فرایند استخراج به محاسبات ریاضی برای ایجاد یا ضرب کوین‌های جدید اشاره دارد. آن دسته از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین که از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، قابلیت استخراج دارند. افراد یا سیستم‌هایی که این فرایند را انجام می‌دهند به‌عنوان ماینر (Miner) شناخته می‌شوند. ماینرها برای حل معادلات پیچیده به کامپیوترهای پرقدرت نیاز دارند؛ به همین خاطر، ماینرها در برابر تلاش خود برای استخراج، پاداش دریافت می‌کنند. هنگامی که فرایند تأیید توسط ماینرها به پایان رسید، سیستم داده‌های جدیدی را به شکل بلوک به شبکه بلاک چین اضافه می‌کند. استخراج به دو صورت فردی و گروهی (از طریق استخر استخراج) صورت می‌گیرد. در ادامه به بررسی و مقایسه این دو روش استخراج خواهیم پرداخت.


استخراج فردی (Solo Mining) به چه صورت است؟

استخراج فردی (Solo Mining) به چه صورت است؟

استخراج انفرادی یا سولو ماینینگ (Solo Mining) همان‌طور که از نام آن می‌توانید حدس بزنید، به این معنی است که یک ماینر به‌صورت مستقل فرایند استخراج را اجرا می‌کند. این ماینرهای انفرادی به هیچ شخص ثالثی وابسته نیستند؛ در عوض، آن‌ها کامپیوترهای ماینینگ خود را به شبکه بلاک چین متصل کرده و بلوک‌ها را کشف می‌کنند. استخراج انفرادی به‌شدت به قدرت هش (Hash) سخت افزار و نرخ هش کلی شبکه بستگی دارد. در وصف بیشتر فرایند استخراج فردی می‌توان گفت:


1- استخراج انفرادی فرایندی است که به تنهایی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و یافتن بلوک‌ها در بلاک چین انجام می‌شود. این نوع ماینینگ به قدرت محاسباتی، منابع، پیکربندی نرم افزار و دانش فنی بالا نیاز دارد.


2- ماینرهای انفرادی قدرت هش خود را با سایر ماینرها در یک استخر به اشتراک نمی‌گذارند؛ بنابراین، تمام پاداش‌های حاصل از اعتبارسنجی موفقیت‌آمیز بلوک را خودشان دریافت می‌کنند.


3- در زمانی که پیچیدگی نرخ هش کمتر بود، ماینرهای انفرادی سود بالایی کسب می‌کردند؛ اما هرچقدر که افراد بیشتری به فرایند استخراج در جهان اضافه شدند، استخراج ارزهای دیجیتال دشوارتر گردید. همچنین نوسان در قیمت رمز ارزها و هزینه‌های بالای برق نیز بر سودآوری ماینرهای فردی تأثیر می‌گذارد.


4- اگرچه در استخراج انفرادی، یافتن بلوک‌ها دشوار است، اما می‌تواند بالاترین بازدهی را در طول زمان به کاربران ارائه دهد. بااین‌حال، این فرایند به عوامل متعددی بستگی دارد. بنابراین ماینرهای انفرادی باید صبور باشند و استقامت به خرج دهند.


5- کاربران در گذشته برای استخراج فردی از قدرت محاسباتی کامپیوترهای خود استفاده می‌کردند، اما با سخت شدن تدریجی فرایند استخراج، کامپیوترهای شخصی پاسخگو نبودند؛ پس دستگاه‌های ماینر اسیک (ASIC) با قدرت محاسباتی بالا عرضه شدند.


مزایا و معایب استخراج فردی کدامند؟.

مزایا و معایب استخراج فردی کدامند؟

استخراج فردی اولین و رایج‌ترین شکل استخراج در گذشته بود و توانست سود بسیاری را نصیب ماینرها کند؛ اما درحال‌حاضر با توجه به اینکه فقط تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال قابل استخراج هستند و به قدرت محاسباتی بالا نیاز دارند، این روش با چالش روبه‌رو شده است. مزایا و معایب استخراج فردی را می‌توان به‌صورت زیر بیان کرد:


مزایای استخراج فردی

استخراج انفرادی ممکن است بهترین گزینه برای همه نباشد، اما مزایای خود را دارد. در اینجا برخی از مزایای استخراج انفرادی آورده شده است:


  • کنترل: ماینرهای انفرادی کنترل کامل بر عملیات استخراج خود دارند. آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که کدام توکن‌ها را استخراج نمایند، چه زمانی استخراج کنند و چه مقدار قدرت محاسباتی را به ماینینگ اختصاص دهند.

