بازار ارزهای دیجیتال وضعیت بسیار پرتلاطمی دارد و قیمت رمز ارزها هرروز نوسانات مختلفی را در مقیاس‌های کوچک و بزرگ، تجربه می‌کنند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در یکی از پروژه‌های کریپتو را داشته باشید، قطعا عملکرد قیمتی آن پروژه برای شما اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. پکس گلد، یکی از این پروژه‌ها در دنیای بلاک چین محسوب می‌شود که سرمایه گروهی از طرفداران ارزهای دیجیتال را به خود جذب کرده است. بااین‌حال، چه عواملی بر قیمت ارز دیجیتال PAX Gold موثرند؟ در این مقاله از بلاگ اکسبیتو علاوه‌بر پاسخ به این پرسش، عملکرد ارز پکس گلد را بررسی می‌کنیم و مزایای سرمایه‌گذاری در این پروژه را شرح می‌دهیم. ادامه این مطلب را از دست ندهید.


پکس گلد (PAXG) چیست و چگونه کار می‌کند؟

پکس گلد (PAXG) چیست و چگونه کار می‌کند؟

در تصمیم‌گیری پیرامون سرمایه‌گذاری در یکی از پروژه‌های رمز ارزی، آشنایی با عملکرد و اهداف آن پروژه اهمیت زیادی دارد و اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در PAXG هستید، در این بخش از مقاله با ما همراه باشید تا بتوانیم در گرفتن تصمیمی مناسب و مرتبط با این موضوع، به شما کمک کنیم.


پکس گلد، همان‌طور که از اسم آن می‌توان حدس زد، یک رمز ارز با پشتوانه طلا است که در ماه سپتامبر 2019 توسط خالقان پکسوس استاندارد (Paxos) راه‌اندازی شد. چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل هر دو پروژه‌های پکسوس استاندارد و پکس گلد شناخته می‌شود. کاسکاریلا سابقه گسترده و پررنگی در حوزه مدیریت سرمایه دارد و همین موضوع، او را به‌سوی بررسی و آزمایش امکانات متنوع و فراوان ارزهای دیجیتال هدایت کرد. از سال 2005 تاکنون، کاسکاریلا در چندین پروژه سرمایه‌گذاری خطرپذیر مرتبط با سیستم‌های سنتی و شبکه‌های بلاک چین، شرکت داشته است.


پکس گلد به‌عنوان یک توکن مطابق با استاندارد ERC-20 مبتنی بر بلاک چین اتریوم، بر بستر بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله اکسبیتو قابل معامله بوده و به ابزاری قابل دسترس برای معامله‌گران جهت سرمایه‌گذاری در طلا تبدیل شده است. پشتوانه هر توکن Pax Gold، یک اونس تروی از طلای نگهداری‌شده در خزانه LBMA لندن معرفی می‌شود.


هدف اصلی پشت Pax Gold، افزایش دسترسی به طلا برای انجام معاملات و آسان‌سازی فرایند خرید و فروش آن اعلام شده است؛ چراکه کالای فیزیکی آن قابل تقسیم نیست و از نظر حمل‌و‌نقل، انعطاف‌پذیری بالایی ندارد. به‌دلیل چالش‌های مذکور، پلتفرم Paxos Standard تصمیم به ایجاد یک رمز ارز با پشتوانه مطلق طلا گرفت. بر اساس داده‌های ارائه‌شده در وایت پیپر رسمی این پروژه، پکس گلد جهت فراهم کردن امکان خرید مقادیر بسیار کوچک طلا از طریق این ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاران ایجاد شده است تا محدودیت حداقل خرید برای کاربران برداشته شود.


