سفارش بازار به شما امکان می دهد یک دارایی مالی را فوراً با بهترین قیمت موجود خریداری یا بفروشید. سفارش‌های بازار قیمت‌ها را از سفارش‌های محدود در دفترچه سفارش می‌گیرند. این بدان معنی است که شما نمی توانید 100٪ از قیمتی که دریافت خواهید کرد مطمئن باشید. لغزش زمانی ممکن است رخ دهد که قیمتی متفاوت از آنچه انتظار داشتید دریافت کنید. اگر علاقه دارید بیشتر درباره سفارش بازار یا market order بدانید، با ما همراه باشید.


سفارش بازار یا Market order چیست؟

سفارش بازار سفارشی است برای خرید یا فروش فوری با بهترین قیمت موجود. برای پر شدن نیاز به نقدینگی دارد، به این معنی که بر اساس سفارشات حدی که قبلاً در دفترچه سفارش داده شده است، اجرا می شود. اگر می خواهید فوراً با قیمت فعلی بازار خرید یا فروش کنید، تنظیم یک سفارش بازار بهترین گزینه شما است. به عنوان مثال، قیمت BNB ممکن است به سرعت در حال افزایش باشد و شما بخواهید آن را در اسرع وقت بخرید. تا زمانی که بتوانید فوراً BNB را خریداری کنید، مایلید قیمت بازار را بگیرید. در این مورد، شما یک سفارش بازار را در صرافی انتخابی خود انجام می دهید.


سفارش بازار چگونه کار می‌کند؟

برخلاف سفارش‌های محدود که در دفترچه سفارش‌ها قرار می‌گیرند، سفارش‌های بازار بلافاصله با قیمت فعلی بازار اجرا می‌شوند. همیشه دو طرف در تجارت وجود دارد. سازنده و گیرنده وقتی سفارش بازار می‌دهید، قیمت تعیین‌شده توسط شخص دیگری را می‌گیرید. به عنوان مثال، یک صرافی سفارش بازار خرید را با کمترین قیمت درخواستی در دفترچه سفارش مطابقت می‌دهد. در مقابل، سفارش بازار فروش با بالاترین قیمت پیشنهادی در دفترچه سفارش مطابقت خواهد داشت.


همانطور که گفته شد، سفارشات بازار نیاز به یک صرافی دارد که نقدینگی در دفتر سفارش داشته باشد تا تقاضای آنی را برآورده کند. از آنجایی که یک سفارش بازار نقدینگی را از صرافی حذف می‌کند، شما به‌عنوان یک خریدار بازار هنگام عرضه، کارمزد بیشتری را پرداخت خواهید کرد. جدول کارمزد بایننس به وضوح تفاوت بین هزینه‌های سازنده و گیرنده را نشان می‌دهد.


نمونه‌ای از معاملات سفارش بازار

دیدن رابطه بین بازارساز و گیرنده با در نظر داشتن اعداد و فرایند بسیار ساده‌تر است، بنابراین بیایید یک مثال را بررسی کنیم. تصور کنید می‌خواهید یک واحد ارز دیجیتال بایننس (BNB) بخرید و قیمت فعلی بازار حدود 370 دلار است. وارد صرافی می‌شوید و ارز بایننس را باز می‌کنید. برای ایجاد سفارش بازار خرید خود، در قسمت مقدار عدد 1 را وارد کرده و روی خرید bnb کلیک کنید.

نمونه ی سفارش بازار

پس از ثبت سفارش، صرافی به دفترچه سفارش نگاه می‌کند. این دفتر شامل سفارشات محدود با مقدار مشخص و قیمت مشخص برای خرید یا فروش دارایی است. در این صورت، سفارش بازار شما برای خرید 1 BNB به قیمت بازار (که به عنوان قیمت لحظه ای نیز شناخته می‌شود) با کمترین حد فروش در دفترچه سفارش مطابقت خواهد داشت.


اما فرض کنید می خواهید 500 BNB با قیمت فعلی بازار بخرید. ارزانترین سفارش محدود فروش موجود حجمی را ندارد که بتواند کل سفارش خرید بازار شما را پر کند. حجم باقی‌مانده سفارش بازار شما به‌طور خودکار با سفارش‌های محدود بعدی بهترین فروش مطابقت داده می‌شود و تا زمانی که کاملاً پر شود، در دفترچه سفارش بالا می‌رود. این فرآیند لغزش نامیده می‌شود و به همین دلیل است که شما به عنوان یک بازارگردان قیمت‌ها و هزینه‌های بالاتری را پرداخت می‌کنید (یا قیمت کمتری دریافت می‌کنید).


چه زمانی از سفارش بازار یا مارکت اردر استفاده کنیم؟

همانطور که دیدیم، سفارشات بازار زمانی مفید هستند که تکمیل سفارش شما مهم‌تر از دریافت یک قیمت خاص است. این بدان معناست که فقط در صورتی باید از سفارشات بازار استفاده کنید که مایل به پرداخت هزینه بالاتر ناشی از لغزش هستید. به عبارت دیگر، اگر عجله دارید، سفارشات بازار مفید هستند.


