سرمایه گذاری در بازار پرنوسان کریپتو کارنسی ریسک‌‌ها و شرایط ویژه خود را دارد؛ بسیاری از تریدرها برای مدیریت سرمایه های دیجیتال و کاهش ریسک سرمایه گذاری در این بازار از روش‌ها و استراتژی‌های متنوعی استفاده می‌کنند.


سیو سود یا اصطلاحا save profit و حد سود یا اصطلاحا take profit دو روش و استراتژی بسیار پرطرفدار در بازار رمز‌ارزها هستند.


با استفاده از این تکنیک‌ها در بستر پلتفرم خرید و فروش ارز دیجیتال اکسبیتو می‌توانید ریسک سرمایه گذاری و احتمال ضرر خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و به سود خوبی از این مارکت جذاب برسید.


سود (Profit) چیست؟

سود (Profit) چیست؟

سود یا زیان یکی از مفاهیم مهم در بازارهای مالی مختلف است؛ این مفاهیم در بازار نوپای ارزهای دیجیتال هم وجود دارد؛ البته نحوه محاسبه سود یا زیان در این بازار کمی با بازارهای سنتی متفاوت است.


سود یا اصطلاحا profit در حوزه کریپتو کارنسی بیانگر میزان سود تریدر یا سرمایه‌گذار از خرید یک رمزارز مشخص در یک بازه زمانی معین است که روش‌های متفاوتی برای محاسبه آن وجود دارد؛ به طور کلی برای محاسبه مقدار سود در مارکت ارزهای دیجیتالی سه روش زیر وجود دارد:


  • سود نسبی

  • سود محقق نشده

  • سود محقق شده

که در ادامه این بخش در مورد هر یک از این 3 موضوع به طور جداگانه صحبت خواهیم کرد.


سود نسبی یا MTM

در روش محاسبه سود نسبی یا اصطلاحا MTM قیمت رمز ارز مورد نظر بر اساس قیمت روز قبل یا دوره زمانی مشخصی سنجیده می‌شود و با محاسبه اختلاف قیمت امروز با ارزش قبلی آن، سود تعیین می‌شود.


به عنوان مثال فرض کنید قیمت رمز‌ارز اتریوم در لحظه کنونی 1800 دلار است ؛ اگر قیمت این ارز دیجیتال دیروز 1790 دلار بوده باشد، میزان سود نسبی بر اساس معیار MTM برابر 10 دلار خواهد بود.


سود محقق نشده

سود محقق نشده یا اصطلاحا Unrealized pnl برای معاملات باز محاسبه می‌شود؛ در این نوع روش محاسبه، تفاوت قیمت خرید رمز‌ارز و قیمت کنونی آن محاسبه می‌شود.


با توجه به این که قیمت ارزهای دیجیتال تغییرات زیادی دارد میزان این نوع سود هم بسیار متغیر است و به همین دلیل به آن سود محقق نشده می‌گویند.


به عنوان مثال فرض کنید شما مقداری سولانا با قیمت 100 دلار خریداری کرده‌اید و هنوز آن را به فروش نرسانده‌اید، اگر ارزش این ارز دیجیتال در لحظه کنونی 105 دلار شده باشد در این صورت میزان سود محقق نشده شما برابر با 5 دلار خواهد بود.


سود محقق شده

سود محقق شده یا در اصطلاح realized pnl برای معاملات بسته محاسبه می‌شود و مقدار آن ثابت و مشخص است. برای محاسبه میزان pnl در این حالت کافی است تفاوت قیمت خرید رمز‌ارز خود را با قیمت فروش آن محاسبه کنید.


به عنوان مثال اگر شما در یک معامله مقداری اتریوم به ارزش 2000 دلار خریداری کنید و آن را با قیمت 2100 دلار به فروش برسانید میزان سود محقق شده و قطعی شما از این معامله 100 دلار خواهد بود.


سیو سود (save profit) چیست؟

سیو سود (save profit) چیست؟

احتمال تحمیل زیان در بازار پرنوسان کریپتو کارنسی، با توجه به فراز و نشیب زیادی که دارد، بسیار بالاست. به همین دلیل برای کاهش ریسک سرمایه گذاری می‌توان از استراتژی‌های متفاوتی استفاده کرد که یکی از آن‌ها سیو سود است.


