با گسترش معاملات ارزهای دیجیتال، صرافی‌های رمز ارزی نیز راه‌‌اندازی شدند تا خدمات مبادلات توکن‌ها و سایر امور مالی این حوزه را به کاربران ارائه دهند. بااین‌حال، اولین صرافی‌ها به‌صورت متمرکز اداره می‌شدند و این مسئله نارضایتی بسیاری از کاربران را به‌همراه داشت؛ چراکه شرکت ارائه‌دهنده صرافی بر حساب‌های کاربری نظارت می‌کرد و می‌توانست سلایق خود را به کاربران تحمیل کند. از طرفی، صرافی‌های متمرکز به قوانین نظارتی نیز تن دادند و مجبور شدند که اطلاعات کاربران را در اختیار دولت‌ها بگذارند. برای رفع این چالش‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز پدید آمدند که یکی از سرشناس‌ترینِ آن‌ها، پنکیک سواپ (PancakeSwap) با توکن بومی کیک (CAKE) است.


از زمان تأسیس پنکیک سواپ، این صرافی ارز دیجیتال توانسته جای خود را در دنیای کریپتو باز کند و کاربران زیادی را به دست آورد. همین مسئله باعث شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران به خرید CAKE علاقه‌مند شوند. ازاین‌رو، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم تا خلاصه‌ای از وایت پیپر پنکیک سواپ (PancakeSwap Whitepaper) را با زبانی ساده به شما ارائه دهیم. ازاین‌طریق، شما می‌توانید با ویژگی‌ها و جنبه‌های مختلف این پروژه آشنا شوید و با خیال راحت به خرید پنکیک سواپ اقدام کنید.


معرفی پنکیک سواپ (PancakeSwap)

معرفی پنکیک سواپ (PancakeSwap)

در ابتدای وایت پیپر پنکیک سواپ (PancakeSwap)، این پروژه به‌طور کامل معرفی می‌شود. پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که بر روی زنجیره هوشمند بایننس (BNB Smart Chain) ساخته شده و امکان خرید و فروش توکن‌های دارای استاندارد BEP-20 را فراهم می‌کند. زنجیره هوشمند بایننس رقیبی برای بلاک چین اتریوم (Ethereum) به حساب می‌آید و تراکنش‌هایی سریع‌تر و ارزان‌تر را به کاربران ارائه می‌دهد. این زنجیره توسط بایننس (Binance)، بزرگ‌ترین صرافی متمرکز دنیا، راه‌اندازی شده است. از طرفی، مهم‌ترین صرافی غیرمتمرکز ایجادشده بر روی اتریوم، یونی سواپ (Uniswap) بوده که پنکیک سواپ نیز به‌نوعی الهام‌گرفته از آن محسوب می‌شود. به‌این‌ترتیب، پنکیک سواپ و بایننس قصد دارند که به رقابت با یونی سواپ و اتریوم بپردازند. در همین راستا، پنکیک سواپ تمام خدمات یونی سواپ را الگوبرداری کرده و آن‌ها را با کارمزد پایین‌تری به کاربران خود ارائه می‌دهد.


درحال‌حاضر، پنکیک سواپ یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز (Defi) است و اگر تعداد کاربران آن افزایش پیدا کند، به‌راحتی می‌تواند با صرافی متمرکز بایننس نیز به رقابت بپردازد. علاوه‌بر آن، برخلاف اغلب صرافی‌ها که به دفترهای سفارش اتکا دارند، پنکیک سواپ از «بازارساز خودکار» (AMM) استفاده کرده و سفارشات خرید و فروش کاربران را با بهره‌گیری از استخرهای نقدینگی، با یکدیگر تطبیق می‌دهد. این استخرهای نقدینگی توسط کاربران تأمین می‌شوند و پنکیک سواپ با کمک آن‌ها، می‌تواند مبادلات کریپتو را در اختیار کاربران خود بگذارد. در ضمن، ارائه‌دهندگان نقدینگی بابت سپرده‌گذاری توکن‌های خود، از پنکیک سواپ پاداش دریافت می‌کنند.


