توکن‌های غیر قابل تعویضی که داستان و هنرمندان خوش‌ذوق و ویژه‌ای دارند؛ اولین نسل هنر که در جهان دیجیتال عرضه می‌شود و با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین به فروش می‌رسد. در سه سال گذشته، ان‌اف‌تی‌ها وضعیت شگفت‌انگیزی را تجربه کرده‌اند و بسیاری از کلکسیونرهای نقاشی و آثار هنری را انگشت به دهان گذاشته‌اند. در ادامه نگاهی به گران‌قیمت‌ترین آثار هنری (NFT)، هنرمند خالق‌شان و داستان آن‌ها خواهیم داشت. اگر به هنر دیجیتال و NFTها علاقه دارید، با ما همراه باشید.


معرفی گران‌ترین نقاشی‌های nft

نقاشی‌های ان‌اف‌تی در بسیاری از موارد جالبند و برای علاقه‌مندان به جهان دیجیتال، دارایی‌های خوبی برای خرید و معامله به نظر می‌رسند. بعضی از NFTها هم نشان‌دهنده status یا سبک زندگی لاکچری هستند که برخی از فعالان حوزه دیجیتال به آن علاقه دارند. در این میان تعداد کمی هنرمند پیدا می‌شود که خود را چندین و چند بار ثابت کرده باشند و آثار هنری چشم‌گیر و زیبایی را با قیمت‌های نجومی به فروش رسانده باشند. آثار هنری که اینجا نام برده می‌شوند، گران‌قیمت‌‎ترین آثار هنری هستند که تاکنون در جهان nftها معامله شده‌اند. البته که داستان هیجان‌انگیز هر یک از این نقاشی‌ها در قیمت آن‌ها بی‌تاثیر نیست؛ بعید است نیازی به توضیح اضافه باشد.


ادغام (.merge)

اولین اثر هنری در این لیست و گران‌ترین nft جهان، سری ادغام (.merge) است که توسط هنرمند دیجیتال ناشناس پاک (Pak) طراحی شده‌است. این سری nft، دایره‌های سفید رنگ در اندازه‌های مختلف را نشان می‌دهد. این دایره‌های سفید نشان‌دهنده توده‌هایی هستند که اگر کنار هم قرار بگیرند با هم ادغام می‌شوند. با توجه به اینکه این سری nft روی یک زنجیره پویا ایجاد شده، مکانیزم شگفت‌انگیزی وجود دارد که به شما اجازه نمی‌دهد بیشتر از یک nft از این سری را داشته باشید؛ یعنی اگر nft دیگری از سری .merge را بخرید، توده‌ی nft قبلی با ان‌اف‌تی جدید ادغام می‌شود و توده‌ی بزرگتری را به شما نشان می‌دهد.

Mahdieh  Blog and Coins Pics  1600900 (53).png

جالب است بدانید سری ادغام، اولین بار به قیمت 575 دلار معامله شد و بعد از آن، توسط 28.983 نفر معامله شد. در آخرین معامله این سری nft، به قیمت 91.8 میلیون دلار به کمپانی تکنولوژی IBM فروخته شد. با توجه به ارزش این NFT، پاک الان گران‌قیمت‌ترین هنرمند زنده است که علاوه بر این سری ان‌اف‌تی، چیزی حدود 350 میلیون دلار، سرمایه تولید کرده است.


قیمت اثر: 91.8 میلیون دلار
هنرمند خالق اثر: Pak
مالک فعلی اثر: IBM


هر روز: 5000 روز اول (The First 5000 Days)

با شکستن رکوردهای زیادی، دنیای هنر NFT سال گذشته واقعاً تکان بزرگی خورد. هنرمند دیجیتال مایک وینکلمن که با نام هنری بیپل (Beeple) که بازار را به بالاترین سطح خود رساند، پس از فروش کلاژی متشکل از 5000 عکس ساخته شده در روز و طی بیش از سیزده سال، با عنوان "هر روز: 5000 روز اول" در اولین حراج کریستی، به هنرمند مشهوری تبدیل شد. این اثر هنری شگفت‌انگیز در مارس 2021، به وگنش سندرسون (Vignesh Sundaresan)، سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال مستقر در سنگاپور، معروف به MetaKovan، فروخته شد.

