در دهه اخیر، با پیشرفت تکنولوژی بلاک‌ چین و ظهور ارزهای دیجیتال، سرمایه‌گذاران به‌دنبال فرصت‌های جدید، جذب این حوزه شده‌اند. یکی از ارزهای دیجیتالی که نقش به‌سزایی در خط مقدم ارتباطی بین دنیای دیجیتال و دنیای اقتصاد ایفا می‌کند، ارز دیجیتال متیک یا پالیگان (Matic) است. پالیگان یا همان متیک به‌عنوان یک پروتکل لایه دوم برای بلاک‌ چین اتریوم شناخته شده و نقش اساسی در حل مشکلات مرتبط با کیفیت و کارایی در شبکه اتریوم ایفا می‌کند.


این مقاله به بررسی سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های متیک در انواع پروژه‌ها می‌پردازد. با گسترش مشارکت‌های متیک در پروژه‌های معتبر، این ارز دیجیتال به‌عنوان یکی از سردمداران موثر و نوین در جهان مالی دیجیتال مطرح می‌شود.


 آشنایی با ارز دیجیتال متیک (Matic)

آشنایی با ارز دیجیتال متیک (Matic)

ارز دیجیتال Matic در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و با هدف حل مشکل کیفیت و کارایی شبکه اتریوم به وجود آمد. این پروتکل با استفاده از تکنولوژی Plasma، یک لایه دوم بر روی بلاک‌ چین اتریوم ایجاد کرد تا تعداد تراکنش‌ها را افزایش دهد و هزینه و زمان انجام آن‌ها را به حداقل برساند. پالیگان متیک با ارزش بازار حدود ۷.۴ میلیارد دلار، در رتبه ۱۴ بازار قرار دارد. توکن متیک (Matic)، توکن اختصاصی شبکه بلاک چین پالیگان است. تاکنون چیزی حدود ۱۰ میلیارد توکن برای ارز متیک تولید شده و سقف عرضه این رمز ارز 10 میلیارد واحد خواهد بود.


توکن متیک به‌عنوان پاداش پرداخت‌ها در شبکه استفاده می‌شود. مبادلات ارز دیجیتال پالیگان در معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی و داخلی، از جمله اکسبیتو، جریان دارند. هدف اصلی از ایجاد شبکه متیک و توکن آن، کاهش هزینه‌های تراکنش‌ها و انجام معاملات با سرعت بالا برای استفاده در پرداخت‌های روزمره است. همچنین می‌توان از این توکن در فرایندهای مرتبط با احراز هویت، رای‌گیری و... نیز استفاده کرد.


شبکه متیک

همان‌طور که گفتیم، شبکه متیک بر روی بلاک‌ چین اتریوم بنا شده و به همین خاطر، کاربران می‌توانند فقط با استفاده از یک آدرس معتبر اتریوم که همان آدرس متیک به حساب می‌آید، بدون پیوستن به بلاک چین متیک، از مزایای این شبکه بهره‌مند شوند و به خدمات پرداخت آن نیز دسترسی داشته باشند. برای این منظور، کاربران فقط باید از یک ولت متیک استفاده کنند. آن‌ها جدای از کیف پول‌های ارز دیجیتال متیک، می‌توانند از کیف پول‌های رمز ارز اتریوم نیز بهره ببرند. از جمله ویژگی‌های متیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • مقیاس‌پذیری: قابلیت مقیاس‌پذیری متیک، با استفاده از مکانیزم غیرمتمرکز پلاسما در یک زنجیره اصلی تحقق پیدا می‌کند.

  • قدرت عملیاتی بالا: پلتفرم متیک با استفاده از ساختار خود قابلیت انجام میلیون‌ها تراکنش را دارد. یک زنجیره در پلتفرم پالیگان می‌تواند تا ۶۵ هزار تراکنش در ثانیه را هم پردازش کند.

  • راحتی استفاده: متیک در واقع نوع خاصی از کیت توسعه نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌های موبایل را پشتیبانی می‌کند که همین مورد باعث ایجاد یک فضای صمیمی در شبکه این ارز دیجیتال می‌شود.

  • امنیت بالا: همچنین نودهای بلاک‌ چین متیک، نمایندگان سیستم اثبات سهام (PoS) در شبکه نیز هستند و همین قضیه موجب افزایش امنیت متیک می‌شود.

