در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال بسیار مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این بازار به دلیل رشد قیمت و بهره‌وری مداوم روزبه‌روز محبوب‌تر نیز می‌شود. شما اگر با ارزهای دیجیتال و رمز ارزها سروکار داشته باشید، حتماً اسم فیلیپنینگ (Flippening) به گوشتان خورده است. این اصلاح این روزها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بیان بسیاری از سرمایه‌گذاران و صاحب‌نظران مصداق تحولی عظیم در آینده‌ای نزدیک دور در بازار ارز دیجیتال است. ما در این مطلب قصد داریم به بیان مفهوم فیلیپنینگ، اهمیت آن در بازار، عوامل دخیل در تحقق و احتمال رخداد آن در آینده بپردازیم. پس با ما همراه باشید.


فیلیپنینگ در بازار به چه معنی است؟.png

فلیپنینگ در بازار چیست؟

فلیپنینگ (Flippeninng) در لغت به معنای چرخش و در دنیای ارز دیجیتال به معنای جایگزینی یک ارز دیجیتال به جای رمز ارز دیگر و قرار گرفتن آن در رتبه نخست ارزهای دیجیتال است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ارزش ارز دیجیتال جایگزین از ارزش بازار رتبه اول رمز ارزها بالاتر می‌رود. این اتفاق در سال ۲۰۱۷ برای رمزارز معروف و محبوب بیت کوین رخ داد. در این سال ارزش ارز دیجیتال تازه‌وارد اتریوم به‌طور موقت از بیت کوین بیشتر شد. اما خیلی طول نکشید که بیت کوین مجدداً ارزش قبلی خود را پیدا کرد و به جایگاه اول خود بازگشت. امروزه با گذشت چندین سال از این اتفاق، باز هم احتمال وقوع فیلیپنینگ مطرح است.



پدیده فیلیپنینگ آینده ارزهای دیجیتال گوناگون موجود در بازار را متحول می‌کند. احتمال به وقوع پیوستن این پدیده به‌خصوص برای ارز محبوب و ابرقدرت بیت کوین دور از عقل نیست. طی سال‌های گذشته با افزایش قیمت و ارزش بیت کوین، ارزش و قیمت سایر ارزهای دیجیتال کاهش می‌یافت. اما دیگر مثل گذشته نیست که بقیه ارزهای دیجیتال فعالیت و تلاش چندانی جهت بهبود وضعیت خود انجام ندهند. امروزه دیگر ارزهای دیجیتال تمایلی جهت محاسبه ارزش خود در برابر بیت کوین ندارند و دوست دارند جایگاه واقعی خود را در بازار پیدا کنند. بنابراین دنیای ارزهای دیجیتال به‌طور پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است. ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور جایگاه بیت کوین توسط سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم تصاحب گردد و اتریوم به قدرتمندترین ارز دیجیتال دنیا تبدیل شود. و این اتفاق یعنی سقوط بیت کوین و جانشینی اتریوم به جای آن در مارکت کپ بحث داغی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است.



قبل از پرداختن به ادامه مطلب دانستن این نکته خالی از لطف نیست که در دنیای ارز دیجیتال اصطلاح مشابهی تحت عنوان فلیپینگ (Flipping) نیز وجود دارد که ازنظر بیانی بسیار شبیه فیلیپنینگ تلفظ می‌شود و دیگران را به‌اشتباه می‌اندازد. حتی گاهی برخی افراد این دو لفظ را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و آن‌ها را به جای هم به کار می‌برند. اما در وصف تفاوت بین این دو واژه باید گفت که فیلیپینگ در حقیقت نوعی استراتژی معاملاتی است. در طی این پروسه تریدرها و سرمایه‌گذاران قبل از قرار گرفتن ارز دیجیتال جدید در صرافی‌ها، هنگام عرضه اولیه این رمز ارز جدید را خریداری می‌نمایند. سپس این عرضه اولیه را پس از قرار گرفتن نام رمز ارز جدید در لیست صرافی‌ها با سود بالا می‌فروشند. درحالی‌که فیلیپنینگ همان‌گونه که چند خط قبل‌تر گفته شد تعویض جایگاه یک رمز ارز در بازار رقبا است.