هر روز 5000 روز

این اثر هنری، کلاژی از 5000 عکس است که در طول 5000 روز گرفته شده‌اند. عکس‌ها در کنار هم هیچ معنای خاصی را به ذهن نمی‌آورند اما وقتی دقیق‌تر نگاه می‌کنید، عکس‌ها موضوعاتی مثل هراس از جامعه، جامعه‌گریزی و وضعیت سیاسی، اجتماعی آمریکا دارند.


قیمت: ۶۹.۳ میلیون
هنرمند خالق اثر: Beeple
مالک فعلی اثر: Vignesh Sundaresan


ساعت (Clock)

ساعت؛ یک ان اف تی متفاوت از سایر آثار داخل لیست است. این nft توکن اختصاصی با هدفی اجتماعی، یکی از شناخته‌ترین ان‌اف‌تی‌های این لیست است. اما داستان این توکن چیست و چرا اینقدر متفاوت و خاص است؟

ان اف تی ساعت گرانترین نقاشی ان اف تی

برای درک داستان این nft، ابتدا باید جولیان آسانژ را بشناسید؛ آسانژ به عنوان موسس ویکی لیکس(WikiLeaks) شناخته می‌شود. او به دلیل منتشر کردن اسناد محرمانه دولت آمریکا درباره جنگ ایران و عراق و سایر پروژه‌های محرمانه، تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفت و در نهایت در لندن دستگیر شد. این ان‌اف‌تی تعداد روزهایی را نشان می‌دهد که آسانژ در زندان بلمارش لندن منتظر انتقال به آمریکا بود. Pak به عنوان گران‌ترین هنرمند روی زمین، به کمک AssangeDAO که سازمانی برای جمع‌آوری کمک مالی برای گرفتن خدمات حقوقی برای آسانژ است، این ان‌اف‌تی را ساخت.


هدف از تولید NFT ساعت این بود که با مبلغ به دست آمده از طریق فروش، برای آسانژ یک تیم وکالت حرفه‌ای بگیرند و او را آزاد کنند. این ان‌اف‌تی یکی از نمونه‌های استفاده از هنر دیجیتال در راستای فعالیت مدنی است که توسط افراد زیادی از جامعه مدنی و جامعه دیجیتال مورد ستایش قرار گرفته است.


قیمت: 52.7 میلیون دلار
هنرمند خالق اثر: Julian Assange and Pak
مالک فعلی اثر: DAO Assange


انسان اول (HUMAN ONE)

دوباره یک اثر که متعلق به هنرمند خوش‌ذوق و خلاق، "بیپل" است. بسیاری از افراد، بیپل را با نام واقعی‌ش یعنی مایک وینکلمن می‌شناسند. این هنرمند سعی می‌کند در آثار خود مفاهیم عمیقی را به نمایش بگذارد و این ذوق مفهومی در این اثر هم قابل مشاهده است. " انسان اول" نام این اثر است که نشان دهنده یک موشن‌گرافی از انسانی با لباس‌های مشابه فضانوردان است که به اعتقاد بسیاری اولین انسان متولد شده در فراجهان است.

انسان شماره یک

این NFT کدی دارد که باعث می‌شود هنرمند به محتوایی که در موشن‌گرافی پخش می‌شود دسترسی داشته باشد و بتواند آن را عوض کند. به عبارتی این NFT همیشه در حال پیشرفت کردن است و به باور صاحب نظران در بازار ان‌اف‌تی، ارزش قیمت بالایش را دارد. در زمان نوشتن این مقاله، موشن‌گرافی، انسان یک را نشان می‌دهد که در خرابه‌های جایی که به نظر یک شهر اروپایی می‌رسد راه می‌رود و صدای پس زمینه موشن هم اخباری است که به آغاز یک جنگ بزرگ در اروپا، بعد از حمله‌ی روسیه به اوکراین را اشاره می‌کند.


