ارزهای دیجیتال گزینه‌ی جدیدی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند و افراد بسیاری به خرید این ارزها ترغیب شده‌اند؛ اما تعداد این ارزها بسیار زیاد است و این مسئله، انتخاب یک گزینه را برای سرمایه‌گذاران دشوار می‌کند. بنابراین، هرکسی که می‌خواهد در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری داشته باشد، باید بتواند بهترین گزینه‌ها را از میان سایر ارزهای دیجیتال انتخاب کند. پیداکردن ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری، نیاز به تحقیق و بررسی گزینه‌های مختلف دارد و یکی از بهترین راه‌های تحلیل یک ارز دیجیتال، مطالعه‌ی وایت‌پیپر (Whitepaper) آن است. وایت‌‌پیپر، سپیدنامه یا برگه‌ی سفید توسط مدیران یک پروژه‌ی ارز دیجیتال ارائه می‌شود و متنی است که مانند شناسنا‌مه‌ی یک ارز محسوب می‌شود.


یکی از ارزهای دیجیتالی که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده، ارز الروند (Elrond) است. پروژه‌ی الروند و ارز اختصاصی‌اش، با نماد اختصاری EGLD، یکی از پروژه‌های مشهور ارز دیجیتال محسوب می‌شود و مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. به همین خاطر، در این مقاله به‌سراغ تحلیل وایت پیپر ارز الروند رفته‌ایم تا به‌خوبی با این پروژه و توکن اختصاصی آن آشنا شوید و بتوانید آینده ارز EGLD را تشخیص دهید و درباره‌ی سرمایه‌گذاری روی این ارز تصمیم بگیرید.


معرفی ارز دیجیتال الروند.png

معرفی ارز دیجیتال الروند

الروند (Elrond) یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین است که به افراد مختلف اجازه می‌دهد که نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (DApps) و ارزهای دیجیتال اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند. این پروژه در سال 2017 توسط لوسیان مینکو (Lucian Mincu)، بنیامین مینکو (Beniamin Mincu) و لوسیان تودیا (Lucian Todea) راه‌اندازی شد. هدف اصلی این پروژه حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک چین است. بنابراین، برخی از مزایای اصلی این شبکه عبارت‌اند از:


  • حل مشکل ترافیک شبکه‌های بلاک چین

  • بهبود مقیاس‌پذیری

  • کارمزد پایین

  • کاربری ساده و کاربر پسند

⚠️ نماد اختصاری ارز الروند، EGLD است. این توکن بومی، کاربردهای گوناگونی در پلتفرم الروند دارد و همین مسئله اهمیت توکن EGLD را نشان می‌دهد.

چکیده‌ی وایت‌پیپر ارز الروند.png

چکیده‌ی وایت‌پیپر ارز الروند

متن وایت‌پیپر ارز الروند با چکیده‌ای از دنیای کریپتو آغاز می‌شود و به ما می‌گوید که ظهور بلاکچین‌های عمومی ایمن، ابتدا با بیت کوین (Bitcoin) و بعد اتریوم (Ethereum)، باعث شد که توجه و سرمایه‌های زیادی به‌سمت بازار ارزهای دیجیتال جلب شود. این بلاکچین‌ها زمینه را برای ایجاد فناوری‌های جدیدی فراهم کردند که نیازی به دریافت مجوز نداشتند. با اینکه این بلاک چین‌ها وعده‌های زیادی را به علاقه‌مندان دنیای کریپتو دادند اما در واقع ایجاد یک بلاک چین عمومی غیرمتمرکز، ایمن و مقیاس‌پذیر کار دشواری است.


در این مقاله، الروند ساختار جدیدی را برای بلاک چین معرفی می‌کند که ویژگی‌های زیر را دارد:


  • راهکاری عملی برای بهبود مقیاس‌پذیری

  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی

  • افزایش کیفیت محاسباتی

  • افزایش ایمنی با استفاده از مکانیسم اجماع امنیت اثبات سهام (SPoS)

تمرکز اصلی شبکه‌ی الروند بر ایمنی در برابر حملات سایبری است. این شبکه، اکوسیستمی را فراهم می‌کند که با اتصال به ماشین مجازی اتریوم (EVM)، کاربران بتوانند قراردادهای هوشمند را اجرا کنند. از سوی دیگر، نتایج شبکه‌ی آزمایشی نشان می‌دهد که الروند توانسته است توان عملیاتی بلاک چین را تا 1000 برابر افزایش دهد و هزینه‌ی کارمزد تراکنش‌ها را هم کاهش داده است.


