ارزهای دیجیتال، دارایی‌های مجازی هستند که شما می‌توانید با کمک آن‌ها خرید انجام دهید و یا با معامله و ترید کردن آن‌ها سود ببرید. یکی از اولین و مهمترین راه‌های کسب درآمد از طریق ارزهای دیجیتال، این است که این ارزها را استخراج کنید. اگر علاقه دارید درباره مزرعه استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ فارم‌ها اطلاعات کسب کنید با ما همراه باشید.


ماینینگ فارم یا مزرعه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

مزرعه ارز دیجیتال در واقع فارم استخراج، انبار یا مکانی اختصاصی برای استخراج ارزهای رمزنگاری شده است که معمولا در آن‌‌ها صدها یا حتی هزاران دستگاه استخراج و تجهیزات لازم برای استخراج وجود دارد. برای داشتن یک فارم حتما باید مجوزهای لازم گرفته شود و محیطی صنعتی و خارج از شهر در نظر گرفته شود که سر و صدای آن موجب آزار دیگران نشود. مزارع استخراج شامل منابع انرژی زیادی هستند و علاوه بر آن دارای فن‌‌های خنک کننده عظیمی برای خنک کردن تجهیزات و بیش از یک نفر برای اداره آن می‌باشند.


احداث مزرعه استخراج ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاران برای افزایش دارایی خود از دستگاه‌‌‌‌های زیادی برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. استفاده از این دستگاه‌‌‌‌های محاسباتی پیچیده در فضای منزل یا اداره به دلیل صدای زیاد و مصرف بالای برق امکان‌پذیر نیست. از این رو برای استخراج ارز‌‌‌های دیجیتال در ابعاد بزرگ، به مزرعه استخراج روی می‌آورند.


احداث مزرعه ارز دیجیتال

نیازها برای احداث مزرعه ارز دیجیتال

هرچند استخراج بیت کوین کار ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما برای احداث مزرعه بیت کوین نیاز به تجهیزات و ملزوماتی داریم که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • بررسی تعرفه برق استخراج رمز ارزها در داخل ایران و بررسی سودآوری و به صرفه بودن آن
  • اقدام به کسب مجوزها از سازمان‌‌های مربوطه برای تاسیس فارم ماینینگ
  • بررسی و مشاوره توسط یک تیم مجرب و متخصص در این زمینه
  • خرید تجهیزات ماینر یا اسیک برای استخراج ارز دیجیتال
  • نصب دستگاه‌‌ها و سیستم خنک کننده در فارم ماینینگ
  • عضویت در استخر ماینینگ
  • ساخت یک کیف پول جهت ارسال جایزه ماینینگ به آدرس آن کیف پول
  • نصب و استفاده از نرم افزارهای ماینینگ مانند BTC miner و CG mine و …
  • تامین انرژی برق مورد نیاز برای ماینینگ
  • تهیه تجهیزات تهویه و وسایل خنک کننده

نیازها برای احداث مزرعه ارز دیجیتال

سخت افزارهای مناسب برای احداث ماینینگ فارم

مهمترین ارزی که می توان ماین کرد بیت کوین است. بیت کوین را می‌توان با سخت افزارهای مختلفی، ماین می‌شود. ماینرهای بیت کوین انواع مختلفی دارند و بسیاری از آن‌ها در ایران نیز وجود دارند. ممکن است بپرسید چرا انواع مختلف ماینر وجود دارند؟


پاسخ واضح است. دستگاه ماینر شما بر اساس موارد مختلفی از جمله میزان برق مصرفی و سایر استانداردها می‌تواند متفاوت باشد و در نتیجه از نظر قیمت نیز تفاوت‌های فراوانی داشته باشد.

