اکسبیتو همزمان با تولد یک سالگی خود علاوه بر انتشار گزارش یک ساله تیم اکسبیتو، از یک ویژگی جدید به نام اکسنیکو رونمایی کرد. اکسنیکو ویژگی جدید اکسبیتو است که به کاربران امکان پرداخت مبالغ رمزارزی تحت عنوان نیکوکاری و کمک به موسسات و بنیادهای هم‌یاری را می‌دهد. این ویژگی با نگاه توزیع عادلانه ثروت، افزایش توان‌بخشی به اقشار ضعیف و تحت حمایت بنیادهای حمایتی و همینطور کاهش فقر به اکسبیتو اضافه شده است.
اکسنیکو در واقع سهم مسئولیت اجتماعی تیم اکسبیتو است که در زمان رونمایی با جمعیت زنجیره‌ی کرامت شروع شده است اما قصد دارد با استفاده از ویژگی ذاتی اکوسیستم بلاکچین، افراد بیشتری را به بنیادها و موسسات بیشتری متصل کند.
با استفاده از اکسنیکو هر فعال حوزه رمزارز می‌تواند مقداری ارز دیجیتال را از کیف‌پول اکسبیتو خود به هر یک از موسسات ثبت شده در اکسنیکو پرداخت کند. این مبلغ به صورت ریالی به موسسات پرداخت می‌شود و مبنای محاسبه قیمت رمزارز، میانگین قیمت خرید و فروش در لحظه ثبت مبلغ نیکوکاری است. این مبنای محاسبه سبب می‌شود مبالغ بالاتری به هر یک از نهادها کمک شود. اکسبیتو این اختلاف قیمت خرید و فروش را سهم خود برای کمک به این حرکت در نظر گرفته است.
به جز موارد بیان شده، اکسبیتو به منظور افزایش آشنایی افراد بیشتر با اکسنیکو و ترغیب افراد برای کمک به موسسات، تصمیم گرفته است تا پایان ماه محرم 1401 برابر مبلغ اهدا شده از سمت کاربر را به موسسات اضافه و پرداخت کند. به این شکل، هر موسسه یک سهم از کاربران نیکوکار و یک سهم از اکسبیتو دریافت خواهند کرد که در مجموع مبالغ 2 برابر خواهند شد.
اکسنیکو از تاریخ 5 مرداد 1401 برای کاربران اکسبیتو فعال شده است و افراد می‌توانند با ورود به صفحه اکسبیتو و انتخاب اکسنیکو، مبالغ مورد نظر خود را به موسسه انتخاب شده اهدا کنند. کاربرانی که از اپلیکیشن اکسبیتو استفاده می‌کنند، برای استفاده از این ویژگی باید اکسبیتو خود را آپدیت کنند.