مقدمه‌ی وایت‌پیپر ارز الروند.png

مقدمه‌ی وایت‌پیپر ارز الروند

مقدمه‌ی وایت‌پیپر ارز الروند متن بلندی است که به چند بخش تقسیم می‌شود و به کلیات پروژه و اهداف اصلی آن می‌پردازد. بنابراین، در این بخش به قسمت‌های مقدماتی پروژه‌ی EGLD خواهیم پرداخت.


جنبه‌های کلی پروژه‌ی الروند

ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند، مانند بیت کوین و اتریوم، توجه بسیاری از افراد را به دنیای کریپتو جلب و راه‌حل‌های امیدوارکننده‌ای را برای پرداخت‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای غیرمتمرکز و فروشگاه‌های دیجیتالی ارائه کرده است. با این حال، این پلتفرم‌ها، در مقایسه با سیستم‌های پرداخت متمرکز، محدودیت‌هایی دارند و این مسئله کارایی آن‌ها را کاهش می‌دهد. یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌های این بلاکچین‌ها مشکل مقیاس‌پذیری است.


برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بلاک چین‌ها راه‌حل‌های گوناگونی پیشنهاد شده است اما در عمل می‌بینیم که این روش‌ها چندان کارآمد نبوده‌اند. در نتیجه، حل این مشکل نیاز به بازنگری مجدد در ساختار بلاکچین‌ها دارد.


چالش‌های پیش روی اصلاح ساختار بلاک چین

در فرایند ایجاد یک راه‌حل مفید و نوآورانه برای بلاکچین‌ها، باید به چند چالش کلیدی توجه کنیم. دقت در این چالش‌ها، برای ارائه‌ی یک ساختار مقیاس‌پذیر، ضروری است:


  • عدم‌تمرکز کامل: این ساختار باید طوری ایجاد شود که به نظارت هیچ شخص ثالثی نیاز نداشته باشد.

  • ایمنی بالا: شبکه باید امکان انجام تراکنش‌هایی ایمن را فراهم کند و در برابر هرگونه حمله‌ی سایبری مقاوم باشد.

  • مقیاس‌پذیری بالا: این مسئله به این شبکه کمک می‌کند که بتواند با سیستم‌های مالی متمرکز رقابت کند.

  • کارایی: کلیه‌ی خدمات شبکه باید به‌خوبی و با کمترین مصرف انرژی انجام شود.

  • امکان مشارکت کاربران در ذخیره‌سازی: در این شبکه باید کاربران بتوانند در عملیات اثبات تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی اطلاعات با یکدیگر رقابت کنند.

  • قابلیت ارتباط میان‌زنجیره‌ای: چنین ‌شبکه‌ای باید ارتباط خود را با سایر شبکه‌ها برقرار کند تا کاربران بتوانند به‎‌طور همزمان از امکانات سایر بلاکچین‌ها نیز استفاده کنند.

بنیان‌گذاران این پروژه با درک این چالش‌ها، پلتفرم الروند را به‌عنوان یک بازنگری کامل در ساختار بلاکچین‌ها ارائه کرده‌اند و تمرکز اصلی این پلتفرم بر ایمنی، کارایی، مقیاس‌پذیری و تعامل است. برای رسیدن به این هدف، الروند از دو ویژگی زیر کمک می‌گیرد:


1_ شاردینگ واقعی: شاردینگ (State Sharding) روشی است که در آن، با پارتیشن‌بندی بلاک چین و تبدیل‌کردن آن به بخش‌های کوچک‌تر، بار محاسباتی، بین این اجزای کوچک‌تر تقسیم می‌شود. این روش برای افزایش ظرفیت و سرعت شبکه مطرح شده است و می‌تواند مقیاس‌پذیری را افزایش دهد.


2_ مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام: شبکه‌ی الروند برای تایید اطلاعات از مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام (SPoS) استفاده می‌کند. این مکانیزم، روش اصلاح‌شده‌ی مکانیزم اثبات سهام (PoS) است و می‌تواند امنیت و مقیاس‌پذیری را افزایش دهد.


