روش‌های گوناگونی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد و یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها، استخراج (Mining) است. از زمان معرفی بیت کوین تا به حال، میلیون‌ها نفر به استخراج ارزها اقدام کرده‌اند. عده‌ای از آن‌ها موفق بوده‌اند و بسیاری دیگر، ناامید شده‌اند. برای موفقیت در استخراج ارزهای دیجیتال، علاوه بر داشتن ابزار مناسب، باید بهترین روش‌های ماینینگ را هم یاد بگیرید. این مسئله به شما کمک می‌کند که وقت، انرژی و سخت‌افزار خود را در مسیر درستی به کار ببرید تا سود خوبی کسب کنید. به‌خاطر همین، در این مقاله به یکی از روش‌های جدید ماینینگ، یعنی استفاده از [استخر استخراج F2POOL می‌پردازیم.


استخر استخراج (Mining Pool) چیست؟

استخر استخراج (Mining Pool) چیست؟

در بیت کوین و بلاک چین‌های مشابه آن که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، هر بلوک دارای یک کد منحصربه‌فرد است. این کد با حل‌شدن یک معادله‌ی پیچیده‌ی ریاضی، به نام تابع هش (Hash)، به دست می‌آید. هر فردی که با استفاده سخت‌افزار کامپیوتری، تابع هش بلاک چین را حل کند، یک بلوک جدید را ایجاد کرده و بابت آن پاداشی دریافت می‌کند. به این کار، استخراج یا ماینینگ (Mining) گفته می‌شود.


زمانی که بیت کوین تازه معرفی شده بود، بعضی از افراد با استفاده از کامپیوتر شخصی و اینترنت، تابع هش را حل می‌کردند و پاداش ماینینگ را می‌گرفتند. با این حال، با افزایش تعداد ماینرها، افرادی که برای دریافت همان پاداش تلاش می‌کردند، بیشتر شد. از سوی دیگر، میزان پاداش ایجاد بلوک جدید، هر چهار سال یکبار، نصف می‌شود. در نتیجه، استخراج بیت کوین روزبه‌روز سخت‌تر شده و حل‌کردن تابع هش و به دست آوردن پاداش ماینینگ، نیاز به قدرت محاسباتی بسیار بالایی دارد.


این مسئله باعث شد که مفهومی به نام استخر استخراج (Mining Pool) ایجاد شود. منظور از استخر استخراج، فضایی مجازی است که ماینرها در آن گرد هم می‌آیند و قدرت محاسباتی سخت‌افزارهایشان را به اشتراک می‌گذارند. از این طریق، شانس تولید یک بلوک جدید بیشتر شده و پاداش آن به ماینرها می‌رسد. در نهایت، این پاداش بین استخراج‌کنندگان تقسیم می‌شود.


استخر استخراج F2POOL چیست؟

استخر استخراج F2POOL چیست؟

استخر استخراج F2POOL، یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های ماینینگ است که به ماینرها اجازه می‌دهد تا قدرت محاسباتی خود را با هم ترکیب کنند. از این طریق، ساخت بلوک جدید آسان‌تر شده و پاداش آن به ماینرها می‌رسد. استخر F2POOL که با نام Discus Fitch هم شناخته می‌شود، در سال 2013 در چین راه‌ندازی شد. محبوبیت استخر ماینینگ F2POOl باعث شد که به‌سرعت در سطح جهان معروف شده و کاربران زیادی را در سراسر دنیا پیدا کند.


استخر F2POOL، یکی از پنج استخر استخراج معروف در جهان است و از فناوری پیشرفته‎ای برای ایجاد امنیت فرایند ماینینگ استفاده می‌کند. F2POOL کاربری بسیار ساده‌ای دارد و از زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، روسی و چینی پشتیبانی می‌کند. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده است که این استخر ماینینگ، 17 درصد از قدرت استخراج بیت کوین را به خود اختصاص دهد.


