نمودار رنگین کمانی (Rainbow Chart) یک توصیه برای سرمایه‌گذاری نیست؛ چراکه دارای کارایی قابل‌ قبول یک شاخص برای تخمین آینده نبوده و شما نمی‌توانید قیمت اتریوم را با یک نمودار پیش‌بینی کنید. بااین‌وجود، این نمودار می‌تواند یک راه جذاب برای مشاهدهٔ حرکت‌های تاریخی قیمت اتریوم بدون توجه به نویزهای روزانه باشد. این روش از یک راهکار علمی برای پیش‌بینی قیمت آینده بیت کوین بهره نمی‌برد، بلکه سوابق تاریخی را به کار می‌گیرد. در ادامه نمودار رنگین کمانی بیت‌کوین را تشریح می‌کنیم.


نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow) چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow) چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین یک ابزار ارزش‌گذاری بلندمدت برای بیت کوین است. این ابزار از یک منحنی رشد لگاریتمی برای پیش‌بینی جهت قیمت بالقوه در آینده بیت کوین بهره می‌برد. در این نمودار از باندهای رنگی رنگین‌کمان برای روشن کردن جهت بازار در هر مرحله استفاده می‌شود. در نتیجه پتانسیل‌های ممکن برای خرید یا فروش بیت کوین را به نمایش می‌گذارد.


ازآنجایی‌که بیت کوین هنوز یک کلاس دارایی نسبتا جوان محسوب می‌شود، قیمت آن به‌شدت در نوسان است. اگر چه یک تایم‌لاین عمده برای بیت کوین به کار برده شده است که با آن به‌طور کلی می‌توان حرکت قیمت به‌سمت بالا را دید، ولی نمی‌تواند سیکل‌های بازار را نشان دهد. در طی این سیکل‌های بازار، قیمت بیت کوین ممکن است به‌صورت سهمی‌ شکل بالا برود و نیز به سرعت کم شود. همچنین نوسانات روزانه زیادی وجود دارند که سرمایه‌گذاران مایلند از آن‌ها آگاه باشند.


در شکل زیر یکی از آخرین ترسیم‌های نمودار رنگین کمانی بیت کوین را مشاهده می‌کنید:


نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow) چگونه کار می‌کند؟

برای مشاهدهٔ نسخه‌ی به‌روز نمودار رنگین کمانی بیت کوین به آدرس blockchaincenter.net/en/bitcoin-rainbow-chart مراجعه کنید.


نمودار رنگین کمانی بیت کوین (Bitcoin Rainbow) چگونه کار می‌کند؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین به‌طور خودکار هر ۲۴ ساعت به‌روزرسانی می‌شود و به آخرین قیمت روزانه نزدیک است و همیشه برای مشاهده به رایگان در دسترس خواهد بود. این نمودار ترسیمی گرافیکی از تغییرات قیمت هر روز بیت کوین در گذر زمان ارائه می‌کند که با کمی محاسبات لگاریتمی مخلوط شده است. نتیجه یک نمایش گرافیکی جذاب بوده که می تواند روندهای بازار بیت کوین را به نمایش بگذارد.


چگونه نمودار رنگین کمانی بیت کوین را بخوانیم؟

شما می‌توانید به مقدار دلخواه در این نمودار زوم کنید و جزئیات دقیق‌تری ببینید. همچنین می‌توانید سال‌های بیشتری را به نمودار اضافه کنید. نمودار رنگین کمانی بیت کوین مشخص خواهد کرد که چه زمانی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در چه سیکل‌هایی قرار دارد و دیدگاهی بر اساس استراتژی سرمایه‌گذار ارائه می‌کند. لازم است به برچسب‌های رنگی مشخصات نمودار توجه داشته باشید. رنگ‌های بالاتر و گرم‌تر نشان می‌دهند که چه زمانی بازار بیش‌از‌حد داغ شده است. در چنین دوره‌هایی از نظر تاریخی ثابت شده که سرمایه‌گذاران باید استراتژی برداشت را آغاز کنند.


زمانی که قیمت‌ها به‌سمت مناطق با رنگ‌های سردتر می‌روند، تخمین کلی بازار نشان‌دهندهٔ نوعی افسردگی است و بسیاری از سرمایه‌گذاران به بیت کوین بی‌علاقه می‌شوند. نمودار رنگین کمانی بیت کوین روشن می‌کند که در این دوره‌ها، بازه‌های زمانی‌ای خوب هستند که سرمایه‌گذاران استراتژیک، بیت کوین بیشتری انباشت کرده باشند.


