متاورس، جهانی شگفت‌انگیز که در آن هر چیزی ممکن است. پروژه متاپولیس Metapolis که توسط بنیان‌گذاران اکوسیستم زیلیکا ایجاد شده یک پروژه متاورسی جالب است. تصور کنید در متاپولیس آواتار دارید و برند لاکچری مورد علاقه‌تان در متاورس عرضه شود. آواتارتان بتواند جواهر کارتیر یا کیف شنل داشته باشد. اگر متاپولیس نظرتان را جلب کرد؛ با ما همراه باشید.


اکوسیستم زیلیکا

برای درک بهتر اینکه متاپولیس چیست و چگونه عمل می‌کند، باید زیلیکا را بشناسید. اکوسیستم Zilliqa خود را به عنوان یک راه حل نرم‌افزاری برای تشویق رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های سازگار در سراسر جهان برای پشتیبانی از شبکه بلاک‌چین خود قرار می‌دهد. علاوه بر این، شبکه مقیاس پذیری گسترده‌تری را از طریق اشتراک‌گذاری ارائه می‌دهد و به تراکنش‌ها اجازه می‌دهد به صورت موازی اجرا شوند. فرآیند اشتراک‌گذاری، زیرساخت زیلیکا را به قطعات کوچک‌تری تقسیم می‌کند که قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند.


مانند سایر شبکه‌های برجسته سازنده، زیلیکا قراردادهای هوشمند، تسویه تراکنش، صدور توکن و موارد دیگر را ارائه می‌کند. شبکه زیلیکا از زبان برنامه نویسی Scilla استفاده می‌کند که فقط به این شبکه اختصاص دارد و کس دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. پروژه زیلیکا در ژوئن 2017 توسط دو نفر از محققان دانشگاه ملی سنگاپور ایجاد شد و در مدت 2 سال توسعه پیدا کرد. در نهایت بعد از دو سال تلاش در ژانویه 2019، شبکه اصلی زیلیکا فعال شد. علاوه بر این، تیم یک پیشنهاد کرد سکه بومی (ICO) را نیز برای توکن ZIL در سال 2017 ایجاد شود. همین اتفاق افتاد و در نهایت تیم زیلیکا توانست با کمک همین ارز دیجیتال زیلیکا، چیزی حدود بیست و دو میلیون دلار درآمد کسب کند. حالا متاپولیس در کجای این اکوسیستم بزرگ قرار دارد و چگونه کار می‌کند؟


متاپولیس چیست؟

تیم زیلیکا اخیراً برنامه‌های خود را برای ایجاد Metapolis، یک محیط مجازی برای برندها و شرکت‌های لوکس برای ایجاد محصولات دیجیتال و اقتصاد از طریق برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین معرفی کرده است. برندها و شرکت‌ها می‌توانند از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) استفاده کنند تا از مخاطبان جهانی استفاده کنند و به کاربران اجازه دهند به مالکیت واقعی اقلام دیجیتال دست یابند.

متاپولیس چیست؟

چیزی که متاپولیس را جذاب می‌کند این است که چگونه به عنوان یک راه حل Metaverse as a service عمل می‌کند. این پلتفرم در 2 آوریل 2022 در میامی‌ در جریان کنفرانس بیت‌کوین 2022 آغاز به کار کرد. محیط متاپلیس یک متاورس، واقعیت توسعه یافته پیشرفته را ارائه می‌دهد که عناصر واقعیت افزوده و مجازی را با هم ترکیب می‌کند. بلاک‌چین مقیاس پذیر زیلیکا ابتکار متاپلیس را تقویت می‌کند.


علاوه بر این، محیط متاپولیس با استفاده از موتور مجازی ساخته‌شده است، یک موتور بازی قدرتمند که برای ایجاد تصاویر سه بعدی در زمان واقعی و تجربیات همه جانبه استفاده می‌شود. همچنین با استفاده از یونیتی، محبوب‌ترین پلتفرم توسعه برای ایجاد بازی‌های چند پلتفرمی ساخته شده است. این فناوری‌های پیشرفته، متاپولیس را قادر می‌سازد تا گرافیک‌های فوق‌العاده واقع‌گرایانه و توانایی برای بازدیدکنندگان از طریق فعالیت‌های اجتماعی، گیمیفیکیشن و تجارت الکترونیک ارائه دهد. این رویکرد می‌تواند برای برندهای لوکس و سازمان‌های ورزش‌های الکترونیکی که به دنبال گسترش حضور خود در دنیای دیجیتال هستند جذاب باشد.


در اصل، هر کسی می‌تواند از Metapolis به عنوان یک محیط سندباکس برای ایجاد متاورس و جهان‌های مجازی استفاده کند. این نوع پروژه‌ها مزایای زیادی دارند برای مثال مانع ورود هزینه‌های بالا از معادله متاورس می‌شود و به اعضای کوچک‌تر مثل برندها، شرکت‌ها و سازندگان فردی، امکان می‌دهند از این فناوری استفاده کنند.


