شاید نام بیت کوین را شنیده باشید، اما دوج کوین و شیبا را چطور؟ در بازار ارزهای دیجیتال، میم کوین‌ها به‌شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در آن‌ها را دارید، این مقاله را حتماً بخوانید. اکثر مردم با بیت کوین آشنا هستند، اما این تنها ارز دیجیتال موجود در بازار نیست. ارزهای مبتنی بر میم مانند دوج کوین در طول سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با میم کوین‌ها با ما همراه باشید.

میم کوین چیست؟

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که از Memeها و جوک‌های اینترنتی الهام گرفته شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، دوج کوین از الگوی رفتاری دوج که از یک عکس ویروسی از شیبا اینو ایجاد شده بود، الهام گرفت. این ارزهای رمز پایه اغلب قرار نیست جدی گرفته شوند، اما ممکن است در مدت کوتاهی ارزش زیادی پیدا کنند. چهره‌های برجسته آنلاین و افراد مشهور نیز محبوبیت میم کوین‌های خاص را افزایش می‌دهند. ایلان ماسک باعث محبوبیت میم کوین‌هایی مانند دوج کوین شد و حتی یک فورک دوج کوین به نام Floki Inu از روی سگ خانگی ایلان ماسک در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. برای معامله ارزهای میم کوین مانند خرید دوج کوین می توانید وارد لینک درج شده شوید.


اگرچه آن‌ها اغلب به‌عنوان شوخی ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند به جریان اصلی تبدیل شوند. به‌عنوان‌مثال، ارزش دوج کوین در ماه مه 2021 قبل از کاهش قیمت، افزایش قیمت قابل‌توجهی داشت و طبق CoinMarketCap در حال حاضر در رتبه یازدهم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. بااین‌حال، ارزش ذاتی آن‌ها هرگز خیلی بالا نیست و توسط تبلیغات هدایت می‌شوند. قیمت دوج کوین در حال حاضر حدود 0.15 دلار است.

میم کوین چیست؟

ویژگی‌های میم کوین‌ها

میم کوین‌ها ویژگی‌های زیادی دارند که در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:


  • ارزش واحدهای میم کوین نسبتاً پایین است.

  • میم کوین‌ها اغلب دارای عرضه بسیار بالا یا نامحدود هستند. برخلاف بیت کوین که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بود که تعداد محدودی واحد برای استخراج داشته باشد، میم کوین‌ها اغلب دارای میلیاردها واحد در گردش هستند. معمولاً مکانیسمی برای سوزاندن و خارج کردن میم کوین‌ها از بازار وجود ندارد، بنابراین تعداد آن‌ها همچنان در حال افزایش است. به همین دلیل، ارزش آن‌ها در هر واحد معمولاً بسیار پایین است.

شما با یک دلار می‌توانید در زمان نوشتن این مقاله حدود شش دوج کوین خریداری کنید. سایر سکه‌های میم مانند SafeMoon حتی ارزش کمتری دارند. در حال حاضر قیمت این میم کوین 0.0000014 دلار است. قیمت پایین یکی از عواملی است که در محبوبیت میم کوین‌ها نقش دارد، زیرا هرکسی می‌تواند مقدار زیادی از آن‌ها را به‌سرعت خریداری کند.


  • ساخت میم کوین‌ها آسان است. به لطف نرم‌افزارهایی که کارهای سنگین انجام می‌دهند، اکنون تقریباً هرکسی می‌تواند میم کوین بسازد.

خطرات سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها

ازآنجایی‌که میم کوین‌ها تا حد زیادی تحت تأثیر احساسات جامعه و کارهای خودسرانه مانند توییت‌های افراد مشهور قرار دارند، قیمت‌گذاری میم کوین فوق‌العاده بی‌ثبات است. درحالی‌که این موضوع می‌تواند به معنی افزایش قیمت ناگهانی این ارزهای دیجیتال باشد، به همین شکل ممکن است قیمت آن بسیار سریع سقوط کند. درحالی‌که Dogecoin ممکن است یک پروژه ساده به نظر برسد، سرمایه‌گذاری در این نوع ارز دیجیتال یا دیگر میم کوین‌های مشابه آن مقداری ریسک را به همراه خواهد داشت.


