در دنیای شلوغ ارزهای دیجیتال که هر روز بر هیاهوی آن افزوده می‌شود، وجود پلتفرمی که سرمایه‌گذاران، تریدرها و حتی افراد معمولی علاقه‌مند به بازار رمز ارزها بتوانند با مراجعه به آن اطلاعاتی سودمند درباره‌ی وضعیت ارزهای دیجیتال و بازارهای مربوطه به‌دست آورند امری ضروری است.


در این بین، کوین‌مارکت‌کپ یا به اختصار CMC یکی از مشهورترین و پرکاربردترین وب‌سایت‌هایی است که این نیاز را از طریق تأمین امکانات مختلف و ابزارهای کارآمد برای بسیاری از متخصصان مالی و حتی افراد غیرحرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال برآورده می‌سازد. شما با ورود به صفحه‌ی اصلی این سایت با دنیایی از ارزهای دیجیتال روبه‌رو می‌شوید که نمودار قیمتی (Price Chart) هر یک به‌همراه جزئیات کاملی از آن ذکر شده و وضعیت آن‌ها به‌صورت جداگانه قابل‌بررسی است.


همچنین، شما می‌توانید با انتخاب گزینه‌های موجود به معلومات متعددی چون کیف پول‌های دیجیتالی، ان‌اف‌تی‌ها، تعداد سرمایه‌گذاران و هولدرها، پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری، ارزهای دیجیتالی جدیداً اضافه شده، سیگنال‌های عملکردی، پیش‌بینی آینده‌ی قیمت‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل تکنیکال، امتیازهای فاندامنتال، لینک وایت پیپر (سپیدنامه)، سود کلی هر ارز و کشورهای قانونی پذیرنده‌ی بیت‌کوین به‌عنوان واحد پول رسمی خود و همچنین، درآمدزایی از طریق ایردراپ‌ها، مشاهده‌ی ویدیوی پروژه‌های جدید و پاسخ به سؤالات مرتبط با آن‌ها و الماس‌های (Diamonds) کوین‌مارکت‌کپ و غیره دسترسی پیدا کنید. نحوه‌ی استفاده و بهره‌گیری از کوین مارکت کپ یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آموزش مقدماتی رمز ارزها است که هر تریدری باید پیش از ورود به این بازار با آن آشنایی پیدا کند.


3.PNG

کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap) چیست؟

کوین‌مارکت‌کپ یکی از محبوب‌ترین و پرمراجعه‌ترین وب‌سایت‌های ردیابی قیمت ارزهای دیجیتال است. هدف این سایت آن است تا از طریق مجهز کردن کاربران خرده‌فروش با اطلاعات بی‌طرفانه، باکیفیت و دقیق جهت دستیابی به نتایج آگاهانه، رمز ارزها را در سطح جهانی قابل‌مشاهده ساخته و آن‌ها را به علاقه‌مندان بشناساند.


در این سایت می‌‌توان از آخرین تغییرات لحظه‌ای قیمت، رتبه‌ی تمامی صرافی‌های جهان و ارزهای دیجیتال بر اساس مارکت کپ یا همان ارزش بازار، میزان حجم بازار، میزان توکن‌های در گردش بازار، تاریخچه و اخبار معاملات چندین هزار ارزهای دیجیتال و توضیحات تکمیلی درباره‌ی هر یک از آن‌ها آگاه شد و از وجود نرم‌افزارهای کاربردی، سبد دارایی / پورتفولیوی رایگان با قابلیت شخصی‌سازی و دیده‌‌بان شخصی برای رصد رمز ارزها بهره‌مند گشت. یکی از جدیدترین ویژگی‌های کوین‌مارکت‌کپ، امکان سواپ کردن ارزهای دیجیتال یعنی اتصال کیف پول به صرافی غیرمتمرکز DEX این سایت و تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر است.


کوین‌مارکت‌کپ توسط براندون چز در می 2013 تأسیس شد، به‌سرعت رشد کرد و به معتبرترین منبع قابل‌رجوع کاربران، مؤسسات و رسانه‌ها جهت مقایسه‌ی هزاران ارز رمزنگاری شده تبدیل شد و معمولاً در رسانه‌های خبری مهمی چون CNBC، بلومبرگ و سایر رسانه‌ها از آن یاد می‌شود. حتی دولت ایالات متحده‌ی آمریکا هم از داده‌های کوین‌مارکت‌کپ به‌منظور تحقیق و تهیه‌ی گزارش استفاده می‌کند!


