این ضرب‌المثل کلیشه‌ای را همه ما شنیده‌ایم که می­گویند «مگه طرف پول چاپ می­کنه». همه ما به این موضوع فکر کرده‌ایم که اگر می‌شد پول چاپ کرد چقدر خوب می‌شد. در دنیای ارزهای دیجیتال این رؤیا به واقعیت تبدیل شده است. ماینینگ ارز دیجیتال یعنی اینکه شما بتوانید ارز دیجیتال استخراج کنید. شاید بپرسید که ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال چیست؟ ماینینگ فرآیندی است که طی آن می‌توان با حل کردن مسائل پیچیده ریاضی ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین استخراج کرد.


استخراج ارز دیجیتال با استفاده از شبکه‌های گسترده و غیرمتمرکز کامپیوتری در سراسر جهان انجام می‌شود. این شبکه‌ها زنجیره‌های بلوکی را تأیید می‌کنند. فرض کنید که بتوانید ارز دیجیتال استخراج کنید، آن‌هم بدون اینکه هیچ نهادی روی کار شما کنترل داشته باشد. برای درک مفهوم ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال رایگان با ما در اکسبیتو همراه باشید.


استخراج ارز دیجیتال به چه معناست؟

خرید ارز دیجیتال تنها راه سرمایه گذاری در این بازار نیست و برخی از مردم استخراج و یا ماینینگ ارز دیجیتال را راهی برای ایجاد و تولید ارزهای دیجیتال جدید می‌دانند، اما در واقع استخراج ارز دیجیتال به معنی تایید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در شبکه بلاک چین است. وقتی تراکنش‌ها تأیید شوند و آن‌ها را به دفتر کل توزیع‌شده اضافه کنند ارز دیجیتال استخراج می‌شود.


وقتی شما از حساب بانکی خود پول برمی‌دارید باید بانک حساب را به‌روزرسانی کند، اما در مورد ارزهای دیجیتال یک مشکل وجود دارد و آن‌هم این است که پلتفرم‌های دیجیتال به‌راحتی دست‌کاری می‌شوند. بنابراین، یک بلاک چین مانند بیت کوین تنها به ماینرهای تأییدشده (افرادی که ماینینگ انجام می‌دهند) اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را در دفتر کل دیجیتال به‌روز کنند. خود این عملیات نیز بخشی از فرایند استخراج ارز دیجیتال است.


وقتی ماینرها تراکنش‌ها را به‌روز می‌کنند ارزهای جدیدی تولید می‌شوند. این ارزهای جدید به‌عنوان پاداش به ماینرها برای کاری که در تأمین امنیت شبکه انجام می‌دهند تعلق می‌گیرند. در فرایند استخراج هم تراکنش‌ها ایمن می‌شوند و هم ماینرها برای ایمن کردن تراکنش‌ها پاداش دریافت می‌کنند.


برای اینکه بهتر فرآیند استخراج و نحوه انجام آن را درک کنید ادامه این مطلب را از دست ندهید.


ماینینگ ارز دیجیتال

ماینینگ ارز دیجیتال شامل چه فرایندهایی است؟

تا اینجا فهمیدیم که استخراج ارز دیجیتال چیست، اما باز هم برایتان توضیح می‌دهیم. استخراج به معنای به دست آوردن ارزهای دیجیتال با حل معادلات پیچیده ریاضی از طریق کامپیوتر است. ماینینگ ارز دیجیتال شامل فرآیندهای زیر است:


  • اعتبارسنجی بلوک‌های داده؛
  • افزودن سوابق تراکنش به یک بلاک چین.

به بیان فنی‌تر باید بگوییم که استخراج ارز دیجیتال یک فرآیند است که برای انجام آن باید با استفاده از کامپیوتر معادلات پیچیده ریاضی را حل کرد. وقتی این معادلات حل می‌شوند تراکنش‌ها هم تأیید می‌شوند. بلاک چین هم برای حل کردن معادلات به ماینرها با ارز دیجیتال پاداش می‌دهد.


بازار ارزهای دیجیتال جایگزینی برای سیستم بانکداری متمرکز است که روزبه‌روز در سطح جهانی گسترش پیدا می‌کند. بنابراین، برای درک بهتر نحوه عملکرد استخراج ارزهای دیجیتال ابتدا باید تفاوت بین سیستم‌های متمرکز و غیرمتمرکز را درک کنید.