مزایای سرمایه گذاری در پکس گلد (PAXG) چیست؟

مزایای سرمایه گذاری در پکس گلد (PAXG) چیست؟

در بخش قبلی این مقاله با ارز دیجیتال پکس گلد آشنا شدیم و ویژگی‌ها و اهداف آن را شرح دادیم. همانطور که مطالعه کردید، این رمز ارز از طلا به‌عنوان پشتوانه خود بهره می‌گیرد و با هدف افزایش دسترسی و تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری در طلا برای معامله‌گران طراحی شده است. بااین‌حال، این پرسش ایجاد می‌شود که مزایای سرمایه‌گذاری در این پروژه و ارز آن چیست؟


با وجود افزایش چشم‌گیر تعداد توکن‌های ERC-20، پکس گلد جایگاه برجسته‌ای دارد؛ چراکه کالایی بسیار شاخص و استوار به‌عنوان پشتوانه آن در نظر گرفته شده است. Pax Gold از طریق ترکیب امنیت و نقدینگی حاصل‌شده به کمک تکنولوژی بلاک چین و نام برجسته طلا به‌عنوان کالای فیزیکی، فرصت سرمایه‌گذاری جدیدی را برای معامله‌گران به ارمغان می‌آورد.


سرمایه‌گذاری در پکس گلد با ترکیب پایداری قیمتی طلا و بازدهی رمز ارزها، مزایای متعددی را به‌دنبال دارد. در ادامه، به چندی از مزایای برجسته این امر اشاره می‌کنیم:


مزایای سرمایه گذاری در پکس گلد (PAXG) چیست؟

  • امنیت و اطمینان بالای PAXG و پشتوانه قانونی آن به‌عنوان یک استیبل کوین تحت مدیریت شرکت Paxos Trust Company

  • شفافیت در عملکرد و ماهیت ارزش پکس گلد و اطمینان از مالکیت غیرمستقیم طلا توسط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران

  • افزایش دسترسی افراد به استفاده از طلا به عنوان سرمایه و تسهیل سرمایه‌گذاری در این فلز گرانبها برای کاربران

  • امکان مبادله توکن PAXG با بقیه رمز ارزها بر بستر صرافی‌های محبوب از جمله صرافی اکسبیتو

  • ارائه روشی کم‌هزینه و بهینه برای مالکیت طلا و رفع مشکلات و چالش‌های مرتبط با امنیت و حمل‌و‌نقل در نگهداری طلای فیزیکی

  • فراهم کردن امکان مالکیت بر بخشی از شمش‌های فیزیکی طلا و از بین بردن محدودیت حداقل خرید

این موارد، پکس گلد را به گزینه‌ای جذاب برای افرادی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در یکی از گران‌بهاترین فلزات جهان هستند، تبدیل کرده‌اند.


 آیا پکس گلد طلای واقعی است؟

آیا پکس گلد طلای واقعی است؟

پیش‌تر در این مطلب با ارز دیجیتال پکس گلد و عملکرد آن به‌طور جامع آشنا شدیم. همان‌طور که اشاره کردیم، PAXG رمز ارزی است که با پشتوانه طلا کار می‌کند و امکان سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند را به معامله‌گران بدون دردسرهای نگهداری طلای فیزیکی، ارائه می‌دهد؛ اما آیا پکس گلد، به‌نوعی همان طلای واقعی محسوب می‌شود؟


گروهی از ارزهای دیجیتال در بازار، با بهره‌گیری از یک دارایی به‌عنوان پشتوانه عمل می‌کنند. معمولا قیمت این رمز ارزها با ارزش آن دارایی یکسان است. این ارزها استیبل کوین نام دارند. Pax Gold نیز یکی از این استیبل کوین‌ها به شمار می‌رود که قیمتی برابر با قیمت جهانی طلا داشته و این فلز را به‌عنوان پشتوانه برگزیده است.


همان‌طور که پیش‌تر خواندید، هر توکن از ارز دیجیتال پکس گلد معادل یک اونس تروی از طلای London Good Delivery محسوب می‌شود. در حقیقت، زمانی که شما این ارز را خریداری می‌کنید به‌نوعی در طلا سرمایه‌گذاری کرده‌اید، اما نیازی به نگهداری فیزیکی آن و مقابله با چالش‌های مرتبط با این امر ندارید. به‌طور دقیق‌تر زمانی که دارای توکن PAXG هستید، مالکیت طلای فیزیکی پشتوانه این توکن که تحت حضانت شرکت Paxos Trust Company قرار دارد، را بر عهده خواهید داشت.