در آوریل 2020، کوین‌مارکت‌کپ توسط Binance Capital Mgmt خریداری شد. بایننس یک شرکت بلاک‌چین جهانی است که در پشت بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات و تعداد کاربران قرار دارد و از دیدگاه مشترکی در مورد دسترسی مردم سراسر جهان به رمز ارزها و اهمیت سیستماتیک آن‌ها برخوردار است.


پس از انجام این خرید، کوین‌مارکت‌کپ تصمیم گرفت از منابع گسترده‌ی شرکت مادر خود جهت کسب داده‌های دقیق‌تر در پروژه‌ها، کاهش عدم‌تقارن اطلاعاتی در صنعت کریپتو یا همان رمزارزها و ارائه‌ی داده‌های باکیفیت‌تر به صدها میلیون کاربر خود استفاده کند. کوین‌مارکت‌کپ همواره سعی داشته است اطلاعات دقیق، به‌‌روز و بی‌طرفانه را منتشر کند. از زمان خرید توسط بایننس در اوایل سال 2020، کوین‌مارکت‌کپ همچنان به فعالیت مستقل از شرکت مادر خود ادامه می‌دهد. کوین‌مارکت‌کپ از طریق وب‌سایت ردیابی قیمت، برنامه‌ی تلفن‌همراه، خبرنامه، وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی و کنفرانس سالانه‌ی خود به صدها میلیون کاربر در سال دسترسی پیدا می‌کند.


چرا کوین مارکت کپ را انتخاب کنیم؟

همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم، کوین‌مارکت‌کپ دارای داده‌های مفید و جامع برگرفته از منابع معتبر در مورد نحوه‌ی عملکرد ارزهای دیجیتال است که می‌تواند به‌عنوان مرجعی کامل برای تصمیم‌گیری بهتر خریداران رمز ارزها مورد استفاده قرار گیرد. در این سایت می‌توان:


چرا کوین مارکت کپ؟

  • مستقیماً و به‌صورت رایگان اطلاعات ارزها و صرافی‌های مورد نظر را جستجو نمود؛
  • قراردادهای هوشمند را بررسی کرد؛
  • از تغییرات و معاملات بازار ارزهای دیجیتال مطلع شد؛
  • نمودار شمعی را بر اساس قیمت و ارزش بازار تنظیم کرد و نمودار قیمت بر اساس تایم فریم‌ مشخص کنید؛
  • ارزها را بر اساس گروه‌بندی‌های مختلف نظیر رتبه‌بندی، ارزهای تازه اضافه‌شده، نوع دسته‌بندی و... را بررسی کنید؛
  • می‌توانید برای خود یک پورتفولیو تشکیل دهید و دارایی‌های خود را مانیتور کنید؛
  • با صرافی‌های بین‌المللی بهتر آشنا شد؛
  • به‌روزترین مجموعه‌های NFT برای فروش را همراه با زمان و تاریخ دقیق‌شان مشاهده نمود؛
  • درآمد کسب کرد.

کوین مارکت کپ ابزار قدرمتند تحلیل‌گران

کوین مارکت کپ ابزار کامل و جامعی است که بخش‌های مختلفی از بازار و جزئیات بازار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و همین باعث شده افراد زیادی از کوین مارکت کپ به عنوان یکی از بهترین ابزارهای ارز دیجیتال یاد کنند. در ادامه این مقاله به بررسی مهمترین و بهترین ابعاد این وبسایت خواهیم پرداخت.


اهمیت کوین مارکت کپ

حجم بازار یا Market Cap در کوین‌مارکت‌کپ

مارکت کپ، ارزش کل بازار، «Market Cap» در تفسیری کلی به مقدار سرمایه‌ی ورودی به بازار ارزهای دیجیتال یا به‌عبارتی، بزرگی بازار اشاره دارد و با روند بازار در ارتباط مستقیم است. در حقیقت، مارکت کپ به‌عنوان شاخص مهم کلیه‌ی بازارهای مالی مطرح دنیا نمایانگر ارزش کل تمام سهام یک شرکت است و به سرمایه‌گذار کمک می‌کند تا با ارزیابی و مقایسه‌ی اندازه‌ی نسبی یک شرکت یا بازار نسبت به شرکت یا بازار دیگر بتواند تأثیرگذارترین بازارها بر روند اقتصاد جهانی در بین بازارهای مختلف طلا، نفت، ارزهای دیجیتال و غیره را تشخیص دهد، پرپتانسیل‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری را کشف نماید و در کل، درک بهتری از وضعیت و شرایط حاکم بر بازار داشته باشد.


