در سال‌های ابتدایی ورود بیت کوین به بازار، همه می‌توانستند با یک کامپیوتر ساده بیت کوین استخراج کنند. پاداش بیت کوین برای هر بلاک بالا بود و ماینرهای کمی در بازار وجود داشتند. در حال حاضر رقابت بین ماینرها زیاد شده و ماینینگ به یک صنعت بزرگ تغییر شکل داده‌است. شرکت‌های بزرگ استخراج بیت کوین، با دستگاه‌های زیاد، وارد بازار شده‌اند و ماینرهای شخصی دیگر شانسی برای به دست آوردن بیت کوین ندارند.


استخرهای استخراج یک راهکار سازنده برای این ماینرها هستند. این استخرها با تجمیع قدرت ماینرها، قدرت آن‌ها را چند برابر کرده و شانس آن‌ها را افزایش می‌دهند. در این مقاله قصد داریم فاکتورهای مهم برای انتخاب یک استخر استخراج را با شما بررسی کنیم. در پایان این مقاله شما دانش لازم برای انتخاب یک استخر سودده را به دست می‌آورید و می‌توانید با توجه به سطح ریسک و میزان بازدهی مورد نظر خود، استخر استخراج مناسب را پیدا کنید.


آشنایی با بیت کوین

آشنایی با بیت کوین

زمانی که بانک‌های آمریکایی در سال ۲۰۰۸ در آستانه ورشکستگی بودند، بیت کوین وارد صحنه شد. بیت کوین متمرکز بودن نظام مالی سنتی را هدف گرفت و این مساله را دلیل اصلی تمام خرابکاری‌ها می‌دانست. به همین دلیل خود را یک ارز دیجیتال، برای برای معاملات همتا به همتا نامید. در ساختار بیت کوین، همه تراکنش‌ها بر بستر یک دفتر کل ثبت می‌شوند که بلاک چین نام دارد. بلاک چین شفاف است و هرکسی که بخواهد می‌تواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. در نتیجه هیچ معامله‌ای مخفی نمی‌ماند و امکان خرابکاری از بین می‌رود. در حال حاضر بیت کوین بزرگترین و باارزش‌ترین ارز دیجیتال در بازار به شمار می‌آید. با ورود بلاک چین‌ها و ارزهای دیجیتال جدید به بازار، این ارز مهم محبوبیت خود را از دست نداده و بر قیمتش افزوده می‌شود.


تراکنش‌های بیت کوین با مکانیزم اجماع «اثبات کار» تایید می‌شوند. مکانیزم اجماع، جایگزین ساختار متمرکز قبلی است. در این مکانیزم، دستگاه‌های کامپیوتری در سراسر جهان، با حل مسائل سخت ریاضی، تراکنش‌ها را تایید کرده و بیت کوین پاداش می‌گیرند. به این فرایند ماینینگ گفته می‌شود.


استخر استخراج چیست؟

ماینینگ بیت کوین یک راه به صرفه برای دریافت بیت کوین‌های جدید است. با افزایش قیمت بیت کوین، افراد بیشتری شروع به ماین کردند و رقابت زیاد شد. الگوریتم بیت کوین به گونه‌ای طراحی شده که با افزایش تعداد ماینرها، مسائل ریاضی سخت‌تر می‌شوند و نیاز به قدرت محاسباتی بیشتری برای حل آنها هست.


در سال ۲۰۱۰ یکی از ماینرهای بیت کوین راهکاری برای حل این مشکل ارائه کرد. او پیشنهاد داد که ماینرها با هم جمع شوند تا قدرت بیشتری پیدا کنند. در نتیجه شانس آنها برای تایید تراکنش و دریافت پاداش بیشتر می‌شود. ایده استخر استخراج از این پیشنهاد پا گرفت.


استخرهای استخراج بیت کوین (Mining pools) مکانی برای تجمیع قدرت ماینرهای مختلف است. ماینرها با شرکت در استخرهای استخراج توان محاسباتی خود را به اشتراک می‌‌گذارند و پاداش دریافتی را نیز بین خود تقسیم می‌کنند. در حال حاضر ماینینگ پول‌ها، سهم بزرگی از بازار ماینینگ بیت کوین را در اختیار دارند. این مساله هم باعث مشارکت بیشتر افراد در شبکه می‌شود و هم می‌تواند به متمرکزسازی بیت کوین بیانجامد.