چشم‌انداز آینده Matic به نظر بسیار روشن است. ادامه همکاری با شرکت‌ها و پروژه‌های بزرگ، افزایش ارزش و بهبود اکوسیستم اطراف آن، این ارز دیجیتال را به یکی از گزینه‌های محبوب در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کند. در نتیجه، Matic با توانایی‌ها و پتانسیل‌های خود در ایجاد تغییرات قابل ملاحظه در دنیای ارزهای دیجیتال، نقشی کلیدی را در توسعه فناوری بلاک‌چین بر عهده دارد.


پالیگان متیک چگونه کار می‌کند؟

پالیگان متیک چگونه کار می‌کند؟

پالیگان متیک با تکنولوژی Plasma توانسته از ایجاد کنسرسیوم‌های مخرب جلوگیری کند. این ویژگی مهم امنیتی، تراکنش‌های کاربران را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش اعتماد آن‌ها به این ارز شده است. پالیگان Matic با ایجاد یک محیط واحد، توسعه‌دهندگان را به توسعه برنامه‌ها و دی‌اپ‌ها روی این لایه دوم تشویق می‌کند. این اقدام باعث گسترش اکوسیستم متیک شده و نقش مهمی در توسعه جهانی این ارز دیجیتال ایفا می‌کند.


زنجیره جانبی MATIC Polygon مانند سایر بلاک‌ چین‌های مبتنی بر اثبات سهام عمل خواهد کرد. ساختار، توکن، نودهای مشتری، دی‌اپ‌های محلی، نودهای اعتبارسنجی و باقی عناصر این شبکه نیز مشابه سایر شبکه‌ها هستند؛ به‌جز این که مبادلات در زنجیره اصلی اتریوم دسته‌بندی شده و ثابت می‌مانند. در پالیگان Matic، تراکنش‌ها به‌سرعت در لایه دوم انجام و پس از آن از طریق نودها تایید می‌شوند. این قابلیت موجب کاهش یا حذف مولفه‌های ارزیابی تراکنش‌ها از بلاک چین اصلی شده و در نتیجه، افزایش سرعت تراکنش‌ها را در پی دارد. پروتکل‌های لایه دوم بسیار گسترده شده‌اند، زیرا نقشی اساسی در دریافت انبوه پول رمزنگاری‌شده دارند.


سیستم ماژولار Polygon برای مونتاژ شبکه‌های سفارشی، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که شبکه‌های بلاک‌ چین را خیلی سریع جابه‌جا کنند. علاوه‌بر این، Polygon کار هر بلاک‌ چین را برای ارتباط با بلاک‌ چین‌های دیگر، بدون هیچ مشکلی، ساده‌تر می‌کند. با وجود اینکه راه‌حل‌های پیشرفته پالیگان هنوز به‌اندازه کافی بالغ نشده‌اند، اما تاکنون نیز این شبکه چندین راهکار مقیاس‌پذیری خوب را عرضه کرده و امروزه می‌توانید از طریق زنجیره جانبی آن، تجربه جالب و پرسرعتی از شبکه اتریوم داشته باشید. این اقدام باعث می‌شود تا کاربران بدون پرداخت هزینه‌های بالا، از تعامل با پروژه‌های مرتبط لذت ببرند.


از مزایای استفاده از زنجیره‌های جانبی برای کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توان به ارزان شدن ساخت اپلیکیشن‌ها و بلاک‌ چین‌های غیرمتمرکز اتریوم، کارکرد سریع و تقریبا رایگان اپلیکیشن‌های NFT و بازی‌های مبتنی بر اتریوم و امکان صدور سریع NFT با هزینه تقریبا رایگان در یک اکوسیستم NFT مبتنی بر پالیگان اشاره کرد.


متیک پالیگان با کدام پروژه‌ها همکاری می‌کند؟

متیک پالیگان با کدام پروژه‌ها همکاری می‌کند؟

پالیگان با همکاری با پروژه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف، نقش موثری در توسعه اکوسیستم بلاک‌ چین ایفا کرده است. کتی وود (مدیرعامل ARK Invest) در مصاحبه‌ای بیان داشت:


تمرکز Polygon بر مقیاس‌پذیری و قابلیت استفاده راحت‌تر، آن را به‌عنوان یک پروژه امیدوارکننده در فضای بلاک‌ چین، با پتانسیل پذیرش قابل توجه مطرح می‌کند.