برخی از افراد نیز برای کلاه‌برداری از مردم، ارزهای دیجیتال ویروسی ایجاد کرده‌اند. با استفاده از محبوبیت ویروسی بازی درام نتفلیکس Squid Game، قیمت یک ارز این بازی میلیون‌ها درصد رشد داشت و به بیش از 2 هزار دلار رسید. بعدازاینکه مردم این ارزها را خریداری کردند، سازندگان این بازی پول را برداشته و ناپدید شدند. بسیاری از میم کوین‌ها نیز با فناوری مشابه ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بیت کوین پشتیبانی نمی‌شوند و همچنین هیچ اکوسیستم ثابتی برای پشتیبانی از آن‌ها وجود ندارد. از میان میم کوین‌هایی که در حال حاضر محبوب هستند، تنها دو مورد از آن‌ها از بلاکچین‌های آزمایش‌شده استفاده می‌کنند. پروتکل دوج کوین مبتنی بر Litecoin است و Shiba Inu بر روی بلاکچین اتریوم قرار دارد.


بسیاری از آن‌ها نیز تا حد زیادی در خارج از دنیای ارزهای دیجیتال بی‌ارزش هستند. برای مثال، هیچ‌کس SafeMoon را به‌عنوان نوعی پرداخت برای کالاها و خدمات نمی‌پذیرد. البته شرکت Newegg اکنون Dogecoin را به‌عنوان پرداخت از مشتریان قبول می‌کند. به دلیل ماهیت موضوعی آن‌ها، بعید است که بیشتر میم کوین‌های ساخته‌شده در چند سال آینده وجود داشته باشند.


درست مانند هر سرمایه‌گذاری مالی دیگری، قبل از خرید میم کوین‌ها باید تحقیق کنید. اگر میم کوین موردنظر شما هیچ پیشینه‌ای ندارد و یافتن اطلاعات در مورد آن سخت است، مراقب باشید. حتی محبوب‌ترین ارز نیز درنهایت ممکن است به یک کلاه‌برداری تبدیل شود. داشتن وایت پیپر یا اکوسیستم تثبیت‌شده می‌تواند یک علامت هشداردهنده باشد، همان‌طور که وایت پیپر مملو از اشتباهات تایپی و ادعاهای مبهم هم می‌تواند یک علامت هشدار باشد.

میم کوین‌های مهم

گفتنی است، با توجه به ارزان بودن قیمت میم کوین‌ها، هنوز هم می‌توانید با هزینه بسیار کم تعداد کمی از آن‌ها را خریداری کرده و امتحان کنید، اما هرگز بخش زیادی از سرمایه خود را به خرید میم کوین‌ها اختصاص ندهید. جامعه ارزهای دیجیتال عاشق میم‌ها هستند و یکی از مورد علاقه‌های این صنعت Doge است که سگ شیبا اینو نماد آن است و ایلان ماسک باعث محبوبیت آن شد. پس از ایجاد دوج کوین در سال 2013 انفجاری از ارزهای رمز پایه به وجود آمد و آن را به متداول‌ترین میم کوین مورداستفاده سرمایه‌گذاران تبدیل کرد.


درنتیجه، در دسته میم کوین‌ها گروه خاص‌تری پدید آمده است: سکه‌های با مضمون سگ. زیرا در نماد میم کوین‌ها معمولا یک سگ وجود دارد. اکثر سرمایه‌گذاران با این موارد آشنایی دارند، زیرا در سال 2021 تعداد قابل‌توجهی از میم کوین‌ها که زیرمجموعه دوج کوین بودند ایجاد شدند. Shiba Inu و Dogelon Mars تعدادی از میم کوین‌ها هستند. ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، دلیل اصلی افزایش و گسترش این ارزهای دیجیتال در سال گذشته بود. ماسک با انتشار توییتی درباره علاقه و حمایت خود از Dogecoin باعث محبوبیت و افزایش قیمت این ارز دیجیتال شد.


تاریخچه مختصری از Dogecoin

Dogecoin به‌عنوان اولین میم کوین در نظر گرفته می‌شود و درحالی‌که در ابتدا برای مسخره کردن حدس و گمان‌های وحشیانه‌ای که در بازارهای ارزهای دیجیتال رشد می‌کند طراحی شده بود، طرفداران زیادی پیدا کرد و قیمت آن نیز افزایش یافت. علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال دوج کوین را راهی برای سرمایه‌گذاران جدید می‌دانستند تا در مورد این تکنولوژی بیاموزند و آن را تجربه کنند، بدون اینکه نگران ریسک‌های بالاتر بیت کوین باشند. قیمت بیت کوین در آن زمان به هزار دلار رسیده بود. برای خرید دوج کوین همین حالا اقدام کنید.


