لایت کوین (LTC) یکی از اولین آلت کوین‌هایی بود که به بازار آمد. این پروژه در اکتبر 2011 توسط چارلی لی، توسعه‌دهنده سابق گوگل راه‌اندازی شد. اگرچه لایت کوین از بسیاری جهات شبیه بیت کوین است، اما برخی از جنبه‌های کلیدی آن تغییر کرده‌اند؛ امری که به آن کمک کرده تا مخاطبان خاص خود را پیدا کند و به بخشی کلیدی از دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اگر قصد آشنایی با لایت کوین را دارید و می‌خواهید بدانید که سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال ارزشش را دارد یا خیر، با ما همراه باشید.
آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال محبوب است که در سال 2011 به‌عنوان فورک بلاک چین بیت کوین ایجاد شد. این ارز دیجیتال برای رفع نگرانی‌های مربوط به متمرکز بودن شبکه و محدود نمودن سلطه شرکت‌های ماینینگ بزرگ طراحی شده است. لایت کوین نسبت به بیت کوین زمان پردازش تراکنش سریع‌تری دارد و به‌عنوان وسیله‌ای برای تراکنش‌های روزمره در نظر گرفته می‌شود.


لایت کوین که توسط مهندس سابق گوگل چارلی لی (Charlie Lee) ایجاد شده، حداکثر 84 میلیون توکن دارد و بلاک چین آن هر 2.5 دقیقه یک بلاک جدید تولید می‌کند.


لایت کوین مشابه بیت کوین از فناوری بلاک چین برای ثبت و تایید تراکنش‌ها از طریق مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) بهره می‌برد. شبکه این ارز دیجیتال متشکل از گره‌هایی است که یک کپی از بلاک چین را نگهداری کرده و در فرایند اعتبارسنجی تراکنش شرکت می‌کنند.


 آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

تراکنش‌های شبکه لایت کوین از طریق ماینینگ به بلاک چین اضافه می‌شوند؛ جایی که ماینرها از توان محاسباتی رایانه‌ها برای حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند. اولین ماینری که به جواب مسئله دست یابد یک بلوک جدید به بلاک چین اضافه می‌کند. ماینرها در ازای این کار، توکن‌های جدید LTC را به‌عنوان پاداش به دست می‌آورند.


یکی از تفاوت‌های کلیدی لایت کوین و بیت کوین، الگوریتم هش مورد استفاده برای استخراج است. لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند که برای کاهش فضای ذخیره‌سازی طراحی شده است. این الگوریتم سلطه شرکت‌های بزرگ ماینینگ بر استخراج لایت کوین را دشوارتر می‌سازد.


لایت کوین همچنین در مقایسه با زمان بلاک ۱۰ دقیقه‌ای بیت کوین، زمان تولید بلاک سریعتر 2.5 دقیقه‌ای دارد که منجر به تایید سریع‌تر تراکنش‌های آن می‌شود. علاوه‌بر این، لایت‌ کوین حداکثر ۸۴ میلیون عرضه دارد که چهار برابر بیشتر از ۲۱ میلیون BTC است.


به‌طور کلی، Litecoin با تمرکز بر اصل تمرکززدایی و امنیت، می‌خواهد جایگزینی سریع‌تر و کارآمدتر برای بیت‌کوین برای تراکنش‌های روزمره ارائه کند.


آیا لایت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

آیا لایت کوین سرمایه‌گذاری خوبی است؟

لایت کوین یک شبکه بلاک چین است که نمی‌توانید مانند اتریوم یا سولانا برنامه‌‌ای روی آن بسازید و نمی‌توانید از آن برای هیچ‌چیز دیگری به‌جز انجام تراکنش‌ها استفاده کنید؛ اما این ارز دیجیتال پتانسیل قوی‌تری نسبت به بیت کوین برای تبدیل شدن به یک ارز همتابه‌همتا با زمان تراکنش سریع‌تر و کارمزدهای کمتر دارد؛ امری که می‌تواند به ارزشمندتر شدن لایت کوین در آینده کمک کند.


علاوه‌بر این، تیم پشتیبان لایت کوین به توسعه کدها و اجرای آپدیت‌هایی مانند SegWith ،Lightning Network و MimbleWimble ادامه می‌دهد. همه این به‌روزرسانی‌ها به مقیاس‌پذیر کردن لایت کوین و افزودن ویژگی‌های حریم خصوصی به آن کمک می‌کنند.


علاوه‌بر این، حضور طولانی‌مدت لایت کوین در بازار کریپتو از سال 2011 و رتبه ثابت آن در بین 15 ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش بازار نشان‌دهنده پایداری بالا و پتانسیل آن برای رشد ثابت است.


باید به این نکته توجه داشت که عوامل کلان اقتصادی، مانند نرخ تورم و ثبات اقتصادی نیز می‌توانند به‌شدت بر رفتار سرمایه‌گذاران و قیمت ارز دیجیتال لایت کوین تأثیر بگذارند. افزایش نرخ بهره باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تر مانند ارزهای دیجیتال محتاط باشند. هنگامی که نرخ بهره شروع به کاهش می‌کند و شرایط اقتصاد کلان بهبود می‌یابد، همه ارزهای دیجیتال افزایش قیمت را تجربه می‌‌کنند.


