طبق تعریف ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین یک ارز دیجیتال برای پرداخت‌های فرد به فرد یا به اصطلاح همتا به همتا است. یعنی تراکنش‌های بیت کوین تنها بین دو طرف معامله اتفاق می‌افتند، اما این تراکنش‌ها کجا ثبت می‌شوند؟ این تراکنش‌ها در یک دفترکل عمومی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند و همه به آن دسترسی دارند. هرکسی می‌تواند با تبدیل شدن به یک نود یا گره در شبکه، تمام تراکنش‌های بیت کوین را از ابتدا تا آن لحظه ببیند و حتی در تایید تراکنش‌های بعدی مشارکت داشته باشد. علاوه‌بر نودها، کاربران می‌توانند به فول نود هم تبدیل شوند تا دسترسی‌ها و مزایای بیشتری داشته‌ باشند. در این مقاله از اکسبیتو، در مورد فول نود بیت کوین و اهمیت آن توضیح خواهیم داد و به شما آموزش می‌دهیم که چگونه به یک فول نود در شبکه [بیت کوین](https://exbito.com/bitcoin/) تبدیل شوید.
فول نود (Full Node) چیست؟

فول نود (Full Node) چیست؟

شبکه بیت کوین یک نهاد مرکزی برای تایید تراکنش‌ها ندارد؛ به همین دلیل، تمام افرادی که در شبکه هستند تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. با این مکانیزم، بیت کوین همیشه غیرمتمرکز می‌ماند و کسی نمی‌تواند به‌تنهایی در آن اعمال قدرت کند.


فول نود بیت کوین (Bitcoin Full Node) یک برنامه نرم‌افزاری است که تمام تراکنش‌ها و بلاک‌ها را در شبکه تایید می‌کند. فول نودها با تایید تراکنش‌ها و بلاک‌های فول نودهای قبلی و انتقال آن‌ها به فول نودهای بعدی، در شبکه مشارکت دارند و زنجیره بلاک چین را زنده نگه می‌دارند.


⚠️یکی از مهم‌ترین وظایف فول نودها، خدمات‌رسانی به کیف پول‌های بیت کوین است. کیف پول‌ها هم یک نود در شبکه به شمار می‌آیند. فول نودها به آن‌ها کمک می‌کنند تا تراکنش‌ خود را به شبکه بفرستند و زمانی که تراکنش انجام شد به آن‌ها اطلاع‌رسانی کنند. اگر فول نودها وجود نداشتند، کیف پول‌های بیت کوین نمی‌توانستند به شبکه متصل شده و تراکنش انجام دهند.

چرا راه‌اندازی فول نود بیت کوین (full bitcoin node) مهم است؟.

چرا راه‌اندازی فول نود بیت کوین (full bitcoin node) مهم است؟

فول نودها قوانین مکانیزم اجماع بیت کوین را اجرا می‌کنند. چون بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، با استفاده از مکانیزم اجماع کار می‌کند. مکانیزم اجماع یعنی ساختاری که در آن اعضای شبکه برای تایید تراکنش‌های جدید تصمیم می‌گیرند و آن‌ها را تایید می‌کنند. زمانی که یک فول نود اجرا می‌شود، تمام تراکنش‌ها و بلاک‌های قبلی و جدید را دانلود خواهد کرد تا از معتبر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کند. چند نمونه از قوانین مکانیزم اجماع بیت کوین عبارتند از:


  • هر بلاک باید مقدار مشخصی بیت کوین تولید کند.

  • بیت کوین‌هایی که در شبکه خرج شده‌اند باید امضای درستی داشته باشند.

  • تراکنش‌ها و بلاک‌ها باید در فرمت درستی از نظر داده و اطلاعات قرار بگیرند.

  • هر تراکنش تنها می‌تواند یک بار خرج شود و باید از خرج شدن دوباره آن جلوگیری شود.