چگونه بهترین استخر استخراج برای ماینینگ بیت کوین را پیدا کنیم؟

چگونه بهترین استخر استخراج برای ماینینگ بیت کوین را پیدا کنیم؟

برای انتخاب بهترین استخر استخراج بیت کوین، بهتر است فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید. این فاکتورها تاثیر مهمی بر درآمد شما خواهند داشت. در این قسمت، راهنمای جامعی را برای انتخاب بهترین استخر ماینینگ بیت کوین، براساس اهداف شما گردآوری کرده‌ایم. فاکتورهایی که باید تحت نظر داشته باشید عبارتند از:


سایز استخر استخراج را در نظر بگیرید (Pool size)

وقتی صحبت از قدرت محاسباتی به میان می‌آید، مطمئنا هر چه سایز ماینینگ پول بیشتر باشد، قدرت بیشتری هم پیدا می‌کند. به همین دلیل حتما سایز استخرهای استخراج را در نظر بگیرید. استخرهای استخراج بزرگتر، شانس بیشتری برای تایید بلاک‌های جدید و دریافت بیت کوین دارند، در نتیجه درآمد شما پایدارتر و همیشگی است. نکته منفی استخرهای استخراج بزرگ، سهم کمتر شما از بیت کوین دریافتی است. چون تعداد زیادی ماینر در آنها شرکت کرده‌اند و بیت کوین‌ها بین همه تقسیم می‌شوند. در استخرهای کوچکتر، شما سهم بیشتری از بیت کوین را خواهید برد، اما زمان طولانی‌تری منتظر می‌مانید. بهتر است براساس قدرت محاسباتی ماینر خود، گزینه بهتر را انتخاب کنید.


کارمزد استخرها را با هم مقایسه کنید (Pool fees)

کارمزد استخرها را با هم مقایسه کنید (Pool fees)

استخرهای استخراج برای مدیریت استخر و عملیات اجرایی آن، از ماینرها کارمزد می‌گیرند. این کارمزدها معمولا بین ۱ تا ۲ درصد متغیر است. کارمزد ماینینگ پول‌ها از بیت کوین دریافتی ماینرها کم می‌شود. اگر می‌خواهید به یک ماینینگ پول بپیوندید، حتما ساختار کارمزدی آن را بررسی کنید و زیر نظر داشته باشید. بعضی از استخرها یک کارمزد همیشگی از شما دریافت می‌کنند، اما بعضی دیگر با افزایش مشارکت شما، کارمزدهای خود را کاهش می‌دهند.


مدل‌های پرداختی بیت کوین استخر (Payout Models)

ماینینگ پول‌ها به مدل‌های مختلفی بیت کوین شما را پرداخت می‌کنند. معروف‌ترین مدل‌های پرداختی عبارتند از:


  • مدل نسبی (Proportional) : در این مدل، بیت کوین‌ها بر اساس مشارکت هر ماینر در ساخت بلاک‌های جدید تقسیم می‌شود. به واحد مشارکت ماینرها، سهم گفته می‌شود. هرچه سهم یک ماینر در ایجاد بلاک بیشتر باشد، پاداش او نیز بیشتر است. این مدل معمول‌ترین مدل پرداختی، میان ماینینگ پول‌های بیت کوین است.

  • مدل پرداخت بر اساس سهم (PPS) : در این مدل، ماینرها به صورت پیش فرض و براساس سهم‌های خود پاداش می‌گیرند، چه سهم آنها در ایجاد بلاک‌های جدید تاثیر داشته باشد و چه نداشته باشد. این مدل برای ماینرها یک درآمد همیشگی و بدون دردسر را فراهم می‌کند.

  • مدل پرداخت براساس آخرین سهم (PPLNS) : مدل پرداختی PPLNS به آخرین سهم‌های درگیر در ماینینگ می‌پردازد. یعنی ماینرها در صورتی پاداش می‌گیرند که سهم‌های آنها در ایجاد بلاک‌های جدید، مشارکت داشته باشند. اگر دستگاه ماینری در طول این فرایند خاموش باشد، هیچ پاداشی نصیب او نمی‌شود.

  • مدل پرداخت انفرادی (SOLO): در این مدل، تنها زمانی به شما پاداش داده می‌شود که بتوانید به تنهایی یک بلاک جدید ایجاد کنید. این مدل پرداختی همیشگی نیست اما کل پاداش از آن شما می‌شود.

در انتخاب ماینینگ پول، به سطح ریسک و بازدهی مورد نظر خود توجه داشته باشید. بهترین راهکار، ایجاد تعادل میان میزان بازدهی استخر و برنامه پرداختی آن است. اگر سطح ریسک پایینی دارید، استخری را انتخاب کنید که به صورت دوره‌ای به شما سود معقولی پرداخت می‌کند. اگر سطح ریسک شما زیاد است، استخرهای با مدل پرداختی انفرادی یا PPLNS انتخاب بهتری به شمار می‌آیند.


اعتبار ماینینگ پول (Pool Reputation)

اعتبار و محبوبیت یک استخر استخراج نکته بسیار مهمی است. تاریخچه استخر مورد نظر خود را از نظر پایداری، پشتیبانی از ماینرها و پرداخت‌های خود بررسی کنید. یکی از بهترین منابع برای این کار، بازخوردهای ماینرهای قبلی است. بازخوردها و نظرات آن‌ها را بخوانید و زیر نظر بگیرید. از ماینینگ‌پول‌هایی که مدیریت خوبی ندارند و پرداخت‌های خود را با تاخیر انجام می‌دهند، دوری کنید. ممکن است بررسی ماینینگ پول‌ها زمان زیادی بگیرد، اما به زحمتش می‌ارزد، چون قرار است سرمایه و انرژی زیادی را صرف آنها کنید.


