اگرچه سوزاندن یک دارایی مالی ممکن است عجیب به نظر برسد، سوزاندن توکن‌های رمزنگاری یک رویداد به نسبت رایج است. فروش ارز دیجیتال در پلتفرم معاملاتی اکسبیتو سریع، امن و ساده است. اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید به احتمال زیاد چیزهایی درباره توکن سوزی به گوشتان خورده است. اگر هم درباره توکن سوزی ارزهای دیجیتال چیزی نمی‌دانید، با ما در بلاگ اکسبیتو همراه شوید تا در مورد آن بیشتر بدانید.


سوزاندن توکن چیست؟

توکن سوزی روشی برای کاهش عرضه در ارزهای دیجیتال است. این روش از سال ۲۰۱۷ رواج یافت. سوزاندن توکن یک استراتژی است که توسط پروژه‌های ارز دیجیتال برای تأثیرگذاری بر قیمت توکن یا کوین در بازار ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. این کار با حذف دائمی برخی توکن‌ها از گردش انجام می‌شود. سوزاندن سکه زمانی اتفاق می‌افتد که یک ارز دیجیتال از روی عمد به یک آدرس کیف پول غیرقابل استفاده ارسال شود. این کار برای از گردش خارج کردن ارزهای دیجیتال است. به آدرسی که این ارزهای دیجیتال به آن ارسال می‌شوند، آدرس سوخته یا آدرس خورنده گفته می‌شود؛ این آدرس قابل‌دسترسی نیست یا به کسی اختصاص داده نمی‌شود. هنگامی‌که یک توکن به یک آدرس سوخته ارسال می‌شود، برای همیشه از بین می‌رود.


کسانی که صاحب پروژه یک ارز دیجیتال هستند می‌توانند آن را بسوزاند، اما برای این کار به دلیل محکمی نیاز است. در صورتی که توکن سوزی یک ارز دیجیتال انجام شود، آن دارایی به‌طور کامل از بین می‌رود. بیشتر اوقات توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال، تصمیم‌گیرنده اصلی برای توکن‌سوزی آن رمزارز هستند. مقدار مشخصی از آن ارز دیجیتال را بسوزانند. سوزاندن توکن عرضه آن را در بازار ارزهای دیجیتال کاهش می‌دهد و توکن های آن ارز دیجیتال را کمیاب می‌کند. این کمبود می‌تواند منجر به افزایش قیمت ارز دیجیتال و سود سرمایه‌گذاران شود. در مورد سوزاندن سکه باید به چند نکته اشاره کرد. تضمینی برای افزایش ارزش ارز دیجیتال در این روش وجود ندارد.

توکن سوزی ارزهای دیجیتال

سوزاندن ارز دیجیتال می‌تواند برای فریب سرمایه‌گذاران استفاده شود. همچنین این امکان وجود دارد که توسعه‌دهندگان یک رمزارز بگویند که توکن را سوزانده‌اند، ولی در واقعیت آن‌ها را به کیف پولی ارسال کرده‌اند که تحت کنترل خودشان است. برای جلوگیری از این امر، باید در مورد ارز دیجیتالی که می‌خواهید روی آن سرمایه‌گذاری کنید تحقیق کرده و یا روی ارزهای دیجیتال امن‌تر سرمایه‌گذاری کنید. اگرچه بلاکچین‌های بزرگی مانند بیتکوین و اتریوم معمولاً از روش سوزاندن توکن استفاده نمی‌کنند، آلت کوین‌ها و توکن‌های کوچک‌تر برای کنترل تعداد ارز دیجیتال در گردش این روش را به کار می‌گیرند.


توکن سوزی چگونه انجام می‌شود؟

هدف از سوزاندن توکن حذف مقدار معینی از یک توکن از بازار ارزهای دیجیتال است. یکی از محبوب‌ترین روش‌های سوزاندن توکن‌ها خرید مقدار مشخصی توکن از بازار برای خارج کردن آن از گردش است. تیم توسعه‌دهنده توکن‌ها را خریداری می‌کند و سپس آن‌ها را به یک آدرس خصوصی به نام آدرس Burn یا همان آدرس سوخته می‌فرستد. این آدرس یک‌طرفه است و توانایی معکوس کردن تراکنش یا برداشت توکن‌ها را ندارد. آدرس Burn که توکن‌ها به آن ارسال می‌شوند هرگز قابل بازیابی نیست، زیرا هیچ کلید خصوصی مربوط به آن آدرس وجود ندارد؛ بنابراین دیگر هیچ دارایی وجود ندارد و سوخته شده است.