راه اندازی فول نود بیت کوین چه نیازمندی‌هایی دارد؟

برای پیوستن به شبکه و ایجاد یک فول نود، سیستم شما باید حداقل‌هایی را داشته‌ باشد؛ چون بلاک چین حجم زیادی دارد و به‌صورت هفتگی باید حجم زیادی از تراکنش‌ها را دانلود یا آپلود کنید. نیازمندی‌های راه‌اندازی فول نود بیت کوین عبارتند از:


  • دسترسی به آخرین نسخه ویندوز، مک او اس یا لینوکس

  • ۱۲۵ گیگابایت حافظه خالی برای دانلود بلاک چین و تراکنش‌های آینده آن

  • ۲ گیگابایت حافظه یا رم

  • اینترنت پرسرعت با سرعت آپلود حداقلی ۵۰ کیلوبایت بر ثانیه

  • اتصال اینترنت با سقف بالای محدودیت برای آپلود اطلاعات؛ چون معمولا فول نودهایی که سرعت اینترنت زیادی دارند ممکن است تا ۲۰۰ گیگابایت در ماه اطلاعات آپلود کنند. میزان دانلود نیز به‌صورت ماهانه ۲۰ گیگابایت است.

  • فول نود شما به‌صورت روزانه ۶ ساعت اجرا می‌شود. در زمان اجرای فول نود می‌توانید از کامپیوتر خود برای مقاصد دیگر هم استفاده کنید. هرچه بیشتر یک فول نود اجرا شود بهتر بوده و بهترین حالت برای اجرای همیشگی آن است.

⚠️حتماً به حالت «صرفه‌جویی در مصرف انرژی» و «محافظ صفحه سیستم» خود توجه داشته باشید. معمولا زمانی که از سیستم‌عامل خود استفاده نمی‌کنید آن‌ها وارد حالت مصرف کم انرژی می‌شوند. این حالت از اجرای فول نود بیت کوین جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، بهتر است سیستم خود را به گونه‌ای تنظیم کرده باشید که همیشه از اجرای فول نودها پشتیبانی کند.

نحوه راه اندازی فول نود در سیستم عامل لینوکس (Linux) چگونه است؟

دستورالعمل زیر برای نصب نرم‌افزار «بیت کوین کور» (Bitcoin Core) در بیشتر نسخه‌های سیستم‌عامل لینوکس ارائه می‌شود. ما در نظر می‌گیریم که شما از Bourne-like shellهایی مانند bash استفاده می‌کنید.


برای شروع به صفحه دانلود نرم‌افزار بیت کوین کور بروید و مطمئن شوید که اتصال شما امن است. فایل ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی مناسب با سیستم عامل لینوکس خود را دانلود کرده و در صورت نیاز آن را به کامپیوتر خود منتقل کنید. وارد اکانت خود شوید و اطمینان حاصل کنید که اکانت شما از دستوراتی مانند “su” یا “sudo” بهره می‌برد.


عامل لینوکس (Linux) چگونه

فایل خود را با دستور “tar” و آرگومان “xzf” از حالت فشرده‌شده خارج کنید. به‌عنوان مثال، در یک سیستم‌عامل ۶۴ بیتی دستور به شکل زیر است:


Tar xzf bitcoin-25.0-x86_64-linux-gnu.tar.gz


این دستور، "bitcoin-25.0" را در دایرکتوری کنونی شما می‌سازد. ما همچنین محتویات ساب دایرکتوری "bin" را نیز در "/user/local/bin" با استفاده از دستور "install" قرار می‌دهیم.


