معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال از راه‌ها و استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا سود خود را به حداکثر رسانده و ضرر خود را به حداقل برسانند. در این مقاله به نوعی معامله در بازار ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت. این استراتژی معامله در بازار ارزهای دیجیتال است که در آن شما می‌توانید سود بیشتری به دست بیاورید. اگر علاقه دارید درباره معامله مارجین (margin) بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.


معامله مارجین چیست؟

تلاش برای درک مفهوم پیچیده‌ی معامله مارجین ارزهای دیجیتال می‌تواند به سرعت یک معامله‌گر جدید را فراری بدهد. اگر تا به حال یک جستجوی سریع در مورد نحوه عملکرد معامله مارجین انجام داده باشید، احتمالاً با واژه نامه عظیمی از اصطلاحاتی مانند اهرم، قیمت نقدشوندگی، مارجین کال و غیره مواجه شده‌اید. این مفاهیم سخت احتمالا شما را ترسانده؛ اما واقعیت این است که معامله مارجین خیلی ساده است و در ادامه آن را کامل برای شما توضیح خواهیم داد.


اصول اولیه معامله مارجین نسبتاً ساده است، بنابراین ما هم ساده توضیح می‌دهیم: به زبان ساده، معامله مارجین ارز دیجیتال به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سرمایه مورد نظر خود را از صرافی قرض کنند تا قدرت خرید بیشتری داشته باشند و موقعیت‌های بیشتری نسبت به موجودی حساب واقعی خود داشته باشند.


در واقع، معامله مارجین ارزهای دیجیتال یک روش معاملاتی است که به تریدر اجازه می‌دهد تا با قرض گرفتن سرمایه از معامله‌گران دیگر در صرافی یا خود صرافی، شانس بیشتری در معامله یک دارایی خاص داشته باشند. برخلاف معاملات معمولی که در آن معامله‌گران از سرمایه خود برای تأمین مالی معاملات استفاده می‌کنند، معامله مارجین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا میزان سرمایه‌ای را که می‌توانند معامله کنند، چند برابر کنند.


معاملات مارجین اغلب به عنوان معاملات اهرمی نیز شناخته می شود - "اهرم" مقداری است که یک معامله‌گر می‌تواند موقعیت خود را با آن ضرب کند. برای مثال، معامله‌گر مارجین که معامله‌ای را با اهرم 100 برابری باز می‌کند، سود احتمالی خود را 100 برابر می‌کند.


معامله مارجین در نگاه اول عالی به نظر می‌رسد - توانایی ضرب کردن سود در 100 برابر توجه هر معامله‌گری را به خودش جلب می‌کند. با این حال، معامله مارجین یک نقطه ضعف دارد. استفاده کردن از اهرم برای بالا بردن سود در یک معامله شما را در معرض ریسک بیشتری قرار می‌دهد. به این معنا که احتمال ضرر شما هم به همان اندازه بالا می‌رود.


با در نظر گرفتن این مسئله، آیا قرار است تمام پولی که در یک معامله مارجین به دست می‌آورید را از دست بدهید؟ یعنی اگر بتوانید سود خود را 100 برابر ضرب کنید، ممکن است در نهایت 100 برابر زیان خود را مدیون یک صرافی باشید؟


خوشبختانه، افزایش ریسک در معامله مارجین کریپتو متناسب با اهرم نیست. به عنوان مثال، معامله با اهرم 100X، ضرر شما را در 100 برابر نمی‌کند؛ در اکثر شرایط ممکن نیست شما بیش از آنچه در ابتدا متعهد به معامله بودید، ضرر کنید. با این حال، زیان از نظر تئوری می‌تواند از دارایی‌های فرد در صرافی هم بیشتر باشد. نکته جالب در مورد معامله مارجین این است که با اینکه بازار کریپتو خیلی بی‌ثبات است، همچنان خیلی طرفدار دارند.


نمونه‌ای از معامله مارجین

تصور کنید که یک معامله‌گر، موقعیت خرید بیت‌کوین را با قیمت 100 دلار باز می‌کند و قیمت آن 10 درصد افزایش می‌یابد. بدون در نظر گرفتن میزان کارمزد معامله، معامله‌گر 10 دلار سود خواهد داشت. اگر همان معامله‌گر همان معامله را با استفاده از اهرم 5 برابری انجام دهد، سود آن‌ها 50 دلار خواهد بود (50*10 = 50).