استفاده از روش شاردینگ تطبیقی در الروند

برای ایجاد هماهنگی بین شاردینگ و مکانیزم اجماع، الروند مکانیزم شاردینگ تطبیقی (State Sharding Adaptive) را پیشنهاد می‌کند. بر اساس شاردینگ تطبیقی، در هنگام افزایش و یا کاهش تعداد کاربران، تعداد اجزا یا شاردهای بلاک چین هم زیاد و کم می‌شوند و خود را با این شرایط تطبیق می‌دهند. بنابراین، در پایان هر دوره‌ی اجماع، تعداد شاردها بر اساس گره‌ها (Nodes) یا همان اعتبارسنج‌ها، دوباره تعیین می‌شوند. این مسئله افزایش سرعت تراکنش‌ها و امنیت شبکه را به‌همراه دارد.


مکانیزم اثبات ایمن سهام (SPoS)

پلتفرم و ارز الروند برای بهبود عملکرد مکانیزم اثبات سهام (PoS)، مکانیزم جدیدی را با نام مکانیزم اثبات ایمن سهام (Secure Proof of Stake) یا SPoS پیشنهاد کرده‌اند. ویژگی‌های این مکانیزم اجماع عبارت است از:


1_ این مکانیزم تأخیر در اعتبارسنجی را کاهش می‌دهد و در پایان هر دوره، هر گره می‌تواند گروه اعتبارسنجی و بلوک دور بعد را انتخاب کند.


2_ برخلاف شبکه‌ی الگوراند (Algo) که انتخاب گروه اعتبارسنجی در حدود 12 ثانیه طول می‌کشد، در الروند این اتفاق در زمانی کمتر از 100 میلی‌ثانیه اتفاق می‌افتد.


3_ پیش‌فرض این مکانیزم این است که یک گره خراب‌کار نمی‌تواند در زمانی سریع‌تر از گره انتخاب‌شده گروه اعتبارسنجی را انتخاب کند.


4_ یکی از برتری‌های SPoS نسبت به PoS این است که در SPoS برای گره‌ها وزن و امتیاز در نظر گرفته می‌شود و وزن هر گره بر انتخاب‌شدن آن موثر است. وزن هر گره بر اساس میزان ارز دیجیتالی که استیک کرده است و درصد مشارکت موفق در الگوریتم اجماع تعیین می‌شود.


5_ بلوک‌های انتخاب‌شده باید دو دور کامل به تأیید گره‌ها برسند که این مسئله امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.


بررسی اجمالی ساختار شبکه‌ی الروند.png

بررسی اجمالی ساختار شبکه‌ی الروند

در این بخش از وایت پیپر ارز الروند (EGLD) به بررسی اجمالی ساختار کلی شبکه می‌پردازد و اجزای مختلف آن را توضیح می‌دهد.


نهادهای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی شبکه‌ی الروند

دو نهاد اصلی شبکه‌ی الروند کاربران و گره‌ها هستند. کاربرانی که مقداری ارز دیجیتال را در اختیار شبکه می‌گذارند با یک ‌جفت کد خصوصی و عمومی مشخص می‌شوند. این افراد به‌عنوان گره یا اعتبارسنج‌هایی در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند در اعتبارسنجی تراکنش‌های قراردادهای هوشمند مشارکت داشته باشند. این گره‌ها بابت شرکت‌کردن در الگوریتم اجماع، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. وظیفه‌ی این گره‌ها شامل موارد زیر است:


  • اجرای الگوریتم اجماع

  • اضافه‌کردن بلوک‌های جدید

  • حفظ وضعیت و کارایی شبکه

علاوه بر این، شبکه به واحدهای کوچک‌تری به نام شارد تقسیم می‌شود. تعداد این شارد‌ها بر اساس گره‌های فعال شبکه مشخص شده و گروهی از گره‌ها برای اعتبارسنجی این شاردها مشخص می‌شوند. در نهایت، اعتبارسنج‌ها با تأیید تراکنش‌ها، بلوک‌های جدید را برای ثبت اطلاعات مشخص می‌کنند.