درنتیجه، Dogecoin به‌عنوان یک "ارز دیجیتال اینترنتی سرگرم‌کننده و دوستانه" معرفی شد. در مقایسه با جامعه بیت کوین، جامعه دوج کوین کمتر نگران قیمت این ارز دیجیتال بودند و بیشتر به خاطر محبوبیت و قیمت پایین دوج آن را خریداری می‌کردند. برای مثال، تعدادی از ربات‌های پاداش‌دهنده Dogecoin در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی راه‌اندازی شدند که به افراد اجازه می‌داد در صورت دوست داشتن پست‌های منتشرشده افراد، مقادیر کمی از آن را برای کسی ارسال کنند. جامعه میم کوین همچنین از Dogecoins برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای چندین هدف ارزشمند استفاده کرد، ازجمله کمک به Charity: Water برای ساخت چاه در کنیا و اعزام تیم جامائیکا بابسلد به المپیک سوچی زمانی که آن‌ها برای المپیک انتخاب شده بودند، اما قادر به پرداخت هزینه‌های این سفر نبودند.


خرید میم کوین

درحالی‌که بازارهای memecoin می‌توانند نوسانات زیادی داشته باشند، برخی از سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند به‌هرحال در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند میم کوین‌ها را از صرافی‌های مختلف مانند صرافی ایرانی اکسبیتو خریداری کنند. دوج کوین که به‌عنوان قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میم کوین در بازار معامله می‌شود را می‌توان در صرافی‌های رمزنگاری برتر


یک واقعیت جالب در رابطه با میم کوین‌ها

زمانی که دوج کوین برای اولین بار منتشر شد، برگه‌هایی از کاغذ حاوی کلیدهای خصوصی با صدها یا هزاران Dogecoin در رویدادها و مهمانی‌های ارز دیجیتال به‌عنوان راهی برای جذب افراد بیشتر برای خرید این میم کوین ارائه شد. اگر در دسامبر 2013 یک رسید حاوی 500 Dogecoin دریافت کرده بودید که در آن زمان حدود 20 سنت ارزش داشت، زمانی که این ارز دیجیتال در ماه می 2021 به 70 سنت رسید، ارزش آن کیف پول درنهایت حدود 353 دلار بود.


یکی دیگر از میم کوین‌ها Shiba Inu نام دارد. این ارز دیجیتال نیز در صرافی‌های متمرکز در دسترس است، بااین‌حال میم کوین‌های کمتر شناخته‌شده را نمی‌توان به‌راحتی از طریق این صرافی‌ها خریداری کرد. در عوض، سرمایه‌گذاران علاقه‌مند باید برای صرافی‌های جدیدتر ثبت‌ نام کنند یا یاد بگیرند که چگونه از پلتفرم‌های صرافی غیرمتمرکز برای خرید این سکه‌های کمتر شناخته‌شده استفاده کنند. به‌ عنوان‌ مثال، Dogelon Mars را می‌توان در Crypto.com، KuCoin و OKX معامله کرد.

باارزشترین میم کوین ها

چرا میم کوین‌ها این‌قدر محبوب هستند؟

برخی از کارشناسان می‌گویند که در طول همه‌گیری ویروس کرونا بازار ارزهای دیجیتال رشد زیادی داشته، زیرا سرمایه‌گذاران خرد می‌خواستند در برابر تورم از دارایی خود محافظت کنند. میم کوین‌ها نیز در میان این هیاهوها رونق گرفتند و هم ازنظر ارزش بازار و هم ازنظر تنوع رشد زیادی کردند. همه‌ چیز پس از حماسه GameStop (GME) و AMC Entertainment (AMC) در اواخر سال 2020 شروع شد، جایی که جامعه Reddit قیمت این سهام را در چند ماه به 100 برابر افزایش دادند. این روند ادامه یافت و همراه با تأثیر توییت‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، قیمت DOGE افزایش یافت. دوج کوین با افزایش بیش از 2 هزار درصدی در طی پنج روز به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی 0.73 دلار رسید.