  • بدون هزینه: برخلاف ماینرهای استخر که باید هزینه‌ای به اپراتور استخر بپردازند، استخراج‌کنندگان انفرادی نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارند.

  • بدون اشتراک‌گذاری: ماینرهای انفرادی می‌توانند تمام پاداش‌هایی را که از استخراج به دست می‌آورند، بدون نیاز به اشتراک‌گذاری با سایر ماینرها، برای خود حفظ کنند.

  • پاداش‌های بالقوه بیشتر: اگرچه ماینرهای انفرادی در مقایسه با ماینرهای استخر شانس بسیار کمتری برای یافتن بلوک دارند، اما اگر آن را پیدا کنند، به‌جای اینکه پاداش را با دیگران به اشتراک بگذارند، کل سود حاصل را دریافت خواهند کرد.

حریم خصوصی

  • حریم خصوصی: استخراج انفرادی امکان حفظ حریم خصوصی بیشتر را فراهم می‌کند؛ چراکه نیازی به برقراری ارتباط یا افشای اطلاعات شخصی برای سایر اعضای یک استخر نیست.

درحالی که استخراج انفرادی ممکن است در اکثر موارد به اندازه استخراج استخر سودآور یا کارآمد نباشد، به ماینرها استقلال و کنترل بیشتری بر عملیات خود را بدون نیاز به پرداخت هیچ‌گونه کارمزد یا تقسیم پاداش با دیگران می‌دهد.


معایب استخراج فردی.

معایب استخراج فردی

استخراج انفرادی می‌تواند برای مبتدیان چالش‌برانگیز بوده و خطرات و محدودیت‌های متعددی را به‌همراه داشته باشد. در اینجا معایب استخراج انفرادی را می‌توانید ببینید:


  • شانس کم یافتن بلاک‌ها: ازآنجایی‌که یک ماینر قدرت هش کمتری نسبت به استخر ماینرها دارد، استخراج انفرادی احتمال پایین‌تری را برای یافتن بلوک‌ها ایجاد می‌کند.

  • سرمایه‌گذاری زیاد در تجهیزات: استخراج انفرادی به سخت‌افزارهای پیشرفته، مانند ماینرهای اسیک، نیاز دارد که خرید و بهره‌برداری از آن‌ها گران است.

  • افزایش سختی: دشواری استخراج می‌تواند در طول زمان به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند؛ بنابراین کسب پاداش برای ماینرهای انفرادی در طول زمان دشوارتر می‌شود.

  • پاداش‌های فرار: استخراج انفرادی درآمدهای غیرقابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند، چراکه پاداش‌ها به شانس بستگی دارد.

  • وقت‌گیر: ازآنجایی‌که تولید بلوک به تنهایی فرایندی طولانی دارد، سرمایه‌گذاری منابع در استخراج انفرادی همیشه سودآور نیست.

  • عدم امکان پشتیبان‌گیری: در صورت بُروز هرگونه خرابی یا مشکلات فنی تجهیزات، هیچ پشتیبانی برای ماینر انفرادی وجود ندارد.

این معایب ممکن است بسته به عوامل متعددی، مانند نرخ هش شبکه، مقدار سرمایه‌گذاری و هزینه انرژی در میان عوامل دیگر متفاوت باشند.


ماینینگ از طریق استخرهای استخراج چگونه است؟

ماینینگ از طریق استخرهای استخراج چگونه است؟

منظور از استخر ماینینگ (Pool Mining) گروهی از ماینرها است که قدرت محاسباتی و منابع خود را از طریق شبکه با هم به اشتراک می‌گذارند تا شانس یافتن بلوک را افزایش دهند. اساساً، اعضای یک استخر ماینینگ قدرت پردازش خود را ترکیب می‌کنند و هدفشان یافتن بلوک در سریع‌ترین زمان است. درصورتی‌که بلوک را با موفقیت پیدا کنند، سیستم مقدار پاداش را بین اعضا، بر اساس درصد مشارکت آن‌ها در استخر، توزیع می‌کند. در وصف بیشتر استخر استخراج می‌توان گفت:


1- استخرهای ماینینگ به کاربران کریپتو این فرصت را می‌دهند که به‌صورت مداوم در فرایند استخراج یک ارز دیجیتال خاص شرکت کرده و پاداش‌های منظم کسب کنند.


2- در سال 2010، اسلاش پول (Slush Pool) به‌عنوان اولین استخر استخراج بیت کوین تشکیل شد. درحال‌حاضر استخرهای استخراج محبوب بسیاری برای ارزهای دیجیتال، مانند اتر (ETH)، زی کش (ZEC)، بیت کوین کش (BCH) و... ، وجود دارند.