نقش توکن EGLD در شبکه

نماد اختصاصی توکن بومی شبکه‌ی الروند، EGLD است. بنابراین، فقط کاربرانی می‌توانند در اعتبارسنجی مشارکت کنند که ارز EGLD را در اختیار داشته باشند. کاربردهای ارز الروند در این پلتفرم عبارت‌اند از:


  • پرداخت پاداش اعتبارسنجی

  • پرداخت کارمزد تراکنش‌های قراردادهای هوشمند

  • پرداخت تمام هزینه‌های موجود

پیشگیری از حملات با استفاده از الگوریتم اجماع

شبکه‌ی Elrond، برای افزایش امنیت، از الگوریتم تحمل خطای بیزانس (BFT) استفاده می‌کند. در این الگوریتم، فرض بر این است که برخی از گره‌ها خراب‌کار هستند. الروند برای افزایش امنیت، فرض را بر این می‌گیرد که گره‌های خراب‌کار، وزن و اعتبار خوبی هم دارند و ممکن است که با یکدیگر تبانی کنند و برای شبکه مشکلاتی را به‌وجود بیاورند. بنابراین، بر اساس الگوریتم خطای بیزانس، تا زمانی که تعداد n+1 گره صحت اطلاعات را تایید کنند، شبکه به اجماع می‌رسد و مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.


این شبکه با استفاده از روش‌های زیر جلوی حملات احتمالی را می‌گیرد:


  • ارزهایی که در اختیار شبکه قرار می‌گیرند برای مدت مشخصی قفل می‌شوند. در نتیجه، خراب‌کاران باید تعداد ارز بیشتری را در اختیار داشته باشند که برایشان مقرون‌به‌صرفه نیست.

  • هر گرهی که رفتار مخربی را انجام دهد، جریمه می‌شود.

  • برای تأیید هر بلوک باید دو دور کامل امضا جمع شود و این مسئله امکان دست‌کاری در شبکه را کاهش می‌دهد.

  • انتخاب تصادفی گروهی از اجماع‌کنندگان برای اعتبارسنجی، وجود گره‌های خراب‌کار را در گروه مورد نظر به حداقل می‌رساند.

  • افزایش سرعت انتخاب گروه اعتبارسنجی، به گره خراب‌کار اجازه نمی‌دهد که زودتر از این زمان، گره‌های مورد نظر خودش را انتخاب کند.

الروند به چه شبکه‌هایی مرتبط است؟.png

الروند به چه شبکه‌هایی مرتبط است؟

الروند از پلتفرم‌های اتریوم (Ethereum)، زیلیکا (Zilliqa)، الگوراند (Algorand)، اُمنیلدجر (Omniledger)، چین‌اسپیس (ChainSpace) الهام گرفته و تلاش کرده است که از آن‌ها فراتر برود. بنابراین، الروند با ادغام بهترین قابلیت‌های این پلتفرم‌ها و حل مشکلاتشان سعی کرده است که به سه هدف ایمنی، مقیاس‌پذیری و عدم‌تمرکز دست یابد.


ارتباط الروند با اتریوم

موفقیت اصلی بلاکچین اتریوم (Ethereum) به‌خاطر لایه‌ی دوم آن است که قراردادهای هوشمند را پشتیبانی می‌کند. با اینکه راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز یکی از ویژگی‌های اصلی اتریوم است اما مشکل مقیاس‌پذیری این شبکه، مانعی برای عملکرد مناسب این نرم‌افزارها محسوب می‌شود. بنابراین، شبکه‌ی الروند، با استفاده از الگوریتم SPoS، تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و جایگزین مناسبی برای اتریوم محسوب می‌شود.


ارتباط الروند با اُمنیلدجر

امنیلدجر (Omniledger) یک دفتر توزیع‌شده‌ی جدید را برای بلاک چین معرفی کرد. در این بلاک چین، تراکنش‌ها بر اساس انتخاب تصادفی و بدون نیاز به مجوز تایید می‌شوند و به همین خاطر امنیلدجر امنیت شبکه را برای زمانی طولانی تأمین می‌کند. علاوه بر اینکه، امنیلدجر اجازه‌ی خرد شدن تراکنش‌ها را بین گره‌های مختلف صادر کرده است. در نتیجه، گره‌ها می‌توانند تراکنش‌ها را از بین اجزای مختلف، انتخاب کرده و اعتبارسنجی کنند.


از سوی دیگر، الروند رویکرد شاردینگ تطبیقی را ارائه کرده است که در مقایسه با امنیلدجر سریع‌تر و ایمن‌تر بوده و سرعت انجام تراکنش‌ها را بسیار بالاتر می‌برد.


