دنیای ارزهای دیجیتال از سال 2009 و با آغاز کار بیت کوین، شکل گرفت و پدید آمد. با گذر زمان، این دنیا گسترده‌تر و بزرگتر شد و بخش‌های مختلفی از جمله متاورس، NFTها، دیفای و موارد مشابه در آن جای گرفتند. در فارسی به NFTها، توکن‌های غیرمثلی می‌گوییم؛ چراکه آن‌ها کاملا منحصربه‌فرد بوده و تنها یک نسخه از هرکدام وجود دارد. ایپ کوین، یک ارز دیجیتال مرتبط با مجموعه NFT تحت‌عنوان Bored Ape Yacht Club است که در سال 2022 عرضه و به ترند بازار کریپتو تبدیل شد. آیا با نحوه کارکرد این توکن و جایگاه آن آشنایی دارید؟ با ما در این مقاله از اکسبیتو همراه باشید تا توکن APE را معرفی کنیم و تکنولوژی‌های مورد استفاده در آن را شرح دهیم.


آشنایی با ارز دیجیتال ایپ کوین (APE)

آشنایی با ارز دیجیتال ایپ کوین (APE)

در ابتدا با ارز دیجیتال ایپ کوین به‌طور کلی آشنا می‌شویم و نگاهی اجمالی به ویژگی‌های آن می‌اندازیم. ازاین‌طریق، می‌توانیم درک بهتری نسبت به بخش‌های بعدی مقاله داشته باشیم.


ایپ کوین یک توکن کاربردی و حاکمیتی مورد استفاده در اکوسیستم نوپای APE است که برای قدرت بخشیدن و انگیزه دادن برای ایجاد یک جامعه غیرمتمرکز در دنیای وب 3 به کار گرفته می‌شود. این رمز ارز در سال 2022 راه‌اندازی شد. هولدرهای Apecoin از طریق چارچوب حاکمیت غیرمتمرکز ApeCoin DAO در حاکمیت اکوسیستم ایپ شرکت می‌کنند و در تصمیمات مرتبط با چگونگی استفاده از صندوق دائو ایپ کوین، حق رای دارند. بنیاد Ape، طرح‌های مورد توافق هولدرهای ایپ کوین را به دست می‌گیرد.


دائو ایپ کوین به‌دنبال توسعه و حفظ اکوسیستم APE به‌شکلی قابل دسترس و منصفانه برای همه افراد است تا زیرساختی برای هولدرهای ApeCoin جهت همکاری از طریق پروسه‌های حاکمیتی آزاد و بدون مجوز، فراهم شود.


مجموع ذخایر توکن ایپ کوین به‌طور دائمی در سطح 1 میلیارد واحد محدود شده است و به‌دلیل نبود قابلیت مینت از طریق قرارداد، این رقم هرگز افزایش نخواهد یافت. همچنین، به‌دلیل نبود امکان توکن‌سوزی، هیچ کاهشی هم در این رقم صورت نخواهد گرفت.


درحال‌حاضر، APE با بیش از 1.3 میلیارد دلار ارزش در رتبه‌بندی بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازاری (Market Cap) در منابع معتبر، در جایگاه هشتادوسوم قرار دارد. بالاترین قیمت این توکن، در نزدیکی زمان عرضه آن در روز 17 مارس 2022 در سطح 39.4 دلار به ثبت رسیده است.


ایپ کوین چگونه کار می‌کند؟

ایپ کوین چگونه کار می‌کند؟

در بخش پیشین این مقاله با ارز دیجیتال ایپ کوین و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. همانطور که مطالعه کردید، APE توکن حاکمیتی اکوسیستم ایپ محسوب می‌شود که به‌عنوان توکن Utility هم کاربرد دارد. APE با الهام از پروژه NFT تحت‌عنوان BAYC شرکت Yuga Labs طراحی شده و هولدرهای این ارز در حاکمیت پلتفرم ایپ کوین نقش و حق رای دارند. آیا از نحوه کارکرد این پروژه اطلاع دارید؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.