بعضی از سرمایه‌گذارانی که از معاملات حاشیه‌ای در کریپتو استفاده می‌کنند از اهرم 10 برابری، 50 برابری یا حتی 100 برابری استفاده می‌کنند. این می‌تواند سودهای بالقوه را تقویت کند، اما ریسک بسیار بیشتری هم دارد.


معامله مارجین چگونه کار می‌کند؟

معامله مارجین بیت کوین در سطحی ابتدایی کار می‌کند. یک معامله‌گر سرمایه کوچکی به صرافی می‌دهد و در عوض سرمایه بزرگ‌تری از صرافی می‌گیرد تا با آن معامله کند. حالا معامله‌گر باید تمام آن سرمایه را معامله کند تا به سود برسد.

معامله مارجین چگونه کار می‌کند؟

برای معامله مارجین، معامله‌گر باید یک سپرده اولیه ارائه کند تا با آن معامله کردن را شروع کند؛ به این سرمایه مارجین اولیه گفته می‌شود. بخشی از این سرمایه باید در حساب معامله‌گر بماند تا تریدر به کمک آن موقعیت خود را حفظ کند؛ به این بخش از سرمایه هم سرمایه نگهداری گفته می‌شود.


صرافی‌های مختلف کریپتو مقادیر متفاوتی از اهرم را ارائه می‌دهند. برخی از صرافی‌ها اهرم 200X ارائه می‌دهند که به معامله‌گران اجازه می‌دهد موقعیتی را 200 برابر ارزش سپرده اولیه خود باز کنند، در حالی که برخی دیگر اهرم را به 20X، 50X یا 100X محدود می‌کنند.


اصطلاحات مورد استفاده برای تعریف اهرم می‌تواند از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال، بعضی از صرافی‌ها در بازار فارکس به اهرم 100X به عنوان اهرم 100:1 اشاره می‌کنند. اهرم معمولاً در دنیای معامله ارزهای دیجیتال به شکل"X" نشان داده‌می‌شود. اهرم 100X همان اهرم 100:1 است.


اگر در صرافی کریپتو معامله مارجین باز کنید، مقدار سرمایه‌ای که برای باز کردن معامله در نظر دارید، به عنوان وثیقه توسط صرافی نگهداری می‌شود. اینکه چه مقدار از سرمایه خود را می‌توانید هنگام معامله مارجین استفاده کنید، به قوانین صرافی که در آن معامله می‌کنید و مارجین اولیه شما بستگی دارد.


انواع معامله مارجین

وقتی یک موقعیت معامله مارجین باز می‌کنید، به شما این امکان را داده می‎شود که معامله در دو نوع کوتاه‌ و بلند انتخاب کنید.


معامله بلند و معامله کوتاه

معامله‌گری که فکر می‌کند قیمت یک دارایی دیجیتال افزایش می‌یابد، موقعیت خرید بلند دارد. کوتاه آمدن یا «کوتاه کردن» معامله، برعکس این است. یک معامله‌گر اگر باور داشته باشد ارزش دارایی دیجیتال کاهش می‌یابد، یک موقعیت فروش باز می‌کند. کوتاه کردن توسط معامله‌گرانی استفاده می‌شود که به دنبال سود بردن از کاهش قیمت کریپتو هستند.


توجه به این نکته، باید بدانید صرافی که با آن معامله می‌کنید، وثیقه سرمایه‌ای را که در هنگام معامله مارجین قرض می‌گیرید، نگه می‌دارد. اگر موقعیتی را با سود ببندید، صرافی ارز دیجیتالی را که برای باز کردن موقعیت سپرده‌گذاری کرده‌اید، همراه با سود آن آزاد می‌کند.


با این حال، اگر هنگام معامله مارجین متحمل ضرر شوید، صرافی به طور خودکار معامله شما را می‌بندد و موقعیت شما را نقد می‌کند. این زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت دارایی شما به آستانه خاصی برسد که آن را «قیمت نقدشوندگی» می‌نامیم.


مارجین کال و نقدشوندگی

وقتی از یک صرافی پول قرض می‌گیرید تا بیت‌کوین را به صورت مارجین معامله کنید، صرافی که سرمایه را فراهم می‌کند تعدادی کنترل‌گر را برای کاهش ریسک معامله در نظر می‌گیرد. اگر معامله‌ای را باز کنید و بازار علیه شما حرکت کند، ممکن است صرافی برای تضمین موقعیت شما وثیقه بیشتری بخواهد یا موقعیت را ببندد.