ارتباط الروند با زیلیکا

⚠️زیلیکا (Zilliqa) اولین شبکه‌ای بود که مدل شاردینگ را برای استخراج (Mining) از شبکه پیشنهاد داد. استخراج‌کنندگان در این شبکه می‌توانند به‌طور موازی روی چند تراکنش کار کنند که این مسئله قدرت محاسباتی شبکه را بالا می‌برد و امکان انجام تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کند. نکته‌ی مهم در این شیوه این است که مطمئن شویم که گره‌های مختلف، تراکنش‌هایی تکراری را پردازش نمی‌کنند و از این طریق سرعت شبکه پایین نمی‌آید.

در مقابل زیلیکا، الروند با استفاده از الگوریتم SPoS نه‌تنها سرعت شبکه را بالا می‌برد بلکه امکان راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز را فراهم کرده است.


ارتباط الروند با الگوراند

الگوراند (Algorand) یک دفتر کل عمومی را پیشنهاد کرده که کارایی سیستم‌های پرداخت متمرکز را در یک شبکه‌ی غیرمتمرکز به‌همراه داشته است. در این شبکه، یک گره به‌عنوان رهبر و همین‌طور سایر گره‌ها به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و این مسئله ایمنی شبکه را فراهم می‌کند.


در مقایسه با الگوراند، باید گفت که الروند یک بلاک چین اختصاصی ندارد اما با استفاده از مدل شاردینگ، توان عملیاتی شبکه را بسیار بالا برده است. بنابراین، سرعت انجام تراکنش‌ها در الروند بسیار بالاتر از الگوراند است.


ارتباط الروند با چین‌اسپیس

چین‌اسپیس (ChainSpace) یک پلتفرم دفتر کل توزیع‌شده برای فراهم‌کردن یکپارچگی بالا و شفافیت در انجام تراکنش‌ها است. این شبکه قابلیت بالایی برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند دارد. ساختار این شبکه بر اساس تقسیم‌بندی به اجزای کوچک‌تر بنا شده است و همین مسئله باعث افزایش توان محاسباتی قراردادهای هوشمند می‌شود.


در مقایسه با چین‌اسپیس، الروند به‌خاطر انتخاب تصادفی گره‌ها، توانسته است که امنیت و سرعت بالاتری را فراهم کند و در نتیجه سازگاری بیشتری با قراردادهای هوشمند دارد.


مدل شاردینگ الروند چگونه مقیاس‌پذیری را بهبود می‌بخشد؟.png

مدل شاردینگ الروند چگونه مقیاس‌پذیری را بهبود می‌بخشد؟

شبکه‌ی الروند، برای افزایش مقیاس‌پذیری، از مدل شاردینگ استفاده می‌کند. این مدل باعث افزایش توان محاسباتی شبکه می‌شود. بنابراین، در این بخش از وایت‌پیپر ارز الروند به توضیح چگونگی بهبود مقیاس‌پذیری با استفاده از مدل شاردینگ می‌پردازد.


چرا شاردینگ اهمیت دارد؟

اولین‌بار از مدل شاردینگ در پایگاه‌های اطلاعاتی استفاده شد و روشی برای تقسیم اطلاعات بین کامپیوترهای مختلف بود. از مدل شاردینگ می‌توان در بلاکچین‌ها هم استفاده کرد؛ به این صورت که با تقسیم تراکنش‌ها به واحدهای کوچک‌تر، هر گره، به‌طور موازی با گره‌های دیگر، فقط روی یک بخش کوچک از یک تراکنش کار کند. تا زمانی که تعداد کافی گره وجود داشته باشد، شبکه می‌تواند تراکنش‌ها را متناسب با تعداد این گره‌ها، به اجزایی کوچک‌تر تقسیم کند و از این طریق توان محاسباتی و سرعت انجام تراکنش‌ها را بالا ببرد.


نوع مدل شاردینگ الروند چیست؟

الروند از یک مدل جامع شاردینگ استفاده می‌کند که بر اساس سه اصل زیر بنا شده است:


  • شاردینگ شبکه: در این روش، گره‌ها به خرده‌ گره‌ها تقسیم می‌شوند و این کار سرعت انتقال اطلاعات را در شبکه بالا می‌برد.

  • شاردینگ تراکنش: در این مدل، تراکنش‌ها به اجزای کوچک‌تری تقسیم می‌شوند و در نتیجه گره‌ها می‌توانند به‌طور موازی روی اجزای یک تراکنش کار کنند که این مسئله قدرت محاسباتی شبکه را افزایش می‌دهد.

