آیا به دنبال خرید ارزدیجیتال هستید، اما نمی‌ دانید از کجا شروع کنید؟ در این مقاله راهنمایی‌ هایی برای کمک به ورود شما و انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال میباشد. هزاران اصطلاح پیچیده در رابطه با رمز ارز وجود دارد که مردم را از خرید و فروش آن منصرف می‌ کند! بنابراین امروز، ما نگاهی دقیق‌ تر به این موضوع خواهیم داشت که رمز ارز چیست؟ کیف پول دیجیتال چیست؟ مزایای خرید و فروش رمز ارز چیست؟ چطور رمز ارز بخریم یا بفروشیم؟ و ... پس با ما همراه باشید.

important-points-in-buying-and-selling-digital-currency

رمز ارز را بشناسید

کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) یا رمز ارز به ارزهای دیجیتال یا مجازی گفته می‌ شود که در آن‌ ها از رمزنگاری (کریپتوگرافی) برای تراکنش‌ های مالی استفاده می‌ شود. به‌ طوری که رمزگشایی آن‌ ها بسیار دشوار و بعضا ناممکن است. این نوع ارزها توسط نهاد خاصی کنترل نمی‌ شوند، سریع و مقرون‌ به‌ صرفه‌ هستند و محدودیت جغرافیایی با آن‌ ها معنی ندارد. برای اینکه بتوانیم ارزی را کریپتوکارنسی بنامیم، باید دارای ویژگی‌ های خاصی باشد که عبارت‌ اند از:


  • به شکل دیجیتالی باشد. (غیر فیزیکی باشد)
  • غیر متمرکز باشد. (روی یک سرور یا کامپیوتر مرکزی ذخیره نشده باشد و توسط نهاد خاصی کنترل نشود و روی شبکه‌‌ای از کامپیوترها پیاده‌ سازی شده باشد.)
  • استعاری باشد. (به این معنی که شما برای استفاده از ارز دیجیتال نیازی به احراز هویت خود ندارید)
  • رمز نگاری شده باشد. (کریپتوکارنسی‌ ها با معادلات ریاضی پیچیده رمزنگاری شده‌ اند)

بیت کوین اولین رمزارز بازار

بیت‌ کوین یک ارز دیجیتال غیر متمرکز، بدون بانک مرکزی یا مدیر واحد است که می‌ تواند بدون نیاز به واسطه از کاربر به کاربر دیگر در شبکه بلاک چین همتا به همتا ارسال شود. این ارز دیجیتال در سال 2008 توسط شخص یا گروهی ناشناس با نام ساتوشی ناکاموتو اختراع شد. بیت کوین‌ ها به‌ عنوان پاداشی برای فرآیندی به نام استخراج ایجاد می‌ شوند. آن‌ ها را می‌ توان با ارزها، محصولات و خدمات دیگر مبادله کرد. بیت کوین به دلیل استفاده از آن در تراکنش‌ های غیرقانونی، مقدار زیادی برق مصرفی در استخراج، نوسانات قیمت و سرقت از مبادلات مورد انتقاد قرار گرفته است.


وجود عرضه و تقاضا در هر بازاری از جمله بازار ارز های دیجیتال یک فاکتور مهم است. محبوبیت ناگهانی ارز بیت کوین، به خصوص در سال گذشته، به افزایش قیمت بیت کوین به بیش از 10000 دلار کمک کرده است. همچنین تعداد محدودی ارز دیجیتال بیت کوین در دنیا وجود دارد. به‌ طور دقیق 21 میلیون عدد ارز بیت کوین در دنیا وجود دارد، و از آنجایی که بیش از هفت میلیارد نفر انسان در جهان وجود دارد، اگر همه می‌ توانستند به‌ راحتی بیت کوین استخراج کنند این رمز ارز ارزش زیادی پیدا نمی‌ کرد.


اما استخراج بیت کوین آسان نیست بنابراین تعداد کم آن باعث شده قیمت بیت کوین افزایش زیادی را تجربه نمایند. ارزش کل همه ارزهای دیجیتال در 19 نوامبر 2021 بیش از 2.5 تریلیون دلار برآورد شد. ارزش کل خرید و فروش بیت کوین ، محبوب‌ ترین ارز دیجیتال، حدود 1.1 تریلیون دلار تعیین شده است.