چه ارزهایی در این استخر قابل استخراج شدن هستند؟

چه ارزهایی در این استخر قابل استخراج شدن هستند؟

استخر استخراج F2POOL یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ماینینگ در سطح جهان است و خدمات بسیار خوبی را به کاربران ارائه می‌کند. این استخر، امکان استخراج بیش از 40 ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم کرده است. برخی از معروف‌ترین ارزهایی که می‌توانید در F2POOL استخراج کنید، عبارت‌اند از:





  • اتریوم کلاسیک (ETC)


  • سیاکوین (SC)

  • دیکرد (DCR)

  • ورج (XVG)

  • مونرو (MXR)

  • دش (Dash)

  • فایرو (XZC)

برای استخراج بیت کوین در استخر F2POOL به چه سخت افزاری نیازمندیم؟

برای استخراج بیت کوین در استخر F2POOL به چه سخت افزاری نیازمندیم؟

در گذشته از قدرت CPU برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شد. با گذشت زمان و سخت‌شدن استخراج، ماینرها به‌سراغ کارت‌های گرافیکی (GPUs) رفتند. با این حال، این سخت‌افزارها، دیگر جواب‌گوی قدرت محاسباتی مورد نیاز برای استخراج نیستند. بنابراین، برای استخراج بیت کوین در استخر F2POOL باید یک ماینر ای‌سیک (ASIC) داشته باشید و این ماینر باید از الگوریتم استخراج SHA256d پشتیبانی کند.


از سوی دیگر، برق مصرفی برای ماینرها اهمیت زیادی دارد. از آنجایی که استخراج بیت کوین، برق زیادی مصرف می‌کند، هرچه هزینه‌ی برق شما کمتر باشد، سود بیشتری به دست می‌آورید. علاوه بر آن، جدیدترین مدل‌های ماینر ASIC طوری طراحی شده‌اند که هزینه‌ی برق مصرفی را تا 50 درصد کاهش می‌دهند و برای شما مناسب‌تر هستند.


نحوه ساخت اکانت در استخر استخراج F2POOL چگونه است؟

ساخت اکانت در استخر استخراج F2POOL بسیار ساده است و فقط باید مراحل زیر را انجام دهید.


1_ یک نام کاربری انتخاب کنید.


2_ ایمیل خود را وارد کرده و یک رمز ورود قوی در نظر بگیرید.


3_ سپس گزینه‌های بعدی را علامت بزنید.


نحوه ساخت اکانت در استخر استخراج F2POOL چگونه است؟

4_ ثابت کنید که ربات نیستید.


نحوه ساخت اکانت در استخر استخراج F2POOL چگونه است؟ (2).png

5_ سپس گزینه‌ی "Submit" را انتخاب کنید.


6_ در این مرحله ایمیلی برای شما ارسال می‌شود. در صورتی که ایمیلی دریافت نکرده‌اید، گزینه‌ی "Resend Email" را انتخاب کنید.


نحوه ساخت اکانت در استخر استخراج F2POOL چگونه است؟ (3)

7_ به ایمیل خود بروید و روی لینکی که برایتان ارسال شده، کلیک کنید.


8_ در این مرحله دوباره باید ایمیل خود را وارد کنید.


9- برای شما یک کد ارسال می‌شود. کد را در جای خالی نوشته و روی گزینه‌ی تأیید کلیک کنید.


نحوه ساخت اکانت در استخر استخراج F2POOL چگونه است؟ (4)

10_ با این روش، ثبت‌نام شما انجام می‌شود و می‌توانید از ماینینگ انواع ارزهای دیجیتال، سود کسب کنید.


چگونه می‌توان پاداش استخراج از استخر F2POOL را محاسبه کرد؟

پس از ثبت‌نام در استخر استخراج F2POOL، باید پاداش ماینینگ خود را محاسبه کنید و ببینید که از این استخر، چه مقدار سود، می‌توانید کسب کنید. به‌خاطر همین، در این بخش میزان سود و همین‌طور کارمزدهای استخر F2POOL را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.


بررسی پاداش‌ ساخت بلوک از طریق زنجیره

با مراجعه به Blockchain.com/explorer می‌توانید توضیحات کاملی را درباره‌ی انواع بلاک چین‌ها مشاهده کنید. در صورتی که بلاک چین مورد نظر خود را جستجو کنید، توضیحاتی مانند مجموع بلوک استخراج‌شده، آخرین بلوک، پاداش ماینینگ و ... را خواهید دید. از طرفی، اگر اطلاعات کیف‌پول و تراکنش‌های خود را وارد کنید، اطلاعات دقیق میزان استخراج شما در F2POOL نمایش داده می‌شود. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:


1_ به کیف‌پول خود بروید.


2_ تراکنش واریز F2POOL را انتخاب کنید.


3_ شناسه‌ی تراکنش (Transaction ID) مورد نظر را کپی کنید.


4_ به اکسپلورر بلاک چین بروید.


5_ شناسه‌ی تراکنش را در نوار جستجو وارد کنید.