  • شاردینگ وضعیت: در این مدل، تعداد اجزای تراکنش‌ها و بلوک‌ها بر اساس تعداد گره‌های موجود مشخص می‌شوند. این مسئله خطای شبکه را کاهش داده و سرعت محاسبات و ایمنی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، شاردینگ وضعیت باعث کاهش هزینه‌ی تراکنش‌ها هم می‌شود.

مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام (SPoS) چگونه عمل می‌کند؟.png

مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام (SPoS) چگونه عمل می‌کند؟

همان‌طور که گفتیم، الروند از یک نمونه‌ی اصلاح‌شده از مکانیزم اثبات سهام (PoS) با عنوان مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام (SPoS) استفاده می‌کند. بنابراین، در این بخش از وایت پیپر ارز EGLD به معرفی مکانیزم اجماع و SPoS می‌پردازد.


الگوریتم‌های اجماع قبلی چگونه بودند؟

اولین مکانیزم اجماع بلاک چین بر اساس اثبات کار (Proof of Work) یا PoW بود که در بلاکچین‌های بیت کوین، اتریوم و ... به کار رفت. در این مکانیزم، هر گره باید یک معمای ریاضی را حل کند که به آن تابع هَش (Hash) گفته می‌شود. بنابراین، اولین گره‌ای که می‌توانست معادله را حل کند، پاداش آن را دریافت می‌کرد. در این مکانیزم برای حل‌کردن تابع هش به سخت‌افزار کامپیوتر و مصرف برق نیاز بود و در نتیجه برای خراب‌کاران، فراهم‌کردن تعداد زیادی کامپیوتر و مصرف برق، مقرون‌به‌صرفه نبود.


مکانیزم اثبات سهام (Proof of Stake) یا PoS روشی جدیدتر و کارآمدتر است و در آن نیازی به سخت‌افزار کامپیوتر و هدر رفتن برق نیست. از این مکانیزم در بسیاری از شبکه‌ها مانند الگوراند (Algorand)، کاردانو (Cardano) و ... استفاده شده است. در مکانیزم اثبات سهام، هر گره باید مقداری دارایی را در اختیار شبکه بگذارد تا به‌عنوان اعتبارسنج شناخته شود. این مکانیزم مشکل مصرف انرژی را برطرف می‌کند اما با دو چالش زیر مواجه است:


  • هر گره با اختصاص‌دادن دارایی خود به شبکه انتخاب می‌شود و این مسئله شبیه سیستم‌های مالی متمرکز است.

  • در این روش امکان حملات سایبری به‌طور کامل برطرف نشده است.

تفاوت مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام با الگوریتم‌های قبلی چیست؟

در مکانیزم اجماع امنیت اثبات سهام (SPoS) مانند اثبات سهام (PoS) گره‌ها باید دارایی‌های خود را در اختیار شبکه بگذارند اما برای هرکدام از آن‌ها وزنی در نظر گرفته می‌شود. وزن هر گره بر اساس میزان سرمایه و درصد مشارکت موفق در اعتبارسنجی محاسبه شده و این وزن در انتخاب هر گره موثر است. درصد مشارکت هر گره با فاکتورهای گوناگونی سنجیده می‌شود و همین مسئله دقت محاسبه‌ی وزن هر گره را بالا می‌برد.


قراردادهای هوشمند در الروند چگونه کار می‌کنند؟.png

قراردادهای هوشمند در الروند چگونه کار می‌کنند؟

اجرای قراردادهای هوشمند، یکی از عناصر اصلی تمام ساختارهای بلاکچینی است؛ اما بسیاری از ساختارهای ارائه‌شده نتوانسته‌اند امکان اجرای این قراردادها را به‌خوبی فراهم کرده و تمام مشکلات را برطرف کنند. برای اجرای قراردادهای هوشمند در بلاک چین‌ها دو فرایند گوناگون در نظر گرفته شده است:


1_ نبودن ارتباط: در این روش، هیچ ارتباطی بین تراکنش‌های قراردادهای هوشمند یک شبکه وجود ندارد. بنابراین، انجام این تراکنش‌ها وابسته به زمان نیستند و می‌شود آن‌ها را به‌ترتیب انجام و ثبت کرد.