حال به بحث اصلی خود برمی‌گردیم. در این قسمت خواهیم ببینیم فیلیپنینگ چگونه کار می‌کند؟


فیلیپنینگ چگونه کار می‌کند؟.png

فیلیپنینگ چگونه کار می‌کند؟

در فیلیپنینگ با دو اصطلاح بسیار رایج مارکت کپ و شاخص فیلیپنینگ سروکار داریم. در ادامه به بیان مفهوم این دو اصطلاح می‌پردازیم.

مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار

ارزش بازار یک ارز دیجیتال از ضرب قیمت فعلی ارز در تعداد کوین‌های در گردش حاصل می‌گردد. مارکت کپ در تعیین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تحلیل بازار بسیار کمک‌کننده است. مارکت کپ میزان سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال را مشخص می‌کند. در حال حاضر با محاسبه این مقدار ارز دیجیتال بیت کوین رتبه اول را دارید و دارای کمترین ریسک سرمایه‌گذاری است. ارز دیجیتال اتریوم نیز در رتبه دوم مارکت کپ قرار دارد.

شاخص فلیپنینگ (Flippening Index)

این شاخص با در نظر گرفتن آیتم‌های مختلف مانند ارزش بازار، تعداد و حجم معاملات، حجم کارمزد تراکنش، تعداد نودهای شبکه، تعداد جستجوهای انجام شده در گوگل و جمع‌آوری اطلاعات به‌عنوان ابزاری جهت پیش‌بینی آینده و احتمال سقوط و خارج شدن ارز دیجیتال بیت کوین از رتبه نخست مارکت کپ استفاده می‌گردد. این شاخص به‌صورت درصد بیان می‌شود و نشان می‌دهد که چه زمانی یک ارز دیجیتال مانند اتریوم جایگزین بیت کوین می‌شود.

البته باید یادآور شد که شاخص فیلیپنینگ فقط محدود به دو ارز بیت کوین و اتریوم نیست و برای همه ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. هر چقدر میزان درصد شاخص فیلیپنینگ به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد احتمال قریب‌الوقوع بودن فیلیپنینگ نیز بیشتر است.


شاخص فیلیپنینگ.png

به‌منظور محاسبه شاخص فیلیپنینگ موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • مارکت کپ: در چند خط بالاتر به توضیح آن پرداختیم.
  • آدرس‌های فعال: بیانگر تعداد کاربر استفاده‌کننده از ارز دیجیتال است. هر چه این مقدار بیشتر باشد ارز دیجیتال محبوب‌تر و پر کاربرد تر است.
  • تعداد معاملات انجام‌شده: هر چه تعداد معاملات انجام‌شده یک ارز دیجیتال بیشتر باشد، آن ارز محبوب‌تر و پر کاربرد تر است.
  • ارزش و حجم معاملات ارز دیجیتال: هرچقدر ارزش معامله ارز دیجیتال بیشتر شود، مارکت کپ آن نیز بیشتر می‌شود.
  • حجم کارمزد تراکنش‌های انجام‌شده: هر چه استفاده کاربران از یک ارز دیجیتال بیشتر و ارز پر کاربرد تر باشد، حجم کارمزد تراکنش نیز بیشتر است.
  • تعداد نودها (گره‌های) موجود در شبکه: بیشتر بودن تعداد نودها دال بر گستردگی بیشتر شبکه ارز دیجیتال است. لذا هر چه تعداد نودها بیشتر باشد، کاربرد ارز دیجیتال نیز بیشتر است.
  • تعداد دفعات جستجوی ارز دیجیتال در موتور جستجوگر گوگل: تجربه ثابت کرده است که هر چه تعداد جستجوها در مورد یک ارز دیجیتال بیشتر باشد آن ارز از جایگاه بهتری برخوردار است.

شاخص فیلیپنینگ به‌صورت روزانه برای آیتم‌های ذکر‌‌شده سنجیده می‌شود و اطلاعات حاصل در سایت blockchaincenter.net در دسترس عموم قرار دارد.