3- استخرهای استخراج اپراتور (Mining Pool Operator) دارند. اپراتور ماینینگ استخر فعالیت‌هایی مانند ثبت کار انجام‌شده توسط هر یک از اعضای استخر، مدیریت هش‌های آن‌ها، اختصاص سهام پاداش به هر عضو و حتی کاری را که باید توسط آن‌ها به صورت جداگانه انجام شود، مدیریت می‌کند.


مزایا و معایب استخرهای استخراج کدامند؟

مزایا و معایب استخرهای استخراج کدامند؟

استخر ماینینگ چندین مزیت و چندین محدودیت مختص به خود را در بر می‌گیرد که باعث می‌شود هرکسی نتواند به آن ملحق شود. مزایا و معایب استخرهای استخراج به قرار زیر هستند:


مزایای استخر استخراج

استخر ماینینگ چندین مزیت نسبت به استخراج انفرادی دارد که آن را به استراتژی ترجیحی برای اکثر ماینرهای در مقیاس کوچک تبدیل می‌کند. این مزایا عبارتند از:


  • شانس بیشتر برای کسب پاداش: پیوستن به یک استخر، شانس شما را برای کسب پاداش افزایش می‌دهد؛ چراکه ترکیب قدرت هش همه اعضای استخر در جهت یافتن بلوک‌های جدید کار می‌کند.

  • درآمد ثابت و قابل پیش‌بینی: استخراج استخر در مقایسه با استخراج انفرادی درآمد ثابت و قابل پیش‌بینی‌تری را ارائه می‌کند.

  • خطرات کمتر: با پیوستن به یک استخر می‌توانید خطرات مرتبط با استخراج انفرادی، مانند خرابی تجهیزات یا نوسانات دشواری شبکه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

  • دسترسی به سخت‌افزار پیشرفته: استخرهای ماینینگ اغلب به ماینرهای پیشرفته اسیک (ASIC) دسترسی دارند که خرید و نگهداری آن برای افراد گران است.

  • پشتیبانی بهتر از جامعه: اعضای استخر می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، ایده‌ها و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به یکدیگر کمک کنند تا مشکلاتی را که در طول عملیات استخراج به وجود می‌آیند عیب‌یابی نمایند.

  • هزینه‌های انرژی کمتر: استخراج استخر به شما امکان می‌دهد در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنید؛ چراکه همه اعضا قدرت محاسباتی خود را برای یافتن بلوک‌های جدید بدون تکرار تلاش‌های محاسباتی مشارکت می‌دهند.

  • سازگاری با چندین پردازنده گرافیکی: برخلاف استخراج انفرادی که به سخت‌افزار گرافیکی (GPU) خاص نیاز دارد، استخراج استخر با چندین پردازنده گرافیکی سازگار است و به شما امکان می‌دهد از برندها یا مدل‌های مختلف به‌طور همزمان استفاده کنید.

استخر ماینینگ یک استراتژی عالی برای استخراج‌کنندگان در مقیاس کوچک است که خواهان درآمد پایدار از طریق پاداش‌های ثابت هستند. این کار از طریق به اشتراک گذاشتن منابع و خطرات با سایر ماینرها صورت می‌گیرد.


معایب استخر استخراج.

معایب استخر استخراج

اگرچه استخراج استخر استراتژی توصیه‌شده برای اکثر ماینرهای ارزهای دیجیتال است، اما مجموعه‌ای از معایب خاص خود را دارد. در اینجا چند اشکال مشاهده می‌شود که باید قبل از پیوستن به یک استخر استخراج در نظر بگیرید:


  • پاداش‌های کاهش‌یافته: استخرهای ماینینگ جوایز را بین همه اعضا بر اساس سهم‌شان توزیع می‌کنند؛ این بدان معناست که هر ماینر نسبت به زمانی که به‌صورت انفرادی ماینینگ می‌کرد، دریافتی کمتری خواهد داشت.

  • کارمزد: استخرهای ماینینگ معمولاً هزینه‌هایی را به‌عنوان کارمزد از سهم پاداش خود به استخر پرداخت می‌کنند. این هزینه‌ها برای پوشش هزینه‌های بهره‌برداری از استخر، از جمله هزینه‌های نگهداری و هزینه‌های سرور، استفاده می‌شوند.