در بخش Learn سایت کوین‌مارکت‌کپ می‌توان به مارکت کپ و نوسانات رخداده در بازار ارزهای دیجیتال طی 24 ساعت گذشته دست یافت و برای بررسی مارکت کپ رمزارز مورد نظرتان در روزهای خاص نیز به بخش Historical Data مراجعه نمود. سنجش ارزش بازار برای هر رمزارز به‌صورت جداگانه و با واحد دلار صورت می‌پذیرد و شیوه‌ی محاسبه‌ی آن از طریق ضرب قیمت یک سهم در تعداد کل سهام موجود یک شرکت یا بازار امکان‌پذیر است.


هر شرکت‌، سازمان‌ یا بازار برحسب بزرگی‌اش از ارزش کل متفاوتی برخوردار است. در یک طبقه‌بندی کلی، شرکت‌ها از لحاظ مارکت کپ به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت‌های مگا (Mega-Cap): شرکت‌هایی با ارزش بازار ۲۰۰ میلیارد دلار یا بیشتر؛
  • شرکت‌های بزرگ (Large-Cap): شرکت‌هایی با ارزش بازار ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر؛
  • شرکت‌های متوسط (Mid-Cap): شرکت‌هایی با ارزش بازار بین ۲ تا ۱۰ میلیارد دلار؛
  • شرکت‌های کوچک (Small-Cap): شرکت‌هایی با ارزش بازار بین 2 تا 300 میلیارد دلار؛
  • شرکت‌های میکرو (Micro-Cap): شرکت‌هایی با ارزش بازار بین ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار؛
  • شرکت‌های نانو (Nano-Cap): شرکت‌هایی با ارزش بازار کمتر از۵۰ میلیون دلار؛

نمایش کلی یا Over View در کوین مارکت کپ

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به بخش Overview در کوین‌مارکت‌کپ و با استفاده از نمودارهای پیشرفته‌ی ترسیم شده برای هر رمزارز نسبت به مشاهده‌ی خلاصه‌ی تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis) روند بازار و بررسی دقیق‌تر رمز ارزها اقدام کرد. نمودار کنار جزئیات تحلیل بنیادی برای هر رمزارز یک نمودار قیمتی با بازه‌ی زمانی یک‌روزه، هفت‌روزه، یک‌ماهه، سه‌ماه و ... حتی یک‌ساله به چشم می‌خورد که با کلیک بر روی آن می‌توانید به صفحه‌ی نمودار کامل هر ارز هدایت شد. البته نمودار‌های قیمتی کوین‌مارکت‌کپ از نوع خطی هستند و به همین دلیل برای انجام بهتر تحلیل تکنیکال باید از ابزار‌های نمودارسازی / چارتینگ مانند تریدینگ‌ویو بهره جست.


تریدینگ‌ویو محبوب‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال و چارتینگ برای معامله‌گران همه‌ی بازارها و یک پلتفرم به‌قدر کفایت ساده برای تازه‌کاران است که در عین حال، ماهیت قابل‌تنظیم آن به کاربران امکان می‌دهد تا آن را مطابق با نیازهای روبه‌رشد خود تنظیم کنند، زیرا مهارت معاملاتی آن‌ها به‌مرور و با گذشت زمان افزایش می‌یابد تا جایی که قادر به نوشتن شاخص‌های فنی / اندیکاتورهای تکنیکال سفارشی خود می‌شوند.


اورویو کوین مارکت کپ

استفاده از نسخه‌ی اصلی آن رایگان است و امکان دسترسی به معاملات کاغذی را برای هر کسی مهیا می‌کند و اجازه می‌دهد تا آن را بدون خطر امتحان کند. Market Cap نیز گزینه‌ی دیگریست که می‌توان با کلیک بر روی آن نظاره‌گر نمودار حجم معاملات از زمان مشخص شده تا زمان کنونی بود. بهترین ارزهای دیجیتال بر اساس نمودار مارکت کپ قابل‌طبقه‌بندی هستند.