مارجین کال و نقدشوندگی

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، صرافی شما احتمالاً با مارجین کال مواجه می‌شود. مارجین کال زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش دارایی در معامله مارجین کمتر از نقطه مشخص شود. صرافی که معامله مارجین را تامین می‌کند، برای کاهش ریسک خود، از معامله‌گر وجه بیشتری می‌خواهد. اکثر صرافی‌ها از طریق ایمیل به معامله‌گران اطلاع می‌دهند، اما نظارت فعالانه شما بر سطوح مارجین معامله‌تان بسیار مهم است.


اگر سطح مارجین یک موقعیت بیش از حد ناامن شود، صرافی احتمالاً موقعیت را می‌بندد - به این‌جای معامله سطح نقدشوندگی مارجین یا قیمت نقدشوندگی گفته می‌شود. زمانی اتفاق می‌افتد که یک صرافی به‌طور خودکار یک موقعیت را ببندد تا مطمئن شود تنها سرمایه‌ از دست رفته سرمایه سپرده‌شده توسط معامله‌گری است که موقعیت را باز کرده است.


فرض کنید زمانی که قیمت بیت کوین 10000 دلار است، یک معامله‌گر موقعیت خرید 2:1 باز می‌کند. هزینه موقعیت 10000 دلار است، اما معامله‌گر 10000 دلار اضافی از صرافی وام گرفته است. بنابراین، قیمت نقدشوندگی موقعیت، 5000 دلار است. در این سطح قیمت، معامله‌گر وثیقه اولیه 10000 دلاری خود را از دست داده است و بنابراین توسط صرافی نقد می‌شود.


محاسبه قیمت نقدشوندگی

برای محاسبه اندازه حرکت بازار که باعث نقدشوندگی می‌شود، می‌توانید عدد 100 را بر سطح اهرم تقسیم کنید. به عنوان مثال، یک موقعیت با اهرم 10 برابری تنها به یک حرکت 10 درصدی نیاز دارد تا نقد شود (100/10 = 10). یک حرکت 10 درصدی می‌تواند در عرض چند ساعت یا حتی چند دقیقه در بازارهای کریپتو اتفاق بیفتد.


چرا معامله مارجین؟

معامله مارجین به معامله‌گر مطمئن اجازه می‌دهد تا موقعیت‌هایی با سود خیلی زیاد باز کند. این معامله البته در حالت دیگر ممکن نبود و بدون داشتن وجه اهرم برای معامله‌گر اصلا ممکن نبود. به عنوان مثال، یک موقعیت با موفقیت بسته شده در اهرم 100X، صد برابر بیشتر از موقعیتی که از طریق یک معامله "عادی" باز شده است، سود خواهد داشت.

چرا معامله مارجین؟

معامله مارجین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال همچنین به معامله‌گران استراتژیک اجازه می‌دهد تا با باز کردن موقعیت‌های فروش، سود زیادی را در بازار نزولی به دست بیاورد. برای مثال، معامله‌گری که انتظار کاهش قیمت زیادی را دارد، می‌تواند بخشی از پرتفولیوی خود را به یک موقعیت کوتاه ببندد تا سودی به دست آورد که زیان احتمالی ناشی از افت شدید قیمت را جبران کند.


صرافی معامله مارجین

انتخاب بهترین پلتفرم معاملاتی مارجین می‌تواند یک فرآیند دشوار باشد؛ امروزه صرافی‌های آنلاین زیادی وجود دارند که معامله مارجین را ارائه می‌دهند. تجارت بر روی پلتفرم معاملاتی کریپتو با بالاترین اهرم همیشه بهترین گزینه نیست. تعدادی فاکتور مهم وجود دارد که باید در هنگام انتخاب صرافی کریپتو برای معامله مارجین در نظر گرفته شود.


صرافی‌های مختلف سطوح مختلفی از اهرم را ارائه می‌دهند. بعضی از صرافی‌های مارجین، مانند BaseFEX، تا 100 برابر اهرم ارائه می‌دهند. نرخ‌ بهره‌ی ارائه شده توسط معامله مارجین، یکی دیگر از نکات مهم است؛ ممکن است در نهایت مجبور شوید بخش بزرگی از سود خود را در قالب بهره به صرافی بدهید. البته که بهتر است شما در یک صرافی معتبر ایرانی مثل اکسبیتو ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کنید و سپس آن را در صرافی دیگری معامله کنید.


به عنوان مثال، BitMax یک صرافی بسیار محبوب است که معاملات اهرمی تا 100 برابر با نرخ‌های بهره متغیر ارائه می‌دهد. نرخ بهره ارائه شده توسط BitMax می تواند تا 3.65% در سال یا 0.01% در روز باشد که نرخ بسیار مطلوبی برای موقعیت‌های کوتاه مدت است.