2_ وجود ارتباط: در صورتی که بین تراکنش‌های قراردادهای هوشمند رابطه‌ای باشد و باید به‌صورت موازی انجام شوند، ممکن است که چند گره به‌طور همزمان روی یک تراکنش کار کنند و این مسئله مقیاس‌پذیری شبکه را کاهش می‌دهد.


برای حل این مشکلات، شبکه‌ی الروند تراکنش‌ها و گره‌ها را به اجزای کوچک‌تری تقسیم کرده و هر خرده‌ گره را مسئول انجام یک خرده‌ تراکنش می‌کند، در نتیجه قدرت محاسباتی و سرعت انجام تراکنش‌ها به‌طور همزمان بالا می‌روند.


ماشین مجازی الروند چیست؟

ماشین مجازی الروند یک زیرساخت محاسباتی است و توسعه‌دهندگان با استفاده از آن می‌توانند قراردادهای هوشمند را راه‌اندازی کنند. بنابراین، در این ماشین، زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون، محاسبات مختلف و ابزارهای تحلیلی را می‌توان تعریف کرد. یکی از نکات قابل‌توجه درباره‌ی ماشین مجازی الروند پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی چون C، C++، Rust و ... است. در نتیجه برنامه‌نویسان می‌توانند با هر زبانی که راحت‌اند قراردادهای هوشمند را بنویسند و در ماشین مجازی الروند راه‌اندازی کنند.


آیا قراردادهای هوشمند را در ساختار شاردینگ می‌توان اجرا کرد؟

اجرای قراردادهای هوشمند در ساختارهایی که از شاردینگ استفاده می‌کنند، هنوز در مرحله‌ی تحقیق و آزمایش است. در واقع، تراکنش‌های قراردادهای هوشمند به یکدیگر وابسته‌اند و انتقال آن‌ها به شارد‌های مختلف نیاز به دقت بالایی دارد؛ چرا که ممکن است در یک دوره‌ی اجرای تراکنش‌ها، برخی از اجزای یک تراکنش اجرا نشوند. رویکرد بلاک چین‌ها برای حل این مشکل، یکی از راه‌حل‌های زیر بوده است:


مکانیزم قفل‌شده: در این مکانیزم تعیین می‌شود که یا باید همه‌ی اجزای وابسته‌ی تراکنش‌ها با هم انجام شده و یا هیچ‌کدام نباید انجام شوند.


انتقال کد قرارداد هوشمند: در این مکانیزم، به‌همراه تراکنش‌ها، کد مخصوص قرارداد هوشمند هم به گره‌ها منتقل می‌شود تا مشخص باشد که تراکنش‌های متعلق به یک قرارداد باید به‌طور کامل انجام شوند.


در حالت کلی، استفاده از مکانیزم قفل‌شده راحت‌تر است اما الروند برای حل این مشکل، شارد متقاطع (Cross Shard) را پیشنهاد می‌کند. در این روش، تراکنش‌ها در صورتی اجرا می‌شوند که تمام شاردهای آن‌ها در اختیار یک گروه اعتبارسنج قرار گرفته باشد. در نتیجه، با تقسیم تراکنش به اجزای کوچک‌تر، قدرت محاسباتی بالا می‌رود و تمام تراکنش‌های وابسته به یکدیگر به‌طور همزمان انجام می‌شوند.


زمان‌بندی مدل شاردینگ به چه صورت است؟

در مکانیزم اثبات سهام، معمولاً اعتبارسنجی به دوره‌های زمانی و هر دوره به دوره‌های زمانی کوتاه‌تر تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی زمانی، در ساختارهای گوناگون، تفاوت‌هایی دارد اما معمولاً مشابه یکدیگر هستند. در پروتکل الروند، این دوره‌ی زمانی روی 24 ساعت تنظیم می‌شود. در این مدت، تقسیم‌بندی شاردها دست‌نخورده و به‌شکل ثابتی باقی می‌ماند. در پایان هر دوره، بر اساس تعداد تراکنش‌ها و گره‌ها، تعداد شاردها دوباره مشخص می‌شوند تا از این طریق، مقیاس‌پذیری شبکه حفظ شود. تغییر ساختار شاردها جلوی هرگونه تبانی را گرفته و امنیت شبکه را افزایش می‌دهد.


