تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است. در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، دادستان کل نیویورک با بنیاد تتر چالش‌های قانونی داشت و همین مسئله باعث شد بسیاری از افراد تصور کنند که خرید و فروش تتر جرم محسوب می‌شود. از طرف دیگر، در ایران نیز قانون شفافی درباره مجاز یا غیرمجاز بودن مبادلات ارزهای دیجیتال اعلام نشده است. به همین خاطر، کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال درباره مجاز یا غیرمجاز بودن خرید و فروش تتر در ایران تردید دارند. خرید و فروش تتر و سایر ارزهای دیجیتال در ایران جرم محسوب نمی‌شود و یک روش سرمایه‌گذاری و ترید است.


در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو بررسی می‌کنیم که خرید و فروش تتر در چه صورت جرم تلقی می‌شود و در چه شرایطی احتمال مسدود شدن تترهای خریداری‌شده وجود دارد.


در چه صورت خرید و فروش تتر غیرقانونی است؟

در چه صورت خرید و فروش تتر غیرقانونی است؟

استفاده از تتر برای اهداف غیرقانونی مثل پولشویی یا معامله اموال غیرقانونی جرم است. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۲۳ خبری مبتنی بر اینکه بعضی از گروه‌های تروریستی از سال ۲۰۲۱ با استفاده از تتر و سایر ارزهای دیجیتال کمک‌های مالی دریافت می‌کردند، منتشر شد. همین مسئله واکنش مقامات قانونی در سراسر دنیا را برانگیخت و بسیاری از کشورها برای تنظیم مقررات جدی‌تر برای مبادلات رمز ارزی اقدام کردند.


هیچکدام از کشورها منع قانونی برای خرید و فروش تتر اعلام نکرده‌اند، اما درصورتی‌که از این ارز دیجیتال برای معاملات غیرقانونی استفاده شود، پیگیری قضایی انجام می‌دهند. بانک مرکزی ایران در اردیبهشت ۱۳۹۷ اعلام کرد استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از جمله تتر در مراکز پولی و مالی کشور ممنوع است. این ممنوعیت صرفاً برای معاملات رسمی اعلام شده بود. درحال‌حاضر‌، صرافی اکسبیتو که یک صرافی ارز دیجیتال دانش‌بنیان داخلی است، تمام مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت را دارد و با نشان اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)، خدمات مربوط به خرید و فروش تتر را به‌صورت قانونی به هم‌وطنان ارائه می‌دهد.


آیا خرید و فروش تتر در صرافی‌های خارجی جرم است؟

آیا خرید و فروش تتر در صرافی‌های خارجی جرم است؟

مقامات قضایی داخلی منعی برای ترید و خرید و فروش تتر در صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی در نظر نگرفته‌اند؛ البته اگر فعالیت‌هایی که در این صرافی‌ها انجام می‌شوند، برخلاف قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران باشند،‌ پیگرد قانونی خواهند داشت.


⚠️نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی از تحریم‌ها پیروی می‌کنند و به همین خاطر، به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهند.

بنابراین تریدرها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال با آی‌پی ایران نمی‌توانند به این صرافی‌ها دسترسی داشته باشند. بعضی از تریدرها از تغییر آی‌پی و استفاده از آی‌پی‌های جعلی برای دور زدن تحریم و استفاده از خدمات صرافی‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند. تغییر آی‌پی و استفاده از آی‌پی جعلی کاری غیرقانونی است و اگر صرافی متوجه این اقدام شود، خرید و فروش تتر را غیرمجاز در نظر می‌گیرد و حساب شما را با تمام موجودی آن مسدود می‌کند. صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز خارجی به احراز هویت هم نیاز دارند. مدارک شناسایی ایرانی برای احراز هویت کفایت نمی‌کند. بنابراین بعضی از کاربران از مدارک جعلی بین‌المللی برای احراز هویت بهره می‌برند؛ این کار نیز یک فعالیت مجرمانه به شمار می‌آید. خرید و فروش تتر با حساب کاربری‌ای که با مدارک جعلی ساخته شده باشد، جرم محسوب می‌شود و به‌محض فاش شدن این مسئله، حساب با تمام دارایی‌های موجود در آن مسدود می‌شود.


روش خرید و فروش تتر در ایران به صورت قانونی

روش خرید و فروش تتر در ایران به صورت قانونی

ایران هنوز قوانین شفافی درباره خرید و فروش ارزهای دیجیتال، مانند تتر، تنظیم نکرده است. بنابراین درحال‌حاضر خرید و فروش تتر در ایران منع قانونی ندارد. در ایران صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی به‌صورت قانونی فعالیت می‌کنند و مانند سایر کسب و کارها مالیات می‌پردازند. بنابراین مطمئن‌ترین راه برای خرید و فروش قانونی تتر در ایران، استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال معتبر داخلی است.


صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو امکان خرید و فروش تتر با ریال ایران را فراهم کرده است. این مجموعه همچنین خدمات مبادله انواع دارایی‌های دیجیتال با تتر را ارائه می‌دهد. در اکسبیتو شما به‌راحتی می‌توانید تتر بخرید، بفروشید و توکن‌های خود را در کیف پول دیجیتال اکسبیتو ذخیره کنید. با ذخیره تتر در کیف پول ارز دیجیتال ایرانی اکسبیتو، دغدغه‌ای بابت مسدود شدن حساب کاربری خود نخواهید داشت و دارایی‌هایتان همیشه در دسترس و قابل معامله خواهند بود.


سخن پایانی


در این مقاله توضیح دادیم که خرید و فروش تتر نه در ایران و نه در کشورهای دیگر، جرم به شمار نمی‌آید. چیزی که اهمیت دارد، هدف از خرید و فروش تتر است؛ مبادله ارزهای دیجیتال برای اهداف مجرمانه و غیرقانونی پیگرد داشته و شامل مجازات خواهد شد. از طرف دیگر تحریم‌ها و عدم ارائه خدمات به آی‌پی ایران، بعضی از کاربران را وادار کرده است که برای خرید و فروش تتر در صرافی‌های بین‌المللی از مسیرهای غیرقانونی مثل استفاده از آی‌پی جعلی برای مبادله این ارز دیجیتال اقدام کنند. دور زدن تحریم‌ها با این روش‌ها ریسک بالایی دارد و احتمال زیادی برای مسدود شدن حساب کاربری با تمام موجودی آن وجود خواهد داشت. برای خرید و فروش قانونی تتر در ایران می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال اکسبیتو استفاده کنید. در اکسبیتو خرید تتر با درگاه‌های پرداخت معتبر انجام می‌شود. فروش تتر نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر است و بعد از تکمیل تراکنش امکان ثبت درخواست برداشت و تسویه حساب ریالی وجود دارد.