گاهی اوقات ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که یک سفارش توقف محدود داشته‌اید که از بین‌رفته است و باید در اسرع وقت خرید/فروش کنید. بنابراین اگر نیاز دارید که فورا وارد یک معامله شوید یا خودتان را از دردسر خلاص کنید، آن وقت است که سفارشات بازار به کارتان می‌آید. با این حال، اگر کاملاً مبتدی در زمینه ارزهای دیجیتال نیستید و می‌خواهید با بیت کوین خود مقداری آلت‌کوین بخرید، از سفارش بازار خودداری کنید زیرا ممکن است بیش از حد لازم پرداخت کنید. در این مورد، یک سفارش محدود احتمالا بهتر است.


زمانی که دارایی‌های با نقدشوندگی بالا را با اسپرد پیشنهادی خرید و فروش باریک معامله می‌کنید، یک سفارش بازار قیمتی نزدیک به قیمت لحظه‌ای مورد انتظار یا در آن را برای شما به ارمغان می‌آورد. دارایی‌هایی با اسپرد بیشتر احتمال لغزش بسیار بیشتری دارند.


تفاوت سفارش محدود و سفارش بازار چیست؟

سفارشات محدود با سفارشات بازار تفاوت دارند زیرا می‌توانید آن‌ها را از قبل با قیمت تعیین‌شده ثبت کنید. صرافی فقط سفارش شما را با قیمت تعیین شده یا بهتر تکمیل می‌کند. شما می‌توانید به راحتی در نمای صرافی، سفارشات بازار را در صرافی موردنظر خود قرار دهید. می‌توانید آن‌ها را با کلیک کردن روی بازار در زیر برگه [Spot] پیدا کنید.

تفاوت سفارش بازار و سفارش محدود

مزایای استفاده از مارکت اردر یا سفارش بازار

بسته به موقعیت، سه مزیت اصلی برای استفاده از سفارش بازار وجود دارد:


  • استفاده از سفارشات بازار آسان است. اگر به دنبال معامله یک سکه با نقدینگی بالا مانند بیت کوین یا ETH با ارزش بازار بزرگ هستید، سفارش بازار یک گزینه نسبتاً مطمئن برای استفاده است.
  • می توانید مقدار کامل دارایی مورد نظر خود را خریداری یا بفروشید. اگر نیاز دارید که همه موقعیت‌های خود را ببندید یا در اسرع وقت یکی را باز کنید، یک سفارش بازار تقریباً همیشه می‌تواند تضمین کند که می‌توانید این کار را انجام دهید.
    مزایای سفارش بازار

  • شما می توانید بلافاصله معامله کنید. ممکن است فشار زمانی برای انجام معامله داشته باشید، مانند قبل از ساعات پایانی. می‌توانید مطمئن باشید که سفارش بازار شما تقریباً همیشه سریع‌ترین راه برای انجام این کار خواهد بود.

معایب استفاده از مارکت اردر یا سفارش بازار

اگرچه یک سفارش بازار عمدتاً در سرعت خود قدرت دارد، اما در کنترل شما آسیب زیادی می‌بیند. معایب اصلی آن از این واقعیت ناشی می‌شود که:

  • شما می‌توانید لغزش بالا را با دارایی های کم حجم تجربه کنید. ممکن است متوجه شوید که بیشتر از آنچه برنامه ریزی کرده اید پرداخت می‌کنید یا بسیار کمتر دریافت می‌کنید. بدون حجم کافی در دفترچه سفارش، از طریق سفارشات ارسال شده به بالا یا پایین می‌روید.
    معایب سفارش بازار

  • نمی‌توانید معاملات خود را از قبل برنامه‌ریزی کنید. شما نمی‌توانید همیشه در صفحه نمایش خود آماده تجارت باشید. اگر در حالی که در خواب هستید یا در دسترس نیستید، بازار برخلاف استراتژی معاملاتی شما حرکت کند، نمی‌توانید سفارش بازار بدهید. در غیر این صورت، می‌توانید از دستور محدود یا دستور توقف حد برای برنامه‌ریزی از قبل استفاده کنید.

کلام آخر
سفارش بازار اساسی ترین روش را برای خرید و فروش دارایی های مالی ارائه می دهد. آنها بهترین گزینه برای ورود یا خروج فوری از یک بازار هستند. با این حال، همه اینها به قیمت از دست دادن سطح کنترلی است که با انواع دیگر سفارشات پیدا خواهید کرد. بهترین شرط شما این است که موقعیت خاصی را که در آن قرار دارید در نظر بگیرید و بفهمید که چه زمانی بهتر است از یک سفارش بازار یا چیز دیگری استفاده کنید.