بانک‌های سنتی متمرکز هستند. در بانکداری سنتی، یک مرجع مرکزی مانند بانک مرکزی وجود دارد که همه‌چیز را تحت کنترل دارد؛ یعنی اینکه هر تراکنش در بانک‌های مختلف باید از طریق سیستم بانک مرکزی تأیید و انجام شود. به‌علاوه، بانکداری سنتی یک سیستم محدود است و فقط تعداد کمی از سازمان‌ها مجاز به اتصال مستقیم به سیستم بانک مرکزی هستند.


ارزهای دیجیتال از سیستم‌های غیرمتمرکز و توزیع‌شده استفاده می‌کنند. هیچ نهادی روی ارزهای دیجیتال کنترل ندارد و این ارزها روی یک سیستم غیرمتمرکز یعنی بلاک چین ایجاد می‌شوند. برخلاف سیستم بانکداری سنتی، هرکسی می‌تواند مستقیماً به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشد. شما می‌توانید بدون مراجعه به یک بانک مرکزی تراکنش‌های خود مانند خرید، وام گرفتن و ... را با ارز دیجیتال انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه ارز دیجیتال استخراج کنید.


3 نکته مهم در استخراج ارز دیجیتال

برای استخراج ارز دیجیتال باید یک سری نکات را در نظر داشته باشید. با در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه بیان می‌کنیم فرآیند استخراج آسان خواهد شد.


  • برای استخراج ارز دیجیتال از کارت گرافیک قدرتمند استفاده کنید.
    همه افراد در ابتدا فکر می‌کنند بهترین روش استخراج ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم است، اما باید بگوییم این روش به‌خصوص برای افراد مبتدی اصلاً جواب نمی‌دهد. افراد مبتدی بهتر است از کارت گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنند تا بتوانند ارزهای دیجیتال جدید و کوچک‌تری را هم ماین کنند. همچنین استفاده از کارت گرافیک هزینه‌های برق را نیز کاهش می‌دهد.

  • برای استخراج بهترین ارزها را انتخاب کنید.
    فکر نکنید که فرآیند استخراج ارز دیجیتال رایگان است و به همین دلیل می‌توانید هر ارزی را استخراج کنید. اگر در انتخاب ارز دقت نکنید ممکن است متحمل ضررهای سنگین شوید. ازآنجایی‌که استخراج‌کنندگان باید هزینه‌های سنگینی برای کامپیوتر و برق و ... صرف کنند، پس باید ارزی را انتخاب کنند که نقدینگی واقعی داشته باشند.

  • بعد از اینکه موفق به استخراج ارز شدید احساسی تصمیم نگیرید.
    دقیقا بعد از استخراج ارز دیجیتال آن را نفروشید، در عوض صبر کنید و در زمان و موقعیت درست آن را بفروشید.

سختی های استخراج ارز دیجیتال

مفاهیم مهم در ماینینگ ارز دیجیتال

برای استخراج ارزهای دیجیتال باید از تجهیزات کامپیوتری قدرتمندی مانند واحد پردازش گرافیکی (GPU) و یا دستگاه‌های ASIC استفاده کرد. دستگاه‌هایی که برای استخراج ارز دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرند برق زیادی مصرف می‌کنند. برخی از ماینرها مخصوصاً ماینرهای اتریوم کارت‌های گرافیک شخصی خریداری می‌کنند تا هزینه‌های عملیات استخراج ارز دیجیتال را کاهش دهند.


امروزه سخت‌افزار استخراج ارزهای دیجیتال تقریباً به‌طور کامل از ماشین‌های ASIC تشکیل شده است که تنها یک کار را انجام می‌دهند و آن‌هم استخراج ارز است. ASICهای امروزی بسیار قدرتمندتر از CPUها یا GPUها هستند و هر چند ماه یک‌بار به‌روزرسانی می‌شوند.

اما درمجموع مفاهیمی وجود دارد که باید قبل از استخراج ارز دیجیتال رایگان با آن‌ها آشنایی داشته باشید.