6_ تمام اطلاعات مورد نیازتان درباره‌ی زنجیره، به شما ارائه می‌شود.


محاسبه‌ی میزان درآمد در استخر F2POOL

به‌طور کل، میزان پاداش شما، به مقدار مشارکت‌تان در حل‌کردن تابع هش بستگی دارد. با دانستن هش ریت (HashRate) دستگاه ماینر خود، می‌توانید درآمد روزانه‌تان را حساب کنید. در واقع، منظور از هش ریت، معیاری برای محاسبه‌ی قدرت محاسباتی دستگاه‌های ماینر است. معمولاً هش ریت را با واحد "Thash/s" نمایش می‌دهند. بنابراین، با ضرب‌کردن این عدد در ارزش بیت کوین، می‌توانید درآمد روزانه‌ی خود را تخمین بزنید. از سوی دیگر، میزان برق مصرفی و هزینه‌های نگهداری از ماینر، روی درآمد شما تاثیر می‌گذارند. در نتیجه، باید این هزینه‌ها را از درآمد کلی کم کنید تا سود خالص شما به دست بیاید.


با این حال، خود سایت F2POOL ابزاری را برای محاسبه‌ی آسان درآمد ماینرها ارائه کرده است و با استفاده از این ماشین‌حساب می‌توانید به‌راحتی میزان پاداش روزانه‌ی خود را محاسبه کنید.


بررسی پرداخت‌ها در خود سایت F2POOL

از زمانی که استخراج را شروع می‌کنید، با مراجعه به حساب کاربری خود در F2POOL، می‌توانید میزان پاداش خود را ببینید. این اطلاعات مدام به‌روز شده و آخرین سوابق مشارکت در استخراج، به شما نمایش داده می‌شوند. بنابراین، تا زمانی که ماینر شما درست کار کند، پاداش‌ها به حسابتان واریز می‌شوند. این روش، ساده‌ترین راه بررسی میزان پرداخت و پاداش استخراج است.


چگونه F2POOL پاداش‌ها را محاسبه می‌کند؟

استخر F2POOL برای پرداخت پاداش‌های ماینینگ، از سیستم "PPS+" استفاده می‌کند. در این روش، در ازای ایجاد هر بلوک، پرداختی ثابت و فوری انجام می‌شود. یعنی اینکه استخر هزینه‌ی بلوک‌های ناقص و خراب‌شده را تقبل می‌کند و پاداش همه‌ی آن‌ها را به کاربران می‌پردازد. بنابراین، در این روش ماینرها بابت بلوک ناقص ضرر نمی‌کنند اما همین مسئله باعث بالاتر رفتن کارمزد ماینینگ می‌شود. به‌خاطر همین، استخر f2POOL بابت استخراج بیت کوین، 2.5 درصد کارمزد می‌گیرد. در نهایت، زمانی که میزان پاداش هر ماینر به 0.005 بیت کوین برسد، در کمتر از 24 ساعت پاداش خود را دریافت می‌کند.


چگونه می‌توان درآمد خود را در استخر استخراج F2POOL افزایش داد؟

روش استخراج ترکیبی (Merged Mining) راهی خوب برای افزایش درآمد شما است. در این روش، کار انجام‌شده روی یک بلاک چین، در بیش از یک زنجیره استفاده می‌شود. در واقع، با استفاده از روش استخراج ترکیبی، پاداش شما از زنجیره‌ی اصلی حفظ شده و از زنجیره‌های دیگر هم سود کسب می‌کنید.


برای مثال، همزمان با مانینگ بیت کوین، می‌توانید ارز هاتور (HTR) را هم استخراج کنید. میزان پاداش استخراج ترکیبی این ارز، 120 هاتور به‌ازای استخراج هر واحد بیت کوین است. علاوه بر آن، با مراجعه به سایت F2POOL می‌توانید اطلاعات کامل مربوط به ارزهای ترکیبی را ببینید.


استخر استخراج F2POOL چه مزایا و معایبی دارد؟

از آنجایی که بلاک چین، یک فناوری نوظهور است، تقریباً تمام روش‌های کسب درآمد از آن، در کنار مزایا، معایبی هم دارند. به‌خاطر همین، در این بخش به معرفی مزایا و معایب استخراج ارز در استخر F2POOL می‌پردازیم.


مزایای استخر استخراج F2POOL چیست؟

مزایای استخر F2POOL، باعث شهرت این پلتفرم در سطح جهان شده و آن را به یکی از بهترین استخرهای استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. برخی از مهم‌ترین مزایای این استخر، عبارت است از:


  • کاربری ساده: کار با پلتفرم F2POOL بسیار آسان است و هر فردی که یک ماینر داشته باشد، می‌تواند به‌راحتی به این استخر متصل شود.

