برای اینکه در بازار ارزهای دیجیتال موفق شوید، باید نحوه کار در این بازار را بدانید. بیت کوین اولین ارز دیجیتال وارد شده به بازار رمزارزها است. درواقع می‌توان گفت که دارایی‌های دیجیتال با بیت کوین کار خود را آغاز کردند. در ادامه در مورد این ارز دیجیتال و دلایل سرمایه‌ گذاری در آن بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.


بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در ژانویه 2009 ایجاد شد. این ارز از ایده‌هایی پیروی می‌کند که در یک وایت پیپر توسط ساتوشی ناکاموتو مرموز قرار گرفته‌اند. هویت فرد یا افرادی که بیت کوین را ایجاد کرده‌اند هنوز یک راز است. بیت کوین نسبت به مکانیسم‌های پرداخت آنلاین سنتی کارمزد تراکنش کمتری دریافت می‌کند و برخلاف ارزهای دولتی، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود. بیت کوین به‌عنوان یک نوع ارز دیجیتال شناخته می‌شود، زیرا از رمزنگاری برای حفظ امنیت استفاده می‌کند.


بیت کوین یک پول فیزیکی نیست، بلکه موجودی آن در یک دفتر کل به نام بلاکچین نگهداری می‌شود که همه به آن دسترسی شفاف دارند. تمام تراکنش‌های بیت کوین توسط محاسبات دقیق از طریق فرآیندی به نام «ماینینگ» تأیید می‌شوند. بیت کوین توسط هیچ بانک یا نهاد دولتی صادر یا پشتیبانی نمی‌شود. علیرغم اینکه بیت کوین در اکثر نقاط جهان قانونی نیست، بسیار محبوب است و باعث راه‌اندازی صدها ارز دیجیتال دیگر شده است که درمجموع به آن‌ها آلت کوین می‌گویند. همان‌طور که در مقاله آلت کوین چیست گفتیم، درواقع تمام ارزهای دیجیتال به‌غیر از بیت کوین، آلت کوین هستند.

بیت کوین چیست؟.png

بیت کوین هنگام معامله با نماد BTC نشان داده می‌شود. بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال پیشرو، دارای ارزش 46357 دلار و ارزش بازار در حدود 879.93 میلیارد دلار در زمان نگارش این مقاله است. اگر شما هم به ارز دیجیتال بیت کوین علاقه دارید و می‌خواهید روی آن سرمایه‌ گذاری کنید، می‌توانید آن را از صرافی آنلاین ایرانی اکسبیتو خریداری کنید.


ارز دیجیتال بیت کوین را بفروشیم؟

بیت کوین به بی‌ثباتی معروف است، اما نظر کارشناسان این است که شما نباید بیت کوین خود را بفروشید. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی‌های خوبی برای آینده بیت کوین دارند، به همین دلیل برای استفاده کامل از این ارز دیجیتال باید آن را نگهداری کنید.


چرا نباید بیت کوین بفروشیم؟

دلیل اصلی عدم فروش Bitcoin این است که این ارز دیجیتال احتمالا در درازمدت به رشد خود ادامه خواهد داد. قیمت این ارز در کوتاه‌مدت نوسان دارد، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت ارز BTC در طول زمان افزایش پیدا می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر الآن بیت کوین را بفروشید، آن را به قیمتی بسیار کمتر از ارزش احتمالی آن در آینده خواهید فروخت و ضرر خواهید کرد. به زبان ساده، اگر بیت کوین را الآن بفروشید سود شما به حداقل می‌رسد.


اما چرا قیمت بیت کوین احتمالاً افزایش خواهد یافت؟ این موضوع به پذیرش و مفید بودن یک ارز دیجیتال برمی‌گردد. روزبه‌روز افراد بیشتری از بیت کوین استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهای بیشتری نیز آن را می‌پذیرند. این موضوع به افزایش سودمندی آن در زندگی روزمره کمک می‌کند. همان‌طور که این سودمندی افزایش می‌یابد، ارزش این ارز دیجیتال نیز همچنان افزایش خواهد یافت. در میان برجسته‌ترین طرفداران نظریه افزایش قیمت بیت کوین در آینده، توماس لی، تحلیلگر و رئیس تحقیقات Fundstrat Global Advisors قرار دارد که به نگهداری بیت کوین توصیه می‌کند.


اقدامات اخیر دولت‌ها و آژانس‌های نظارتی نیز نشان‌دهنده از بین رفتن موقعیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال در آینده است. ETFهای جدید بیت کوین نیز نقدینگی بیشتری را به اکوسیستم بیت کوین وارد می‌کنند. تحولات فنی در شبکه بیت کوین نیز به آینده روشن‌تر این ارز دیجیتال اشاره دارند.


پلتفرم‌های بزرگی مانند کوین بیس، اجرای فناوری SegWit را آغاز کرده‌اند. برای معتقدان به افزایش قیمت بیت کوین در آینده، این اقدامات ممکن است به جلوگیری از مشکلاتی که بیت کوین با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند کمک کرده و از این ارز دیجیتال حمایت کنند.