بر اساس استراتژی سیو سود یا اصطلاحا save profit بعد از این که تریدر سودی از معامله خود کسب کرد می‌تواند کل رمز‌ارز خریداری شده یا بخشی از آن را به فروش برساند و به این ترتیب سود قطعی حاصل از معامله را برای خود ذخیره کند.


حد سود (take profit) از کریپتو به چه معناست؟

یکی از استراتژی‌های مهم برای سیو سود در بازار کریپتو کارنسی تعیین حد سود یا اصطلاحا take profit است که با استفاده از آن ریسک سرمایه گذاری در این بازار به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود.


منظور از حد سود در واقع تعیین یک تارگت مشخص برای سود معامله است که پس از رسیدن ارزش ارز دیجیتالی خریداری شده به آن مقدار، تریدر اقدام به فروش رمز‌‌ارز و خروج از معامله می‌کند؛ مقدار حد سود به میزان ریسک پذیری تریدر، استراتژی او و تحلیل‌های بازار بستگی دارد.


تریدرهای حرفه‌ ای از حد سود و ضرر به صورت مکمل هم استفاده می‌کنند و با استفاده از این دو استراتژی بسیار کاربردی، ریسک سرمایه گذاری خود را به حداقل می‌رسانند.


به عنوان مثال فرض کنید شما مقداری بیت کوین با ارزش 1000 دلار خریداری و برای این معامله حد سود خود را 1100 دلار و حد ضرر خود را 900 دلار تعیین کرده‌اید؛ در این صورت اگر قیمت بیت‌کوین خریداری شده شما به 1100 یا 900 دلار برسد باید اقدام به فروش آن کنید.


روش‌های رایج برداشت سود کدامند؟

روش‌های رایج برداشت سود کدامند؟

استفاده از استراتژی سیو سود برای کاهش ریسک سرمایه گذاری بسیار کاربردی است به طور کلی دو روش متداول save profit موارد زیر هستند:


  • فروش بخشی از سرمایه گذاری

  • تعیین حد ضرر

که در ادامه این بخش در مورد هر یک از این دو روش صحبت خواهیم کرد.


فروش بخشی از سرمایه گذاری

در بسیاری از موارد برای برداشت سود حاصل از یک سرمایه گذاری تریدر می‌تواند بخشی از رمز‌ ارز خریداری شده را به فروش برساند که برای این منظور می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد:


  • خارج کردن 5 تا 10 درصد از کل ارزش رمز‌ ارز

  • خارج کردن سرمایه اولیه

  • خارج کردن سود حاصل از سرمایه گذاری

با استفاده از هر یک از سه روش بالا سرمایه گذار می‌تواند نسبت به برداشت بخشی از سود خود مطمئن شود و در صورت ریزش ارزش رمزارز خریداری شده، متحمل زیان سنگین نشود.


استفاده از حد ضرر شناور یا trailing stop loss

یکی از استراتژی‌های کاربردی برای مدیریت ریسک و بهینه سازی سود، حد ضرر شناور یا trailing stop loss است که برای معاملات پوزیشن باز مورد استفاده قرار می‌گیرد.


در معاملات long یا خرید، حد ضرر شناور مقداری پایین‌‌تر از ارزش فعلی دارایی دیجیتال تعیین می‌شود و با بالا رفتن قیمت رمز‌ ارز مورد نظر مقدار trailing stop loss هم افزایش می‌یابد. زمانی که ارزش ارز دیجیتال کاهش یابد و به حد ضرر شناور برسد، رمز‌ارز به صورت خودکار به فروش می‌رسد.


به عنوان مثال فرض کنید شما مقداری دارایی دیجیتال با ارزش 1000 دلار خریداری کرده‌اید و ارزش فعلی آن برابر 1100 دلار است؛ شما برای این پوزیشن باز در حالت لانگ می‌توانید حد ضرر شناور برابر 5% زیر قیمت فعلی تعیین کنید که با افزایش ارزش ارز دیجیتال، ارزش حد ضرر متحرک هم افزایش خواهد یافت؛ با کاهش 5% ارزش دارایی دیجیتال به صورت یکجا، این پوزیشن به صورت خودکار بسته می‌شود و رمز‌ارز به فروش می‌رسد.


چه زمانی باید سود خود را از معاملات برداشت کنیم؟

چه زمانی باید سود خود را از معاملات برداشت کنیم؟

بعد از آشنایی با مفهوم سیو سود (save profit)، سوالی که برای بسیاری از تریدرهای تازه‌کار پیش می‌آید این است که چه زمانی برداشت سود مناسب‌تر است؛در ادامه این بخش 3 موقعیت مناسب برای برداشت سود توضیح می‌دهیم.