  • شفافیت: زمانی که استخراج را شروع می‌کنید، سایت F2POOL اطلاعات پاداش‌ها و پرداخت‌ها را به شما نمایش می‌دهد. این اطلاعات بسیار شفاف هستند و می‌توانید تمام جزئیات مورد نیاز خود را ببینید.

  • ماینینگ ترکیبی: با استفاده از استخر F2POOL، می‌توانید چند ارز مختلف را به‌طور همزمان استخراج کنید.

  • تنوع سرورها: استخر F2POOL سرورهای مختلفی دارد که قدرت پشتیبانی این سایت را افزایش می‌دهند. سرورهای F2POOL در کشورهای ایالات متحده، چین و امارات متحده عربی قرار دارند.

  • ماینینگ ناشناس: در صورتی که بخواهید یکی از ارزهای ورج (XVG)، دیجی بایت (DGB) و یا سیا کوین (SIA) را استخراج کنید، نیازی به ثبت‌نام ندارید.

معایب استخر استخراج F2POOL چیست؟

این استخر، در کنار مزایای گسترده‌اش، معایبی هم دارد. برخی از مهم‌ترین معایب این پلتفرم، شامل موارد زیر است:


  • کارمزد بالا: بیشترین گلایه‌ی کاربران از استخر استخراج F2POOL مربوط به بالابودن کارمزدها است. کارمزدهای ماینینگ در این پلتفرم، بین 1 تا 5 درصد متغیر است.

  • غیرفعال شدن: در صورتی که برای مدتی طولانی در این سایت فعالیت نکنید، حساب شما غیرفعال می‌شود. بنابراین، برای ماینینگ ارزهای دیجیتال، باید دوباره ثبت‌نام کنید.

روش‌های پرداخت و کارمزدها در استخر F2POOL به چه صورت است؟

استخر استخراج F2POOL از 3 نوع روش پرداخت استفاده می‌کند. هرکدام از این روش‌ها بستگی به نوع ارز دیجیتال دارد. این 3 روش عبارتند از:


  • PPS: روش پرداخت به‌ازای هر سهم یا PPS، روشی است که در آن، بابت تمام بلوک‌ها، پاداشی به ماینرها پرداخت می‌شود. در این شیوه‌ی پرداخت، تمام بلوک‌های ناقص و خراب هم در نظر گرفته شده و پاداش آن‌ها در اختیار ماینر قرار می‌گیرد.

  • PPS+: نوع بهبودیافته‌ی PPS است و در این روش، پاداش بیشتری به ماینر پرداخت می‌شود. این هزینه‌ی اضافی، بابت برخی از هزینه‌های ماینرها در نظر گرفته می‌شود.

  • PPLNS :در روش پرداخت به‌ازای n سهم آخر یا PPLNS، تنها زمانی به شما پاداش پرداخت می‌شود که واقعاً بلوک کاملی ایجاد شده باشد. بنابراین، اگر بلوک بیشتری برای استخراج پیدا شود، سود شما افزایش می‌یابد. در نتیجه، این روش پرداخت، تا حدودی به شانس کل استخر شما بستگی دارد.

با توجه به روش‌های پرداخت استخر F2POOL، این پلتفرم کارمزدهای مختلفی را برای ارزها در نظر گرفته است. کارمزد برخی از معروف‌ترین ارزها عبارت است از:


روش‌های پرداخت و کارمزدها در استخر F2POOL به چه صورت است؟

سخن پایانی


استخر استخراج F2POOL یکی از بهترین استخرهای ماینینگ ارزهای دیجیتال است. با عضویت در این استخر، می‌توانید قدرت محاسباتی خود را با سایر ماینرها ترکیب کرده و سود بیشتری را کسب کنید. پلتفرم F2POOL ارزهای دیجیتال گوناگونی را برای استخراج ارائه کرده است و با در نظر گرفتن کارمزدها و همه‌ی جوانب کار، می‌توانید به‌راحتی پاداش ماینینگ را دریافت کنید. از سوی دیگر، این پلتفرم، امکانات مختلفی را در اختیار کاربران گذاشته است. یک از بهترین امکانات استخر استخراج F2POOL، استخراج ترکیبی بوده و به شما کمک می‌کند که سود خود را از ماینینگ به حداکثر برسانید.