر به تسهیل فرایند تحلیل هستند. اما در این میان برخی از آنها دقت بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال دارند. دلیل این موضوع، متفاوت بودن حجم معاملات در بازار کریپتوکارنسی نسبت به بورس و فارکس است. همین مورد هم سبب شده تا اغلب معامله گران، قبل از ورود به بازار ارز دیجیتال، سعی در بررسی اندیکاتورهای مختلف و تعیین بهترین اندیکاتور پیش‌بینی ارز دیجیتال داشته باشند.


اهمیت اندیکاتور ارز دیجیتال

اغلب افراد زمانی که فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال شروع می‌کنند، اصول اولیه تحلیل تکنیکال و مواردی همچون تحلیل پرایس اکشن یا الگوهای کلاسیک را می‌آموزند. به همین دلیل زمانی که با اندیکاتورها آشنا می‌شوند، لزوم چندانی به استفاده از آنها نمی‌بینند. البته این موضوع محدود به زمانی است که آن‌ها تجربه کسب سود با این ابزارهای بی‌نظیر را کسب نکرده‌اند. در واقع این افراد به‌خوبی با اهمیت اندیکاتور ارز دیجیتال آشنایی ندارند.


اهمیت اندیکاتورها

باید عنوان کنیم که اندیکاتورهای ارز دیجیتال می‌توانند نقش به سزایی در بهبود پروسه تحلیل شما داشته باشند. اغلب این اندیکاتورها می‌توانند به‌عنوان تأییدیه‌ای قدرتمند برای تحلیل اولیه شما تلقی شوند. برای مثال اغلب افرادی که با استفاده از الگوهای کلاسیک نظیر شکستن نواحی حمایت/مقاومت تحلیل می‌کنند، با مشکلاتی نظیر شکست‌های فیک و موارد مشابه روبه‌رو می‌شوند. این مشکلات می‌تواند ضررهای زیادی را به تحلیل آن‌ها وارد کند. این در حالی است که می‌توان به کمک اندیکاتورهایی نظیر مکدی یا مووینگ اوریج، این خطاها را به حداقل رساند.


موضوع دیگری که اهمیت اندیکاتورهای ارز دیجیتال را بیشتر می‌کند، بهبود پروسه تحلیل است. در واقع بسیاری از اندیکاتورها می‌توانند بادقت زیادی روند آینده را پیش‌بینی کنند. به همین دلیل است که اغلب افراد از آن به‌عنوان مبنای اصلی معاملات خود استفاده می‌کنند.


شناسایی دقیق نقاط ورود و خروج، تشخیص روند آینده سهم، تشخیص قدرت روند، تعیین نقاط حد سود و حد ضرر، شناسایی نقاط حمایت و مقاومتی، تعیین نقاط برگشتی قیمت و…. از دیگر کاربردهای بسیار بی‌نظیر اندیکاتورها به‌حساب می‌آید. در واقع اندیکاتورها می‌توانند طیف زیادی از اطلاعات لازم برای یک تحلیل بی نقص را در اختیار شما قرار دهند. از طرفی دیگر گستردگی آن‌ها به حدی است که می‌توان برای هر نوع نیازی یک انیدکاتور ویژه را پیدا کرد. همین مورد هم باعث شده تا اهمیت آنها به بالاترین حد ممکن برسد. به‌گونه‌ای که این روزها طیف زیادی از تحلیل گران بزرگ، به کمک این اندیکاتورها معاملات خود را انجام می‌دهند. با این وجود هنوز برخی از افراد به دلایلی همچون داشتن تاخیر و... استفاده از اندیکاتورها را مناسب نمی‌دانند. این در حالی است که اندیکاتورها بر اساس ماهیت قیمت عمل می‌کنند. لذا داشتن تاخیر محدود در مقابل دقت بالای آن امری معقول و قابل پذیرش است. همین فاکتور باعث شده تحلیل گران بزرگی نظیر بیل ویلیامز، برای معاملات خود، صرفا از اندیکاتورها استفاده کنند.


انواع اندیکاتور.png

انواع اندیکاتور ارز دیجیتال

همان گونه که اشاره کردیم، اهمیت این ابزارها باعث شده تا انواع اندیکاتور ارز دیجیتال خلق شود. در واقع هرکدام از این ابزارها فرمول متمایزی داشته و اطلاعات مختلفی را ارائه می‌دهند. با این اوصاف بیشتر آنها در دریافت یا ارائه برخی از اطلاعات مشترک بوده و تنها در شیوه نمایش و محاسبه متفاوت هستند.


اما در هر حال اغلب متخصصان آن‌ها را در دسته‌ای مشترک قرار می‌دهند. قبل از اینکه بخواهیم انواع اندیکاتور ارز دیجیتال را خدمت شما معرفی کنیم، بهتر است ابتدا با مدل‌های اصلی آن آشنا شوید. در واقع اندیکاتورها از لحاظ مدل ساختاری به دو نوع پیشرو و پیرو دسته‌بندی می‌شوند.


اندیکاتورهای پیشرو یا Leading Or Oscillator به گروهی از اندیکاتورها گفته می‌شود که قادرند تا روند را پیش از رسیدن قیمت به آن پیش‌بینی کنند. در واقع این اندیکاتورها بر اساس رفتار گذشته، جهت کلی قیمت را قبل از رسیدن بازار به آن نمایش می‌دهند.