سخت افزارهای مناسب برای احداث مزرعه ارز دیجیتال

به عنوان مثال دستگاه استخراج بیت کوین با توجه به معیارهایی مثل نرخ هش یا مصرف برق رده بندی می‌شوند. دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند. دستگاه‌های استخراج بیت کوین، دستگاه های پرسروصدایی هستند که با حل معادلات بسیار پیچیده می‌توانند بلوک‌ها را استخراج کنند و توکن‌های ارز دیجیتال را به عنوان جایزه دریافت کنند.


رویکرد قانون به مزرعه ارز دیجیتال

با فراگیر شدن مسئله ارزهای رمزنگار و گسترش این صنعت، برخی از کشورها که در شرایط تحریم قرار داشتند یا به منظور تسهیل تجارت و مراودات مالی با سایر کشورها، تصمیم به تولید رمز ارز ملی به عنوان ظرفیت مالی دولت در حوزه رمز ارز کردند. در ایران نیز شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی همت کرد و این زیرساخت را با توجه به تاکید دولت و مجلس مهیا کرده است و از این ظرفیت می‌توان به نفع تجارت و تسهیل مراودات مالی با توجه به فشارهای تحریمی آمریکا بهره برد. این نوع ارزها به دلیل ماهیت غیر متمرکزی که دارند خارج از دامنه تحریم‌های آمریکا هستند، بنابراین در زمان تحریم، از ابزارهای کارآمد برای دور زدن تحریم‌های واشنگتن هستند.

رویکرد قانون به مزرعه ارز دیجیتال

کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال

کسب درآمد از استخراج ارزهای دیجیتال از راه‌های مختلفی ممکن است. شما به عنوان یک ماینر یا صاحب مزرعه ارزهای دیجیتال می‌توانید، از راه‌های مختلفی کسب درآمد کنید. در ادامه به برخی از این راه‌ها خواهیم پرداخت. راه اول اجاره دادن مزرعه ارز دیجیتال‌تان است.

کسب درآمد از مزرعه ارز دیجیتال

با توجه به اینکه فارم ماینینگ هزینه‌های زیادی دارند بسیاری بعد از مدتی ترجیح می‌دهند که فارم خود را اجاره دهند. اجاره فارم ماینینگ در همه جای دنیا امکان پذیر است اما باید دید آیا این کار به صرفه است و شرایطی که باید رعایت کنید و یا هزینه‌ای که شما باید برای اجاره بپردازید، با میزان سودی که از استخراج در می آورید همخوانی دارد یا خیر. البته باید اعلام کرد که در حال حاضر با شرایط و تعرفه‌های برقی که دولت برای صنعت ماینینگ در ایران تعریف کرده است، شرایط ماینینگ ارزهای دیجیتال کمی سخت و پیچیده شده است.


مراحل احداث ماینینگ فارم یا مزرعه ارز دیجیتال

اگر به دنبال احداث یک ماینینگ فارم بیت کوین هستید، به عنوان اولین قدم، لازم است با متخصصین این حوزه در زمینه طراحی، مشاوره، اجرا و راه‌اندازی فارم استخراج بیت کوین مشورت کنید. سپس مواردی از قبیل برنامه‌ریزی دقیق مسیر اجرای پروژه، انتخاب مکان مناسب مطابق با استانداردها و نیاز های فارم، خرید تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، شبکه تامین برق مصرفی فارم ماینینگ، نیروی لازم برای نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های ماینینگ، نگهداری و مانیتورینگ فارم پس از احداث آن و … را مورد بررسی قرار دهید. در ادامه به بررسی مراحل مختلف احداث مزرعه ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

مراحل احداث مزرعه ارز دیجیتال

  • برنامه ریزی دقیقی از مراحل راه اندازی و احداث مزرعه داشته باشید.
  • هزینه‌های تاسیس مزرعه دیجیتال را با دقت تخمین بزنید
  • درآمد خود را از احداث مزرعه ارز دیجیتال تخمین بزنید.
  • مکان مناسبی برای تاسیس مزرعه استخراج ارز دیجیتال پیدا کنید.
  • تجهیزات مورد نیاز را بخرید و فکری برای تامین انرژی مزرعه بکنید.
  • فرایند استخراج ارز دیجیتال را شروع کنید و سپس ارزهای دیجیتال را بفروشید.