یک مثال خوب Binance Quarterly Burns است که جدیدترین مورد آن در جولای 2020 اتفاق افتاد. این شرکت در مدت سه ماه از زمان شروع Burn حدود 60 میلیون دلار از توکن های BNB را سوزاند. ریپل از روش دیگری برای سوزاند‌ن توکن استفاده می‌کند. این پروژه با هر تراکنش به‌تدریج توکن‌ها را می‌سوزاند. هر زمان که دو طرف از طریق XRP با هم معامله می‌کنند، یکی از طرفین می‌تواند هزینه‌ای را برای اولویت‌بندی معامله تعیین کند، اما این هزینه‌ها به هیچ مرجع مرکزی بازگردانده نمی‌شود. در عوض این پلتفرم با ارسال این هزینه‌ها به یک آدرس Burn توکن‌ها را می‌سوزاند. استیبل کوین‌ها، مانند تتر، زمانی که وجوه را به ذخایر خود واریز می‌کنند، توکن‌هایی ایجاد می‌کنند و با استخراج یا برداشت وجه، مقدار معادل آن را می‌سوزانند. توکن‌های سوخته غیرقابل استفاده شده و به‌طور مؤثری از گردش خارج می‌شوند.

توکن سوزی بایننس کوین

Stellar، یکی دیگر از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، برای افزایش ارزش توکن خود اقدام به سوزاندن 55 میلیارد توکن XLM کرد. این روش به‌طور مؤثری عرضه XLM را بیش از 50 درصد کاهش داد. اثر سوزاندن بر قیمت XLM در کوتاه‌مدت بسیار قابل‌توجه بود و از 0.069 دلار به 0.088 دلار در یک روز تغییر کرد. یعنی 25 درصد افزایش قیمت داشت. حتی استیبل کوین‌هایی مانند USDT، GUSC، USDC و HUSD بیش از 2.8 میلیارد دلار از توکن‌های خود را سوزانده‌اند.


هدف توکن سوزی چیست؟

هدف از انجام توکن سوزی معمولاً کاهش تورم است. اکثر پروژه‌ها از این روش برای حفظ ارزش ثابت و انگیزه برای معامله گران برای نگه داشتن ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌کنند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک شرکت یا تیم توسعه‌دهنده تصمیم به سوزاندن یک توکن می‌گیرد. رایج‌ترین دلیل این کار افزایش ارزش توکن با کاهش عرضه آن است. درواقع زمانی که یک توکن کمیاب می‌شود ارزش آن نیز بالاتر می‌رود. به همین دلیل است که بیشتر ارزهای رمزنگاری‌شده دارای مقدار محدودی در گردش یا در عرضه آتی (مانند محدودیت نهایی بیت کوین) هستند.


برای مطالعه بیشتر درباره توکن سوزی و موارد دیگر در دنیای ارزهای دیجیتال می توانید بلاگ اکسبیتو را مطالعه نمایید و در نهایت در صورت نیاز ورود به بازار ارزهای دیجیتال از طریق ثبت نام اکسبیتو اقدام نمایید. و همچنین اگر درباره ثبت نام و احراز هویت در ایت دچار مشکل شده اید و یا از طریق اپلیکیشن نمی توانید وارد شوید، کافیست مقاله آموزشی احراز هویت اکسبیتو را مطالعه کنید.

سوزاندن توکن برای ایجاد ثبات و تعادل در بازار هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. مثلاً Tether به‌طور تصادفی 5 میلیارد دلار توکن USDT ایجاد کرد و مجبور شد آن را بسوزاند تا از بی‌ثبات کردن پیوند 1:1 خود با دلار ایالات‌متحده جلوگیری کند. در مورد توکن‌های امنیتی، که به دارندگان حق سود سهام از یک پروژه را می‌دهند، سوزاندن توکن بسیار شبیه خرید سهام توسط شرکت‌ها است. این توکن‌ها را می‌توان با نرخ‌های منصفانه بازخرید کرد و سپس فوراً سوزاند تا ارزش مقدار توکن موجود در بازار ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کند. اگر نیاز باشد که توکن‌ها به قیمت بازار بازخرید شوند، سرمایه‌گذاران حتی می‌توانند بر اساس قیمتی که در ابتدا خریداری کرده‌اند آن‌ها را به فروش برسانند و سود کسب کنند. درنهایت، برخی از پروژه‌ها برای جلوگیری از تراکنش‌های اسپم و افزایش امنیت اقدام به سوزاندن توکن می‌کنند. یکی از کاربردها یا هدف‌هایی که سوزاندن توکن دارد، ایجاد مکانیسم اجماع مطمئن‌تر برای تأیید و اتصال تراکنش‌ها به بلاکچین است.

