ظهور قراردادهای هوشمند انقلابی بزرگ در دنیای تکنولوژی و امور مالی بود. این قراردادها که بر اساس فناوری بلاک چین بنا شده‌اند، در صورت فراهم بودن شرایطی خاص، به‌طور خودکار به اجرا درمی‌آیند و به نظارت هیچ شخصی نیاز ندارند. آن‌ها می‌توانند سیستم‌های غیرمتمرکز گوناگونی را ایجاد کرده و نحوه تعامل انسان‌ها را با محصولات و خدمات متحول کنند. بااین‌حال، این قراردادها باید با داده‌های مطمئن تغذیه شوند تا عملکرد مفیدی داشته باشند. این‌جاست که چین لینک (Chainlink) وارد عمل می‌شود.


در گذشته، قرادادهای هوشمند فقط به اطلاعات موجود بر روی بلاک چین‌ها دسترسی داشتند و این مسئله عملکرد آن‌ها را محدود می‌کرد؛ اما حالا چین لینک با اتصال این قراردادها به پایگاه‌های داده خارجی، کاربردهای جدیدی را برای فناوری بلاک چین تعریف کرده است. به همین خاطر، در این مقاله از اکسبیتو، قصد داریم تا به 5 کاربرد چین لینک بپردازیم و با موارد استفاده از ارز LINK نیز آشنا شویم.


چین لینک (Chainlink) چیست؟

چین لینک (Chainlink) چیست؟

چین لینک (Cahinlink) یک اوراکل غیرمتمرکز است که به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد تا به موارد زیر دسترسی داشته باشند:


  • پایگاه‌های اطلاعاتی خارج از زنجیره

  • رابط‌های برنامه‌نویسی وب

  • سیستم‌های سازمانی

  • خدمات ابری

  • اینترنت اشیا (IoT)

  • سیستم‌های پرداخت

  • سایر بلاک چین‌ها

  • و موارد دیگر

در واقع، شبکه Chainlink به‌عنوان پُلی بین بلاک چین و دنیای خارج عمل کرده و قراردادهای هوشمند را قادر می‌سازد تا به داده‌ها و رویدادهای خارج از زنجیره دسترسی پیدا کنند. چین لینک در سال 2017، توسط «سرگئی نازاروف» (Sergey Nazarov)، «استیو الیس» (Steve Ellis) و «آری جوئلز» (Ari Juels) تأسیس شد. این افراد معتقد بودند که بدون تغذیه مناسب اطلاعاتی، قراردادهای هوشمند نمی‌توانند به‌درستی عمل کنند؛ به همین خاطر، Chainlink را پایه‌گذاری کردند. این شبکه گامی بلند در پیشبرد اهداف بلاک چین به حساب می‌آید؛ ازاین‌رو، در ادامه 5 کاربرد چین لینک را بررسی می‌کنیم تا با موارد استفاده از آن، بیشتر آشنا شوید.


معرفی ارز دیجیتال چین لینک (LINK)

معرفی ارز دیجیتال چین لینک (LINK)

پیش از اینکه به‌سراغ انواع کاربرد چین لینک برویم، باید توکن بومی این پروژه را بشناسید؛ چراکه برای دسترسی به امکانات Chainlink، باید مقداری از این توکن را در اختیار داشته باشید. ارز چین لینک با نماد اختصاری LINK، به بازار ارائه شده و در موارد زیر استفاده می‌شود:


  • دسترسی به قراردادهای هوشمند

  • بازیابی صادقانه داده‌ها توسط گره‌ها

  • تبدیل شدن به گره برای ارائه اطلاعات به قراردادها

توکن لینک به‌طور هم‌زمان از دو استاندارد شبکه اتریوم بهره می‌برد. استاندارد ERC-20 عملکردهای ارز دیجیتال لینک را تعیین کرده و استاندارد ERC-677 به LINK اجازه می‌دهد تا داده‌ها را با خود به قراردادهای هوشمند منتقل کند.