  • گره‌ها (Nodes): گره‌ها دستگاه‌هایی هستند که در بلاک چین وجود دارند (مانند کامپیوتری که برای استخراج ارز دیجیتال رایگان از آن استفاده می‌کنید.)
  • ماینرها (Miners): ماینرها دستگاه‌هایی هستند که وظیفه آن‌ها حل کردن معادلات ریاضی است. هنگامی‌که یک ماینر یک بلوک را تأیید کرد، بلوک تأیید شده به بلاک چین اضافه می‌شود. اولین ماینری که به بقیه گره‌ها اعلام می‌کند که معادله را حل کرده، با یک ارز دیجیتال پاداش می‌گیرد.
  • تراکنش (Transactions): یک تراکنش اولین چیزی است که باعث شروع این فرآیند می‌شود. در فرایند استخراج همه تراکنش‌ها باهم همراه می‌شوند تا لیستی را تشکیل دهد که به یک بلوک تأیید نشده اضافه شوند. سپس هر بلوک باید توسط گره‌های ماینر تأیید شود.
  • الگوریتم اجماع (Consensus algorithm): الگوریتم یک پروتکل در بلاک چین است که به تراکنش‌های مختلف در یک شبکه کمک می‌کند تا برای تأیید داده‌ها به توافق برسند. اولین الگوریتم اجماع در بلاک چین الگوریتم اجماع اثبات کار یا Pow است.
  • بلوک‌ها (Blocks): بلوک‌ها بخش­های جداگانه‌ای هستند که در هر بلاک چین وجود دارند. هر بلوک حاوی لیستی از تراکنش‌های تکمیل‌شده است. بلوک‌ها پس از تأیید قابل‌تغییر نیستند.
    ماینینگ ارز دیجیتال
  • بلاک چین (Blockchain): بلاک چین­ها از یک سری بلوک تشکیل می‌شوند. ازآنجایی‌که بلوک‌های منتشرشده قبلی را نمی‌توان پس از اضافه شدن به بلاک چین اصلاح کرد یا تغییر داد، همه‌چیز شفاف می‌شود و همه می‌توانند معاملات را ببینند.
  • جایزه بلوک (Block Reward): وقتی ماینرها تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند پاداش می‌گیرند. این پاداش جایزه بلوک نام دارد.
  • استخر استخراج (Mining Pool): وقتی همه ماینرها قدرت محاسباتی خود را در کنار هم جمع می‌کنند تا بتوانند تراکنش‌ها را تأیید کنند یک استخر استخراج ایجاد می‌شود.

این‌ها مفاهیم اصلی بلاک چین بودند که برای استخراج ارز دیجیتال باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. اما باید بدانید که فرآیند استخراج ارز دیجیتال به همین سادگی‌ها نیست. برای آشنایی با مشکلات و سختی‌های استخراج ارز دیجیتال ادامه مطلب را بخوانید.


سختی های استخراج ارز دیجیتال

مشکلات و سختی‌های استخراج ارز دیجیتال

استخراج ارز دیجیتال برای بسیاری از افراد سودآور بوده است. شاید به‌راحتی و با یک سیستم قدرتمند بتوانید این کار را انجام دهید، اما بسیار مهم است که از سه چالش اصلی که استخراج‌کنندگان ارز دیجیتال با آن روبرو هستند آگاهی داشته باشید.


هزینه بالای انرژی

برای به حداکثر رساندن موفقیت در استخراج ارز دیجیتال باید صدها دستگاه ASIC را باهم ترکیب کنید تا بتوانید یک معادله را حل کنید. این دستگاه‌ها نیاز به توان خروجی بسیار بالایی دارند و هزینه برق را بسیار افزایش خواهند داد.


آسیب‌پذیری در برابر سرقت ارزهای دیجیتال

هرچقدر هم در یک فرآیند امینت وجود داشته باشد بازهم نمی‌توان در برابر هکرها در امان بود. غیرمتمرکز بودن امنیت را بالا می‌برد، اما سارقان سایبری اکنون تاکتیکی شبیه باج افزار را برای استخراج از راه دور ارزهای دیجیتال از کامپیوترها به کار می‌گیرند.