به‌طور کلی، ایپ کوین به‌عنوان یک توکن ERC-20 بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند. پیش‌تر نیز اشاره کردیم که هولدرهای توکن APE می‌توانند در فرآیندهای تصمیم‌گیری جمعی مرتبط با اکوسیستم شرکت داشته باشند و پیرامون موضوعاتی همچون اختصاص دارایی، چارچوب‌بندی قوانین، شراکت‌ها، انتخاب پروژه‌ها و موارد مشابه، رای بدهند. بنیاد ApeCoin تصمیمات حاکمیتی انتخاب‌شده توسط جامعه را به مرحله اجرا می‌رساند.


بنیاد ایپ کوین به‌عنوان نماینده حقوقی و قانونی دائو ApeCoin، زمینه رشد اکوسیستم را فراهم می‌کند. این بنیاد یک بخش ویژه تحت‌عنوان Board دارد که اقدامات مرتبط با چشم‌انداز جامعه را اجرا می‌کند. Board در ایپ شامل 5 عضو از میان جوامع حوزه تکنولوژی و ارزهای دیجیتال است. هولدرهای توکن APE به‌طور سالانه برای انتخاب اعضای جدید Board در رای‌گیری شرکت می‌کنند.


همچنین، ایپ کوین در سرویس‌ها، بازی‌ها و پروژه‌های گوناگون بر بستر اکوسیستم Ape نیز به کار گرفته می‌شود. این توکن در Otherside، متاورس متعلق به اکوسیستم مورد بحث جایگاه ویژه‌ای دارد و نقش مهمی در کسب درآمد و تعامل کاربران ایفا می‌کند.


اکوسیستم APE شامل مجموعه NFTهای BAYC و مجموعه‌های مرتبط از جمله MAYC و BAKC، همراه با متاورس Otherside است. ایپ کوین بخشی یکپارچه در این پلتفرم محسوب می‌شود که ابزاری برای انجام تراکنش و ارتباط با جامعه ارائه می‌دهد.


ایپ کوین از چه تکنولوژی استفاده می‌کند؟

ایپ کوین از چه تکنولوژی استفاده می‌کند؟

تا این قسمت از مطلب با رمز ارز APE به‌طور جامع آشنا شدیم. همچنین، عملکرد این پروژه و جایگاه آن در اکوسیستم ایپ را شرح دادیم. این ارز در قالب توکن حاکمیتی و توکن کاربردی برای این اکوسیستم ایفای نقش می‌کند و اهمیت زیادی دارد.


پروژه‌های کریپتویی در دنیای بلاک چین، در شاخه‌های گوناگونی از جمله وب 3، دیفای (DeFi)، مدیریت داده و موارد مشابه فعالیت می‌کنند و بر تکنولوژی‌های مختلف تکیه دارند. آیا از تکنولوژی‌های به کار رفته در ApeCoin آگاهید؟ با ما همراه باشید تا آن‌ها را بررسی کنیم.


وب 3

بیش از دو دهه پیش، اینترنت پدید آمد و دنیا را متحول کرد. از آن زمان تاکنون، سه نسل مختلف از این شبکه ارتباط جهانی توسعه یافته‌اند که نسل سوم آن، Web 3 نام دارد. وب 3 برخلاف نسل‌های قبلی اینترنت، به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و از سرورهای متمرکز بهره نمی‌گیرد.


ایپ کوین به‌عنوان یک لایه پروتکل برای کاربردهای مختلف در زمینه هنر، بازی، سرگرمی و رویدادها در دنیای Web3 عمل می‌کند. ApeCoin ابزاری است که رشد اکوسیستم وب 3 را از طریق ارائه روشی برای حاکمیت، کاربرد و همکاری جامعه، رقم می‌زند.


بازی‌های درآمدزا

گروهی از کاربران و طرفداران بازی‌های ویدیویی، از طریق تجربه بازی‌های درآمدزا (P2E) به کسب درآمد می‌پردازند. در دنیای بلاک چین، تعدادی از این بازی‌ها بر بستر پروژه‌ها و شبکه‌های مختلف در دسترس هستند. توکن ایپ کوین به‌عنوان ارز داخل بازی در برخی از این اپلیکیشن‌ها ایفای نقش می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق تجربه این بازی‌ها، APE به دست آورند.


