علاقه‌مندی و تقاضای ورود به تجارت و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به سرعت در حال افزایش است. این در حالی بیشتر به چشم آمد که سال گذشته، به صورت هفتگی، قیمت بیت کوین در بازار کریپتو بمب اخبار مالی و اقتصادی بود. بعد از سقوط پیش‌بینی نشده بازار سهام و رکود اقتصادی مرگبار سال ۲۰۰۸، به دلیل عدم وجود همبستگی بین ارزش بیت کوین با شرایط اقتصادی، بازار کریپتو به خصوص بیت کوین توانست اعتماد سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کند. با پیروی از اشتیاق به‌دست آوردن سود بیشتر در بازار ارز دیجیتال، تعداد قابل‌توجه‌ای از معامله‌گران، روند بازار کریپتو را با بازار سهام و قیمت طلا و نفت مقایسه می‌کنند. ارزش بازار ارز دیجیتال و بازار سهام تحت تأثیر رویدادهای مشابه قرار می‌گیرد و این موضوع ذهن بسیاری از تحلیل‌گران را به این نظریه سوق می‌دهد که آیا بین این دو بازار همبستگی وجود دارد یا خیر؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم که همبستگی چیست، همبستگی ارز‌های دیجیتال به چه صورت است و ارز‌هایی که با بیت کوین همبستگی دارند کدامند. با اکسبیتو همراه باشید.


هم بستگی چیست.png

همبستگی (correlation) چیست؟

همبستگی یک رابطه متقابل یا ارتباط بین دو یا چند متغیر را نشان می‌دهد. ماهیت همبستگی یک شاخص تاریخی است که سرمایه‌گذاران را از رابطه بین دارایی‌های مالی و ارزش بازار ارز دیجیتال آگاه می‌کند. اگر قیمت دو دارایی در یک مرحله افزایش یابد، گفته می‌شود که دارای همبستگی مثبت هستند که با همبستگی 1 گزارش می‌شود. برعکس همبستگی مثبت، همبستگی 1- است، که یک رابطه معکوس را نشان می‌دهد. دارایی‌هایی که همبستگی تعریف شده دارند شامل طلا و ارز فیات مانند دلار آمریکا بوده و ارتباط بین این دارایی‌ها به خوبی مستند شده است. برای مثال: هنگامی که قیمت نفت افزایش می‌یابد، کشورها در حفظ واردات و صادرات مواد غذایی خود با مشکل مواجه شده و با کاهش عرضه، مواد غذایی گران‌تر می‌شود. اگر این همبستگی بر بازار کریپتو تأثیر بگذارد، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باید استراتژی‌های خود را مطابق با وقایع در حال وقوع تنظیم کنند.


همبستگی (correlation) چه اطلاعاتی به سرمایه‌گذاران می‌دهد؟

همبستگی قدرت رابطه بین دو متغیر را نشان می‌دهد و به صورت عددی با ضریب همبستگی یا ضریب کورولیشن بیان می‌شود. مقادیر ضریب همبستگی بین -1.0 و 1.0 متغیر است. یک همبستگی مثبت کامل به این معنی است که ضریب همبستگی دقیقاً 1 است. این نشان می‌دهد که با حرکت یکی از متغیرها به سمت بالا یا پایین، متغیر دیگر در همان جهت حرکت می‌کند. به این ترتیب همبستگی منفی کامل نشان دهنده این است که ارزش دو دارایی در جهت مخالف هم حرکت می‌کند(همبستگی صفر به هیچ وجه به معنای هیچ رابطه خطی نیست).


چگونه می‌توانید از همبستگی ارزهای دیجیتال استفاده کنید؟

از لحاظ تاریخی، فضای بازار ارز دیجیتال تحت تسلط و رهبری بیت کوین بوده است، به طوری که در سال‌های گذشته 80٪ - 90٪ از کل ارزش بازار را بیت کوین به خود اختصاص داده بود. تغییر عظیم در توزیع سرمایه و افزایش تعداد آلت کوین‌ها باعث شکوفایی بسیاری از آلت‌کوین‌ها در طول دوره صعودی بزرگ سال 2017 شد. با وجود این توزیع مجدد در بازار، همبستگی بین آلت‌کوین‌های مختلف و بیت کوین قوی باقی ماند و نشان داد که بازار هم‌چنان حول محور نوسانات بیت کوین متمرکز است. بنابراین سرمایه‌گذاران افزایش یا کاهش قیمت آلت کوین‌ها را با نوسانات قیمتی بیت کوین می‌سنجند.