تمرکز

دستگاه‌های ASIC ثابت کرده‌اند که فقط در استخراج یک ارز دیجیتال خاص مهارت دارند. آن‌ها به‌قدری قدرتمند هستند که به‌محض انتشار یک ASIC مخصوص یک ارز دیجیتال، گاهی اوقات استخراج بدون آن دستگاه واقعاً دشوار می‌شود. درحالی‌که این یک پیشرفت بزرگ در صنعت کریپتو است، اما به‌عنوان یک مشکل نیز تلقی می‌شود، زیرا تولیدکنندگان ASIC بسیار اندک هستند. به همین دلیل درنهایت فضای استخراج ارزهای دیجیتال هم متمرکز خواهد شد.


حالا که تقریباً با همه‌چیز در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتال آشنا شدید باید بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج را بشناسید. پس در ادامه با اکسبیتو همراه شوید.

استخراج ارز دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج

فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال کار ساده‌ای نیست، اما حالا که کمی با این فضا و چالش‌های آن آشنا شدید بهتر است دانسته‌های خود را افزایش دهید و سپس برای استخراج تصمیم بگیرید. در اینجا به شما می­گوییم که بهترین ارزها برای استخراج ارز دیجیتال چیست؟


  • بیت کوین
  • اتریوم
  • ایکاس
  • ورت کوین
  • مونرو
  • زی کش
  • اتریوم کلاسیک
  • لاین کوین

استخراج بیت کوین

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار است که بسیار طرفدار دارد. اولین ارز دیجیتالی که به بازار استخراج ارز دیجیتال راه پیدا کرد بیت کوین بود.


استخراج اتریوم

اتریوم دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار است و برای استخراج آن به کارت گرافیک نیاز است. با داشتن چند کارت گرافیک قوی می‌توانید اتریوم استخراج کنید.


استخراج ایکاس

ارز دیجیتال ایکاس روی بلاک چین بیت کوین ایجاد شده است. این ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب است و برای استخراج به دستگاه ASIC نیاز دارد.


استخراج ورت کوین

ورت کوین به‌عنوان یک رمز ارز قابل‌استخراج شناخته می‌شود. این ارز با استفاده از GPU استخراج می‌شود. با توجه به اینکه استخراج این ارز توسط GPU انجام می‌شود، این شبکه تا حد امکان غیرمتمرکز است.


استخراج مونرو

مونرو یکی از بهترین ارزهای دیجیتال و بلاک‌ چین‌ها است که حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کند. برخلاف بیت کوین که در آن جزئیات تراکنش مانند مقدار ارسال، آدرس‌های ارسال و دریافت قابل‌مشاهده است، در مونرو قابل‌مشاهده نیستند.


استخراج زی کش

زی کش هم یک ارز دیجیتال است که محرمانه بودن معاملات را تضمین می‌کند. این ارز دیجیتال توسط شرکت‌ها و گروه‌هایی که خواهان ردیابی و شفافیت در معاملات هستند استفاده می‌شود.


استخراج اتریوم کلاسیک

اتریوم کلاسیک یک فورک از اتریوم است. افراد و سازمان‌ها برای اجرای قراردادهای هوشمند یا دستورالعمل‌های تجاری کدگذاری روی بلاک چین از این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.


استخراج لایت کوین

لایت کوین تراکنش‌ها را با سرعت بالایی انجام می‌دهد. این ارز دیجیتال از پروتکل رمزنگاری منبع باز و دفتر کل غیرمتمرکز مانند بسیاری از بلاک چین­های دیگر استفاده می‌کند.


تا اینجا فهمیدیم که استخراج ارز دیجیتال رایگان است، اما برای این کار به سیستم­های قدرتمند نیاز دارید و باید هزینه زیادی هم برای برق بپردازید. اما اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید ارز دیجیتال استخراج کنید می‌توانید سؤالات خود را از کارشناسان اکسبیتو در نظرات بپرسید.


کلام آخر

همانگونه که گفته شد، به روشی که توسط آن بیتکوین و بعضی از رمزارزها تولید و تراکنش‌های شبکه تایید ‌شوند، ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال می‌گویند. در این مقاله سعی کردیم که اصطلاح ماینینگ ارز دیجیتال را برایتان شرح دهیم و برای سوال استخراج ارز دیجیتال چیست، پاسخ قابل درکی داده باشیم. طبق آنچه که گفته شد، استخراج ارز دیجیتال رایگان، امکان‌پذیر است. از اینکه تا پایان این مطلب اکسبیتو را همراهی کردید، سپاسگزاریم.