اگر شما از "sudo" برای اجرای دستورات استفاده می‌کنید، دستور زیر را به کار ببرید:


Sudo install -m 0755 -o root -g root -t /user/local/bir


درصورتی‌که از "su" استفاده می‌کنید، دستور زیر را به کار بگیرید:


Su -c ‘instal -m 0755 -o root -t /user/local/bir


اجرای نرم افزار گرافیکی بیت کوین کور (Bitcoin Core GUI) در لینوکس

برای استفاده از نرم‌افزار گرافیکی بیت کوین کور در سیستم‌عامل لینوکس باید کتابخانه‌های زیادی را نصب کرده‌باشید. معمولا همه این کتابخانه‌ها در نسخه‌های تازه لینوکس موجود هستند و تنها باید آن‌ها را نصب کرد. برای بررسی این موضوع در ترمینال کد زیر را اجرا کنید:


/usr/local/bin/bitcoin-qt


اگر تمام کتابخانه‌های لازم نصب شده‌ باشند، بیت کوین کور اجرا می‌شود. در غیر این‌ صورت، پیام زیر نشان داده می‌شود:


Usr/local/bin/bitcoin-qt: error while loading shared


برای درست کردن این خطا، در دیتابیس خود جستجو کرده و فایل نصب‌نشده را نصب کنید. اگر دوباره کد بالا برای اجرای بیت کوین کور با خطا روبه‌رو شد، این فرایند را ادامه دهید تا دیگر خطایی نمایش داده نشود.


پس از اجرای نرم‌افزار بیت کوین کور، باید دایرکتوری مناسب را برای ذخیره بلاک چین و کیف پول خود انتخاب کنید:


انتخاب کنید

پس از اجرای بیت کوین کور، دانلود بلاک چین آغاز می‌شود و ممکن است چند روز به طول بینجامد. شما می‌توانید پروسه دانلود را ببینید و هر زمان که بخواهید آن را متوقف کنید. با اجرای دوباره برنامه پروسه دانلود ادامه پیدا می‌کند.


یدا می‌کند

وقتی که دانلود بلاک چین بیت کوین تمام شود، می‌توانید از آن به‌عنوان کیف پول خود نیز استفاده کنید. برای اجرای بیت کوین کور، نیاز نیست هر دفعه کد مورد نظر را به اجرا درآورید؛ به‌جای آن می‌توانید به قسمت تنظیمات یا “Options” بروید و تیک گزینه “Start Bitcoin on system login” را بزنید.


بزنید.

با این کار هر زمان که وارد اکانت خود بشوید، نرم‌افزار بیت کوین کور به‌صورت اتوماتیک اجرا می‌شود. آیکون آن نیز در نوار بالای صفحه قابل مشاهده است.


قابل مشاهده است.

نحوه راه اندازی فول نود در سیستم عامل مک (MacOS) چگونه است؟

به صفحه دانلود نرم‌افزار Bitcoin Core بروید و یک اتصال امن برقرار کنید. بر روی دکمه دانلود این نرم‌افزار کلیک کرده و پیام امنیتی را تایید کنید.


امنیتی را تایید کنید

زمانی که دانلود به اتمام رسید، به پوشه دانلود رفته و فایل را اجرا کنید. سیستم‌عامل مک یک پنجره جدید باز می‌کند و شما باید آیکون نرم‌افزار bitcoin core را به درون پوشه "Applications" بیندازید.


Applications.

نرم‌افزار گرافیکی بیت کوین کور (Bitcoin Core GUI) در سیستم عامل مک او اس

وقتی برای اولین‌بار بیت کوین کور را در سیستم مک خود اجرا کنید، از شما می‌خواهد تا برای اجرای برنامه دکمه تایید را فشار دهید:


مرت.png

سپس از شما می‌خواهد تا دایرکتوری مورد نظر را برای ذخیره بیت کوین انتخاب کنید. این دایرکتوری به صورت پیش‌فرض انتخاب شده‌ است و اگر بخواهید، امکان انتخاب دایرکتوری شخصی نیز وجود دارد.


نیز وجود دارد

پس از این مرحله، نرم‌افزار بیت کوین کور به‌صورت اتوماتیک شروع به دانلود بلاک چین بیت کوین می‌کند. اگر سرعت اینترنت شما زیاد نباشد، این مرحله ممکن است چند روز طول بکشد. در هر مرحله از دانلود، می‌توانید میزان پیشرفت را بررسی کنید.