به همین خاطر، این ارز دیجیتال با پروژه‌هایی چون Mastercard ،Robinhood و بسیاری دیگر همکاری داشته و همچنان درحال توسعه همکاری‌های جدید است.


پالیگان و مسترکارت

مسترکارت (Mastercard) که نام مشهوری در حوزه خدمات مالی و پرداخت محسوب می‌شود، همکاری خاصی را با شبکه پالیگان آغاز کرد تا هنرمندان حوزه موسیقی، طرفداران آن‌ها و متخصصان این حیطه را به واسطه یک برنامه شتاب‌دهنده وب ۳ دور یکدیگر جمع کند. هدف نهایی این دوره، آشنایی نوازندگان و تهیه‌کنندگان موسیقی با عناصری چون توکن NFT، برای اشتراک‌گذاری آثار در وب ۳ است. طرفداران نیز می‌توانند با شرکت در این دوره، یک توکن NFT اختصاصی داشته باشند که اجازه دسترسی به منابع یادگیری خاصی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.


 پالیگان و رابین‌هود

پالیگان و رابین‌هود

پلتفرم معاملاتی کریپتو و سهام Robin Hood، کیف پول Robin Hood را به‌عنوان یک کیف پول Web3، با ارائه Polygon به‌عنوان اولین بلاک‌ چین در سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی کرد. رابین‌هود نسخه بتا کیف پول Web3 خود را در iOS راه‌اندازی کرد. کیف پول رابین‌هود ابتدا به واسطه بلاک‌ چین پالیگان شروع به کار کرد. این کیف پول، به کاربران امکان داد و ستد و مبادله ارزهای دیجیتال را بدون کارمزد شبکه می‌دهد.


رابطه خوب Robin Hood با Polygon به آگوست ۲۰۲۲ بازمی‌گردد، زمانی که این پلتفرم، پشتیبانی از برداشت‌ها و سپرده‌گذاری MATIC در زنجیره اثبات سهام (PoS) را اضافه کرد. بااین‌حال، نقشه راه و چشم‌انداز کیف پول Robin Hood شامل گسترش سازگاری با سایر بلاک‌ چین‌ها نیز می‌شود. نسخه بتای این کیف پول به کاربران این امکان را می‌دهد تا کارهای رایجی مانند مبادله، ذخیره‌سازی و برداشت ارزهای دیجیتال مبتنی بر DApp را انجام دهند.


پالیگان و ارنست اند یانگ

ارنست اند یانگ به‌عنوان یک شرکت مشهور چندملیتی خدمات مالی، در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که سرویس‌های بلاک چینی Ernst & Young، از جمله EY OpsChain و EY Blockchain Analyzer در بلاک چین پالیگان ادغام خواهند شد و به این ترتیب امکان انجام تراکنش‌ها از طریق این سایدچین نیز وجود دارد. این شرکت همچنین فاش کرد که با Matic همکاری می‌کند تا زنجیره‌های رول‌آپ خصوصی را ارائه دهد. رول‌آپ (Rollups) یک راه‌حل مقیاس‌پذیری لایه دوم است که امنیت و کارایی بیشتری را در مقایسه با اجرای تراکنش روی شبکه اصلی اتریوم فراهم می‌کند.


پالیگان و اینستاگرام

پالیگان و اینستاگرام

پلتفرم اینستاگرام در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد که به‌زودی به کاربران خود اجازه می‌دهد تا توکن‌های NFT را از طریق این پلتفرم به خریداران داخل و خارج از اینستاگرام بفروشند. این قابلیت با استفاده از بلاک چین پالیگان و در ابتدا برای گروه کوچکی از سازندگان و سپس برای کاربران بیشتری عرضه می‌شود. متا بیان داشت که حداقل تا سال ۲۰۲۴ برای نمایش مجموعه‌ها و آثار دیجیتال، پولی دریافت نخواهد کرد. بااین‌حال، اشاره کرد که هر تراکنش در هر صورت مشمول هزینه‌های مربوط به خود فروشگاه برنامه است.


اینستاگرام با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال، درحال‌حاضر از NFT بلاک چین پالیگان برای نمایش آثار در پلتفرم خود پشتیبانی می‌کند. در واقع این حرکت به‌عنوان بخشی از سیر حرکتی گسترده متا به‌سمت اکوسیستم وب ۳ به حساب می‌آید و یک معامله دو سر برد برای اینستاگرام و پالیگان است.