  • رسیدن به حد سود تعیین شده

  • هنگام ریزش بازار

  • حالت اشباع خرید

که در ادامه در مورد هر یک از این سه حالت صحبت خواهیم کرد.


رسیدن به حد سود تعیین شده

بسیاری از تریدرها در هنگام خرید رمز‌ارز یک حد سود مشخص برای خود تعیین می‌کنند و وقتی ارزش رمزارز به مقدار تعیین شده رسید آن را به فروش می‌رسانند.


به عنوان مثال فرض کنید شما مقداری ارز دیجیتال با قیمت 1000 دلار خریداری کرده‌اید و برای این معامله حد سود 10 درصدی را تعیین کرده‌اید؛ در این صورت وقتی ارزش ارز دیجیتالی خریداری شده شما به 1100 دلار برسد تریدر به هدف تعیین شده خود رسیده و با فروش رمزارز سود خود را برداشت می‌کند.


میزان حد سود تعیین شده فرمول ثابت و مشخصی ندارد و مقدار آن بستگی به نوع استراتژی و میزان ریسک پذیری تریدر و تحلیل‌ها او دارد.


هنگام بی‌ثباتی و ریزش بازار

بازار کریپتو کارنسی به شدت پرنوسان است و در برخی از بازه های زمانی می‌تواند به شدت بی ثبات و ریزشی باشد که در این شرایط فروش رمزارز و حفظ سود می‌تواند عاقلانه‌ترین تصمیم باشد.


حالت اشباع خرید

گاهی مواقع یک حجم خرید بسیار سنگینی برای یک ارز دیجیتال صورت می‌گیرد که به این حالت اشباع خرید یا اصطلاحا overbought می‌گویند.


وقتی میزان سفارش خرید یک رمز‌ارز به حالت اشباع برسد قیمت آن در بازار نسبت به ارزش واقعی که دارد خیلی بیشتر خواهد بود و احتمال کاهش قیمت آن بسیار بالاست که در این وضعیت برداشت سود می‌تواند تصمیم هوشمندانه‌ای باشد.


چه فاکتور‌هایی در تشخیص زمان سیو سود به ما کمک می‌کنند؟.

چه فاکتور‌هایی در تشخیص زمان سیو سود به ما کمک می‌کنند؟

یکی از مهم‌ترین موارد برای کسب سود بیشتر در بازار پرنوسان کریپتو کارنسی تشخیص زمان مناسب برای سیو سود است که برای این منظور باید عوامل زیادی را در نظر داشت؛ در ادامه این بخش برخی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده برای تشخیص زمان مناسب save profit را بیان خواهیم کرد.


بررسی نمودار قیمتی

⚠️یکی از مهم‌ترین مواردی که برای بررسی و تشخیص زمان مناسب سیو سود بسیار مهم است، نمودار قیمتی ارز دیجیتال به شمار می‌رود؛ اگر نمودار شیب نزولی داشته باشد، این موضوع یک سیگنال مهم برای احتمال کاهش بیشتر ارزش ارز دیجیتال و فروش آن است.

ثابت بودن قیمت‌ها

ثابت بودن قیمت رمز‌ارز می‌تواند یک سیگنال دیگر برای شناسایی زمان خروج از پوزیشن معاملاتی و سیو سود باشد؛ در این مواقع با فروش ارز دیجیتال، ضمن این که سود خود را تثبیت می‌کنید، با سرمایه گذاری روی یک کریپتو کارنسی دیگر که پتانسیل رشد مناسبی دارد نیز می‌توانید سود بیشتری به دست بیاورید.


سیگنال تحلیل بنیادین

سیگنال تحلیل بنیادین

برای شناسایی زمان مناسب سیو سود، یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها استفاده از تحلیل فاندامنتال یا بنیادین و سیگنال‌های آن است؛ اگر بر اساس این مدل تحلیلی احتمال ریزش قیمت رمز‌ارز در آینده وجود دارد این موضوع یک سیگنال بسیار مهم برای فروش آن خواهد بود.


شناسایی الگوی واگرایی

الگوی واگرایی (divergence pattern) حالتی است که در آن قیمت رمز‌ارز نسبت به شاخص‌های کلیدی آن در جهت واگرایی و مخالفت با هم قرار بگیرند که این وضعیت می‌تواند یک نشانه برای تغییر روند قیمتی باشد.