درک مفهوم همبستگی مثبت

همبستگی کاملاً مثبت به این معنی است که 100% مواقع، متغیرهای مورد نظر دقیقاً به یک میزان و هم جهت با هم حرکت می‌کنند. همبستگی مثبتی بین تقاضا برای یک محصول و قیمت مرتبط با محصول دیده می‌شود. در شرایطی که عرضه موجود ثابت بماند، در صورت افزایش تقاضا، قیمت افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، سود یا زیان در بازارهای خاص ممکن است منجر به حرکات مشابه در بازارهای مرتبط شود.


برای مثال با افزایش قیمت سوخت، قیمت بلیط هواپیما نیز افزایش می‌یابد. از آن‌جایی که هواپیماها برای کار کردن به سوخت نیاز دارند، افزایش این هزینه اغلب به مصرف کننده منتقل می‌شود که منجر به همبستگی مثبت بین قیمت سوخت و قیمت بلیط هواپیما می‌شود.


مفهوم همبستگی مثبت رشد یا سود را تضمین نمی‌کند. در عوض، برای نشان دادن هر دو یا چند متغیر که در یک جهت با هم حرکت می‌کنند استفاده می‌شود. بنابراین وقتی یکی افزایش می‌یابد، دیگری نیز افزایش می‌یابد. وجود همبستگی لزوماً نشان دهنده رابطه علی بین متغیرها نیست. همبستگی شکلی از وابستگی است که در آن تغییر در یک متغیر به این معنی است که احتمال تغییر در متغیر دیگر وجود دارد یا اینکه متغیرهای شناخته شده خاصی نتایج خاصی را تولید می‌کنند. در برخی شرایط، پاسخ‌های روان‌شناختی مثبت می‌تواند باعث تغییرات مثبت در ارزش بازار ارز دیجیتال شود. این را می‌توان در بازارهای مالی نیز نشان داد. مثلا در مواردی که اخبار مثبت کلی در مورد یک شرکت پخش می‌شود، ارزش سهام آن افزایش می‌یابد.


درک مفهوم همبستگی منفی

همبستگی منفی یا همبستگی معکوس نشان می‌دهد که دو متغیر منفرد دارای یک رابطه آماری هستند، به طوری که قیمت آن‌ها معمولاً در جهت مخالف یکدیگر حرکت می‌کند. به عنوان مثال، اگر متغیرهای X و Y همبستگی منفی داشته باشند با افزایش مقدار X ، مقدار Y کاهش می‌یابد. به طور مشابه، اگر مقدار X کاهش یابد، Y افزایش می‌یابد. همبستگی منفی در بسیاری از جنبه‌های تجارت و امور مالی نقش دارد. مثلا: رابطه بین درآمد خانوار و محصولات نامرغوب را در نظر بگیرید. از آن‌جایی که خانوارها پول بیشتری به دست می آورند، احتمالاً کالاهای داخلی کمتری مصرف می‌کنند.


میزان حرکت یک متغیر نسبت به دیگری با ضریب همبستگی اندازه گیری می‌شود که میزان قدرت همبستگی بین دو متغیر را بصورت کمی نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر متغیرهای X و Y دارای ضریب همبستگی 0.1- باشند، دارای همبستگی منفی ضعیف هستند، اما اگر دارای ضریب همبستگی 0.9- باشند، دارای همبستگی منفی قوی در نظر گرفته می‌شوند. هر چه همبستگی منفی بین دو متغیر بیشتر باشد، ضریب همبستگی به مقدار -1 نزدیک‌تر خواهد بود. به همین ترتیب دو متغیر با همبستگی مثبت کامل، دارای ضریب همبستگی 1+ هستند، در حالی که ضریب همبستگی صفر نشان می‌دهد که دو متغیر همبستگی ندارند و مستقل از یکدیگر حرکت می‌کنند. ضریب همبستگی که معمولا با "r" یا "R" نشان داده می‌شود، می‌تواند با تجزیه و تحلیل رگرسیون تعیین شود.