بنابراین، می‌توان پکس گلد را شکلی از طلای واقعی در نظر گرفت. در واقع، سرمایه‌گذاری در این ارز معادل سرمایه‌گذاری در طلا است و تقریبا پایداری قیمتی و اطمینان خاطر این فلز گران‌بها را برای افراد به‌دنبال دارد. Pax Gold ازاین‌طریق، دسترسی سرمایه‌گذاران و کاربران از سراسر جهان را به طلا گسترش می‌دهد و با بهره‌گیری از نقاط قوت تکنولوژی بلاک چین، تجربه بهتری را فراهم می‌کند.


 چه عواملی بر قیمت پکس گلد اثرگذارند؟

چه عواملی بر قیمت پکس گلد اثرگذارند؟

تا اینجای مطلب پیرامون ارز دیجیتال PAXG و عملکرد آن به‌عنوان یک استیبل کوین با پشتوانه طلا نوشتیم. همچنین، به مزایای مهم سرمایه‌گذاری در این پروژه و دارایی اشاره کردیم و به ارتباط آن با طلای واقعی و فیزیکی پرداختیم. بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط منابع رسمی، مالکیت توکن پکس گلد معادل در اختیار داشتن مقدار مشخصی از طلای واقعی است و ارزش این ارز با ارزش این فلز گران‌بها پیوند نزدیکی دارد.


ارزهای دیجیتال معمولا نوسانات قیمتی فراوانی را تجربه می‌کنند و این امر در حوزه کریپتو طبیعی است، اما برخی از رمز ارزها با نام Stablecoin شناخته می‌شوند و از این نوسانات در امان هستند. پکس گلد هم یک استیبل کوین محسوب می‌شود. بااین‌حال، احتمال تغییرات قیمتی در آن وجود دارد. شاید بپرسید که چه عواملی بر قیمت PAXG تاثیر می‌گذارند؟ قیمت پکس گلد همانند تمام دارایی‌های مبتنی بر طلا، بر اثر چند عامل گوناگون دچار تغییراتی می‌شوند. این عوامل، قیمت طلای فیزیکی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم.


ذخایر بانک‌های مرکزی

ذخایر بانک‌های مرکزی

بانک‌های مرکزی همواره تاثیر چشم‌گیری بر اقتصاد جهان و ارزش دارایی‌های گوناگون داشته‌اند؛ چراکه نقش مهمی در سیستم مالی و اقتصاد کشورها ایفا می‌کنند. این بانک‌ها مقادیر چشم‌گیری از طلا را به عنوان ذخیره (Reserves) نگهداری کرده و خرید و فروش این دارایی توسط آن‌ها، می‌تواند بر روی قیمت طلا موثر باشد. در حقیقت، با تغییر تنوع در دارایی خزانه آن‌ها و کم یا زیاد شدن موجودی طلا نزد بانک‌های مرکزی، تقاضا برای این فلز گران‌بها می‌تواند افزایش یا کاهش یابد و قیمت آن را دستخوش تغییراتی کند. با تغییر قیمت طلا، قیمت توکن PAXG هم به همان نسبت افت یا رشد کرده و بر فعالیت معامله‌گران تاثیر می‌گذارد.


ارزش و جایگاه دلار آمریکا

یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر قیمت پکس گلد، ارزش واحد پول رسمی ایالات متحده، یعنی دلار است. در حقیقت، افت یا رشد ارزش این ارز هم تاثیر پررنگی در اقتصاد جهانی دارد و می‌تواند در بسیاری از موارد، عامل مهمی باشد.


در ارتباط با طلا و استیبل کوین Pax Gold، ازآنجایی‌که این دارایی ارزشمند با دلار آمریکا قیمت‌گذاری می‌شود، رابطه معکوس میان ارزش دلار و ارزش این دارایی وجود دارد. به‌طور دقیق‌تر، هر زمان که ارزش دلار افت کند و پول رسمی آمریکا تضعیف شود، طلا در بقیه کشورها ارزان‌تر شده و تقاضا برای آن افزایش می‌یابد. برعکس این اتفاق نیز برقرار است.