به‌خوبی می‌دانید که در حال حاضر بیت کوین قدرتمندترین ارز دیجیتال موجود در دنیا است و خواهان بسیاری دارد و ارزش سایر ارزهای دیجیتال به ارزش آن وابسته است. بنابراین روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود و سود جویان از این اتفاق به نفع خود و جهت سودآوری بیشتر بهره می‌برند. اما اگر فیلیپنینگ اتفاق بیفتد، اتریوم جایگزین بیت کوین می‌شود، روند معامله در بازار منطقی‌تر می‌گردد، عرصه برای سودجویی فرصت‌طلبان بازار ارز دیجیتال تنگ‌تر می‌شود و افزایش و یا کاهش قیمت بیت کوین دیگر بر روی ارزش مالی سایر ارزهای دیجیتال تأثیر نخواهد گذاشت. لذا شاخص فیلیپنینگ هرروزه ویژگی‌های و عوامل تأثیرگذار روی اتریوم و بیت کوین را بررسی می‌کند. این بررسی به ما نشان می‌دهد که چه زمانی اتریوم جایگزین بیت کوین می‌شود و درصد وقوع این پدیده چقدر است.

احتمال فیلیپنینگ برای چه ارزهایی وجود دارد؟.png

احتمال فیلیپنینگ برای چه ارزهایی وجود دارد؟

در شرایط کنونی این اصطلاح بیشتر برای دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم استفاده می‌شود. اما باید بدانید که احتمال فیلیپنینگ فقط محدود به این دو ارز دیجیتال نیست. بلکه این پدیده ممکن است بین تمامی رمز ارزهای رقیب برای تصاحب جایگاه یکم مارکت کپ ارزهای دیجیتال رخ دهد. به‌عنوان نمونه مدتی پیش بین دو ارز دیجیتال شیبا و دوج کوین رقابت سختی پیش آمد. در طی این رقابت شیبا برای مدتی از دوج کوین پیشی گرفت. اما این برتری خیلی دوام نداشت و سرانجام دوج کوین به جایگاه اصلی خود بازگشت و پیروز میدان شد.

چرا فیلیپنینگ مهم است؟

می‌توان مهم‌ترین علت وقوع پدیده فیلیپنینگ را در ایجاد بازار رقابتی بین سایر ارزهای دیجیتال و رشد و توسعه آن‌ها دانست.

به بیان ساده‌تر با کاهش قدرت ارز دیجیتال بیت کوین در بازار قیمت ارزهای مختلف به هم نزدیک‌تر و رقابت بین سایر ارزهای دیجیتال برای رسیدن به جایگاه اول در مارکت کپ بیشتر و همین امر سبب رشد و توسعه آن‌ها می‌شود

در پی ایجاد بازار رقابتی سنگین بین ارزهای دیجیتال، کیفیت خدمات ارائه‌شده در این عرصه بهبود می‌یابد و منجر به رضایت هرچه بیشتر کاربران و استفاده آن‌ها از این بازار می‌گردد. به‌علاوه ب این کار ارزهای دارای قابلیت و قدرت پایین به دلیل وجود نوسانات بازار حذف می‌شوند.

رقابت بیت کوین و اتریوم در رتبه گیری چگونه است؟

همان‌طور که در قسمت‌های بالاتر اشاره کردیم در سال ۲۰۱۸ بیت کوین برای مدت کوتاهی جایگاه قدرتمند خود را از دست داد و شکست خورد. در آن زمان ارز دیجیتال بیت کوین کش مدت کوتاهی جانشین آن شد و به صدر جدول مارکت کپ رفت. این اتفاق خیلی دوام نداشت زیرا ارز دیجیتال بیت کوین کش فاقد قدرت کافی جهت مبارزه و رقابت با بیت کوین بود. پس بیت کوین مجدداً به جایگاه قبلی خود بازگشت.

اما وقتی از اتریوم صحبت می‌شود قضیه کمی متفاوت‌تر است و جای نگرانی وجود دارد. زیرا که این ارز دیجیتال به‌طور مداوم در حال گسترش و توسعه است تا بتواند جای بیت کوین را تصاحب کند. در حال حاضر ارزهای دیجیتال مختلفی بر بستر فناوری بلاک چین اتریوم به وجود آمده و گرایش برای خرید این رمز ارز را افزایش داده است. همچنین این اواخر اتریوم ۲ نیز به بهره‌برداری رسیده و به این وسیله فرصت‌های بسیاری جهت سرمایه‌گذاری فراهم شده است. همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا این ارز دیجیتال روزبه‌روز قدرتمندتر ظاهر شود.