چگونه یک گره مخرب شناسایی می‌شود؟

برای ایجاد یک بلوک جدید، شاخه‌های قبلی آن بلوک، با عنوان درخت مرکل (Merkle Tree)، توسط اعتبارسنج‌ها بررسی می‌شود. در صورتی که اکثر اعتبارسنج‌ها، یک بلوک نامعتبر را شناسایی کنند، به این نتیجه می‌رسند که یک گره، رفتار مخربی را انجام داده است. بنابراین، تراکنش‌های آن گره، نامعتبر شناسایی شده و آن گره جریمه می‌شود و تمام ارز دیجیتالی را که در اختیار شبکه گذاشته است، از دست می‌دهد.


بعد از اینکه گره مخرب از گروه اعتبارسنج‌ها حذف شد، جریمه‎ی دریافت‌شده در اختیار سایر گره‌ها قرار می‌گیرد و تعداد گره‌های گروه اعتبارسنجی کمتر می‌شود.


آیا بلاک چین‌ها می‌توانند جایگزینی برای سیستم‌های متمرکز باشند؟.png

آیا بلاک چین‌ها می‌توانند جایگزینی برای سیستم‌های متمرکز باشند؟

در واقع، بلاک چین به‌عنوان جایگزینی برای سیستم‌های مالی متمرکز مطرح شد. با این حال، اگرچه بلاک چین‌ها از سیستم‌های مالی تمرکززدایی می‌کنند اما همیشه با چالش جهانی‌شدن مواجه بوده‌اند. مشکل مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها یکی از اساسی‌ترین موانع تبدیل‌شدن آن‌ها به یک سیستم مالی عمومی و جهانی است. برای مثال، تصور کنید که حجم ترافیک سازمان‌های صادرکننده‌ی ویزا را به بلاکچین‌ها منتقل کنیم، آن‌وقت خواهید دید که سرعت صدور ویزا چه‌قدر پایین خواهد آمد.


فرایند عملکرد بلاکچین‌ها با چه موانعی روبه‌رو است؟

فرایند عملکرد بلاکچین‌ها با چالش‌های گوناگونی مواجه است. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بلاکچین‌ها، حفظ کارایی در هنگام هجوم اطلاعات و تراکنش‌های بسیار زیاد است. عوامل اصلی‌ای که میزان فشار وارد‌شده به یک شبکه را مشخص می‌کنند، عبارت‌اند از:


پیچیدگی: هرچه مکانیزم اجماع شبکه‌ها پیچیده‌تر باشد، مقیاس‌پذیری آن‌ها هم کاهش می‌یابد. این مسئله در مکانیزم‌های ابتدایی، مثل اثبات کار، قابل‌مشاهده است. بنابراین، الروند، با استفاده از شاردینگ، سعی می‌کند که این مشکل را برطرف کند.


اندازه‌ی شبکه: افزایش تعداد گره‌ها، یکی دیگر از عواملی است که سرعت شبکه را کاهش می‌دهد. در نتیجه، الروند با استفاده از انتخاب تصادفی گروهی از اعتبارسنج‌ها، تعداد گره‌ها را در یک دوره کاهش داده و مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد.


حجم تراکنش‌ها: افزایش تعداد تراکنش‌های شبکه باعث کند شدن عملکرد آن می‌شود. برای حل این مشکل، الروند از مدل شاردینگ استفاده می‌کند.


سخن پایانی


شبکه‌های بلاک چین برای تبدیل‌شدن به یک سیستم مالی جهانی با چالش‌هایی مانند امنیت، سرعت و مقیاس‌پذیری مواجه‌اند. در چنین فضای رقابتی‌ای، هر شبکه‌ای که به‌خوبی این مشکلات را برطرف کند، می‌تواند جایگزین خوبی برای سیستم‌های مالی متمرکز باشد. همان‌طور که در وایت پیپر ارز الروند خواندیم، این شبکه آمده است تا با ارائه‌ی راه‌حل‌هایی نوین، امکان استفاده از سیستم مالی غیر‌متمرکز را برای همه فراهم کند. این مسئله، اهمیت پلتفرم Elrond و توکن EGLD را نشان می‌دهد. به همین خاطر، در این مقاله، وایت پیپر ارز الروند را با دقت کامل بررسی کردیم تا به ارزش واقعی EGLD پی ببرید. درک ارزش واقعی ارز الروند به شما کمک می‌کند که با مقایسه‌ی ارزش واقعی ارز الروند با قیمت روز آن، بتوانید قیمت آینده ارز EGLD را پیش‌بینی کنید.