تورم

تورم

از دیگر عوامل بسیار مهم در قیمت PAXG و بسیاری از انواع دارایی‌ها از جمله ارزهای دیجیتال، کالاها، سهام بورس و موارد دیگر، تورم است.این فاکتور می‌تواند با توجه به جایگاه یک دارایی در اقتصاد و ساختار آن، منجر به افزایش یا کاهش قیمت آن دارایی شود.


بسیاری از افراد، طلا را به‌عنوان محافظی برای سرمایه و دارایی در برابر تورم می‌دانند. بنابراین، افزایش تورم یا حتی پیش‌بینی رشد تورم در اقتصاد، می‌تواند منجر به رشد تقاضا برای طلا شود و قیمت این فلز را افزایش دهد. با افزایش قیمت طلا، قیمت توکن پکس گلد نیز رشد می‌کند.


ناپایداری اقتصادی

عدم اطمینان در شرایط اقتصادی نیز می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت دارایی‌های گوناگون از جمله طلا داشته باشد. معمولا زمانی که اقتصاد، وضعیت نامطلوبی پیدا می‌کند و پایداری آن کاهش می‌یابد، افراد جهت دستیابی به یک سرمایه‌گذاری امن و مطمئن، به‌سراغ طلا می‌روند. این موضوع می‌تواند رشد قیمت این فلز کمیاب را رقم بزند و قیمت PAXG را هم افزایش دهد.


عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از اصول پایه در اقتصاد است که یکی از فاکتورهای اساسی در تعیین قیمت یک کالا به شمار می‌رود. این اصل اولیه، بر قیمت طلا هم تاثیر می‌گذارد. در حقیقت، افزایش تقاضا با وجود عرضه محدود می‌تواند منجر به افزایش قیمت شود. از طرف دیگر، اگر عرضه افزایش یابد و تقاضا در سطح پایین بماند، قیمت طلا کاهش می‌یابد. پکس گلد نیز عملکرد و قیمت طلا را دنبال می‌کند و با همین الگو، دچار تغییرات رو به بالا یا پایین می‌شود.


عملکرد PAXG در حفظ قیمت با طلا

عملکرد PAXG در حفظ قیمت با طلا

استیبل کوین‌ها ارزهایی هستند که معمولا قیمت آن‌ها با یک ارز فیات یا کالای فیزیکی در دنیای واقعی برابر است. بااین‌حال، ممکن است که در برخی از موارد مشکلات فنی یا چالش‌های دیگر منجر به ناهماهنگی قیمتی آن‌ها با دارایی مربوطه شوند. این قاعده در رابطه با پکس گلد به‌عنوان ارزی با پشتوانه طلا هم برقرار است؛ یعنی احتمال دارد که در یک موقعیت خاص، قیمت هر توکن PAXG از قیمت طلا در آن لحظه پایین‌تر باشد.


سخن پایانی عوامل موثر بر قیمت پکس گلد

سخن پایانی


در این مقاله از اکسبیتو، با ارز دیجیتال پکس گلد آشنا شدیم و عملکرد آن را شرح دادیم. همچنین، مزایای سرمایه‌گذاری در این رمز ارز را بررسی کردیم و به عوامل موثر بر قیمت آن پرداختیم.


پکس گلد، یکی از استیبل کوین‌های بازار کریپتو محسوب می‌شود که با انتخاب طلا به‌عنوان پشتوانه و بهره‌گیری از این دارایی باثبات و مطمئن، به پیوند قیمتی با آن دست یافته است. هر توکن PAXG معادل یک اونس تروی از طلا ارزش دارد. اگر قصد سرمایه‌گذاری در طلا را دارید، اما نمی‌خواهید دردسرهای نگهداری فیزیکی آن را تحمل کنید یا می‌خواهید انعطاف‌پذیری بیشتری در خرید آن داشته باشید، پکس گلد روش مطلوبی را برای این امر به شما ارائه می‌دهد.