موقعیت جغرافیایی استخر استخراج (Geographic Location)

موقعیت جغرافیایی استخر استخراج (Geographic Location)

ماینینگ ‌پول‌ها در سراسر جهان به ماینرهای خود سرویس‌ می‌دهند. با این حال بهتر است استخری را انتخاب کنید که سرور‌هایش نزدیک به شماست. هرچه یک استخر از نظر موقعیت جغرافیایی به شما نزدیک‌تر باشد، اتصال شما به سرور‌های آن بدون تاخیر و با قدرت بیشتری صورت می‌گیرد. البته بعضی از استخرهای استخراج تنها به ماینرهایی در یک محدوده جغرافیایی مشخص خدمات می‌دهند. این نکته را حتما مد نظر داشته باشید. به عنوان مثال استخرهای استخراجی که در کشور چین هستند، تنها با ماینرهای چینی کار می‌کنند و محدودیت دارند.


امکانات استخر استخراج (Additional Features)

بعضی از استخرها امکانات دیگری را هم در اختیار ماینرهای خود قرار می‌دهند. این امکانات، تجربه کاربری بهتری را برای ماینرها فراهم و فرایند ماینینگ را ساده‌تر می‌کند.


  • سرویس‌های نظارتی : با کمک این سرویس‌ها می‌توانید آمار مشارکت خود را در استخر و میزان درآمد خود را به صورت دوره‌ای ملاحظه کنید.

  • سرویس‌های امنیتی : امکاناتی مانند تایید دو مرحله‌ای برای ورود به حساب کاربری، امنیت حساب شما را افزایش می‌دهد و از دارایی شما محافظت می‌کند.

  • شخصی سازی : شما می‌توانید امکانات مختلف استخر را براساس نیاز خود شخصی‌سازی کنید.

  • فروم‌های بحث و گفت‌وگو : این فروم‌ها مکانی برای ارتباط میان کاربران و ماینرهای استخر است. ماینرها می‌توانند نظرات دیگران را نسبت به ماینینگ پول بررسی کنند یا نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

امکانات اضافی یک استخر استخراج، تجربه کاربری جذاب‌تری را برای شما فراهم می‌کند. این نکته را در انتخاب استخر مورد نظر خود در نظر بگیرید و جزو فاکتورهای کلیدی خود قرار دهید.


امکانات اختصاصی هر ماینینگ پول (Specialized Pool Options)

امکانات اختصاصی هر ماینینگ پول (Specialized Pool Options)

علاوه بر امکاناتی که در مورد قبل عنوان کردیم، بعضی از استخرها امکانات متفاوتی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. این سرویس‌های تازه، مختص به کاربرانی است که به دنبال راه‌های درآمدی تازه می‌گردند.


  • ماینینگ آلت کوین‌ها: استخرهایی که ماینینگ بیت کوین را به همراه ماینینگ دیگر ارزهای دیجیتال یا آلت‌ کوین‌ها ارائه می‌دهند.

  • استخرهای اختصاصی: استخرهایی که امنیت بیشتری دارند و تنها ماینرهای مشخصی می‌توانند به آن‌ها وارد شوند.

  • استخرهای بدون سود: بیت کوین تنها یک راه برای کسب درآمد نیست. این ارز دیجیتال، مفهوم مهمی به نام «غیرمتمرکزسازی» در دنیای مالی را بیان کرده‌است. ماینرهایی که قصد دارند این مفهوم را گسترش دهند، در استخرهای بدون سود مشارکت می‌کنند.

  • استخرهای انفرادی: این استخرها تنها به یک ماینر اختصاص دارند.

تست خدمات ماینینگ پول (Test Pool Services)

قبل از اینکه وارد یک استخر شوید، حتما خدمات آن را تست کنید. استخرها معمولا به شما امکان می‌دهند که چند روز به صورت تستی از امکاناتشان استفاده کنید. در این دوره، داشبورد استخر، ابزارهایی که در اختیار شما می‌گذارد، سیستم پرداختی، کارمزدها و پشتیبانی مشتریان آن را بررسی کنید. با این کار هیچ مشکلی از دید شما پنهان نمی‌ماند و با دید کامل انتخاب می‌کنید.


سخن پایانی


در این مقاله فاکتورهایی را به شما معرفی کردیم که باید برای انتخاب یک استخر استخراج بیت کوین تحت نظر داشته باشید. در آخر به شما توصیه می‌کنیم که به اعتبار و محبوبیت یک استخر اهمیت بیشتری بدهید. استخرهای جدید و کوچک ممکن است امکانات بیشتری ارائه دهند، اما کارایی آنها ثابت نشده‌است. با انتخاب استخرهای بزرگ‌تر و قدیمی‌تر، دارایی شما امنیت بیشتری خواهد داشت و درآمد خود را از ماینینگ بیت کوین تضمین می‌کنید. استخراج بیت کوین، ریسک‌های مختص به خود را دارد و با تحقیقات کافی بهترین انتخاب را خواهید داشت.