قوانین خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها در ایران

ماده ۲ قانون مجازات عمومی بیان می‌ کند که: هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌ توان‌ جرم دانست مگر آنکه به‌ موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد. بنابراین، به‌ دلیل عدم وجود مجازات برای خرید و فروش بیت کوین، نگهداری، سرمایه‌ گذاری در رمز ارزها، استفاده از آن‌ ها به هر نحوی در ایران جرم نیست.

important-points-in-buying-and-selling-digital-currency

یک ولت برای نگهداری بیت کوین

همانطور که پول نقد یا کارت را در یک کیف پول فیزیکی نگهداری می کنیم، بیت کوین نیز در یک کیف پول - کیف پول ارز دیجیتال - ذخیره می شود. کیف پول ارز دیجیتال می تواند مبتنی بر سخت افزار یا مبتنی بر وب باشد. اما هر یک از این کیف پول های ارز دیجیتال چقدر ایمن هستند؟ پاسخ به این بستگی به نحوه مدیریت کیف پول بیت کوین توسط کاربر دارد. هر کیف پول حاوی مجموعه ای از کلیدهای خصوصی است که بدون آن ها صاحب بیت کوین نمی تواند به رمز ارز دسترسی داشته باشد.


بزرگ ترین خطر در امنیت کیف پول ارز دیجیتال این است که فردی ممکن است کلید خصوصی را گم کند یا کلید خصوصی از او دزدیده شود. بدون کلید خصوصی، کاربر دیگر هرگز رمز ارز های خود را نخواهد دید. علاوه بر از دست دادن کلید خصوصی، کاربر همچنین می تواند رمز ارز بیت کوین خود را با نقص کامپیوتر (از کار افتادن هارد دیسک)، هک کردن، یا از دست دادن فیزیکی کامپیوتری که کیف پول دیجیتالی در آن قرار دارد، از دست بدهد.


مزایای خرید و فروش ارز دیجیتال چیست؟

- آزادی: ارسال و دریافت ارز دیجیتال در هر نقطه از جهان در هر زمان امکان‌ پذیر است. بدون تعطیلات بانکی بدون حد و مرز، بدون بوروکراسی، رمز ارزها به کاربران خود اجازه می‌ دهند تا آزادی کامل در رابطه با پول خود داشته باشند.


- هزینه‌ ها: می‌ توان 100,000 رمز ارز را با همان کارمزد تعیین شده توسط اکسبیتو ارسال کرد. علاوه بر این، امکان تبدیل رمز ارز به ریال و واریز وجوه به‌ طور مستقیم به حساب‌ های بانکی افراد در اکسبیتو وجود دارد. بنابراین صرافی آنلاین ارز دیجیتال، می‌ توانند با هزینه‌ های بسیار کمتری انتقال وجه را نسبت به شبکه‌ های پی پال یا کارت اعتباری انجام دهند.


- ریسک کمتر: تراکنش‌ های انجام شده با ارز دیجیتال، حاوی اطلاعات حساس یا شخصی مشتریان نیستند. کاربران می‌ توانند به‌ راحتی به بازار هایی که در آن‌ ها کارت اعتباری قابل‌ استفاده نیستند دسترسی یابند.


- امنیت و کنترل: با ارز دیجیتال، انواع پرداخت‌ ها را می‌ توان بدون ثبت اطلاعات شخصی انجام داد. این یک محافظت قوی در برابر افشا هویت، به ما ارائه می‌ دهد.


- شفافیت: هیچ فرد یا سازمانی نمی‌ تواند پروتکل‌ های مربوط به رمزارزها را کنترل یا دستکاری کند زیرا به‌ وسیله رمزنگاری بسیار ایمن هستند.


روش‌ های خرید ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال در دو حالت امکان پذیر است، حالت اول خرید از بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و حالت دوم خرید از صرافی آنلاین ارز دیجیتال در خارج از کشور می باشد. بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی مانند اکسبیتو (marketplace) کار می کنند و گاها اکسچنج ها هستند. لازم به ذکر است برای خرید ارز دیجیتال از صرافی ایرانی می توانید از پلتفرم معاملاتی اکسبیتو استفاده نموده و در صورت لزوم استفاده از صرافی های خارجی می توانید از صرافی های مطرح لوکال بیت کوین (LocalBitcoin)، صرافی کراکن (kraken) و... استفاده کنید.


در حالت دوم می توانید مستقیم خرید کنید. شما می‌ توانید رمز ارز خود را مستقیما از سایر صاحبان رمز ارز خریداری کنید و برخلاف روش خرید از صرافی، کارمزد ندهید. سایت‌ ها و اپلیکیشن هایی برای این روش وجود دارد فقط در صورت خرید مستقیم ارز دیجیتال از افراد، بسیار احتیاط کنید چون امکان کلاه‌ برداری در این روش بسیار بالا است.