تاریخچه پیدایش پنکیک سواپ (PancakeSwap)

تاریخچه پیدایش پنکیک سواپ (PancakeSwap)

در بخش قبلی وایت پیپر پنکیک سواپ (PancakeSwap)، با ماهیت این پروژه آشنا شدیم و حالا قصد داریم تا چگونگی پیدایش آن را مرور کنیم. پنکیک سواپ در سپتامبر 2020، توسط گروهی از توسعه‌دهندگان ناشناس راه‌اندازی شد. این تیم شامل 12 نفر است که دوست دارند «سرآشپز» (Chef) نامیده شوند. همچنین، تیم توسعه‌‌دهنده پنکیک سواپ دو رهبر دارد که آن‌ها را با نام مستعار «هاپس» (Hops) و «تامپر» (Thumper) می‌شناسیم.


پنکیک سواپ در ژوئن 2020 و در دوره اول فروش توکن CAKE، موفق شد که 1 میلیون دلار سرمایه را جمع‌آوری کند. سپس، در دور دوم که 17 فوریه 2021 برگزار شد، این پروژه توانست به اولین پلتفرم میلیارد دلاری زنجیره هوشمند بایننس تبدیل شود. در 2 ژوئیه همان سال نیز با برگزاری دور بعدی، پنکیک سواپ موفق شد که 4 میلیون دلار دیگر را به دست آورد. در ضمن، در آوریل همان سال، این صرافی به نسخه دوم خود ارتقا یافت.


پنکیک سواپ در اثر یک فورک یا انشعاب از «سوشی سواپ» (SushiSwap) ایجاد شد. سوشی سواپ یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز است که از یونی سواپ تقلید می‌کند. بنابراین، پنکیک سواپ شباهت زیادی با سوشی سواپ دارد؛ با این تفاوت که به‌خاطر استفاده از زنجیره هوشمند بایننس، تراکنش‌هایی ارزان‌تر و سریع‌تر را ارائه می‌دهد. همچنین، پنکیک سواپ خدمات بیشتری را نسبت به سوشی سواپ برای کاربران خود در نظر گرفته است.


زمانی که پنکیک سواپ متولد شد، تقریباً تمام پلتفرم‌های دیفای بر بستر اتریوم فعالیت می‌کردند. به‌این‌ترتیب، پنکیک سواپ توانست خود را نسبت به سایر پروژه‌ها متمایز کند و خدمات ویژه‌ای را ارائه دهد. درحالی‌که نرخ استاندارد سواپ یا مبادله رمز ارزی در اغلب صرافی‌ها 3 درصد است، پنکیک سواپ نرخی 2 درصدی را برای این فرایند در نظر می‌گیرد. این ویژگی‌ها باعث شدند تا حجم معاملات این صرافی در مدت کوتاهی، رشد قابل توجهی داشته باشد و پنکیک سواپ ارزش قفل‌شده‌ی بسیار خوبی را نیز به ثبت برساند. در ضمن، این پلتفرم غیرمتمرکز قصد دارد تا در آینده، خدماتی مانند استقراض، پیش‌بینی، معاملات حاشیه و... را به کاربران ارائه دهد.


معماری پنکیک سواپ (PancakeSwap Architecture)

معماری پنکیک سواپ (PancakeSwap Architecture)

صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ بر اساس مدل «بازارساز خودکار» (Automated Market Maker) ساخته شده است. در این مدل، معامله‌گران با استفاده از استخرهای نقدینگی و بدون نیاز به مجوز، به معامله می‌پردازند. برای این منظور، کاربران وجوه خود را به استخرها واریز کرده و به‌جایشان توکن‌های نقدینگی (LPs) را دریافت می‌کنند. صرافی نیز بابت این کار، به ارائه‌دهندگان نقدینگی پاداش می‌دهد. این پاداش‌ها از محل کارمزدهای معامله‌گران به دست می‌آیند. البته بخشی از کارمزدها در خود پلتفرم ذخیره می‌شوند تا فعالیت آن را تسهیل کنند.


پاداش هر ارائه‌کننده نقدینگی با میزان توکن سپرده‌گذاری‌شده‌ی او نسبت مستقیم دارد. از طرفی، امکان مبادله توکن‌های LP نیز برای کسب سود فراهم شده است. بااین‌حال، کاربرد اصلی توکن‌های LP، نگهداری آن‌ها برای کسب ارز پنکیک سواپ یا همان توکن CAKE محسوب می‌شود. کیک (CAKE) توکن بومی این پلتفرم به حساب می‌آید که از استاندارد BEP-20 و زنجیره هوشمند بایننس پیروی می‌کند.