قیمت: 28.9 میلیون دلار
هنرمند خالق اثر: Beeple
مالک فعلی اثر: Ryan Zurrer


سری کریپتوپانک (CryptoPunk)

لاروا لبز(Larva Labs) یک گروه از برنامه‌نویسان و فعالان حوزه تکنولوژی هستند که ده هزار nft کاملا غیرهمسان تولید کرده‌اند. پروژه کریپتوپانک با الهام از صحنه پانک لندن و هنرمندان موسیقی الکترونیک سبک پانک ایجاد شد. این سری ان‌اف‌تی‌ها، توسط افراد مختلفی که به جامعه‌ی آن علاقه پیدا کردند، خریداری شد. در میان تمام ده هزار nft، چند اثر از این ان‌اف‌تی‌ها، با قیمت‌های شگفت‌انگیزی توسط افراد مختلف خریداری شدند. در ادامه سه nft از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.


  • کریپتوپانک #5822
    در ماه فوریه سال جاری به قیمت 23.7 میلیون دلار فروخته شد و به ظاهر، دلیل خوبی برای برچسب قیمت وجود دارد. CryptoPunk #5822 بخشی از کمیاب‌ترین نسخه بیگانه این سری است که از 10.000 پانک موجود، تنها 9 مورد آن وجود دارد. علاوه بر این، این نشانه یکی از 333 نشانه دیگر با باندانا است. NFT توسط دیپاک تپلیال (Deepak Thapliyal)، مدیر عامل Chain خریداری شد. و با توجه به نادر بودن آن، می‌توان انتظار داشت که یکی از گران‌ترین NFT‌های موجود باقی بماند.

قیمت: 23.7 میلیون دلار
مالک فعلی اثر: Deepak Thapliyal


کریپتوپانک‌ گرانترین نقاشی nft

  • کریپتوپانک بیگانه #7523
    کریپتوپانک بیگانه(Alien Cryptopunk) یکی از کمیاب‌ترین انواع کریپتوپانک است. به همین دلیل است که این نقاشی دیجیتال، راه خود را در لیست گران‌ترین ان‌اف‌تی‌ها پیدا کرده و به جایگاه ششم رسیده است. لاوا لبز، تنها نُه اثر از این کریپتوپانک بیگانه تولید کرده است و کریپتوپانک #7523‌گوشواره هم دارد. با توجه به اینکه این کریپتوپانک بیگانه ماسک هم دارد، بسیاری از این nft به عنوان بیگانه‌ی کرونا (Covid Alien) یاد می‌کنند. این اثر هنری توسط شالم مکنزی (Shalom Meckenzie) که بزرگترین سهام‌دار Draftkings است، خریداری شد. این کریپتوپانک در لیست nftهای لاوا لبز هم جزو محبوب‌ترین و گران‌ترین ان‌اف‌تی‌هاست.

قیمت: 11.75 میلیون دلار


  • تی‌پانک #3442

تی‌پانک‌ها هم گروه دیگری از کریپتوپانک‌ها هستند که نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. تی‌پانک #3442 نسخه ترون از سری کریپتوپانک است. اولین چیزی که این تی‌پانک به ذهن می‌آورد چیست؟ بله، جوکر! شخصیت بسیار محبوب DC است که توسط بازیگران زیادی بازی شده است. آخرین خریدار این اثر جاستین سان، موسس شبکه ترون بود که آن را نگه نداشت و به بازار APENFT اهدا کرد.


قیمت: ۱۰.۵ میلیون دلار