البته باید خاطرنشان کرد که بیت کوین نیز طی پروسه توسعه و گسترش اتریوم دست روی دست نگذاشته است و مدام خود را به‌روزرسانی و در برنامه خود تغییراتی ایجاد کرده است. لذا اتفاق افتادن پدیده فیلیپنینگ در آینده‌ای نه‌چندان دور، دور از ذهن نیست. بررسی‌های شاخص فیلیپنینگ نیز از احتمال رخداد این پدیده در آینده نزدیک سخن می‌گوید.

علی‌رغم موارد بیان شده در بالا، بسیاری از فعالان و سرمایه‌داران عرصه ارز دیجیتال معتقدند که احتمال رخ دادن فیلیپنینگ و سقوط جایگاه بیت کوین بسیار کم است. آن‌ها معتقدند عوامل مختلفی مانند پرداخت هزینه در بلاک چین و میزان امنیت بالای بیت کوین سبب می‌شود که همچنان این ارز دیجیتال قدرتمندترین و محبوب‌ترین ارز دنیا باقی بماند و به‌آسانی قابل‌جایگزینی با رمز ارز دیگری مثل اتریوم نباشد.

رقابت بیت کوین و اتریوم در رتبه گیری چگونه است.png

چه عواملی احتمال فیلیپنینگ را بالا می‌برند؟

عوامل گوناگونی بر فیلیپنینگ موثر هستند. این عوامل ممکن است در طی زمان احتمال وقوع فیلیپنینگ را تسهیل و افزایش دهند. هرچقدر این عوامل افزایش یابد رخداد پدیده فیلیپنینگ نیز افزایش می‌یابد. ارز دیجیتال اتریوم سعی کرده است با افزایش موارد زیر به جایگاه بیت کوین در مارکت کپ نزدیک‌تر شود. این عوامل عبارت‌اند از:


  • سرمایه موجود در بازار ارز دیجیتال
  • حجم و میزان معاملات انجام‌شده مربوط به هر ارز دیجیتال
  • ارزش معاملات انجام‌شده با هر رمز ارز
  • میزان جستجو و سرچ کاربران در گوگل
  • تعداد آدرس‌های فعال
  • تعداد و حجم کارمزد تراکنش‌ها
  • تعداد نودهای (گره‌ها) شبکه ارز دیجیتال

چه عواملی فیلیپنینگ را غیر ممکن می‌کنند؟

همان‌طور که عناوین ذکر شده در قسمت قبل سبب تسهیل وقوع فیلیپنینگ می‌گردند، عدم سعی و تلاش شرکت‌های گوناگون به جهت رقابت در این بازار و پیشی گرفتن از مارکت کپ بیت کوین مانع تحقق فیلیپنینگ می‌شود. لذا تمامی ارزهای دیجیتال موجود در بازار باید جهت گرفتن گوی سبقت از رقبای خود تلاش نمایند. در این صورت هیچ مانعی بر سر راه فیلیپنینگ وجود ندارد و بعید نیست این پدیده در آینده نزدیک به وقوع بپیوندد. با به حقیقت پیوستن فیلیپنینگ دیگر بیت کوین ابرقدرت بازار ارز دیجیتال نخواهد بود.



سخن آخر


بازار ارز دیجیتال مانند هر بازار دیگری تحت نوسانات گوناگون بسیاری قرار می‌گیرد. افراد دارای تجربه، مهارت و آگاهی می‌توانند از این نوسانات قیمتی بازار بهره کافی ببرند و به سود بسیاری دست پیدا کنند. ما در این مقاله به شرح مفصل یکی از پدیده‌های مهم بازار ارز دیجیتال به نام فیلیپنینگ پرداختیم. همچنین عوامل مؤثر بر آن و احتمال جایگزینی ارز دیجیتال محبوب بیت کوین توسط اتریوم در آینده را بررسی کردیم. هرچند که آینده بازار ارزهای دیجیتال دائماً در حال تغییر و غیرقابل‌پیش‌بینی است و لذا نمی‌توان گفت که در آینده چه ارزی جایگزین بیت کوین می‌گردد. در پایان امیدواریم مطالعه مطالب این مقاله راهگشای کار شما شود.