احراز هویت دو عاملی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای حفظ امنیت حساب‌های کاربری خود انجام می‌دهیم. اما اگر ناگهان گوشی خود را از دست بدهیم، شاید دیگر نتوانیم به سادگی به حساب‌های خود دسترسی پیدا کنیم. اینجاست که سردرگم می‌شویم و به دنبال راه حل‌هایی برای بازیابی اکانت‌های خود می‌گردیم.


خوشبختانه در این مطلب قصد داریم کاربردی‌ترین روش‌های موجود را برای نصب مجدد گوگل اتنتیکیتور و بازیابی حساب‌هایتان به شما آموزش دهیم تا بتوانید بدون دغدغه به اکانت‌های خود دسترسی داشته باشید. پس لطفاً ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.


احراز هویت دو مرحله ای چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کرد؟

احراز هویت دو مرحله ای روشی برای ایمن‌سازی کامل حساب‌های کاربری شما افزون بر رمزهای عبور معمولی است که استفاده می‌کنید. بسیاری از هکرها منتظر فرصتی برای حمله به اکانت‌های کاربران هستند. اگر در حساب مجازی خود پول نقد یا ارز دیجیتال داشته باشید، بدون شک لازم است نسبت به ایمن‌سازی آن بسیار کوشا باشید.


بیلی مارکوس، خالق دوج کوین می‌گوید که مردم خوب است به سرمایه‌گذاری روی این ارز ادامه دهند که همین امر سبب افزایش سودآوری و امنیت این شبکه می‌شود. من در دی ماه سال 1399 حدود 35 میلیون تومان روی ارز دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده بودم و پس از توجه ایلان ماسک به این ارز و رشد ناگهانی 339 درصدی آن، علاوه بر سود عالی که به دست آوردم، بیش از پیش به اهمیت احراز هویت دو مرحله ای پی بردم.

اگر می‌خواهید بدانید رمز دو عاملی چیست، میتوانیم بگوییم که روشی برای تایید هویت شما پس از وارد کردن پسورد است. در واقع وقتی رمز عبور را وارد می‌کنید، برای اینکه بتوانید به اکانت خود دسترسی داشته باشید، لازم است رمز عبور دیگری را که پس از دانلود Authenticator از طریق اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد، در برنامه وارد کنید و برای بار دوم نیز احراز هویت شوید تا از خطر لو رفتن رمز اولیه و هک شدن حساب در امان بمانید.


بازیابی احراز هویت بدون دسترسی به گوشی هوشمند

اپلیکیشن‌های احراز هویت دو مرحله‌ای به ما اجازه می‌دهند تا با وارد کردن کد رمزی که از روی گوشی هوشمند خود می‌خوانیم، یک مرحله بیشتر برای ورود به حساب کاربری خود طی کنیم. واضح است که این کار امنیت اکانت ما را تامین می‌کند. اما اگر موبایل خود را گم کرده باشیم و دسترسی خود را به را به کد بازیابی گوگل اتنتیکیتور از دست داده باشیم، آیا شانسی برایمان وجود دارد که بتوانیم برای بار دیگر وارد حساب کاربری خود شویم یا موجودی حساب ارز دیجیتال خود را برداشت کنیم؟


پاسخ به این پرسش مهم به این موضوع بستگی دارد که همچنان به حساب خود دسترسی دارید یا خیر. اگر با دستگاه دیگری به اکانت خود دسترسی داشته باشید، خبرهای خوبی برایتان داریم. اما اگر به حساب کاربری خود هیچگونه دسترسی ندارید نیز اصلا نگران نباشید. در ادامه برای هر دو حالت راهکارهایی را به شما آموزش می‌دهیم که با عمل کردن به آنها می‌توانید اکانت خود را بازیابی کنید.


بازیابی احراز هویت با دسترسی به حساب خود

اگر با دستگاه دیگری غیر از گوشی هوشمند خود وارد اکانتتان شده‌اید، خوشبختانه بخت با شما یار است. برای بازیابی کد دو مرحله ای گوگل کافی است بخش تنظیمات اکانت خود را باز کنید و authenticator را ریست کنید، یعنی در واقع آن را به همان برنامه در موبایل جدیدتان متصل کنید. این مراحل را میتوانید از طریق تب Security پیش ببرید. اگر حتی در یکی از اپ‌های گوگل مثل یوتیوب نیز لاگین کرده باشید، میتوانید از طریق اکانت گوگل خود این مراحل را پیگیری کنید.


آموزش تصویری google authenticator.png

بعضی از خدمات گوگل حتی کد مخفی یا کیو‌آر‌کد اپلیکیشن احراز هویت دو مرحله ای را نیز در بخش تنظیمات خود نشان میدهند. در این صورت کافی است کد مخفی را وارد یا کیو‌آر‌کد را با دستگاه جدید خود اسکن کنید. البته دقت داشته باشید که این روش متاسفانه همیشه کار نمی‌کند. چون بخش تنظیمات همه خدمات در نسخه وب با نسخه موبایل یکی نیست.