برخی از معامله‌گران مارجین از انواع سفارش‌های پیچیده استفاده می‌کنند تا به صورت تدریجی سود ببرند یا ضررهای توقف را تنظیم کنند، که در نهایت علاوه بر سود، ریسک نقدشوندگی را کاهش دهد. برخی از صرافی‌های کریپتو ممکن است گزینه‌های نوع سفارش کمتری را نسبت به سایرین ارائه دهند. ByBit، یکی دیگر از صرافی‌های کریپتو معامله مارجین است که تا 100 برابر اهرم ارائه می‌کند، طیف گسترده‌ای از انواع سفارش‌های پیچیده را در دسترس معامله‌گرانی قرار می‌دهد که به دنبال ایجاد استراتژی‌های مدیریت ریسک موثر هنگام معامله هستند.


همچنین در نظر گرفتن گزینه‌های تامین مالی و پشتیبانی فیات یک صرافی هنگام معامله مارجین مهم است. CEX.io یکی از معدود صرافی‌هایی است که هم معاملات مارجین و هم سپرده‌های فیات را ارائه می‌دهد، که امکان پرداخت یا برداشت از حساب را از طریق انتقال سیمی یا پرداخت‌های کارت اعتباری فراهم می‌کند.


مراحل معامله مارجین

درک نحوه استفاده از اهرم معامله کریپتو برای معامله‌گران جدیدتر می‌تواند تا حدی پیچیده باشد. در این قسمت ما مراحل انجام معامله مارجین ارز دیجیتال را به صورت مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد. مراحل درگیر در این فرآیند عبارتند از:


  • ثبت‌ نام
    اولین قدم در انجام معامله مارجین، انتخاب یک صرافی مناسب و سپس ایجاد یک حساب کاربری در آن است. در نظر داشته باشید که پس از بررسی دقیق، صرافی را برای خودتان مشخص کنید که با اهداف شما هماهنگی درستی دارد.

  • تامین مالی
    قبل از اینکه بتوانید تجارت را شروع کنید، باید حساب خود را با فیات شارژ کنید تا سرمایه‌ای برای باز کردن موقعیت داشته باشید. البته که شما می‌توانید از راه‌های مختلفی اقدام کنید؛ برای مثال با ارز دیجیتال استیبل یا غیره.

  • بررسی داشبورد پلتفرم
    پس از تامین مالی حساب خود، باید به بخش "خلاصه حساب" کلیک کنید و در این قسمت حساب خود را با فیات یا ارزهای دیجیتال شارژ کنید.

  • با رابط کاربری آشنا شوید
    پس از تامین مالی حساب تجاری خود، شما باید به بخش‌های معاملات رفته، آن‌ها را دقیق و کامل بررسی کنید؛ این کار به شما کمک می‌کند.

  • وارد کردن جزئیات موقعیت
    پنجره سفارش به شما اجازه می دهد تا جزئیات سفارش خود را تعریف کنید. باید از میان نوع سفارش بازار، محدود، توقف یا OCO انتخاب کنید و جزئیات موقعیتی را که می‌خواهید بگیرید وارد کنید. توجه به این نکته مهم است که از اهرم 100X استفاده می کند.

چند نکته درباره معامله مارجین

هنگام معامله با حاشیه، مهم است که به طور کامل خطرات و مزایای اهرم را درک کنید و سطح ریسک خود را به طور فعال کنترل کنید. در خطوط بعدی، نکات مفصلی در مورد معاملات مارجین ارائه خواهیم کرد، به طوری که به طور مثبت بر سود شما تأثیر می گذارد.


  • زیاده روی نکنید
    رایج‌ترین اشتباه هنگام معامله ارزهای دیجیتال در مارجین، معامله‌ی بیش از حد است. معامله بیش از حد به معنای باز کردن موقعیت‌های معاملاتی خارج از مرزهای ریسکی است که می‌توانید مدیریت کنید. افتادن در دام معاملات با استفاده از اهرم‌های بسیار بالا که می‌تواند حساب معاملاتی شما را به ورشکستگی برساند، آسان است.