به‌این‌ترتیب، ارز دیجیتال چین لینک کاربردهای فراوانی دارد. این مسئله بر روی ارزش و قیمت LINK نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. به همین خاطر، سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به خرید این رمز ارز نشان می‌دهند. شما نیز می‌توانید توکن لینک را با کمترین قیمت و پایین‌ترین کارمزد از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو خریداری کنید. خرید چین لینک (LINK) از اکسبیتو با سرعت بالا و به‌راحتی انجام می‌شود.


کاربرد چین لینک در چه مواردی است؟

کاربرد چین لینک در چه مواردی است؟

حالا که با توکن لینک (LINK) آشنا شدید، بیایید تا با هم 5 کاربرد چین لینک را بررسی کنیم و ببینیم که این پروژه‌ی نوآورانه در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شود.


استیبل کوین‌ها (Stablecoins)

استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمتی ثابت دارند و با هدف حفظ ارزش و ایجاد ثبات در معاملات ایجاد می‌شوند. این رمز ارزها می‌توانند قیمتی برابر با دلار، یورو، ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار و فلزات گران‌بها داشته باشند. برای مثال، تتر سرشناس‌ترین استیبل کوین دنیا است که با قیمت 1 دلار عرضه شده و شما می‌توانید همین حالا این رمز ارز را از صرافی اکسبیتو خریداری نمایید.


استیبل کوین‌ها دارای پشتوانه‌ای از دارایی‌های مختلف هستند تا بتوانند «اتصال» (Peg) خود را به یک قیمت مشخص حفظ کنند. ازاین‌رو، آن‌ها به اطلاعات دقیقی درباره ارزش پشتوانه خود نیاز دارند؛ چراکه اگر تعادل قیمتی وثیقه استیبل کوین‌ها به‌هم بریزد، ممکن است که این ارزها از قیمت مورد نظرشان جدا شوند. این‌جاست که کاربرد چین لینک در زمینه ارائه داده‌های دقیق قیمتی اهمیت پیدا می‌کند. با استفاده از Chainlink، استیبل کوین‌ها بین ارزش پشتوانه و قیمت توکن‌های صادرشده، تعادل برقرار خواهند کرد.


نظارت بر ذخیره آنچین (On-chain reserve monitoring)

یکی از ویژگی‌های جالب فناوری بلاک چین، امکان انتقال رمز ارزهای بومی یک زنجیره به زنجیره‌ای دیگر است. این کار از طریق توکن‌های «رپد» (wrapped) صورت می‌گیرد؛ به‌این‌شکل که توکن یک شبکه قفل شده و توکنی معادل آن، در بلاک چینی دیگر صادر می‌شود. به ارز جدیدِ صادرشده، توکن رپد می‌گوییم؛ برای مثال، رپد بیت کوین رمز ارزی است که قیمتی برابر با BTC دارد و بر روی بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند.


کاربرد چین لینک در ارائه اطلاعات قیمتی، به کار رپد توکن‌ها هم می‌آید. ازاین‌طریق، اطمینان حاصل می‌شود که توکن‌های صادرشده در یک زنجیره، به‌طور کامل توسط ارزهای موجود در بلاک چینی دیگر پشتیبانی می‌شوند.


امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized finance)

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized finance)

با ظهور بلاک چین، امور مالی غیرمتمرکز (Defi) پا گرفتند که از خدمات سنتی تمرکززدایی می‌کنند و در دسترس تمام مردم جهان قرار دارند. به‌این‌ترتیب، همه افراد می‌توانند از وام‌های کریپتویی و کسب درآمد رمز ارزی بهره‌مند شوند. در سال‌های اخیر، بازار دیفای با انفجاری بی‌سابقه مواجه بوده و میلیون‌ها دلار سرمایه‌ به این حوزه سرازیر شده‌اند.


ازآنجایی‌که سیستم‌های دیفای بدون نظارت نهادها عمل می‌کنند، به‌شدت به اطلاعات دقیق و به‌روز نیاز دارند. بنابراین، کاربرد چین لینک در زمینه ارائه اطلاعات قیمتی به کمک پلتفرم‌ها و نرم‌افزارهای دیفای نیز می‌آید تا آن‌ها بتوانند نرخ بهره و قیمت رمز ارزها را با دقت تنظیم کنند.