یکی دیگر از نکات نمودار رنگین کمانی بیت کوین نقاط زمانی هاوینگ (Halving) است که به‌صورت خطوط عمودی در طول نمودار ترسیم شده‌اند. این‌ها نقاطی هستند که بنا به پروتکل بیت کوین، پس از تولید هر ۲۱۰ هزار بلوک استخراج‌شده، پاداش استخراج‌کنندگان نصف می‌شود. اگر به نمودار دقت کنید، همواره در هر سه هاوینگ رخ داده، قیمت بیت کوین در حداقل خود بوده است. بااین‌حال توجه داشته باشید که این احتمال وجود دارد که این روند در آینده تکرار نشود.


نمودار رنگین کمان بیت کوین چگونه ساخته می‌شود؟

نمودار رنگین کمان بیت کوین چگونه ساخته می‌شود؟

ایدهٔ ترسیم رگرسیون لگاریتمی که در نمودار رنگین کمانی بیت کوین به کار برده شد، ابتدا در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط کاربری با نام Trolololo در یک تالار گفتگوی بیت کوین مطرح شد. چند نفر از اعضای جامعه بیت کوین روی این ایده کار کردند که در نهایت به نمودار رنگین کمانی بیت کوین که امروزه می‌شناسیم، تبدیل شد.


نمودار رنگین کمانی بیت کوین یک ابزار نمایش ارزش بلندمدت است که از منحنی رشد لگاریتمی برای کشف پتانسیل قیمت آینده بیت کوین استفاده می‌کند. در این روش دو منحنی با هم هماهنگ می‌شوند که یکی بهترین تطابق با کلیه قیمت‌های بالای بیت‌کوین را دارد (به رنگ قرمز) و دیگری تنها مقادیر کمترین را نشان می‌دهد (به رنگ آبی). بقیه موارد تنها با روش‌های ریاضی درون‌یابی شده‌‌اند. نتیجه نهایی یک رنگین کمان زیبا است که احتمالا آینده را بهتر از گذشته نشان خواهد داد.


درحال‌حاضر نسخه ۲ نمودار رنگین کمانی بیت کوین عرضه شده‌اند. در این نسخه هر حرکتی لحاظ شدهبه حساب آمده؛ ولی بنا به رخدادهای جدید، نمایش پتانسیل قیمت بیت کوین مثل نمودار قبلی بازار گاوی قوی را نمایش نمی‌دهد.


کاربرد نمودار رنگین کمانی بیت کوین چیست؟

نمودار رنگین کمانی بیت کوین بیشتر یک ترسیم تحولات تاریخی تا به امروز است. گرچه می‌توان از آن برای حدس زدن رفتارهای آیندهٔ نزدیک بازار استفاده کرد، ولی یک ابزار تخصصی تحلیل بازار نیست و نباید آن را به‌عنوان مبنایی برای رفتار سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین به کار برد؛ زیرا این ابزار با نگاه تحلیل تکنیکال به روندهای بازار بیت کوین نگاه نمی‌کند. بلکه بر اساس ساده‌سازی مفاهیم، تلاش دارد نمایی سریع که به آسانی قابل درک باشد، ارائه کند. در نتیجه نمی‌توان از آن انتظار عملکرد یک ابزار تخصصی و حرفه‌ای تحلیل بازار داشت.


مزایا و معایب نمودار رنگین کمانی بیت کوین چیست؟

مزایا و معایب نمودار رنگین کمانی بیت کوین چیست؟

بزرگترین مزیت نمودار رنگین کمانی بیت کوین نمایش ساده و قابل فهم آن از تغییرات بازار بیت کوین تا به حال است. این نمودار می‌تواند نمایی دم‌دستی و به‌سادگی قابل کنترل کردن از دوره‌های افت‌وخیز قیمت بیت کوین و فاصلهٔ ما تا هاوینگ (Halving) بعدی ارائه کند. بزرگ‌ترین ایراد نمودار رنگین کمانی بیت کوین غیرحرفه‌ای بودن آن است؛ به این معنی که تنها سوابق تاریخی را نمایش می‌دهد و نمی‌توان از آن به‌عنوان ابزاری حرفه‌ای برای گرفتن تصمیمات استراتژیک یعنی خرید، فروش یا نگه‌ داشتن بیت کوین استفاده کرد.