علاوه‌بر آن، پنکیک سواپ استخرهای «سیروپ» (SYRUP) را هم ارائه داده تا کاربران بتوانند توکن CAKE را در آن سپرده‌گذاری کرده و جوایز بیشتری را به دست آورند. در ادامه، برخی دیگر از فرصت‌های ارائه‌شده توسط پنکیک سواپ را معرفی خواهیم کرد.


معامله‌گری (Trading)

معامله‌گری (Trading)

بنابر گفته وایت پیپر پنکیک سواپ، اصلی‌ترین ویژگی این صرافی ارائه امکان معامله‌گری است. پنکیک سواپ از معاملات توکن‌های مبتنی بر استاندارد BEP-20 پشتیبانی می‌کند. همچنین، کاربران می‌توانند با پرداخت توکن‌های LP نیز سایر توکن‌های BEP-20 را به دست آورند. پنکیک سواپ تجربه تجارت و معامله‌گری سرراست و آسانی را ارائه می‌‌دهد؛ زیرا با استفاده از زنجیره هوشمند بایننس، از تراکنش‌هایی سریع و ارزان پشتیبانی کرده است.


⚠️البته باید به این نکته توجه داشته باشید که معامله‌گری در این صرافی برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست. در عوض، شما می‌توانید به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن، به خرید پنکیک سواپ، سایر توکن‌های BEP-20 و انواع توکن‌های بلاک چین‌های دیگر در صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو اقدام کنید. همچنین، کارمزد معاملات اکسبیتو در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد که این ویژگی‌ها اکسبیتو را به جایگزین خوبی برای صرافی‌های بین‌المللی تبدیل کرده‌اند.

کشت سود (Yield Farming)

کشت سود پربازده‌ترین روش درآمدزایی در صرافی غیرمتمرکز پنکیک سواپ است. این روش سود بالایی را برای افراد به‌همراه دارد. برای این کار، می‌توانید توکن‌های LP را از طریق پنکیک سواپ ایجاد و دریافت کنید. به‌این‌ترتیب، شما به‌راحتی سودهایی را با توکن CAKE به دست خواهید آورد. توجه داشته باشید که ارز CAKE توکن حاکمیتی پنکیک سواپ نیز به حساب می‌آید که به شما حق رأی و مشارکت در تصمیمات حاکمیتی پلتفرم را اهدا می‌کند.


در صرافی پنکیک سواپ، عملِ سپرده‌گذاری برای کسب توکن CAKE «کشت» (Farming) نامیده می‌شود و به بازپس‌گیری وجوه از پنکیک سواپ «برداشت» (Harvesting) می‌گوییم.


سهام‌گذاری (Staking)

سهام‌گذاری (Staking)

پنکیک سواپ به کاربران اجازه می‌دهد تا توکن‌های CAKE خود را با هدف کسب سود، در استخرهای سیروپ سهام‌گذاری کنند. با توجه به توضیحات وایت پیپر پنکیک سواپ، کشت سود با سهام‌گذاری متفاوت است؛ زیرا در روش دوم، کاربران باید برای مدت معینی توکن‌های خود را قفل کنند که این مسئله درباره کشت سود صدق نخواهد کرد.


توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs)

صرافی پنکیک سواپ (PancakeSwap) امکان برنده شدن توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) را برای کاربران فراهم کرده است. سپس، کاربران می‌توانند این توکن‌ها را با هدف کسب سود، معامله کنند.


مزایا و کاربردهای پنکیک سواپ (PancakeSwap)

مزایا و کاربردهای پنکیک سواپ (PancakeSwap)

در این بخش از وایت پیپر پنکیک سواپ، درباره مزایا و کاربردهای این صرافی غیرمتمرکز صحبت می‌کنیم. پنکیک سواپ با شناسایی محدودیت‌ها و مشکلات پیرامون صرافی‌های مبتنی بر اتریوم، راه خود را به بازار کریپتو باز کرد؛ بنابراین، نسبت به رقبای خود مزایایی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم:


  • ارتباط متقابل (Interconnectivity): در زمان راه‌‌اندازی پنکیک سواپ، همه پلتفرم‌های دیفای بر بستر اتریوم حضور داشتند؛ به همین خاطر، بسیاری از افراد معتقد بودند که پنکیک سواپ باید راهی برای ارتباط با سایر پلتفرم‌ها بیابد. ازاین‌رو، پنکیک سواپ از تمام کیف پول‌های محبوب پشتیبانی کرد. همچنین، این صرافی تعدادی از توکن‌های مبتنی بر اتریوم را در لیست خود قرار داد تا امکان مهاجرتِ بین زنجیره‌ای فراهم شود.