این بازی‌ها با ارائه منبع بالقوه درآمد در کنار سرگرمی، بخشی از ترند بزرگ پیوند خوردن بلاک چین و رمز ارزها با صنعت ویدئوگیم به شمار می‌روند. مدل بازی‌های کسب درآمد با گذر زمان شاهد افزایش محبوبیت خود بوده و ایپ کوین با اکوسیستم خود، جایگاه شاخصی در آن دارد.


متاورس

متاورس

یکی دیگر از تکنولوژی‌های استفاده‌شده توسط ایپ کوین، متاورس بوده که طی چند سال اخیر پیشرفت و گسترش چشم‌گیری داشته و در میان علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی و سرگرمی به محبوبیت بالایی دست یافته است. همانطور که پیش‌تر خواندید، اکوسیستم ApeCoin دنیای متاورسی خود با نام Otherside را دارد. در این پلتفرم دنیای مجازی، NFTها از مجموعه‌های گوناگون می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. در متاورس این اکوسیستم، توکن ایپ به‌عنوان ارز اصلی استفاده شده و معاملات به‌طور کلی به کمک آن انجام می‌شوند. APE در میان توکن‌های متاورسی به جایگاه بزرگی دست یافته و از رقبای خود پیشی گرفته است.


آیا ایپ کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟‌

آیا ایپ کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟‌

پیش‌تر در این مقاله پیرامون ارز دیجیتال ایپ کوین و چگونگی عملکرد آن خواندیم. همچنین، تکنولوژی‌های به کار رفته در این پروژه و شاخه‌های فعالیت آن را بررسی کردیم. APE به‌عنوان توکن حاکمیتی و کاربردی اکوسیستم ایپ کوین، بخشی از سرمایه کاربران دنیای بلاک چین را به خود جذب کرده است، اما آیا این توکن واقعا ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟


همانطور که احتمالا می‌دانید، ApeCoin و پلتفرم آن با NFTها پیوند نزدیکی داشته و می‌توان گفت که طرفداران فرهنگ و موسیقی، بازی، سرگرمی و موارد مشابه به‌دلیل ویژگی‌های APE، تمایل بیشتری به خرید آن دارند. همچنین، فروش قطعات زمین‌های متاورسی منجر به رشد قیمت ارز دیجیتال ایپ کوین می‌شود.


دلایل متعددی برای خرید ایپ کوین وجود دارند. این دلایل شامل استفاده از ایپ به‌عنوان روش پرداخت، پاداش‌های NFT و دسترسی به ویژگی‌های انحصاری در اکوسیستم ایپ هستند. بااین‌حال، ارزش ذاتی این توکن با NFTها و نوسانات آن‌ها پیوند دارد و پیش از هرگونه تصمیم نهایی، باید به این مورد توجه کرد.


سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو تلاش کردیم تا ایپ کوین و چگونگی عملکرد آن را توضیح دهیم. همچنین، تکنولوژی‌های این اکوسیستم را شرح دادیم و آن را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری، بررسی کردیم.


ایپ کوین، ارز دیجیتال اکوسیستم ایپ است که به شرکت Yuga Labs تعلق دارد. این شرکت در حوزه NFT فعالیت می‌کند و چند مجموعه برجسته از جمله BAYC ارائه کرده است. از این توکن به‌شکل‌های مختلف در بسترهای گوناگون از جمله متاورس، بازی‌های کسب درآمد، ابزارهای پرداخت و موارد مشابه استفاده می‌شود. در مجموع، آینده ApeCoin می‌تواند سودآور رقم بخورد، اما NFTها با نوسانات متعددی درگیر هستند و جو بازار تاثیر چشم‌گیری بر روی آن‌ها دارد. این موضوع می‌تواند روی قیمت ایپ کوین نیز تاثیرگذار باشد.