استفادهٔ زیاد از این ابزار به‌ویژه در بین کاربران توییتر علاقه‌مند به رمز ارز بیشتر به شمایل جذاب آن نسبت داده می‌شود و نه ابزار حرفه‌ای و جدی برای گرفتن تصمیمات تحلیلی سرمایه‌گذاری.


نشانگر‌های پشتیبان نمودار رنگین کمانی کدامند؟

برای درک بهتر نمودار رنگین کمانی بیت کوین لازم است چند بخش تشکیل‌دهندهٔ آن را تشخیص دهیم.


نشانگرهای رنگی

راهنمای رنگ‌های این نمودار بدین شرح است:


  • قرمز تیره: بازار بیت کوین به‌شدت گسترده شده و قیمت بیت کوین احتمالا افت می‌کند؛ زیرا حباب بزرگی در قیمت وجود دارد.

  • قرمز: بیت کوین بیش‌از‌حد خریداری شده؛ معامله‌گران باید سود خود را در نظر بگیرند و بهتر است بیت کوین را بفروشند.

  • نارنجی تیره: خریداران درحال تسلط بر بازار هستند، FOMO (ترس از دست دادن) درحال ایجاد شدن است.

  • نارنجی روشن: بازار متعادل

  • زرد: سرمایه‌گذاران باید بیت کوین خود را نگه دارند.

  • سبز روشن: می‌توان بیت کوین را به قیمت نسبتا ارزان تهیه کرد.

  • سبز: یک نقطهٔ خوب برای انباشت کردن بیت کوین است و توصیه به خرید می‌شود.

  • آبی روشن: یک فرصت بسیار خوب خرید بیت کوین

  • آبی: بیت کوین بیش از حد ارزان شده است.

نشانگرهای روند

نشانگرهای روند

خطوط عمودی که در این نمودار نمایش داده شده و زمان هاوینگ (Halving) را نشان می‌دهند، عملا تا کنون دوره‌های افت شدید قیمت بیت کوین را به نمایش گذاشته‌اند. گرچه نمی‌توان مطمئن بود که در هاوینگ بعدی همین شرایط حکم‌فرما باشد.


نشانگرهای احساسات

در واقع حضور نمودار در هر طیف رنگی به‌نحوی تصویری احساسات بازار را به نمایش می‌گذارد. بدین ترتیب که هرچه به‌سمت رنگ‌های قرمز پیش برویم، احساس عمومی کاربران به‌سمت فروش بیت کوین و هرچه به‌سمت رنگ‌های آبی حرکت کنیم، احساس عمومی کاربران به سمت خرید بیت کوین خواهد رفت.


آیا نمودار رنگین کمانی بیت کوین دقیق است؟

آیا نمودار رنگین کمانی بیت کوین دقیق است؟

دقت نمودار رنگین کمانی بیت کوین اساسا با تکیهٔ آن بر داده‌های تاریخی و فرضیات بنیادی تنظیم‌شده توسط سازندگان آن محدود شده است. این چارت از طیفی از رنگ‌ها استفاده می‌کند که هر یک متناظر با محدوده‌های متفاوتی از قیمت هستند، ولی اساسا دلخواه بوده و کاملا با تفاوت‌های ظریف دینامیک‌های بازار فعلی یا نمایش قیمت در آینده مرتبط نیستند.


بدین ترتیب باید این چارت را بیشتر یک ابزار عمومی و سرگرم‌کننده در مورد حرکت‌های قیمت بیت کوین دانست و نمودار رنگین کمانی یک ابزار تحلیل بازار نیست.


سخن پایانی


به‌طور خلاصه نمودار رنگین کمانی بیت کوین یک ابزار جذاب تصویری برای درک تغییرات قیمت بیت کوین است. این ابزار که از جامعه کاربران بیت کوین به وجود آمده، به‌جای تحلیل عمیق، یک نگاه سطحی و ساده ارائه می‌کند. رنگ‌های طیف رنگین‌کمانی آن یک تصویر کلی از تمایلات بازار بیت کوین ارائه می‌دهند، ولی کاربران باید این تصویر ساده‌شده را با تحقیقات عمیق بازار برای گرفتن تصمیمات سرمایه‌گذاری به کار بگیرند.