بررسی کنید

با فعال کردن گزینه اجرای بیت کوین کور در زمان وارد شدن به اکانت خود، پشتیبانی از شبکه بیت کوین راحت‌تر خواهد شد. به این منظور، در نرم‌افزار بیت کوین کور، وارد قسمت "Preferences" شوید. در این قسمت "Start Bitcoin on system login" را فعال کنید.


فعال کنید.

نحوه راه اندازی فول نود در سیستم عامل ویندوز (Windows) چگونه است؟

به صفحه دانلود نرم‌افزار بیت کور بروید و مطمئن شوید که اتصال شما امن است. روی دکمه بزرگ و آبی برای نصب بیت کوین کلیک کنید.


بیت کوین کلیک کنید.

زمانی که دانلود به اتمام رسید، وارد فولدر دانلود شده و فایل دانلود را اجرا کنید. ویندوز از شما می‌پرسد که آیا قصد دارید آن را اجرا کنید یا نه؟ با تایید این فرایند، دانلود شروع می‌شود و باید دایرکتوری مورد نظر را برای نصب نرم‌افزار بیت کوین کور، انتخاب کنید.


انتخاب کنید

نرم‌افزار گرافیکی بیت کوین کور (Bitcoin Core GUI) در ویندوز

برای استفاده از نرم‌افزار گرافیکی بیت کوین‌ کور، دکمه ویندوز را کلیک کرده و در قسمت سرچ، bitcoin را جستجو کنید. با نمایش آیکون بیت کوین کور روی آن کلیک کنید.


روی آن کلیک کنید

در این قسمت باید دایرکتوری مورد نظر برای ذخیره بلاک چین بیت کوین و کیف پول خودتان را انتخاب کنید. این دایرکتوری به‌صورت پیش‌فرض در نظر گرفته شده‌ است و امکان انتخاب آن به‌صورت شخصی نیز وجود دارد.


نیز وجود دارد

نرم افزار بیت کوین کور دانلود بلاک چین را شروع می‌کند. اگر سرعت اینترنت شما پایین باشد، این مرحله ممکن است چند روز طول بکشد. در طول دانلود بلاک چین، مقدار زیادی از پهنای باند اینترنت شما اشغال می‌شود. شما می‌توانید هر زمانی که دوست داشتید این عملیات را متوقف کنید. تنها کافی است برنامه را ببندید. وقتی که دوباره برنامه را اجرا کنید، دانلود بیت کوین از جای قبلی ادامه پیدا می‌کند.


می‌کند

زمانی که دانلود بیت کوین به اتمام برسد، می‌توانید علاوه‌بر پشتیبانی از شبکه، از نرم‌افزار بیت کوین کور به‌عنوان کیف پول هم استفاده کنید. برای پشتیبانی از شبکه، بهتر است بیت کوین کور خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که در زمان ورود به اکانت، کار خود را شروع نماید. برای این کار، وارد قسمت تنظیمات یا "setting" شوید و در قسمت "Main" گزینه "Start Bitcoin on system login" را تیک بزنید. با این کار، هر بار که وارد اکانت خود می‌شوید،‌ نرم‌افزار بیت کوین کور به‌صورت خودکار اجرا می‌شود.
اجرا می‌شود

سخن پایانی


بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز بوده و حیات خود را مدیون هزاران نفری است که در سراسر جهان از شبکه آن پشتیبانی می‌کنند. همه افراد به‌راحتی به لیست تراکنش‌ها دسترسی دارند و هیچ چیز از چشم کاربران آن پنهان نیست. به همین دلیل بیت کوین محبوبیت زیادی در میان سرمایه‌گذاران پیدا کرده‌است و درحال رشد قیمتی می‌باشد. شما هم می‌توانید به این شبکه بپیوندید و در این دنیای غیرمتمرکز شرکت کنید. با استفاده از راهنمای ارائه‌شده برای راه‌اندازی فول نود بیت کوین، کار ساده‌ای در پیش خواهید داشت. اگر سوال و یا مشکلی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید.