یکی از مفاهیم مهم در بازارهای مالی، نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی است. این مفهوم برای اولین در بازارهای مالی استفاده شد و پس از آن راه خود را به بازار ارز دیجیتال نیز پیدا کرد. درک این مفهوم به شما کمک می‌کند درک بهتری نسبت به دارایی‌هایتان، بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتال داشته باشید. اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری درباره لیکوئیدیتی یا نقدشوندگی در بازار ارزهای دیجیتال کسب کنید، با ما همراه باشید.


لیکوئیدیتی چیست؟

اصطلاح لیکوئیدیتی (liquidity) که در فارسی با معادل نقدشوندگی شناخته می‌شود؛ یک شاخص سنجش دارایی است. آسانی یا دشواری تبدیل یک دارایی به پول را لیکوئیدیتی می‌دانند. به طور کلی خرید و فروش یک دارایی، لیکوئیدیتی گفته می‌شود. اگر بتوان یک دارایی، برای مثال طلا یا سهام را به سرعت به فروش رساند، نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی زیادی دارد؛ در حالی که اگر یک دارایی به سختی به فروش برسد نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی کمی دارد.

لیکوئیدیتی چیست؟

نقدشوندگی به نحوی سختی یا سهولت تبدیل یک دارایی به یک دارایی دیگر است و براساس این تعریف، پول بیشترین نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی را در میان انواع مختلف دارایی دارد، زیرا به سادگی و به سرعت می‌توان آن را به سایر انواع دارایی تبدیل کرد. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چه چیزهایی دارایی در نظر گرفته می‌شوند؛ به صورت کلی در امور مالی، از ماشین و خانه گرفته تا طلا و سهام، همگی دارایی‌های شما به حساب می‌آیند و دانستن نقدینگی آن‌ها به شما برای سرمایه گذاری کمک می‌کند.


بازار لیکوئید به چه معناست؟

بازار لیکوئید به بازاری گفته می‌شود که در آن تعداد خریداران به گونه‌ای باشد که هر لحظه فرد بتواند دارایی خود را به فروش بگذارد و آن دارایی هم به سرعت به فروش برود. در بازار لیکوئید شما می‌توانید دارایی خود را با قیمت متناسب خودش به فروش برسانید. زمانی که در بازاری، معامله‌گران تمایل زیادی به انجام معامله و خرید و فروش داشته باشند لیکوئیدیتی بالاست یا به عبارتی بازار، لیکوئید است.


نقدشوندگی در بازار بورس

در بازار بورس نیز مثل بازار ارز دیجیتال، فروش اوراق بهادار یا سهام بدون تاثیر بر قیمت بازار است. بازاری که در آن خرید و فروش کمتری اتفاق بیافتد طبعا نقدینگی کمتری دارد و در نتیجه نقدشوندگی کمتری نیز دارد. اگر شما سرمایه‌گذاری باشید که به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت علاقه داشته باشید، نباید اهمیت زیادی به نقدشوندگی بازار بورس داشته باشید؛ اما اگر به عنوان معامله‌گر کوتاه‌مدت یا تریدر وارد بازاری شوید، باید دقت کنید که بازار حتما نقدشوندگی خوبی داشته باشد تا در هنگام ترید یا معامله، به مشکل فروش یا خرید دارایی برنخورید. بازار بورس نقدینگی و نقدشوندگی خوبی دارد و برای معامله‌گران یا تریدرها گزینه بسیار مناسبی به نظر می‌رسد.


لیکوئیدیتی در بازار ارز دیجیتال

در بازار ارز دیجیتال نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی علاوه بر سهولت خرید فروش، نکته دیگری را نیز در بر دارد. قیمت ارز دیجیتال نباید به علت معامله شما یا معاملات جاری در بازار، دچار نوسان قیمت شود. تصور کنید در بازارهای دیجیتال اگر قصد داشته باشید صد بیت کوین به فروش برسانید، به احتمال زیاد با در نظر گرفتن قیمت بیت کوین، تعداد معاملات موجود در بازار و دفتر سفارش ارز دیجیتال، نخواهید توانست به راحتی صد بیت کوین خود را به فروش برسانید.

 لیکوئیدیتی در بازار

علاوه بر این فروش‌ بعضی از کوین‌های شما می‌تواند در بازار، نوسان قیمت (هرچند کوتاه مدت) ایجاد کند. بیت کوین در بازار ارز دیجیتال از بیشترین نقدینگی برخوردار است و به همین دلیل است که بسیاری افراد بیت کوین را، پول نقد بازار ارزهای دیجیتال می‌دانند. البته که این لغت فقط برای بازار ارز دیجیتال است زیرا خارج از بازار رمز ارزها، نقدشوندگی بیت کوین با دلار و یورو قابل مقایسه نیست.


از جمله دیگر ارزها یا توکن‌هایی که در بازار کریپتو نقدینگی بالایی دارند، استیبل کوین‌ها هستند. این کوین‌ها برخلاف بیت کوین قیمت زیادی ندارند و خرید و فروششان خیلی دشوار نیست و بازار را به شدت تکان نمی‌دهد. لازم به ذکر است که برای بسیاری از افراد استیبل‌کوین‌هایی مثل تتر، نسخه دیجیتالی دلار هستند و برای بسیاری از افراد که علاقه‌ای به جهان رمزارزها و سرمایه گذاری روی کریپتوکارنسی را ندارند نیز، گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.


تشخیص لیکوئیدیتی بازار

لیکویید بودن بازار اهمیت بسیار زیادی برای معامله‌گران دارد و به همین دلیل شما باید بتوانید تشخیص دهید آیا بازار لیکوئید هست یا نه. برای این کار ابتدا باید چهار شاخص اصلی را در بازار بررسی کنید تا متوجه وضعیت نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی در بازار ارز دیجیتال شوید. در ادامه به بررسی این شاخص‌ها خواهیم پرداخت.

تشخیص لیکوئیدیتی در بازار

حجم معاملات

حجم معاملات در بازار ارز دیجیتال عبارت است از تعداد معاملاتی که در بیست و چهار ساعت گذشته بازار انجام شده است. حجم معاملات، شاخص مهمی برای بررسی وضعیت بازار ارز دیجیتال است؛ زیرا هرچه حجم و البته تعداد معاملات بیشتر باشد، نقدینگی بیشتری در بازار وجود دارد و فروش آن ارز دیجیتال، آسان‌تر خواهد بود.


صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال، بازار یا پلتفرمی است که خرید و فروش و معاملات ارز دیجیتال در آن انجام می‌شوند. هر صرافی ارز دیجیتال، از کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کند. حال اگر تعداد صرافی‌هایی که از کوین یا ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند یا به عبارتی آن را به فروش می‌گذارند، بیشتر باشد، نتیجه این است که افراد بیشتری امکان خرید و فروش آن را پیدا می‌کنند و به عبارتی ارزش بازار آن افزایش می‌یابد.


قانون‌گذاری

کشورهای مختلف، رویکردهای قانونی مختلفی نسبت به ارزهای دیجیتال دارند. برای مثال ارزهای دیجیتال در بسیاری از کشورها مثل چین کاملا غیرقانونی هستند و به همین دلیل است که نقدینگی ارزهای دیجیتال در این کشورها، کمتر از کشورهایی مثل آمریکاست که ارزهای دیجیتال را به رسمیت می‌شناسند. در کشورهایی که اجازه فعالیت غیرقانونی به صرافی ارزهای دیجیتال را به کاربران نمی‌دهند؛ دسترسی افراد عادی به ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها دشوار است و تعداد معامله گران و خریداران ارزهای دیجیتال در آن کشورها کمتر است، در نتیجه نقدینگی بازارهای ارز دیجیتال کمتر و لیکوئیدیتی نیز کمتر است.


به رسمیت شناختن

فارغ از مسئله قانونی بودن یا نبودن، در بسیاری از کشورها، ارزهای دیجیتال به عنوان ارز قابل استفاده برای خرید روزمره و غیره به رسمیت شناخته می‌شود. پیشتاز این مسئله آمریکاست که در آن کمپانی‌های بزرگی مثل آمازون، از ارزهای دیجیتال به عنوان ارز معتبر برای خرید و فروش حمایت می‌کنند. این مسئله به صورت مستقیم تاثیر زیادی بر نقدینگی و نقدشوندگی بازار ندارد اما با پذیرش جامعه عمومی افراد بیشتری به استفاده از ارزهای دیجیتال علاقه‌مند می‌شوند و در نهایت منجر به بزرگ شدن ارزش بازار و افزایش لیکوئیدیتی می‌شود.


اهمیت لیکوئیدیتی در بازار ارز دیجیتال

بسیاری از افراد از خود می‌پرسند که لیکوئیدیتی در بازار ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد و چه تاثیری می‌تواند بر معاملات داشته باشد؟ برای درک بهتر تاثیر لیکوئیدیتی، یک مثال با آلت کوین می‌آوریم تا راحت‌تر متوجه شوید. یک آلت کوین را تصور کنید که صد عدد از آن را به قیمت دانه‌ای 60 دلار خریداری می‌کنید. حالا پس از مدتی شما به پول آن نیاز دارید یا به هر دلیل دیگری، قصد فروش آن را دارید؛

اهمیت لیکوئیدیتی در بازار

در این حالت، شما سفارش فروشی با قیمت خریدتان می‌گذارید اما تمام سفارش‌های خرید، حداقل ده دلار از قیمت شما کمترند. در این شرایط شما ناچارید انتخاب کنید در ۱۰۰ کوین، چیزی حدود هزار دلار ضرر کنید یا منتظر یک خریدار بمانید. این مشکلی است که لیکوئیدیتی در بازار ارز دیجیتال برایتان ایجاد می‌کند. در شرایط کم بودن نقدشوندگی یک ارز دیجیتال، اختلاف بسیار زیادی بین قیمت خرید و قیمت فروش وجود دارد که باعث می‌شود تراکنش زیادی انجام نشود و در نتیجه نقدینگی آن ارز دیجیتال کم بوده و لیکوئیدیتی نیز کاهش یابد.


البته که لازم به ذکر است که مشکل نقدشوندگی معمولا در ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم وجود ندارد؛ بلکه آلت کوین‌های با ارزش بازار کمتر می‌توانند این مشکل را برای شما ایجاد کنند. در ادامه به بررسی بیشترین لیکوئیدیتی را در میان ارزهای دیجیتال بررسی خواهیم کرد.


کوین‌هایی که بیشترین نقدشوندگی را دارند؟

در میان کوین‌های زیادی که در بازار وجود دارند، برخی از کوین‌ها، لیکوئیدیتی نسبتا زیادی دارند و به راحتی قابلیت خرید و فروش را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند. در حالی که بسیاری از کوین‌ها با حجم معامله خیلی کم و البته ارزش بازار کم، لیکوئیدیتی کمتری دارند و ممکن است برای خرید و فروش آن‌ها به مشکل بر بخورید. در ادامه به بررسی برخی از کوین‌ها با لیکوئیدیتی بالا خواهیم پرداخت.


بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم به عنوان دو مورد از بزرگترین و مهمترین کوین‌های بازار ارز دیجیتال، اهمیت بسیار زیادی دارند. این کوین‌ها ارزش بازار زیاد و حجم معاملاتی بالایی و در نتیجه لیکوئیدیتی بسیار زیادی دارند و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را خرید و فروش کنید.

بیت و اتریوم.png

استیبل کوین‌ها

استیبل کوین‌ها نیز در دسته کوین‌هایی هستند که حجم معاملاتی بسیار زیادی دارند. این کوین‌ها ارزش بازار بالای دارند ولی بیشتر به دلیل داشتن قیمتی ثابت، به راحتی نقد می‌شوند و به عبارتی لیکوئیدیتی بالایی دارند. اگر اطلاعات کافی درباره استیبل کوین‌ها ندارید؛
بیشتر مطالعه کنید: استیبل کوین چیست؟


کلام آخر
همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، لیکوئیدیتی به عنوان یکی از مفاهیم مهم در بازارهای مالی، در بازار کریپتوکارنسی نیز اهمیت زیادی دارد. این شاخص که به صورتی کلی، سهولت خرید و فروش یک دارایی را نشان می‌دهد، در ارز دیجیتال نیز اهمیت دارد و به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد. اگر پرسشی دارید، در کامنت‌ها بپرسید.