معاملات همبستگی در بازار کریپتو چگونه است؟

درک چگونگی واکنش ارزهای دیجیتال مختلف در بازار به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب‌های سرمایه‌گذاری خود را بهینه کنید، میزان ضرر خود را در طول دوره رکود کاهش دهید و در حالی که بین بحران‌های اقتصادی غرق شده‌اید بتوانید با پیش بینی‌های همبستگی روند صعودی خود را حفظ کنید. یعنی به نسبت سرمایه‌گذاران دیگر چرخه‌ای همراه با نوسانات کمتر را تجربه کنید. در دوران سخت اقتصادی به خصوص در بازار ارز دیجیتال، از کوین‌های با سقف متوسط پایین معمولاً به عنوان ابزارهای سوداگری با ریسک بالا در بازارهای صعودی استفاده می‌شود که با تغییر احساسات و نظریات عموم مردم در بازار افت قیمتی شدیدی پیدا می‌کنند. سبد بهینه احتمالاً به‌طور دوره‌ای بین ترکیبی از کوین‌های با سقف متوسط و بالا، وزن‌دهی به معیار و احساسات بازار متعادل می‌شود.


برای معاملات بهینه‌تر در بازار کریپتوکارنسی باید همبستگی ارزهای دیجیتال، ارزهایی که با بیت کوین همبستگی دارند و ارزهای مخالف بیت کوین را بشناسید و استراتژی معاملاتی خود را طبق آن پایه‌ریزی کنید که در ادامه به آن میپردازیم.


اهمیت همبستگی دارایی‌ها در بازار کریپتو چیست؟.png

اهمیت همبستگی دارایی‌ها در بازار کریپتو چیست؟

همبستگی‌های طبقات دارایی تنها تا آن‌جا مهم است که به تحلیل‌گران کمک کند معادله یک سبد متوازن سرمایه‌گذاری را تکمیل کنند، نمونه‌ای که بتواند در برابر چرخه‌های اقتصادی و حرکت‌های بازار برای تولید بازده ثابت مقاومت کند. البته در تمام مدت مورد نظر سبد آن‌ها در سود و شرایطی باب میل نخواهد بود. یک دارایی ممکن است یک لحظه با زمینه اقتصادی گسترده‌تر خود رابطه منفی داشته باشد و لحظه‌ای مثبت شود. همان‌طور که طبقه دارایی ارزهای دیجیتال به گسترش خود ادامه می‌دهد، ماهیت همبستگی مثبت یا منفی آن‌ها با کلاس‌های دارایی سنتی‌تر احتمالاً بیشتر و بیشتر آشکار می‌شود.

چگونه از همبستگی ارزهای دیجیتال به نفع خود استفاده کنیم؟

به عنوان یک سرمایه‌گذار، مهم است که بدانیم ارزهای دیجیتال، در حالی که از بسیاری جهات متفاوت هستند، هنوز هم وابستگی بسیاری به یکدیگر دارند. ارزهای دیجیتال به قدری به یکدیگر نزدیک هستند که وقتی یک ارز شروع به افزایش یا کاهش می‌کند، می‌توانید انتظار داشته باشید که سایر ارزها نیز از این روند پیروی کنند. البته این را می‌توان به اعتماد بیشتر خریداران در کل بازار نسبت داد اما دلیل دیگر آن، این است که بسیاری از آلت کوین‌ها جا پای بیت‌کوین می‌گذارند و مسیر آن را دنبال می‌کنند. به همین دلیل استفاده از ابزاری که رابطه بین بیت کوین و هر آلت کوین دیگری را اندازه گیری کند حیاتی است. این ابزارها مجموعه‌ای از داده‌های معاملاتی است که در دوره‌های زمانی مختلف جمع‌آوری می‌شود و برای موارد زیادی استفاده می‌شود. (در این مورد برای نشان دادن تأثیر قیمت بیت کوین بر آلت‌کوین‌ها استفاده می‌شود.)