توکن سوزی تتر


مزایای توکن سوزی

درحالی‌که توسعه‌دهندگان پروژه‌ها از سوزاندن توکن‌های خود مزایای زیادی به دست می‌آورند، دارندگان توکن نیز به طرق مختلفی از این فرآیند سود می‌برند. ممکن است به نظر برسد که سوزاندن توکن برای برتری دادن به پروژه‌ها طراحی شده است، اما واقعیت این است که این مکانیسم برای توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران مفید است. در بسیاری از موارد، سوزاندن توکن‌ها می‌تواند به تثبیت ارزش توکن و مهار تورم کمک کند. این ثبات به سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری برای نگه‌داشتن ارزهای دیجیتال می‌دهد و قیمت‌ها را در نرخ‌های مطلوب‌تری نگه می‌دارد. این موضوع باعث می‌شود تا در زمان صرفه‌جویی شده و پهنای باند شبکه نیز سالم بماند. سوزاندن توکن همچنین باعث ایجاد حس اطمینان به‌خصوص در مراحل اولیه توسعه یک توکن می‌شود.


دلیل اصلی دیگری که باعث می‌شود پروژه‌ها پس از عرضه اولیه توکن‌های فروخته نشده را بسوزانند، شفافیت بیشتر و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است. شرکتی که توکن های توزیع نشده را در یک صرافی می‌فروشد ممکن است سود بیشتری به دست‌آورد، اما ممکن است اعتماد مشتریان را از دست بدهد. از سوی دیگر، این وعده که پروژه‌ها فقط از سرمایه‌های جمع‌آوری‌شده برای عملیات تجاری استفاده خواهند کرد، تعهد به سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد و توکن‌های آن‌ها را با قیمت منصفانه‌تری به فروش می‌گذارد.

مزایای توکن سوزی رمزارز

برای پروژه‌هایی مانند ریپل، سوزاندن توکن امنیت را برای کاربران افزایش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد با خیال راحت تراکنش‌های خود را انجام دهند. ازآنجایی‌که هیچ انگیزه‌ای برای دریافت هزینه‌های بالاتر به‌جز اجرای سریع‌تر تراکنش‌ها وجود ندارد، کاربران متوجه مسئولیت‌پذیری شبکه مورداستفاده خود می‌شوند. ترون یکی دیگر از ارزهای دیجیتال است که همواره توکن سوزی انجام می‌دهد.


معایب توکن سوزی

در یک بلاکچین عمومی برای غیرقابل استفاده کردن توکن‌ها یا همان سوزاندن آن‌ها و همچنین قراردادهای هوشمند، باید هزینه‌های تراکنش پرداخت شود. توکن‌های سوخته قابل‌ردیابی نیستند. این توکن‌ها فقط می‌توانند توسط تیم توسعه‌دهنده و با انتقال آن‌ها به یک کیف پول ردیابی شوند.


اثبات سوختن (POB) چیست؟

اثبات سوختن یک الگوریتم اجماع است که بلاکچین ها می‌توانند از آن برای اعتبارسنجی و افزودن تراکنش‌ها استفاده کنند. این روش برای جلوگیری از تقلب و اطمینان از اینکه فقط تراکنش‌های معتبر در بلاکچین انجام می‌شود مورد استفاده قرار می گیرد. بلاکچین تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را ثبت می‌کند و الگوریتم اجماع آن راهی است که تراکنش‌ها را تائید می‌کند. دو الگوریتم اجماع معروف، اثبات کار و اثبات سهام نام دارند. اثبات سوختن هم یک جایگزین جدید برای آن دو است.


سوختن ارزهای دیجیتال

با اثبات سوختن، ماینرهای ارز دیجیتال باید توکن‌های خود را بسوزانند تا حق استخراج بلوک‌های جدید تراکنش را به دست بیاورند. هر چه یک ماینر توکن‌های بیشتری بسوزاند، بیشتر می‌تواند توکن استخراج کند. در مقابل هم سهامداران آن ارز دیجیتال هستند که همراه با ارزهای دیجیتال استخراج‌شده پاداش دریافت می‌کنند. مزیت اثبات سوختن این است که روشی کارآمد برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها است و سختی‌های مدل اثبات کار را ندارد.


کلام آخر

سوزاندن ارزهای دیجیتال توکن‌ها را از گردش خارج می‌کند. این موضوع می‌تواند برای ارز دیجیتال سودمند بوده و یا نتیجه معکوس داشته باشد. برای خرید ارزهای دیجیتال باید دقت کنید که سوزاندن آن‌ها کلاه‌برداری نباشد. همان‌طور که گفتیم بهتر است روی ارزهای شناخته‌شده و معتبر سرمایه‌گذاری کنید. کاربران اکسبیتو میتوانند با داشتن اپلیکیشن اکسبیتو در لحظه نسبت به مشاهده قیمت انواع ارزدیجیتال اقدام نمایند. امیدواریم که این مقاله بتواند در این مسیر به شما کمک کند.