  • سهولت استفاده (Ease Of Use): پنکیک سواپ رابط کاربری ساده و جذابی را ارائه داده که این مسئله تجربه کاربری مفیدی را برای معامله‌گران فراهم می‌کند.

  • تعدد گزینه‌های کسب درآمد (Plenty of options to earn from): پنکیک سواپ از انواع روش‌های معامله‌گری و فرصت‌های کسب سود پشتیبانی کرده است.

  • سرعت تراکنش (Transaction speed): پنکیک سواپ بر بستر زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شده و به همین خاطر، تراکنش‌هایی سریع را به کاربران ارائه می‌دهد. ازاین‌طریق، معامله‌گران می‌توانند بلافاصله پس از شناسایی فرصت‌های معاملاتی وارد عمل شوند و سود خوبی را کسب کنند.

  • تراکنش‌های ارزان‌تر (Cheap transactions): شبکه اتریوم به‌خاطر ازدحام زیاد تراکنش‌هایش، کارمزدهای بالایی را برای افراد در نظر می‌گیرد. در عوض، زنجیره هوشمند بایننس کارمزدهای بسیار پایینی دارد؛ به‌طوری که پنکیک سواپ می‌تواند تا 96 درصد هزینه‌های معاملات را نسبت به همتایانش در اتریوم کاهش دهد.

 رقبا (Competitors)

رقبا (Competitors)

در این بخش از وایت پیپر پنکیک سواپ (PancakeSwap) در مورد وضعیت این پلتفرم در مواجهه با رقبایش صحبت می‌کنیم. همان‌طور که گفتیم، پنکیک سواپ بر بستر زنجیره هوشمند بایننس توسعه یافته و از مدل بازارساز خودکار (AMM) بهره می‌برد. درحال‌حاضر، این صرافی دارای حجم معاملات روزانه‌ای در حدود 56 میلیون دلار است که این میزان مبادله، پنکیک سواپ را به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کند. بااین‌حال، رقبایی برای این صرافی در بازار وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


یونی سواپ (UniSwap)

یونی سواپ یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز است که بر بستر بلاک چین اتریوم کار می‌کند. در واقع، می‌توان گفت که اغلب صرافی‌های غیرمتمرکزی که امروزه می‌بینیم، جنبه‌هایی را از یونی سواپ وام گرفته‌اند؛ چراکه این صرافی اولین پروتکل حوزه امور مالی غیرمتمرکز (Defi) به حساب می‌آید. درحال‌حاضر، یونی سواپ از حجم معاملات روزانه‌ای در حدود 94 میلیون دلار برخوردار است. توکن حاکمیتی این پلتفرم نیز UNI نامیده می‌شود.


وان اینچ (1Inch)

وان اینچ (1Inch)

وان اینچ یکی از بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز است که با هدف ارائه معاملاتی ارزان و سریع راه‌اندازی شد. از طرفی، وان اینچ از بلاک چین‌های گوناگونی پشتیبانی می‌کند و به‌طور هم‌زمان بر روی زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم و پالیگان حضور دارد. این مسئله ویژگی ممتازی برای وان اینچ به حساب می‌آید. توکن بومی این صرافی 1INCH نامیده می‌شود که به کاربران حق رأی و مشارکت در تصمیمات حاکمیتی را می‌دهد. همچنین، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری این توکن، درآمد غیرفعال کسب کنند. درحال‌حاضر، حجم معاملات روزانه وان اینچ به 33 میلیون دلار می‌رسد.


سوشی سواپ (SushiSwap)

سوشی سواپ در اثر یک فورک یا انشعاب از یونی سواپ ایجاد شده است. در واقع، سوشی سواپ یک پلتفرم جنجالی و بحث‌برانگیز محسوب می‌شود؛ زیرا با هدف تخلیه نقدینگی یونی سواپ از طریق ارائه مزایای بیشتر به ارائه‌‌‌دهندگان نقدینگی ساخته شد. در آن زمان، این رویکرد سوشی سواپ «حمله خون‌آشام» (vampire attack) نام گرفت.