همبستگی بیت کوین و طلا چیست؟

بیت کوین معمولاً به عنوان طلای جدید، طلای دیجیتال یا طلای 2.0 شناخته می‌شود. اگر بیت‌کوین واقعاً طلای آینده باشد، همبستگی بیت کوین و بازده طلا باید مثبت باشد. همبستگی بیت کوین و طلا در طول زمان و در فرکانس‌های بازده مختلف تخمین زده‌‌شده و برخلاف تصور عموم یک همبستگی نزدیک به صفر به عنوان نتیجه حاصل شده است که با شایعات رایج هم‌خوانی ندارد. توضیحی که برای این معما ارائه شده است بیان می‌کند یا شباهت فقط در حد یک روایت است و توسط سرمایه‌گذاران پذیرفته نمی‌شود یا نیروهای دیگری در بازی وجود دارند که همبستگی واقعی را کاهش می‌دهند. چنین نیروهایی می‌توانند یک اثر جایگزینی باشند، سرمایه‌گذاران طلا را می‌فروشند و بیت کوین می‌خرند. در واقع سرمایه‌گذاران بیت کوین را می‌خرند تا وزن بازار طلا را پشت سر بگذارند. رابطه بین سود طلا و بیت کوین ضعیف‌تر از رابطه بین قیمت آن‌ها بوده است و طی این مدت صرفا ۲.۲ درصد اندازه‌گیری شده است. هرچند این درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۵ درصد رسید و در سال ۲۰۱۹ شاهد افزایش رابطه قیمت بیت کوین و طلا از ۸.۷ درصد بوده‌ایم.


بهبود مشابه‌ای نیز در این مدت می‌توان از سود به دست آمده مشاهده کرد. اما در این مورد، رابطه طلا و بیت کوین در سال ۲۰۱۸ منفی (۴.۷- درصد) و هم چنین در مدت مورد نظر نیز ۲.۳- درصد بوده است اما در سال ۲۰۱۹ این رقم به مثبت ۲.۳ درصد رسیده است. این موضوع باعث شده است که تحلیل‌گران از احتمال وجود رابطه‌ای بین سود طلا و نوسان بیت کوین صرف نظر کنند. استراتژیست‌های ارز دیجیتال و دارایی‌های دیجیتال BofA می‌گویند: کاهش همبستگی مثبت با SPX/QQQ و همبستگی رو به افزایش با XAU [طلا] نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران ممکن است بیت‌کوین را به عنوان یک پناهگاه امن نسبی ببینند. استراتژیست‌ها توضیح دادند که همبستگی بین بیت کوین و طلا به عنوان یک محافظ تورم / ذخیره ارزش در نظر گرفته می‌شود.


همبستگی بیت کوین و طلا چیست؟.png

همبستگی بیت کوین و اتریوم چگونه است؟

بر اساس Tradingview، به نظر می‌رسد بیت کوین و اتریوم با هم مرتبط هستند که نشان می‌دهد این ارزهای دیجیتال، به طور کلی، مشابه یک‌دیگر معامله شده‌اند. از آن‌جایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد.


همبستگی بیت کوین و اتریوم.png

همبستگی بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

استیبل کوین‌ها در سناریوهای صعودی بیت کوین و آلت کوین‌ها جزء دسته ارزهایی که با بیت کوین همبستگی ندارند قرار می‌گیرند. در حالی که ارزهای پر سر و صداتر بازار کریپتو مانند اتریوم، لایت کوین، نئو، مونرو و ریپل همیشه بیشترین همبستگی با بیت کوین را نشان داده‌اند. البته، انتظار می‌رود که اگر یک دوره جدید صعودی برای بیت کوین آغاز شود، سرمایه‌گذاران این آلت کوین‌ها را برای پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در نظر بگیرند، زیرا آن‌ها پتانسیل افزایش قیمت بیشتری را در خود نهفته دارند. علاوه بر این، سرمایه‌گذارانی که فقط بیت کوین خریداری می‌کنند، ممکن است یک رویکرد محافظه کارانه‌تر نیز در نظر داشته باشند و با خریداری استیبل کوین‌ها یا ارزهایی که همبستگی کمتری در طول این دوره‌ها دارند، خود را در برابر سرمایه گذاری پرریسک محافظت کنند.