علاقه‌مندان به متاپولیس

چشم انداز متاپولیس می‌تواند برای بسیاری از برندها، شرکت‌ها و سازمان‌ها جذاب باشد. با این حال، یک راه حل متاورس به عنوان یک سرویس در این مقیاس به شرکای راه اندازی قابل توجهی برای ایجاد شتاب نیاز دارد. تیم متاپولیس توانسته با ارائه دادن طرح خود و آینده آن، ۲ میلیون دلار درآمد پیش از راه‌اندازی از مشتریان مختلف، از جمله امتیاز شرکت سوئدی ورزش‌های الکترونیکی RRQ اندونزی و تیم ورزش‌های الکترونیکی "مدلاینز" در اسپانیا به دست آورده‌اند.

علاقه مندان به متاپولیس

علاوه بر این، زیلیکا با Agora، یک برنامه جوایز استعداد جهانی، مشارکت کرده است تا به کاربران اجازه دهد در سطح بین‌المللی پشتیبانی، دیده شوند و به رسمیت شناخته شوند. این حول محور ارسال عکس‌های کاربران بر اساس موضوعات یا هشتگ‌های هفتگی است. با این حال، آگورا از ویدئو، موسیقی و توکن‌های غیرقابل تعویض نیز پشتیبانی می‌کند و آن را به شریکی قوی برای زیلیکا و متاپولیس تبدیل می‌کند.


ادامه همکاری قوی برای زیلیکا و متاپولیس بسیار مهم است. تصور آینده‌ای که در آن تجربه کاربر می‌تواند موفق تر، جذاب تر و درگیرتر باشد، جذاب است، اما تنها در صورتی کار خواهد کرد که حمایت کلی و آگاهی کافی درباره فضای دیجیتال و اقتصاد مبتنی بر ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد. خالقان اکوسیستم زیلیکا نقشی حیاتی در آینده کلی متاپولیس خواهند داشت. متاپولیس به زیرساخت‌های لازم برای اتصال و ایجاد فضای بیشتر برای متاورس نیاز خواهد داشت و این مسئله فقط با کمک زیلیکا و تیم حمایت‌گر آن ممکن است.


دسترسی به متاپولیس

تیم زیلیکا به این نکته اشاره کرد که مردم چگونه می‌توانند از طریق روش‌های راحت و سنتی به محیط متاپولیس دسترسی داشته باشند. در دسترس‌تر کردن متاورس مستلزم یک فرآیند ورود بصری بدون ایجاد فرایندهای غیرضروری است. هدف فعلی این است که به کاربران اجازه دهیم از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر دسته‌های شخصی وارد Metapolis شوند. این رویکرد تضمین می‌کند که همه می‌توانند بدون نیاز به دانلود نرم‌افزار اضافی یا ثبت‌ نام برای سرویس‌های جدید به محیط مجازی دسترسی داشته باشند.

دسترسی به متاپولیس

علاوه بر این، Metapolis، رسانه‌های اجتماعی، موبایل و وب را ادغام می‌کند که باید تجربه کاربری یکپارچه را در همه دستگاه‌ها ارائه دهد. همچنین ادغام‌های API برای تقویت جنبه شخصی‌سازی دنیای Metapolis وجود خواهد داشت. وقتی کاربری وارد متاپلیس می‌شود، می‌تواند یک آواتار شخصی NFT داشته باشد که همه چیز از لباس‌ها گرفته تا چهره آن قابل تنظیم است. این آواتار هویت دیجیتالی کاربر را نشان می‌دهند و برای تکمیل اکتون‌ها و شرکت در فعالیت‌هایی از جمله شرکت در رویدادها، کنسرت‌ها، نمایش‌های مد، رفت‌و آمد بین شهرها، گشت و گذار در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها و غیره استفاده می‌شوند. اگر به زبان ساده بگوییم، تمام کارهایی که در جهان واقعی می‌توان انجام داد را در یک فضای مجازی که متاورس باشد، ممکن می‌کند. تمرکز متاپولیس بر واقع‌بینانه بودن گرافیک آن و داشتن جلوه‌های بصری بالاست.


همکاری زیلیکا و متاپولیس

بررسی متاپولیس به عنوان یک سرویس ارائه دهنده خدمات که بر اساس فناوری زیلیکا ساخته شده است، جالب است. این اولین بار است که یک شبکه Layer-1 چنین محیطی را بر روی زیرساخت اصلی خود ایجاد می‌کند. فعالیت متاپولیس بر بستر زیلیکا می‌تواند به راحتی نشان دهد که برای ایجاد بسترها و متاورس‌ها تا چه حد می‌توان روی بلاک‌چین حساب کرد و چه نتیجه‌ای خواهد داشت. بسیاری از محققان حوزه ارز دیجیتال و بلاک‌چین چشم به انتظار نشسته اند تا نتیجه عملکرد زیلیکا در حمایت از متاپولیس را بررسی کنند.


کلام آخر
همانطور که در این مقاله دیدید، متاپولیس یک پروژه متاورس است که با هدف کمک به کسب وکارهای واقعی ایجاد شده است. این پروژه علاوه بر مسائل فنی، برای افرادی که به متاورس و جهان‌های مجازی علاقه دارند هم بستری بسیار جالب است. زیرا این پروژه در حال حاضر یکی از محدود پروژه‌هایی است که سعی کرده گرافیک خود را تا حد امکان واقع‌گرایانه بسازد. اگر درباره متاپولیس سوالی دارید یا علاقه دارید روی آن سرمایه‌گذاری کنید، در کامنت‌ها بپرسید.