لایت کوین

اخبار رگلاتوری عامل مهم دیگری هستند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) از کوین‌بیس و سایر صرافی‌های ارز دیجیتال شکایت کرده است؛ زیرا SEC اکثر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان اوراق بهادار می‌بیند و کوین‌بیس و سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، کارگزاران اوراق بهادار تحت‌نظارت نیستند. لایت کوین نیز از این امر مستثنا نیست و قیمت آن به تغییرات مقرراتی و قانونی بستگی دارد.


در نهایت، لایت کوین به‌عنوان یک نسخه سبک از بیت کوین، گزینه خوبی برای معاملات روزانه در سطح جهانی است. LTC همچنین مشابه بیت کوین می‌تواند به‌عنوان یک ذخیره ارزش در نظر گرفته شود؛ آن هم به‌دلیل عرضه محدود 84 میلیون واحدی آن.


نحوه خرید لایت کوین LTC

نحوه خرید لایت کوین LTC

برای خرید لایت کوین روش‌های مختلفی وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:


خرید لایت کوین از صرافی خارجی

شما می‌توانید لایت کوین را در بسیاری از صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال خریداری کنید. برای مثال صرافی‌های زیر ارز دیجیتال LTC را برای خرید و فروش ارائه می‌دهند:


  • کراکن

  • کوکوین

  • کوین بیس

شما می‌توانید توکن LTC‌ را در این صرافی‌ها با تتر یا بیت کوین معامله کنید، برای این کار می‌بایست تتر یا بیت کوین خود را به صرافی ارز دیجیتال مورد نظر انتقال داده و سپس با انتخاب جفت ارز LTC/USDT یا LTC/BTC‌ اقدام به مبادله آن‌ها کنید.


بااین‌حال خطری که این روش برای ایرانیان دارد، خطر تحریم‌های بین المللی است که باعث شده صرافی‌های خارجی از ارائه خدمات به کاربران ایرانی امتناع کنند؛ تا حدی که اگر پلتفرم مورد نظر متوجه ملیت ایرانی شما شود، امکان مسدود شدن حساب شما و قطع دسترسی به دارایی‌های‌تان وجود دارد.


خرید لایت کوین با کیف پول کریپتو

یکی از راه‌های دیگر برای خرید لایت کوین کیف پول‌های دیجیتال هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به تراست والت، کریپتو دات کام ‌و بیت کوین دات کام ‌اشاره کرد. نحوه کار به این صورت است که پس از ساخت کیف پول خود به قسمت Buy ‌ رفته و با وارد کردن نام LTC‌ و مبلغ مورد نظر،‌ آن را با تتر (یا ارز فیات) مبادله می‌کنید.


خرید لایت کوین با کارت اعتباری

خرید لایت کوین با کارت اعتباری

اگر می‌خواهید با کارت اعتباری برای خرید لایت کوین اقدام کنید، نیاز به ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال دارید. صرافی‌هایی مانند کوکوین، کراکن، بایننس، مکسی و ... این روش پرداخت را برای خرید برخی ارزهای دیجیتال مثل لایت کوین ارائه می‌‌کنند.


اما مشکل اینجاست که کاربران ایرانی باز هم به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی دسترسی به کارت‌های اعتباری مثل مستر کارت یا ویزا ندارند؛ به همین دلیل این روش نیز حداقل برای کاربران داخل ایران امکان‌پذیر نیست.


خرید لایت کوین (LTC) در ایران

خرید لایت کوین (LTC) در ایران

همان‌طور که گفتیم، متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های بین المللی و خطراتی که کاربران ایرانی ارز دیجیتال را تهدید می‌کنند، از جمله مسدود شدن حساب و بلوکه شدن دارایی‌های کاربران، بهترین و مطمئن‌ترین راه برای ایرانی‌ها این است که ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را از یک صرافی امن و معتبر ایرانی خریداری کنند.


صرافی اکسبیتو یک بستر معاملاتی ارز دیجیتال ایرانی است که می‌توانید با ثبت‌نام سریع در آن، به‌راحتی اقدام به خرید لایت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال کنید. از ویژگی‌های این پلتفرم معاملاتی می‌توان به قیمت پایین ارزها، کارمزد معاملات کم، امنیت بالا و سه روش معاملاتی اشاره کرد. در نتیجه، شما می‌توانید با 3 روش «خرید و فروش محدود»، «خرید و فروش فوری» و «سواپ» لایت کوین را در اکسبیتو معامله کنید.


سخن پایانی

سخن پایانی


لایت کوین یک ارز دیجیتال محبوب است که در مقایسه با سیستم‌های بانکی سنتی، تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه‌ای را ارائه می‌دهد. لایت کوین با تمرکز بر مقیاس‌پذیری و امنیت، خود را به‌عنوان یک دارایی دیجیتال قابل اعتماد برای تراکنش‌های همتابه‌همتا و ذخیره ارزش معرفی کرده است. به‌عنوان یکی از اولین آلت کوین‌های بازار رمز ارزها، لایت کوین یک جامعه قوی ایجاد کرده و همچنان به‌طور گسترده در پلتفرم‌های مختلف مورد معامله و پذیرش قرار می‌گیرد. لایت کوین چه برای تراکنش‌های روزمره استفاده شود و چه به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری، همچنان یک بازیگر برجسته در بازار ارزهای دیجیتال است و جایگزینی برای سیستم‌های مالی سنتی به کاربران ارائه می‌دهد.