بااین‌حال، در ماه مه 2021، ایلان ماسک در مورد DOGE به‌طور علنی در تلویزیون صحبت کرد و بسیاری می‌گویند که علت کاهش قیمت این ارز همین موضوع بوده است. سپس چندین معامله‌گر به سایر میم کوین‌های موجود در بازار مانند شیبا روی آوردند. به همین دلیلی شیبا قاتل دوج کوین نام گرفت. در همان زمان، سرمایه‌گذاران خرد با امید به میلیونر شدن یک‌شبه، به دنبال سکه‌های میم می‌رفتند که باعث شد جرقه‌ای در بازار میم کوین‌ها شکل بگیرد.


دلیل دیگری که سرمایه‌گذاران خرد سکه‌های میم را جذاب می‌دانند این است که معمولاً فقط چند سنت یا حتی کمتر از یک سنت قیمت دارند. ازنظر فنی، قیمت پایین نشان‌دهنده بی‌ارزش بودن این ارزهای دیجیتال است. بااین‌حال، نگه‌داشتن میلیون‌ها میم کوین خاص با نگه‌داشتن تعداد کمی از اتریوم یا بیت کوین احساس متفاوتی را در سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند. معامله گران می‌توانند هزاران یا حتی میلیون‌ها توکن DOGE، SHIB یا Akita Inu (AKITA) را تنها با پرداخت چند دلار خریداری کنند.

دوج کوین یک میم کوین است

آیا باید روی میم کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

قبل از سرمایه‌گذاری در رمزارزها، به‌خصوص میم کوین‌ها، مطمئن شوید که از یک پشتوانه مالی قوی برخوردار هستید. بسته به مشخصات ریسکی شما، سرمایه‌گذاری در میم کوین می‌تواند منافع شما را تأمین کند. برای سرمایه‌گذارانی که روزانه معامله می‌کنند و زمان دارند تا بازارها را از نزدیک تماشا کنند، میم کوین‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاری اولیه پرسودی باشند. بااین‌حال، ایده خوبی برای سرمایه‌گذاران است که ریسک‌های موجود را درک کنند و تحقیقات خود را در مورد میم کوین‌های موردنظرشان انجام دهند. این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید.


برای کسانی که می‌خواهند در ارزهای دیجیتال به‌عنوان سرگرمی سرمایه‌گذاری کنند یا سرمایه خود را در درازمدت ذخیره کنند، میم کوین‌ها مناسب نیستند و منطقی است که از طریق بیت کوین یا اتریوم سرمایه‌گذاری‌های ارز دیجیتال خود را انجام دهند. بااین‌حال، حتی این رمزارزهای معتبرتر نیز نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند. روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند سهام و صندوق‌های شاخص نیز برای کسانی که علاقه‌ای به نوسانات بازارهای ارز دیجیتال ندارند انتخاب‌های محافظه‌کارانه‌تر و مطمئن‌تری خواهند بود.


چگونه یک میم کوین را تشخیص دهیم؟

قبل از خرید هر ارز دیجیتال باید مطمئن شوید که یک ارز قانونی می‌خرید. ازآنجایی‌که میم کوین‌ها کلاه‌برداری زیادی دارند باید حواستان را جمع کنید. اگر یک ارز چیزی مانند "DOGE " یا SHIBA" در اسم خود داشته باشد، احتمالاً یک میم کوین است. یک روش خوب برای فهمیدن اینکه آیا یک ارز یک میم کوین است یا نه، از طریق وب‌سایت همین پروژه است. اگر سازندگان فضای بسیار کمی را صرف صحبت در مورد کاربردهای آن ارز می‌کنند و صفحه آن‌ها لینک‌های زیادی به ایلان ماسک و حیوانات بامزه دارد، احتمالاً آن ارز یک میم کوین است. از طرف دیگر، می‌توانید به فهرست میم کوین‌ها در CoinMarketCap سر بزنید و میم کوین موردنظر خود را سرچ کنید. قبل از اینکه پولی را برای سرمایه‌گذاری بی‌ثباتی مانند بازار ارزهای دیجیتال خرج کنید، منطقی فکر کنید و تصمیم بگیرید.