  • وابستگی به اپراتور استخر: پیوستن به یک استخر ماینینگ مستلزم آن است که ماینرها به اپراتور استخر تکیه کنند. اگر اپراتور استخر تصمیم به تعطیلی یا فرار با سرمایه ماینرها بگیرد، این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

  • ریسک متمرکزسازی: تمرکز قدرت هش در چند استخر بزرگ ماینینگ خطر تمرکز را به‌همراه دارد، زیرا آن‌ها به‌طور بالقوه می‌توانند بیش از 51 درصد از نرخ هش شبکه را کنترل کنند که منجر به نگرانی‌های امنیتی می‌شود (در شبکه بلاک چین حمله‌ای به نام حمله 51 درصد وجود دارد که با در دست گرفتن بیش از 50 درصد از قدرت شبکه، می‌توان کل شبکه را هدایت کرد).

  • عدم کنترل فعالیت‌های ماینینگ: در یک استخر استخراج، ماینرها کنترلی بر روی اینکه کدام تراکنش‌ها در بلوک‌ها گنجانده می‌شوند، نداشته و هیچ اظهار نظری در تصمیم‌گیری در مورد ارتقا یا تغییر در پروتکل ندارند.

قبل از انتخاب بهترین استراتژی ماینینگ برای اهداف ارزهای دیجیتال خود، این معایب را در مقابل مزایای احتمالی آن بسنجید. استخرها مستعد معایب امنیتی هستند و ماینینگ استخر به دلیل ذخیره‌ی فراوان رمز ارز در آن، مهاجمان را جذب می‌کند.


مقایسه ماینینگ فردی و استفاده از استخرهای استخراج چگونه است؟

مقایسه ماینینگ فردی و استفاده از استخرهای استخراج چگونه است؟

وقتی نوبت به انتخاب بین استخراج از استخر و استخراج انفرادی می‌رسد، عوامل مختلفی وجود دارند که ماینرها باید در نظر بگیرند. این عوامل عبارتند از:


  • تخصص فنی: استخراج استخر به دانش فنی و تجربه کمتری نیاز دارد؛ چراکه فرایند راه‌اندازی استخر ساده است؛ اما استخراج انفرادی به تخصص فنی بیشتری نیاز داشته و در آن باید گره خود را راه‌اندازی کرد.

hash

  • نرخ هش شبکه: اگر نرخ هش شبکه بالا باشد، استخراج انفرادی به‌دلیل افزایش رقابت برای پاداش‌های بلوک، ریسک بیشتری دارد. استخراج استخر ممکن است در این مورد سودمندتر باشد، چراکه به ماینرها اجازه می‌دهد تا قدرت هش خود را ترکیب کنند.

  • مصرف انرژی: استخراج ارز دیجیتال به مصرف انرژی قابل توجهی نیاز دارد که می‌تواند منجر به مصرف برق بالا شود. ماینرهای انفرادی باید مصرف انرژی خود را با دقت در نظر بگیرند، زیرا شانس یافتن یک بلوک در آن‌ها کمتر است.

  • سرمایه‌گذاری: استخراج استخر معمولاً به سرمایه‌گذاری اولیه نیاز دارد تا در صورت لزوم به استخر بپیوندید و ماینرهای ASIC را خریداری کنید. استخراج انفرادی می‌تواند برای کسانی که تجهیزات مناسب دارند، مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند به تعیین اینکه استخراج استخری یا انفرادی بهترین استراتژی برای دستیابی به اهداف ارز دیجیتال شما است، کمک کند.


سخن پایانی


اگر میلیون‌ها دلار سرمایه‌ دارید، به فکر استخراج انفرادی باشید؛ در غیر این صورت، پیوستن به یک استخر بهتر خواهد بود. ماینینگ انفرادی می‌تواند گزینه مناسبی برای ماینرهای باتجربه‌ای باشد که تجهیزات پیشرفته داشته و به توانایی‌های خود برای استخراج بلوک‌ها به‌تنهایی اطمینان دارند. پیوستن به یک استخر برای کسانی‌ که منابع محدودی داشته یا می‌خواهند خطرات را به حداقل برسانند، توصیه می‌شود. از طرف دیگر، ماینینگ استخر درآمد پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تری را فراهم می‌کند، چراکه پاداش‌ها بر اساس سهم آن‌ها بین همه اعضا توزیع می‌شوند. پاداش‌ها در استخراج انفرادی می‌توانند بیشتر باشند و همچنین، این فرایند ساده‌تر است. اگر به استخراج علاقه دارید، برحسب مزایا و معایبی که برای هرکدام عنوان شد، روش استخراج مناسب خود را انتخاب نمایید .