چگونه می‌توان ارزهای همبسته با بیت کوین را پیدا کرد؟.png

چگونه می‌توان ارزهای همبسته با بیت کوین را پیدا کرد؟

داده‌های مربوط به همبستگی در واقع مجموعه‌ای از اطلاعات معاملاتی است که در بازه‌های زمانی مختلف جمع آوری می‌شود و با در نظر گرفتن تأثیر احتمالی داده‌ها بر نتایج یک‌دیگر برای موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت از آن برای نشان دادن تأثیر قیمت بیت کوین بر آلت کوین استفاده می‌شود. با ردیابی ساده عملکرد بیت کوین، ردیابی تغییرات آلت کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال بسیار آسان‌تر می‌شود، زیرا آن‌ها روند بزرگترین ارز رمزنگاری شده در بازار کریپتو را دنبال می‌کنند‌ و بیشترین همبستگی با بیت کوین را دارند.


جدول همبستگی ارزهای دیجیتال

در جدول همبستگی ارزهای دیجیتال می‌توان میزان همبستگی، ارزهای مخالف بیت کوین و بیشترین همبستگی با بیت کوین را مشاهده کرد.

جدول همبستگی ارزهای دیجیتال.png


آیا همبستگی بین قیمت ارز دیجیتال و بازار سهام وجود دارد؟

با تبدیل شدن بیت کوین به یک طبقه دارایی، علاقه بیشتری نسبت به آن ایجاد شد. کارگزاری ها و موسسات با تنظیم کننده‌های بازار تعامل کرده و فرصت‌های سرمایه گذاری مانند ETF‌های مرتبط با بیت کوین را ارائه کردند که به سرمایه گذاران اجازه میداد بیت کوین را بصورت سهام معامله کنند. به دلیل ارائه ابزار‌های کاربردی و کاربر پسند، سرمایه‌گذاران با کریپتوکارنسی ارتباط زیادی برقرار کردند.


طبق شواهد در اواخر سال 2021 تا اواسط سال 2022، قیمت ارز‌های دیجیتال افت و خیز‌هایی مشابه بازار سهام داشت.


آیا همبستگی بین قیمت ارز دیجیتال و بازار سهام وجود دارد؟

در این نمودار مشاهده می‌کنید که SPX (شاخص اندازه‌گیری عملکرد سهام‌های بزرگ) و NDX (شاخص عملکرد 100 شرکت بزرگ غیر مالی فهرست شده در بورس) و BTC بطور مشابه افزایش و کاهش قیمت را تجربه می‌کنند. در واقع با این که بیت کوین نوسانات بیشتری نسبت به بازار سهام نشان می‌دهد، اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با آن مشابه بازار سهام رفتار می‌کنند. مشخص است که همبستگی بین ارزهای دیجیتال و بیت کوین به هیچ وجه به دلیل ارتباط بیت کوین با سهام نیست بلکه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با نوع معاملات خود، بطور ناخواسته این همبستگی را ایجاد می‌کنند.


سخن آخر


همبستگی بین قیمت ارزهای مختلف در بازار ارز دیجیتال در یک پورتفولیو تعیین می‌کند که آن دارایی‌ها تا چه حد به یک‌دیگر مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. مدیران پورتفولیو از همبستگی دارایی‌ها برای کمک به تعیین استراتژی سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل همبستگی ، اطلاعاتی در رابطه با انتخاب ارزهای مناسب برای سبد سرمایه گذاری ، در اختیار سرمایه گذاران می‌گذارد . یک معامله‌گر هیچ وقت ارزهایی که همبستگی زیادی باهم دارند را برای پورتفو خود انتخاب نمی‌کند مگر اینکه تشخیص دهد حداقل یکی از این دو در بازار صعودی قرار خواهد گرفت. در این مطلب به بررسی مفهوم همبستگی و به خصوص همبستگی‌های مربوط به بیتکوین در بازار کریپتو پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.