همچنین، نمودار عمق بازار، با نشان دادن مقدار عرضه و تقاضا در قیمت‌های مختلف یک ارز دیجیتالی خاص و مواردی چون سفارشات ثبت شده جهت خرید و فروش و بالاترین و پایین‌ترین قیمت ۲۴ ساعت گذشته یا دیگر زمان‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی را در مورد موقعیت آن بازار و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری کوتاه یا بلندمدت بر روی یک ارز خاص به معامله‌گران ارائه دهد. معمولاً بهترین رمزارز برای سرمایه‌گذاری ارزی است که آینده آن از آمار موجود در نمودارهای گذشته‌اش بهتر باشد. بر طبق همین نمودارها (نمودار دامیننس بیت‌کوین در تریدینگ‌ویو) بود که اوج سلطه‌ی بیت‌کوین بر روی بازار و اختصاص بیش از ۹۹% ارزش بازار رمز ارزها به بیت‌کوین پیش از آغاز سال 2014 شناسایی شد. واچ‌لیست ‌مارکت‌کپ چگونه کار می‌کند؟


واچ لیست یا Watch List در کوین‌مارکت‌کپ

برای چک کردن هر روزه‌ی رمز ارزهای محبوب‌تان، می‌توانید با تهیه‌ی یک واچ‌لیست / فهرست تماشا (Watchlist) و افزودن آن‌ها به این فهرست به‌راحتی عملکرد تمام این ارزها را در یک برهه‌ی زمانی خاص از لحاظ موقعیت تکنیکالی، فاندامنتالی و ... خاص خود زیر نظر بگیرید. علاوه بر افزودن می‌توانید کارهای دیگری چون ویرایش و حذف رمزارزها را نیز در این واچ‌لیست انجام دهید. ایجاد واچ‌لیست بیشتر از سوی معامله‌گران مورد استقبال قرار می‌گیرد.


در واقع واچ‌لیست یک بخش شخصی است که به شخص سازنده‌ی خود اجازه می‌دهد تا رخدادهای مهمی چون کاهش یا افزایش احتمالی قیمت رمز ارز هایش در آینده را بررسی کند و با آگاهی بیشتر به معاملات ورود کند. یکی از بهترین سایت‌ها برای ایجاد واچ‌لیست، کوین‌مارکت‌کپ است که با داشتن تریدینگ‌ویو در کنار ابزار تکنیکالی پیشرفته و زنگ هشدار قیمت آنهم به‌صورت رایگان علاوه بر تسهیل کار ساخت واچ‌لیست، شما را متحمل هزینه‌های اضافی برای حساب‌های پولی یا همان اکانت‌های پرمیومی جهت دریافت بیش از یک هشدار قیمتی نمی‌کند.


واچ لیست کوین مارکت کپ

شما می‌توانید پس از ثبت‌ نام در این سایت و ورود به آن، وارد بخش Home شوید و پس از کلیک بر روی گزینه‌ی واچ‌لیست و سپس My First Watchlist و در وهله‌ی بعد Add Coins، ارزهای مطلوب خود را اضافه کنید. همچنین، شما می‌توانید با کلیک بر روی آیکون +، بدون محدودیت واچ‌لیست‌های دیگری را با نام‌های دلخواه بسازید.


برای انجام تنظیمات واچ‌لیست نیز می‌توانید با کلیک بر روی سه نقطه‌ی گوشه‌ی سمت راست صفحه نسبت به این کار اقدام کنید. همچنین، پس از اضافه کردن ارزها، با کلیک بر روی هر ارز و انتخاب گزینه‌های Alerts (از نوار بالای صفحه)، Add Alert و Set Price Alert، زنگ هشدار قیمت را به‌صورت رایگان فعال کنید.

قیمت ارزهای دیجیتال در کوین مارکت کپ

وبسایت کوین مارکت کپ در واقع سایتی است که ارزش بازار هر ارز دیجیتال را محاسبه می‌کند. این ارزش بازار یا مارکت کپ را اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم می‌شود قیمت ارز دیجیتال در تعداد کوین‌ها یا توکن‌های در گردش آن ارز دیجیتال. این ارزهای دیجیتال باید حتما استخراج شده باشند تا بتوان آن‌ها را در این فرمول استفاده کرد.

مارکت کپ = قیمت ارز دیجیتال * تعداد ارزهای دیجیتال در گردش


کلام آخر
برای تشکیل سبدی متشکل از سهام‌هایی که با میزان سرمایه‌های متفاوت خریداری شده‌اند باید موارد بسیاری را مورد توجه قرار داد و با آگاهی کامل در این راه قدم برداشت تا ریسک سرمایه‌گذاری را به حداقل ممکن رساند.


به این منظور باید در وهله‌ی نخست، با مفاهیم اصلی بازار همچون ارزش بازار و نمودار عمق بازار یا نقدینگی در بازار آشنا شد؛ اهداف مالی خود را تعیین و میزان ریسک‌پذیری خود را ارزیابی کرد و شرکت‌ها و رمزارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری کوتاه یا بلندمدت را شناسایی و افق زمانی خود را تعیین نمود.