ییلد فارمینگ (Yield farming)

ییلد فارمینگ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دیفای است. در این فرایند، کاربران دارایی‌های رمزنگاری‌شده خود را در استخرهای نقدینگی سپرده‌گذاری کرده و از این راه سود کسب کسب می‌کنند. بااین‌حال، افراد خراب‌کار با دستکاری در فید قیمتی، سعی دارند تا به این پروتکل‌ها حمله کرده و نحوه توزیع وجوه را در استخرها تغییر دهند.


برای رفع این مشکل نیز کاربرد چین لینک در ارائه اطلاعات دقیق، پروتکل‌ها را قادر می‌سازد تا نرخ معینی را برای ارزهای دیجیتال در نظر بگیرند و به افراد خراب‌کار اجازه دستکاری در استخرها را ندهند.


زنجیره تأمین (Supply chain)

زنجیره تأمین یکی از اولین حوزه‌هایی بود که از فناوری‌های روز، برای تمرکززدایی از نحوه پیگیری محصولات و خدمات، استفاده کرد. ازاین‌طریق، کسب‌و‌کارها می‌توانند محصولات خود را ردیابی کنند و خدمات بهتری را به مشتریانشان ارائه دهند.


وقتی یک قرارداد هوشمند بر اساس زنجیره تأمین ایجاد شود، باید در طول سفر محصولات، با منابع داده خارجی مانند رابط‌های برنامه‌نویسی، حسگرهای اینترنت اشیا و فیدهای اطلاعاتی تعامل داشته باشد. ازاین‌طریق، یکی دیگر از انواع کاربرد چین لینک تعیین می‌شود که منابع اطلاعاتی را بدون دستکاری و به‌صورت غیرمتمرکز در اختیار قراردادهای هوشمند زنجیره تأمین می‌گذارد.


چشم‌انداز چین لینک (Chainlink) چگونه است؟

چشم‌انداز چین لینک (Chainlink) چگونه است؟

در بخش قبلی، 5 کاربرد چین لینک را مطرح کردیم. توسعه‌دهندگان و کاربران برای دسترسی به این امکانات، به ارز دیجیتال لینک (LINK) نیاز دارند. بااینکه شبکه Chainlink نسبت به سایر بلاک چین‌ها پیشروتر محسوب می‌شود، اگر بتواند چین لینک 2 (Chainlink 2.0) را ارائه دهد، قادر خواهد بود که از اهداف فعلی خود نیز فراتر برود.


در استراتژی چین لینک 2، پیش‌بینی شده است که این پروژه به اکوسیستمی جامع از پروتکل‌های قیمتی تبدیل شود. بنابر وایت پیپر این پروژه، اکوسیستم آتی «شبکه اوراکل» (oracle network) نام خواهد داشت؛ البته احتمال دارد که این عبارت صرفاً برای شرح بیشتر چین لینک 2 به کار رفته باشد. شبکه اوراکل نقش بیشتری را در توسعه فناوری بلاک چین بر عهده خواهد داشت و می‌تواند انواع کاربرد چین لینک را گسترش دهد.


سخن پایانی


شبکه Chainlink یکی از اساسی‌ترین پیشرفت‌های حوزه قراردادهای هوشمند است که نوید آینده درخشانی را برای امور مالی غیرمتمرکز می‌دهد. علاوه‌بر 5 کاربرد چین لینک که در این مقاله توضیح دادیم، از این شبکه می‌توان در حوزه‌های مختلفی، مانند هواشناسی، بازی‌سازی و... نیز استفاده کرد. همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند که ارز دیجیتال چین لینک (LINK) محبوبیت زیادی در نزد سرمایه‌گذاران داشته باشد. شما نیز می‌توانید، به‌راحتی و با سرعت زیادی به خرید LINK از طریق صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو اقدام کنید.