بازیابی احراز هویت بدون دسترسی به حساب خود

اگر با دستگاه دیگری به حساب کاربری خود وارد نشده‌اید و دسترسی خود را به گوشی هوشمند خود به طور کامل از دست داده‌اید، متاسفانه اپلیکیشن احراز هویت دو مرحله ای را نمی‌توانید بازیابی کنید. در چنین شرایطی بهتر است به فکر بازیابی دسترسی به حساب‌های کاربری خود باشید. اگر حساب کاربری گوگل، فیسبوک، اینستاگرام و ... دارید و جیمیل یا شماره موبایل خود را به برنامه داده‌اید، به سادگی میتوانید به کمک این اطلاعات جایگزین، دسترسی خود را به اپلیکیشن بازیابی کنید.


کافی است نام کاربری و رمز عبور خود را وارد حساب کاربری خود کنید و زمانی که نوبت به وارد کردن کد تایید هویت گوگل رسید، به دنبال گزینه «سایر روشها» باشید. حالا از طریق ایمیل یا تماس و پیامک، احراز هویت انجام دهید و اکانت خود را بازیابی کنید. اگر این روش نیز برایتان کارآمد نبود، با بخش پشتیبانی سایت تماس بگیرید، شرایط را توضیح دهید و مدارکی را که اثبات کند خودتان هستید، ارائه کنید. این‌گونه میتوانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید.


در صورت گم کردن گوشی چه اقداماتی برای آتنتیکیتور باید انجام شود؟


اگر گوشی خود را گم کرده‌اید، بدون شک برای احراز هویت دو مرحله ای دچار مشکلاتی خواهید شد. در بخش قبلی مطلب روشهایی را برای بازیابی کد دو مرحله ای گوگل به شما آموزش دادیم. اگر کارتان انجام شد که چه عالی. اما اگر همچنان با مسائلی مواجه هستید، راهکارهایی را که در ادامه می‌گوییم انجام دهید:


گوشی گم شده خود را قفل یا اطلاعات آن را پاک کنید


پیش از اینکه بخواهید تایید دو مرحله ای گوگل را روی گوشی جدید خود فعال کنید، لازم است مطمئن شوید که کسی با استفاده از گوشی گم شده شما از اطلاعات حسابتان سوء استفاده نمی‌کند. اگر گوشی‌تان اندرویدی است، می‌توانید با برنامه Google phone locator آن را ردیابی کنید، اطلاعات خود را پاک یا گوشی را قفل کنید. اگر گوشی‌تان آیفون است نیز میتوانید همین کارها را با برنامه Find iPhone انجام دهید.


نحوه فعال سازی google authenticator روی گوشی جدید را نیز در ادامه آموزش می‌دهیم.


برنامه Google Authenticator را روی گوشی جدید بازیابی کنید


تأیید دو مرحله ای گوگل).png

اگر با دستگاه دیگری وارد حساب جیمیل خود شده‌اید، کافی است روی علامت تنظیمات حساب گوگل کلیک کنید و گزینه See all settings را انتخاب کنید. حالا به سراغ بخش Accounts and Import بروید، روی گزینه Other Google Account settings کلیک کنید و بخش احراز هویت دو مرحله ای را بیابید. حالا گزینه Change authenticator app را انتخاب کنید، کیو‌آر‌کد را با موبایل جدیدتان اسکن کنید و بدین ترتیب برنامه را بازیابی کنید. این مراحل در صورتی کار میکنند که این برنامه را از قبل روی دستگاه دیگری نصب کرده باشید.


گزینه جایگزینی برای احراز هویت در نظر بگیرید


در پاسخ به پرسش رمز دو عاملی چیست، گفتیم که روشی برای احراز هویت علاوه بر پسورد شخصی است. بسیاری از افراد می‌پرسند که چگونه تأیید دو مرحله ای را برداریم؟ برای انجام این کار وقتی گوشی‌تان گم شده بهتر است از قبل یک برنامه جایگزین برای احراز هویت داشته باشید. مثلا میتوانید از توکن‌های امنیتی که دستگاه‌های فیزیکی هستند، به عنوان بکاپ برای بازیابی و حذف برنامه استفاده کنید.


همچنین میتوانید از افزونه Google authenticator برای کروم نیز استفاده کنید تا در صورت گم شدن موبایل بتوانید به برنامه‌هایتان دسترسی داشته باشید.


کدهای بکاپ را در جای امنی ذخیره کنید


این روش نیز یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از قطع دسترسی به برنامه احراز هویت دو مرحله ای است. برای اینکه بتوانید همیشه به برنامه دسترسی داشته باشید و با مشکل پاک شدن گوگل اتنتیکیتور نیز مواجه نشوید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و کدهای بکاپ برنامه را در جایی ذخیره کنید.


با آموزش تصویری google authenticator میتوانید نحوه کپی کردن این کدها را بیاموزید. بهترین کار این است که آن‌ها را پرینت بگیرید و در کشوی قفل‌دار و امنی نگهداری کنید. نگهداری این کدها را در گوگل درایو توصیه نمی‌کنیم، چون این‌گونه آن‌ها را در معرض حملات سایبری قرار می‌دهید.