از طرفی، سوشی سواپ یک پلتفرم جامع دیفای بوده که از شبکه‌های بلاک چین اتریوم، فانتوم و زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند. این صرافی حجم معاملات روزانه‌ای در حدود 36 میلیون دلار دارد.


توکنومیک پنکیک سواپ (PancakeSwap Tokenimics)

توکنومیک پنکیک سواپ (PancakeSwap Tokenimics)

همان‌طور که در بخش‌های قبلی وایت پیپر پنکیک سواپ گفتیم، این صرافی از مدل بازارساز خودکار (AMM) بهره می‌برد. به همین خاطر، از یک الگوریتم ریاضی برای تعیین قیمت توکن‌ها استفاده می‌کند. ازاین‌طریق، شما می‌توانید ارزهای دیجیتال را بدون نیاز به دفتر سفارش مورد معامله قرار دهید.


در مورد ارز دیجیتال پنکیک سواپ (CAKE) نیز باید گفت که در هر بلوک زنجیره هوشمند بایننس 40 توکن کیک قرار می‌گیرند و میزان انتشار این رمز ارز در روز برابر با 1152000 واحد است. از طرفی، فرایندهای کشت سود، استخرها و بخت‌آزمایی نیز منجر به تولید توکن می‌شوند و هرکدام به‌ترتیب شامل 58000، 259200 و 400 توکن در روز هستند؛ بنابراین، در مجموع روزانه 321200 توکن CAKE ساخته خواهند شد.


پنکیک سواپ فرایند توکن‌سوزی را نیز برای توکن CAKE به‌صورت دستی در نظر گرفته است. همچنین، 100 درصد از دریافتی‌های هزینه ساخت پروفایل و ایجاد NFT و همچنین، 30 درصد از پرداختی‌های بخت‌آزمایی نیز سوزانده می‌شوند. به‌این‌ترتیب، روزانه حدود 800 توکن کیک از بین می‌روند.


نقشه راه و چشم‌انداز پنکیک سواپ (PancakeSwap Roadmap and Vision)

نقشه راه و چشم‌انداز پنکیک سواپ (PancakeSwap Roadmap and Vision)

در سال 2020، تراکنش‌های دیفای با رشد چشم‌گیری مواجه شدند. در این زمان، اتریوم به‌شدت با محدودیت مقیاس‌پذیری و هزینه بالا دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ازآنجایی‌که اغلب پلتفرم‌های دیفای بر روی اتریوم ساخته شده بودند، پنکیک سواپ توانست به‌سرعت جای خود را در بازار باز کند؛ به‌طوری که حتی در فوریه 2021، این صرافی از یونی سواپ هم در حجم معاملات پیشی بگیرد.


از طرفی، عرضه کل واحدهای کیک (CAKE) در ابتدا نامحدود بود؛ اما سپس، این تعداد به 750 میلیون کاهش پیدا کرد. این خاصیت ضدتورمی می‌تواند بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند و قیمت ارز دیجیتال پنکیک سواپ را در طول زمان افزایش دهد.


پنکیک سواپ توکن‌های vCAKE و iCAKE را نیز برای تعامل بیشتر کاربران با پلتفرم ارائه می‌دهد و در آینده، از توکن bCAKE رونمایی خواهد کرد تا کاربران به سود حداکثری فرایند کشت سود دسترسی داشته باشند. همچنین، این صرافی می‌خواهد از قابلیت میان‌زنجیره‌ای پشتیبانی کند تا امکان مبادله انواع دارایی‌ها با یکدیگر فراهم شود.


سخن پایانی وایت پیپر پنکیک سواپ

سخن پایانی


از وایت پیپر پنکیک سواپ درمی‌یابیم که این صرافی با استفاده از زنجیره هوشمند بایننس و مدل بازارساز خودکار، به یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های دیفای تبدیل شده است. پنکیک سواپ ویژگی‌های بهترین صرافی‌های غیرمتمرکز را وام گرفته و با افزودن مزایایی دیگر، آن‌ها را ارتقا داده تا کاربران به خدمات گسترده‌ای دسترسی داشته باشند. به‌این‌ترتیب، توکن CAKE نیز به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بازار تبدیل می‌شود و درصورتی‌که شما نیز به خرید پنکیک سواپ علاقه داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید این کار را از طریق صرافی اکسبیتو انجام دهید و ارز CAKE را در سبد سرمایه خود بگنجانید.