پالیگان و ردیت

پلتفرم ردیت، در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرد که نسل سوم مجموعه‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین خود را در بستر بلاک چین پالیگان عرضه می‌کند. مجموعه‌های NFT برای اولین‌بار در جولای ۲۰۲۲ معرفی شدند تا هنرمندان بستری برای خلق و فروش آثار خود داشته باشند. جدای از این، هر موقع که کاربران مجموعه‌ای را خریداری کنند، می‌توانند آن را به عنوان یک آواتار در سایت Reddit نیز به کار بگیرند.


پالیگان و بنتلی موتورز

پالیگان و بنتلی موتورز

بنتلی موتورز (Bentley Motors)، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین برندهای خودروهای لوکس و لاکچری، در اواسط ۲۰۲۳ از ورود خود به دنیای توکن‌های NFT خبر داد. این شرکت قصد دارد در ادامه تعدادی توکن ان‌اف‌تی در بلاک چین پالیگان راه‌اندازی کند. طبق ادعای بنتلی، این مجموعه، توکن‌ها، امکانات و جوایز ویژه‌ای را برای دارندگان آن‌ها به‌همراه دارد.


پالیگان و مرسدس

کمپانی دایملر در جنوب شرق آسیا که به‌عنوان یکی از گروه‌های زیرمجموعه مرسدس بنز فعالیت می‌کند، در سال ۲۰۲۲ برای عرضه یکی از محصولات خود یک پلتفرم اشتراک‌گذاری اطلاعات مبتنی بر بلاک‌ چین را ایجاد کرد که بر بستر شبکه Polygon بود. این پلتفرم به این شرکت و باقی کسب و کارها امکان خرید و فروش داده‌ها و محصولات از طریق یک فضای غیر متمرکز را می‌دهد. این پلتفرم جدید با همکاری دایملر و پالیگان ایجاد شد. در ماه جولای همان سال، مدیرعامل Polygon در توییتی بیان کرد که این همکاری، پذیرش گسترده شبکه Polygon توسط برندهای برتر را نشان می‌دهد.


پالیگان و استارباکس

پالیگان و استارباکس

شرکت‌های سنتی به‌دلیل فضای نظارتی مبهم و برخی محدودیت‌های تکنولوژیک، تمایل چندانی به پذیرش NFT ندارند. بااین‌حال، برخی از برندهای فضای وب ۲ قطعا کارهای بیشتری در این حوزه انجام خواهند داد و وارد دنیای NFT خواهند شد. یکی از این برندها Starbucks است که به‌زودی دومین کالکشن NFT خود را در بستر پالیگان راه‌اندازی می‌کند. استارباکس، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین برندهای زنجیره‌ای دنیاست. این کالکشن در واقع مجموعه‌ای از ۵۰۰۰ تمبر بوده که تصاویر اولین فروشگاه استارباکس در آمریکا را نمایش می‌دهد و مبلغ هر کدام ۱۰۰ دلار است. این کالکشن دومین مجموعه ان‌اف‌تی استارباکس در یک سال گذشته محسوب می‌شود.


پالیگان و کوکاکولا

در ژوئیه ۲۰۲۳ کوکاکولا اعلام کرد که از طرفدارانی که با فعالیت این برند در دنیای متاورس همراه بوده‌اند، با کلکسیون دیجیتالی ویژه‌ای بر بستر بلاک چین پالیگان، قدردانی می‌کند. بنابر اعلامیه کوکاکولا، این کلکسیون جدید دارای طراحی‌های الهام‌گرفته از حباب‌های داخل بطری‌های کوکاکولا و همچنین مضامینی مانند پیوستگی و اتحاد است. کوکاکولا همچنین اشاره کرد که با رشد جامعه صاحبان این کلکسیون‌های دیجیتال، دارندگان این مجموعه‌‌ها از پاداش‌ها و مزایایی از جمله تجربیات مبتنی بر استودیو کوکا، رویدادهای بازی و دسترسی زودهنگام محصولات بهره خواهند برد.