نوع دوم از اندیکاتورها پیرو یا Lagging Or Trend نام دارند. این دسته از اندیکاتورها غالباً یک تأخیر اندک نسبت به قیمت دارند. در حقیقت نمودار و اطلاعات آن‌ها هم‌زمان یا اندکی بعد از قیمت نمایش داده می‌شود. بر همین مبنا اغلب معلمان از آن‌ها به‌عنوان تأیید یا اصلاح تحلیل خود استفاده می‌کنند. این ساختار در کنار نوع قبلی، می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.


تمام اندیکاتورها به طور کلی در دو دسته بالا قرار می‌گیرند. اما دسته بندی‌های اندکاتور که در ادامه بررسی خواهیم کرد، بر اساس کارکرد آن‌ها در تحلیل بازار شکل گرفته و می‌توانند نقش‌های مختلفی در تحلیل بازار و سیگنال گیری در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشند.


نوسانگرها

نوسانگرها را می‌توان رایج‌ترین و البته محبوب‌ترین نوع اندیکاتور در بازار دانست. این دسته از ابزارها با استفاده از حجم و میانگین، قدرت روند را اندازه‌گیری می‌کنند. از طرفی دیگر چنانچه اغلب معامله گران نسبت به تغییر قیمت واکنش نشان دهند، می‌توان به‌سادگی آن را در نوسانگرها مشاهده کرد. همین مورد باعث شده تا ابزار مناسبی برای تحلیل گران باشند. لازم به ذکر است که این دسته از اندیکاتورها می‌توانند ساختاری پیشرو یا پیرو داشته باشند. برای مثال در اندیکاتورهای این دسته RSI جزو اندیکاتورهای پیشرو و MACD جزو اندیماتورهای پیرو هستند.


اندیکاتور نوسانگر

نمایش‌دهنده‌های روند

این دسته از اندیکاتورها عموماً نمودار یا ابزارهایی را بر روی چارت قیمت نمایش داده و سعی می‌کنند تا دیدگاه بهتری از روند قیمت به نمایش بگذارند. اغلب این اندیکاتورها در دسته مدل‌های پیرو قرار می‌گیرند. فرمول اصلی این اندیکاتورها بر مبنای میانگین قیمت در دوره‌های گذشته بوده و بر این مبنا نمایشی از رفتار قیمت عرضه می‌شود. شما می‌توانید به کمک آن، تحلیل‌های خود را به شیوه‌ای بهتر انجام دهید. در این دسته اندیکاتور میانگین متحرک که اندیکاتور اصلی آن است، در دسته اندیکاتورهای پیرو قرار می‌گیرد.


اندیکاتور نمایش دهنده روند

نمایش دهندگان حجم

اندیکاتورهای نمایش‌دهنده حجم را می‌توان یکی دیگر از دسته‌های محبوب از این ابزارها دانست که غالباً ساختاری پیشرو دارند. مبنای اصلی این ابزارها، بررسی حجم معاملات و میانگین‌گیری از آن‌ها است. در واقع حجم وارد شده در سفارش‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روند قیمتی داشته باشد. این موضوع در بازار ارزهای دیجیتال اهمیت بسیار بیشتری دارد. همین مورد هم سبب شده تا اندیکاتورهای مبتنی بر حجم، محبوبیت بیشتری در بازار داشته باشند. اندیکاتور اصلی در نمایش حجم، یک اندیکاتور پیرو است.


اندیکاتور نمایش دهنده حجم

بهترین اندیکاتور برای پیش‌بینی بازار ارزهای دیجیتال

اغلب افراد بعد از درک ماهیت اندیکاتورها، به دنبال بهترین نوع آن هستند. در حقیقت آن‌ها می‌خواهند بهترین اندیکاتور برای پیش‌بینی ارز دیجیتال را داشته و به کمک آن سودهای بیشتری را کسب کنند. اگرچه اغلب افراد نمونه‌ها و گزینه‌های زیادی را مطرح می‌کنند، اما باید عنوان کنیم که این موضوع تا حدی زیادی به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد.


بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال

در واقع چگونگی انجام معاملات شما و نحوه ورود و خروج به سفارش‌ها، جزو مهم‌ترین مولفه‌هایی است که می‌تواند بهترین اندیکاتور ارز دیجیتال را برای شما مشخص کند. لذا سعی کنید تا ابتدا استراتژی معاملاتی خود در بازار ارزهای دیجیتال را تعیین کرده و سپس بر اساس آن اندیکاتور مناسب را انتخاب فرمایید.


کلام آخر


در این میان ابزارهایی نظیر ایچیموکو، مووینگ اوریج و... می‌توانند انتخاب‌های ایده‌آلی باشند. اندیکاتورهای مبتنی بر حجم هم در بازار ارزهای دیجیتال، عملکرد دقیقی از خود ارائه می‌دهند. با این وجود اگر هنوز نیازمند اطلاعات دقیقی برای انتخاب بهترین اندیکاتور هستید، می‌توانید از طریق بخش نظرات سؤالات خود را با ما مطرح فرمایید.