اول ایمنی بعد کار! این شعار را احتمالا در عملیات عمرانی بارها مشاهده کرده‌اید. اما این جمله‌ی کلیشه‌ای در استفاده از سرویس‌های آنلاین و مبتنی بر اینترنت نیز کارایی بسیار دارد و مانع از هک شدن و درز اطلاعات شما می‌شود.


راه‌کار افزایش امنیت حساب کاربری در شبکه‌های آنلاین، فعال‌سازی اعتبارسنجی دو مرحله‌ای یا رمز دوعاملی است. امروزه اکثر سرویس‌های کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال از این سیاست استفاده می‌کنند تا حساب کاربران خود را ایمن‌تر سازند. ما در اکسبیتو نیز این امکان را برای شما فراهم آورده‌ایم تا در صورت تمایل و با فعال‌سازی اعتبارسنجی دو مرحله‌ای، یک لایه امنیتی بالاتر به حساب کاربری خود اضافه کنید.


تفاوت رمز یک‌بار مصرف و رمز دو عاملی

رمز یکبار مصرف یک پیامک حاوی کد 6 رقمی است که برای شماره موبایل ثبت شده در حساب کاربری شما ارسال می‌شود. یکی از معایب استفاده از این رمز این است که در صورت بروز اختلالات سراسری و مشکلات شبکه تلفن‌ همراه، ارسال پیامک با تاخیر انجام شده و چون استفاده از این رمز زمان محدودی دارد، سبب منقضی شدن کد و فرصت شما می‌شود. ولی در اعتبار سنجی دو مرحله‌ایی از طریق اپلیکیشن، کاربر به صورت آنلاین امکان دریافت کد را خواهد داشت و می‌تواند در هر دقیقه کد جدیدی را داشته باشد.


رمزساز گوگل (Google Authenticator) چیست؟

نرم‌افزار ساخت رمز یک‌بار مصرف توسط شرکت گوگل برای ایجاد لایه امنیتی بیشتر کاربران طراحی شده‌ است. این نرم‌افزار به صورت رایگان برای نسخه اندروید، iOS و بلک بری، به عنوان ابزاری برای ورود به اکانت گوگل یا سایر حساب‌های کاربری در پلتفرم‌های دیگر که از رمز دومرحله‌ای استفاده می‌کنند، منتشر شده است. از مزایای اپلیکیشن Google Authenticator این است که با حذف ارسال پیام کوتاه برای ارسال رمز یک‌بار مصرف، مانع ایجاد برخی دسترسی‌ها از طریق پیامک به اکانت محرمانه کاربران می‌شود.


آموزش ویدئویی فعال‌سازی و غیرفعال‌سازی رمز 2 عاملی در صرافی اکسبیتو

فعال‌سازی اعتبار سنجی دو مرحله‌ای صرافی اکسبیتو

برای فعال‌سازی اعتبارسنجی دو مرحله‌ای در سایت اکسبیتو کافی است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قدم اول: وارد سایت اکسبیتو شوید.
  • قدم دوم: تب پلتفرم خرید و فروش را انتخاب کنید.
    پلتفرم خرید و فروش اکسبیتو

  • قدم سوم: در این مرحله می‌بایست وارد حساب کاربری خود شوید. برای این منظور، در قسمت بالای صفحه، سمت چپ، گزینه «ورود/ثبت‌ نام» را انتخاب کنید.
  • قدم چهارم: نام کاربری و رمز عبور خود را وارد نموده و پس از تایید عبارت «من ربات نیستم»، به حساب کاربری خود وارد شوید.
    صفحه ورود به حساب کاربری

    • قدم پنجم: پس از ورود به حساب کاربری، یک کد یک‌بار مصرف ۶ رقمی برای شما پیامک خواهد شد که باید کد را در جایگاه وارد کنید.
  • قدم ششم: وارد تب امنیت در منوی سمت راست شوید.
    تب امنیت

  • قدم هفتم: به طور پیش فرض تاییدیه دو مرحله‌ای تمامی کاربران ثبت‌ نام شده غیر فعال است. برای فعال سازی، نیاز به نصب یکی از اپلیکیشن‌های ذکر شده می‌باشد. یکی از دو اپلیکیشن Authy یا Google Authenticator که لینک گوگل پلی آن‌ها برای نصب قرار داده شده است، دانلود و نصب کنید و سپس به مرحله بعد بروید.

توصیه می‌شود از اپلیکیشن Google Authenticator استفاده کنید و در صورتی که قبلا بر روی سیستم خود آن را نصب کرده‌اید از آن عبور کنید.

اپلیکیشن‌های پیشنهادی رمزساز

  • قدم هشتم: برای فعال‌سازی اعتبارسنجی دومرحله‌ای کافیست در اپلیکیشن احراز هویتی دانلود شده، کد درج شده را کپی و یا QR Code نمایش داده شده را اسکن کنید.
    فعالسازی اعتبارسنجی دومرحله‌ای

  • قدم نهم: با کپی کردن کد یا اسکن QR Code، یک کد دو عاملی در اپلیکیشن شما نمایش داده می‌شود. کد را در قسمت درخواستی حساب کاربری خود جای‌گذاری کنید.
    اپلیکیشن رمزساز

  • قدم دهم: در این مرحله اعتبارسنجی دومرحله‌ای فعال شده است و می‌توانید با کپی کردن کد ارائه شده یا اسکن QR Code ظاهر شده، نسبت به پشتیبان گیری از اطلاعات خود اقدام کنید.

حتما از کیوآر کد و همچنین عبارت ارائه شده بک آپ و پشتیبان تهیه کنید و در محلی ایمن نگه داری کنید تا در صورت لزوم مجدد به آن دسترسی داشته باشید.

پشتیبان‌گیری از اطلاعات

غیر فعال سازی اعتبار سنجی دو مرحله‌ای صرافی اکسبیتو

پیش از ارائه‌ی هر توضیحی درباره غیرفعال‌سازی اعتبارسنجی دومرحله‌ای، ذکر این نکته مهم ضروریست که غیرفعال سازی اعتبارسنجی حساب کاربری شما می‌تواند امنیت حساب کاربری شما را به خطر بیاندازد به همین منظور توصیه می‌شود جهت حفظ امنیت، رمز دومرحله‌ایی خود را همواره فعال نگه‌ دارید.


برای غیرفعال‌سازی اعتبارسنجی دو مرحله‌ای در سایت اکسبیتو به شیوه زیر عمل کنید:

  • قدم اول: درست مانند شیوه فعالسازی رمز 2 مرحله‌ای، وارد سایت اکسبیتو شده و پس ورود به حساب کاربری، وارد بخش امنیت شوید.
    غیرفعال‌سازی اعتبارسنجی دومرحله‌ای
    غیرفعال کردن رمز دومرحله‌ای

  • قدم دوم: در این قسمت باید روی دکمه غیر فعال کردن رمز دو عاملی کلیک کنید.
    غیرفعال کردن رمز دومرحله‌ای

  • قدم سوم: برای غیرفعال‌سازی می‌بایست رمز ورود حساب کاربری و رمز دو عاملی که در اپلیکیشن رمز‌ساز قابل مشاهده است وارد کنید. اعتبارسنجی دومرحله‌ای حساب کاربری شما، غیرفعال شده است و در منو، گزینه غیر فعال را مشاهده می‌کنید.
    غیرفعال شدن رمز دومرحله‌ای