اگر قیمت ارز دیجیتال روند صعودی داشته باشد ولی برخی از شاخص‌های آن روند متفاوتی از خود نشان دهند، احتمال کاهش ارزش در آینده نزدیک بیشتر خواهد بود که همین موضوع یک سیگنال بسیار مهم برای خروج از پوزیشن و سیو سود است.


سطوح فیبوناچی اصلاحی

سطوح فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci retracement levels) یکی دیگر از ابزارها برای تشخیص زمان مناسب سیو سود است؛ با استفاده از این اندیکاتور می‌توان سطوح مقاومتی و حمایتی را با دقت مناسبی پیش‌بینی و بر اساس همین اطلاعات، نقاط مناسب خروج را شناسایی کرد.


رخدادهای ژئوپلیتیک

رخدادهای ژئوپلیتیک

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال رخدادهای سیاسی و ژئوپلیتیک است که با وقوع این نوع حوادث احتمال ریزش سنگین در بازار کریپتو کارنسی وجود دارد؛ بنابراین وقوع این نوع مسائل می‌تواند یک سیگنال قوی برای شناسایی زمان سیو سود باشد.


ریسک‌پذیری

میزان ریسک‌پذیری یکی از فاکتورهای مهم برای شناسایی نقاط خروج از این بازار است؛ اگر تریدر تمایلی برای ریسک زیاد در این بازار نداشته باشد کسب سود حداقلی می‌تواند یک سیگنال خروج برای وی باشد.


چگونه می‌توان بدون فروش سهام در کریپتو برداشت سود کرد؟

چگونه می‌توان بدون فروش سهام در کریپتو برداشت سود کرد؟

در بازار پرسود کریپتوکارنسی روش‌های مختلفی برای کسب سود وجود دارد که در برخی از آن‌ها حتی نیاز به فروش دارایی دیجیتال خود هم ندارید؛ دو مورد از رایج‌ترین روش‌های کسب سود بدون فروش سهام شامل موارد زیر است:


  • سپرده‌گذاری ارز دیجیتال

  • امانت‌گذاری یا وام ارز دیجیتال

که در ادامه این بخش در مورد این دو روش به صورت جداگانه صحبت خواهیم کرد.


سپرده‌گذاری ارز دیجیتال

در سپرده‌گذاری ارز دیجیتال (Crypto staking)سرمایه‌گذار با بلوکه کردن دارایی دیجیتال خود در یک بستر به نام استخر یا pool از ثبات آن رمز ارز یا شبکه بلاک‌چین پشتیبانی می‌کند و به ازای این کار مقداری ارز دیجیتال به عنوان سود یا جایزه دریافت می‌کند.


میزان سود سپرده‌گذاری کریپتوکارنسی بستگی به مقدار رمزارز سپرده‌گذاری شده، طول دوره آن و عملکرد استخری که در آن سپرده‌گذاری شده دارد.


امانت دادن رمز‌ ارز

یکی دیگر از روش‌های جذاب کسب سود از ارز دیجیتال بدون فروش آن امانت گذاشتن آن است که به این روش در اصطلاح Peer-to-peer lending ‌می‌گویند.


در این روش سرمایه گذار با قرض دادن دارایی دیجیتال خود برای یک دوره زمانی مشخص به فردی دیگر در بستر پلتفرم‌های آنلاین سود از آن دریافت می‌کند و فرد قرض گیرنده هم می‌تواند از اعتبار رمز‌ارز امانت داده شده استفاده کند.


سخن پایانی


بازار جذاب کریپتوکارنسی یکی بازارهای پرسود برای سرمایه‌گذاری است که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. ولی به دلیل نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال، احتمال ضرر کسانی که بدون دانش و تخصص وارد این بازار می‌شوند بسیار زیاد است.


سیو سود یا اصطلاحا save profit یکی از روش‌های کاربردی برای بهینه سازی سود و کاهش میزان زیان احتمالی سرمایه‌گذاران در این بازار است.


ما در این محتوا در مورد مفهوم سود در بازار کریپتو کارنسی با شما صحبت کردیم و در مورد روش‌های رایج برداشت سود از این بازار و فاکتورهای مهم برای شناسایی زمان مناسب آن توضیحاتی دادیم.