  • به قوانین مدیریت ریسک احترام بگذارید
    علاوه بر معامله‌ی بیش از حد، بسیاری از معامله‌گران با رعایت نکردن قوانین مدیریت ریسک، اشتباه دیگری مرتکب می‌شوند. و یک قاعده کلی را هم به یاد داشته‌باشید، نباید بیش از 2٪ از حساب معاملاتی خود را در هر معامله ارز دیجیتال به خطر بیندازید. این به شما کمک می‌کند حتی در صورت باخت‌های متوالی در بازی بمانید.
    به قوانین مدیریت ریسک احترام بگذارید

  • معاملات اهرمی خود را نظارت کنید
    معاملات اهرمی می‌توانند آسیب قابل توجهی به حساب معاملاتی شما وارد کنند. حتی یک حرکت کوچک قیمت که به ضرر شما باشد، می‌تواند حساب شما را به طور کامل از بین ببرد. به همین دلیل است که همیشه باید مراقب معاملات فعال خود باشید. علاوه بر این اگر سود مورد نظر را به دست نیاورید، مارجین کال اتفاق خواهد افتاد و در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد.

  • اصول بازار را نادیده نگیرید
    همه ما تحلیل تکنیکال را دوست داریم. با این حال، تغییرات قیمت اغلب تحت تأثیر عوامل بنیادی بازار است، به همین دلیل است که شما باید همیشه آن‌ها را در رادار خود داشته باشید. قبل از انجام یک معامله اهرمی، بررسی کنید که بازارهای وابسته به هم چگونه عمل می‌کنند، مانند سهام یا نرخ بهره.

  • به سطوح فنی مهم توجه کنید
    حتی اگر قیمت‌ها اغلب تحت‌تأثیر عوامل بنیادی قرار می‌گیرند، سطوح فنی نیز مهم هستند. معامله‌گران بزرگ اغلب سفارش‌های بزرگی را در حدود سطوح قیمت مهمی مثل 1000 دلار، 10000 دلار یا 50000 دلار انجام می‌دهند. هنگامی که این سطوح شکسته می‌شوند، می‌توانیم انتظار فعالیت تجاری قوی در هر دو طرف را داشته باشیم و بر اساس آن آماده شویم.

  • برخلاف ترند معامله نکنید
    یکی دیگر از اشتباهات رایج در میان معامله گران ارزهای دیجیتال، معامله بر خلاف روند است. این می‌تواند به ویژه هنگام معامله با مارجین خطرناک باشد، زیرا هر حرکت قیمت توسط اهرم تقویت می‌شود. برخلاف روند معامله نکنید. در طول روند صعودی خرید کنید و در طول روند نزولی بفروشید.

  • بازار کریپتو را درک کنید
    درست مانند هر بازار مالی دیگری، ارزهای دیجیتال در چرخه‌هایی حرکت می‌کنند. زمانی که اقتصادهای جهانی در حال رونق هستند، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تمایل دارند سهام و کالاها را ترجیح دهند. با این حال، زمانی که نرخ‌های بهره پایین هستند، ارزهای دیجیتال به مکانی جذاب برای پارک پول تبدیل می‌شوند که اغلب منجر به بازارهای افزایشی طولانی‌مدت می‌شود.

  • بازار چیزی به شما بدهکار نیست
    زمانی که قصد دارید برای برگرداندن سود معامله کنید، همیشه این نکته را به خاطر بسپارید؛ بازار چیزی به شما بدهکار نیست. وقتی از یک معامله اهرمی متوقف می‌شوید، نیازی نیست فوراً معامله دیگری را در جهت مخالف قرار دهید. بیشتر اوقات، دوباره متوقف می‌شوید. در عوض طرح معاملاتی و شرایط بازار خود را دوباره ارزیابی کنید.

  • یاد بگیرید که چگونه داخل و خارج از مقیاس معامله کنید
    مقیاس گذاری در معاملات یک تکنیک قدرتمند است که می تواند به شما کمک کند ضرر را کم و سود را بالا نگه دارید. قاعده اصلی این است که فقط در معاملات سودآور مقیاس بندی کنید و فقط از معاملات بازنده کوچک شوید. شما می خواهید به برندگان خود اضافه کنید و بازنده های خود را کوتاه کنید. اینکه چقدر به معاملات خود اضافه کنید به شما و برنامه معاملاتی شما بستگی دارد.

کلام آخر
با در نظر گرفتن تمام این مسائل شما می‌دانید معامله مارجین چیست و چه مزایا و معایبی دارد. شما می‌دانید یک معامله مارجین چگونه کار می‌کند و این می‌تواند به شما کمک بزرگی کند. با این حال توصیه می‌کنیم اگر مبتدی هستید به سراغ این روش نروید زیرا شما را در معرض ریسک بزرگی قرار می‌دهد. اگر درباره معاملات مارجین پرسشی دارید، در کامنت‌ها از ما بپرسید.