مزایای احداث مزرعه ارز دیجیتال

مزیت‌های فارم ماینینگ باعث شده تا آن را به عنوان محبوب‌ترین روش استخراج بشناسیم. اولین مزیتی که این روش دارد، سود دهی بالای آن است. به کارگیری تعداد زیادی دستگاه و افزایش قدرت پردازشی، به طور حتم شانس شما در حل مسائل و دریافت پاداش بلوک بلاک چین را افزایش می‌دهد.

مزایای احداث مزرعه ارز دیجیتال

از طرف دیگر، همان‌ طور که گفته شد، دستگاه‌های استخراج، گرمای زیادی تولید می‌کنند و فن درون دستگاه، جواب‌گوی گرمای آن‌ها نخواهد بود؛ پس بهتر است از این دستگاه‌ها در محیط‌های خاص و از پیش مهندسی شده استفاده شود. مزرعه‌‌های استخراج به طور معمول دارای تعداد زیادی دستگاه خنک کننده و فن قدرتمند هستند که دمای درون سوله یا مزرعه استخراج را پایین نگه می‌دارند؛ از این رو ریسک خرابی یا آتش گرفتن دستگاه‌های استخراج بسیار کاهش می‌یابد.


استفاده از تعداد زیادی دستگاه برای تکمیل فرایند استخراج، نیازمند انرژی زیادی است. تامین این انرژی از طریق برق شهری امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر مزارع استخراج در مناطق برون شهری احداث می‌شوند تا توانایی استفاده از منابع برقی قدرتمند را داشته باشند. صدای بسیار زیاد دستگاه‌ها، یکی دیگر از دلایلی است که احداث مزرعه در بیرون شهر را به امری مهم مبدل می‌سازد.


معایب احداث ماینینگ فارم

دستگاه‌های ماینر هم معایب خود را دارند. اگر از دستگاه‌های جز Asic استفاده کنید استهلاک شما بالاست و همچنین دیگر این مدل دستگاه‌ها، قدرت زیادی ندارند. زیرا دستگاه‌های Asic با قدرت بالا وارد شبکه استخراج بیت کوین شده‌اند و سختی شبکه را بالا برده‌اند. در نقطه مقابل ممکن است دستگاه های Asic هم دچار مشکل شوند نه از بابت قدرت، از بابت خود قوانین شبکه بلاکچین. زیرا دستگاه‌های Asic قدرت بالایی دارند و یک مزرعه از آن‌ها می‌تواند به شبکه بلاکچین ضرر بزند و ممکن است قدرت زیادی از آن یک نفر کند. از این رو به احتمال قوی‌تر در آینده، مدیران ارزهای مختلف به این فکر بیفتند که شبکه بلاکچین ارزشان را تغییر دهند که دستگاه‌های Asic قادر به ماین کردن نباشند.


همچنین مصرف برق و همچنین سر و صدا دستگاه‌های ماینر در برخی مدل ها بالاست. دستگاه‌های Asic سر و صدای زیادی ندارند اما مصرف برق بالایی دارند، ولی نه به شدت ماینرهایی که در گذشته با پردازنده کار می کردند.


از دیگر معایب دستگاه‌های ماینر قدیمی، زود از رده خارج شدن آنان و یا مشکلات فنی است که می‌تواند برایشان پیش بیاید. زمانی که شما یک ماینر خریداری می‌کنید، تمام اجزای آن سیستم در راستای استخراج عمل می‌کند و اگر جزئی از دستگاه در حین کار دچار مشکل شود، کل سیستم را درگیر می کند.


کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام جنبه‌های مهم درمورد مزرعه استخراج ارز دیجیتال یا همان ماینینگ فارم را بررسی کنیم و مزایا و معایب احداث مزرعه ارز دیجیتال را مرور کنیم. اگر پرسشی در این باره دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.