چرا نباید بیت کوین بفروشیم؟.png

با بیت کوین چه‌کار کنیم؟

اگر نباید بیت کوین خود را بفروشیم، پس باید با آن چه‌کار بکنیم؟ شما می‌توانید مقداری از آن را برای تراکنش‌های روزانه استفاده کنید، اما باید مقداری از بیت کوین خود را در درازمدت نگه دارید. از این گذشته، استفاده از بیت کوین مانند فروش آن است، زیرا شما آن را به نرخ هم‌اکنون استفاده می‌کنید، درصورتی‌که با نگهداری آن شاهد افزایش قیمت ارز دیجیتال در آینده خواهید بود.


اگر فقط بیت کوین‌های خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال نگهداری کنید، همچنان همان تعداد بیت کوینی را خواهید داشت که با آن سرمایه‌ گذاری را شروع کرده‌اید. شما می‌توانید با استخراج کردن و کارهای این‌چنینی تعداد بیت کوین‌های خود را افزایش داده و از افزایش قیمت آن در آینده سود ببرید.


کسب سود با بیت کوین

به‌جای اینکه اجازه دهید بیت کوین شما راکد بماند، می‌توانید راهی برای کسب سود با آن پیدا کنید. این کار باعث می‌شود سرمایه شما رشد کند. یعنی می‌توانید هم تعداد بیت کوین‌های خود را افزایش دهید هم شاهد افزایش قیمت آن با گذشت زمان باشید. چندین گزینه برای کسب سود با بیت کوین وجود دارد. شما می‌توانید آن را به دیگران قرض دهید و درازای آن سود کسب کنید.


همچنین می‌توانید آن را در یک حساب پس‌انداز ارز دیجیتال قرار دهید و سود دریافت کنید یا اینکه می‌توانید بیت کوین خود را با دیگران معامله کنید. معامله یک روش محبوب برای کسب سود به شمار می‌رود، زیرا دارای بیشترین پتانسیل برای دریافت سود است. البته این روش ریسک بالایی دارد. معاملات بیت کوین به دلیل نوسانات بازار به دانش، تجربه، زمان و شانس زیادی نیاز دارد.


سرمایه‌ گذاری بیت کوین هم می‌تواند گزینه خوبی باشد. در این روش شما سرمایه خود را در اختیار افراد حرفه‌ای قرار می‌دهید و آن‌ها با سرمایه شما خرید و فروش ارز دیجیتال می‌کنند و سودی هم به شما تعلق می‌گیرد. البته این روش هم همیشه سوددهی ندارد و ممکن است ضرر هم بکنید. از مزایای این روش این است که لازم نیست تمام روز را صرف تحقیق کنید یا بازارها را به‌صورت 24 ساعته ببینید تا بتوانید در بازار معامله کنید. درهرحال برای سرمایه‌ گذاری در بازار ارزهای دیجیتال باید قدرت ریسک‌پذیری بالایی داشته باشید، وگرنه خیلی زود شکست می‌خورید.


پیش‌بینی قیمت بیت کوین در آینده

پیش‌بینی وب‌سایت‌های CrypotNewZ و Coin Price Forecast نشان می‌دهد که انتظار می‌رود قیمت بیت کوین (BTC) تا پایان سال 2025 به قیمت 126127 دلار برسد. بیت کوین در سال 2022 با قیمت 46657 دلار کار خود را آغاز کرد. با توجه به ثابت ماندن فاکتورهای مهم معاملاتی، پیش‌بینی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که قیمت این ارز دیجیتال تا پایان سال 2022 به 50 هزار دلار می‌رسد.


پیش‌بینی قیمت بیت کوین در آینده.png

علاوه بر این، به‌روزرسانی اخیر بیت کوین به نام Taproot، راه را برای پیشرفت‌های گسترده درزمینه کاهش هزینه، حفظ حریم خصوصی، قراردادهای هوشمند و شبکه لایتنینگ هموار می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین به‌راحتی می‌تواند در آینده نزدیک به بالای 100 هزار دلار برسد.


کلام آخر

بازار ارزهای دیجیتال ثابت کرده که بیت کوین با ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر تورم بازار، پیروی نکردن از مقررات دولتی و بانک‌ها و تسهیل پرداخت‌های سریع و ایمن سرمایه‌ گذاری خوبی در بازار ارزهای دیجیتال است. بااین‌حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که ارزش دارایی‌های دیجیتال بسیار نوسان دارد. اگر بیت کوین دارید، برای فروش آن عجله نکنید. کسب سود در خرید بیت کوین مستلزم دید بلندمدت است.


درنهایت، سرمایه‌ گذاری خود را به‌یک‌باره انجام ندهید. صبور باشید و تا آنجا که می‌توانید تعداد بیت کوین‌های خود را افزایش دهید. سعی کنید ارزهای دیجیتال را در قیمت کم خریداری کنید. برای خرید ارزهای دیجیتال هم می‌توانید در بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی یعنی اکسبیتو ثبت‌ نام کرده و از امکانات آن استفاده کنید.