پالیگان و همکاری با نایکی، آدیداس و پرادا

پالیگان و همکاری با نایکی، آدیداس و پرادا

برند مد ایتالیایی پرادا و شرکت پوشاک ورزشی آدیداس حدود ۲ سال قبل اعلام داشتند که درحال ساخت اولین پروژه NFT مشترک خود بر روی بلاک چین پالیگان هستند. آدیداس از پیش به حوزه متاورس ورود کرده بود و حالا با پرادا همکاری خواهد داشت تا مجموعه NFTهای کاربران را منتشر کند. پالیگان نیز اعلام کرد این مشارکت، نقطه عطفی بسیار مهمی در این حوزه به شمار می‌رود.


همچنین در نوامبر ۲۰۲۲ شبکه پالیگان رکوردی تاریخی ثبت کرد و تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد این شبکه به عدد ۱۹۰.۹۵ میلیون رسید. این دستاورد به‌نوعی به‌دلیل انتشار خبر راه‌اندازی پلتفرم معاملاتی NFT شرکت لوازم ورزشی آمریکایی بزرگ نایکی رخ داد، چرا که این پلتفرم بر بستر پالیگان فعالیت خواهد داشت.


پالیگان و DIGITALAX

DIGITALAX اولین بازار NFT است که شخصیت و سبک منحصربه‌فرد شما را به قلمروهای دیجیتال وارد می‌کند. همکاری DIGITALAX با Polygon به کاربران این پلتفرم امکان می‌دهد تا تراکنش‌های پرسرعت را با هزینه‌های بسیار کمتر انجام دهند. DIGITALAX با استفاده از قابلیت مقیاس‌پذیری Polygon، می‌تواند تجربه یکپارچه‌ای را برای کاربران خود فراهم کند. کاربران اکنون می‌توانند بر بستر بلاک‌ چین پالیگان، مجموعه‌های مختلف NFT موجود در بازار digitalax را بررسی کنند و همچنین می‌توانند NFTهای خود را در Polygon به اشتراک بگذارند.


پالیگان و Venly و Shopify

پالیگان و Venly و Shopify

برنامه Venly Shopify در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۳ در Product Hunt راه‌اندازی شد. این برنامه بر بستر بلاک‌ چین پالیگان، به کاربران اجازه می‌دهد تا NFT‌ها را مستقیما از Shopify بفروشند. مقیاس‌پذیری عظیم زنجیره پالیگان کمک می‌کند تا بازار NFT‌های این برنامه، برای همیشه در حال گسترش باشد. Polygon دارای قابلیت تعامل بسیار بالایی است که به کاربران امکانات بیشتری می‌دهد.


پالیگان و دیزنی

پالیگان به‌عنوان پلتفرم لایه دوم و با قابلیت مقیاس‌پذیری اتریوم، برای برنامه معتبر شتاب‌دهنده (Accelerator) شرکت والت دیزنی در سال ۲۰۲۲ انتخاب شد. دیزنی در برنامه شتاب‌دهنده خود در سال ۲۰۲۲ روی فناوری‌های واقعیت افزوده (AR)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و هوش مصنوعی (AI) تمرکز کرد و پالیگان نیز یکی از شش پروژه‌ای بود که برای این طرح پذیرفته شد.


دیزنی از قبل بیان کرده بود که در برنامه شتاب‌دهنده ۲۰۲۲ خود، به‌دنبال جذب شرکت‌های درحال رشد با چشم‌اندازی قوی برای آینده دنیای فناوری و سرگرمی است. برنامه شتاب‌دهنده دیزنی که برای نخستین‌بار بار در سال ۲۰۱۴ اجرا شد، به شرکت‌ها و پروژه‌های نوپا اجازه می‌دهد تا از تیم رهبری شتاب‌دهنده دیزنی راهنمایی و مشاوره و کمک مالی بگیرند.


سخن پایانی

سخن پایانی


متوجه شدیم که هدف نهایی پالیگان و در واقع دلیل محبوبیت آن در بین کاربران و کمپانی‌های بزرگ، تلاش برای رفع مشکل مقیاس‌پذیری بوده که همیشه در بلاک‌ چین‌های بزرگی چون بیت کوین و اتریوم وجود داشته است. پالیگان در این زمینه، یک گام از رقیبان خود جلوتر رفته و علاوه بر ارائه راهکار مقیاس‌پذیری، پروتکلی ارائه داده که سایرین هم می‌توانند از آن برای توسعه راهکارهای مرتبط با مقیاس‌پذیری استفاده کنند. به همین خاطر است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای تجارت، تمایل به همکاری و مشارکت با پالیگان دارند.