معرفی بهترین برنامه‌های Authenticator.png

معرفی بهترین برنامه‌های Authenticator

این روزها بسیاری از ما در فضای مجازی اکانت‌های مختلفی داریم که برای هر کدام از آن‌ها رمزهای متفاوتی استفاده میکنیم. همین موضوع باعث می‌شود یادآوری این رمزها برایمان دشوار شود. اگر از یک رمز واحد نیز استفاده کنیم، خود را در معرض حملات سایبری و هک قرار می‌دهیم. در چنین شرایطی احراز هویت دو مرحله ای اهمیت ویژه‌ای پیدا میکند. با معرفی 6 عدد از بهترین برنامه‌ها در این زمینه همراهمان باشید.


Google Authenticator


یکی از معروفترین اپ‌ها برای احراز هویت دو مرحله ای، برنامه Google Authenticator است. این برنامه را هم برای گوشیهای اندرویدی و هم برای آیفون میتوانید استفاده کنید. روش کار با آن نیز بسیار ساده است.


برنامه تایید دو مرحله ای گوگل اکانتهایتان را در صفحه اصلی خود لیست میکند و کدهای رمز را به صورت موقتی به شما نمایش می‌دهد. شما کافی است این کدها را هنگام ورودتان به حساب کاربری در بخش تایید مرحله دوم وارد کنید و از امنیت حساب خود لذت ببرید.


Microsoft Authenticator


برنامه احراز هویت مایکروسافت نیز همانند کد بازیابی گوگل اتنتیکیتور عمل میکند و کدهای یکبار مصرفی را در اختیارتان می‌گذارد. اما کاربرد اصلی این برنامه مدیریت عالی پسوردها، اطلاعات پرداخت، آدرسها و کارتهای هویتی شماست. برای ورود به این برنامه لازم است تأیید بیومتریک انجام دهید یا پین کد را وارد کنید. تنها عیبش این است که پسورد ها و کدهای یکبار مصرف را در یک برنامه نگه میدارد.


LastPass Authenticator


کار با این برنامه مفید نیز از لحاظ سادگی شبیه به برنامه کد تایید هویت گوگل است، با این تفاوت که امنیت بیشتری دارد. مثلا اپ را قفل میکند تا کسی به جز خودتان نتواند به آن دسترسی پیدا کند. همچنین گزینه tap-to-reveal را در اختیارتان می‌گذارد تا با فعال‌سازی آن از نمایش کدها روی صفحه هوم گوشی جلوگیری کنید.


Twilio Authy Authenticator


برنامه Authy یکی از بهترین برنامه‌ها برای احراز هویت دو مرحله ای است که بسیار شبیه به برنامه گوگل عمل میکند. این برنامه اما مزیت مهمی نسبت به سایر برنامه‌های مشابه دارد و آن چیزی نیست جز امکان همگام‌سازی برنامه با چندین دستگاه مختلف. در واقع شما میتوانید این برنامه را هم روی انواع گوشی‌های هوشمند و هم روی انواع لپ تاپ‌ها نصب کنید و کدهای رمز را از هر جایی که راحت‌تر هستید دریافت کنید.

iOS 15, iPadOS 15, and macOS Monterey


اگر از کاربران دستگاه‌های هوشمند اپل هستید، میتوانید از سیستم داخلی مدیریت پسورد و احراز هویت اپل استفاده کنید. هر چند استفاده از این سیستم به دلیل اینکه در عمق برنامه settings بارگذاری شده و دسترسی به آن آسان نیست، ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. با این حال گزینه بسیار خوبی برای افزایش امنیت دستگاه‌های اپل شما به شمار میرود. این برنامه را میتوانید از طریق مرورگر سافاری نیز با مک خود همگام کنید.


Step Two


تایید دو مرحله ای گوگل.png

این برنامه نیز یکی دیگر از برنامه‌های مفید احراز هویت است که مخصوص دستگاه‌های اپل طراحی شده است. کار با آن بسیار ساده است و شما میتوانید تا 10 عدد حساب کاربری را به صورت رایگان با آن مدیریت کنید. برای مدیریت اکانت‌های بیشتر نیز میتوانید یکبار برای همیشه اشتراک این برنامه را تهیه کنید. اصلی‌ترین ویژگی این اپ که آن را از دیگر برنامه‌ها متمایز کرده، امکان همگام‌سازی با اپل واچ است. بنابراین برای دسترسی به احراز هویت ثانویه نیازی نیست حتما آیفون خود را از جیبتان درآورید و میتوانید با اپل واچ نیز کار خود را راه بیندازید.


سخن پایانی


احراز هویت دو مرحله ای برای حفظ امنیت حساب‌های کاربری بسیار مهم است. با این حال در صورتی که گوشی گم شود، این موضوع می‌تواند برای دسترسی به اکانت‌هایمان مشکلاتی را ایجاد کند. در این مطلب بهترین روش‌های بازیابی و نصب مجدد گوگل اتنتیکیتور را به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید برای بالاتر بردن امنیت حساب کاربری صرافی خود در اکسبیتو نیز رمز دوعاملی را نیز فعال کنید. اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم که نظر خود را در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.