طرفداران کریپتوکارنسی، NFT را آینده این صنعت می‌دانند. این موضوع عجیب نیست چرا که NFT تا همین الان هم توانسته نوآوری‌های شگفت‌انگیزی را به بلاک چین اضافه کند. NFT‌ها در ضمینه‌های مختلفی کاربرد دارند و از جمله این موارد می‌توان به گیم، موسیقی، هنر، آواتارها و... اشاره کرد. یکی از مدل‌های کاربردی NFT که در حال فراگیر شدن است بلیط NFT است. بلیط NFT را عامل تحول در رویدادهای زنده می‌دانند. اگر مشتاق شدید که بدانید بلیط NFT چیست، چه استفاده‌ای دارد و چگونه می‌توان بلیط NFT ساخت این مطلب را تا انتها دنبال کنید.


بلیط NFT چیست؟

بلیط NFT چیست؟

همانطور که از نامش مشخص پیداست، بلیط NFT، بلیطی در قالب NFT است که در بلاک چین ثبت شده و برای ورود به رویدادهای زنده و حتی مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلیط NFT با بلیط دیجیتال فرق می‌کند و عامل اصلی این تمایز بلاک چین است. هم خریدار بلیط NFT و هم فروشنده آن، از مزایایش بهره می‌برند. به عنوان مثال، فروشندگان آمار دقیق‌تری از تعداد خریداران خواهند داشت و می‌توانند با آن‌ها تعاملات خلاقانه‌ای از طریق NFT داشته باشند. از جمله این تعاملات می‌توان به ارسال اعلان‌ها، ارسال هدایای غافلگیرکننده، طراحی سایت‌هایی برای ورود دارندگان NFT و... اشاره کرد.


برای خریدار بلیط NFT نیز مزایای مختلفی وجود دارد. از جمله اینکه او تنها بلیط یک رویداد را خریداری نمی‌کند بلکه یک دارایی دیجیتال تغییر ناپذیر را می‌خرد که با استفاده از آن می‌تواند به یک یا چند رویداد ورود پیدا کند. در نتیجه بلیط NFT حتی بعد از استفاده برای یک رویداد هم می‌تواند ارزشمند باشد. در حالی که بلیط کاغذی بعد از رویداد ارزش خاصی ندارد. اگر فروشندگان خلاق باشند می‌توانند فرصتی برای دارندگان بلیط NFT فراهم کنند که در یک باشگاه هواداری یا... حضور داشته باشند.


استفاده از بلیط NFT از استارت‌آپ‌ها شروع شد. در سال 2020 که هنوز NFT به اندازه امروز محبوب نشده بود، توسعه‌دهندگان به فکر استفاده از آن در صنعت موسیقی افتادند. آن‌ها به دو ویژگی مهم بلیط‌های NFT اشاره داشتند، اول این که این بلیط‌ها از نظر شناسایی هویت و قابل تایید بودن بسیار کارآمدتر از بلیط‌های سنتی هستند و دوم این که این نوع بلیط‌ها برای بازاریابی مجدد و تعامل جامعه بعد از پایان یک رویداد (مثل کنسرت) بسیار مناسب‌اند.


⚠️ یکی از ویژگی‌های جالب بلیط‌های NFT این است که می‌توان با توجه به اشتیاق مردم به خرید آن‌ها، در پلتفرم‌های مربوطه آن را به قیمت‌های مختلف فروخت. فرض کنید که بلیط یک رویداد را خریده‌اید و حالا به هر دلیلی مردم رغبت زیادی به شرکت در آن رویداد دارند ولی بلیط مربوطه تمام شده است. در این حالت شما می‌توانید بلیط خود را با قیمت بالاتری به فروش برساند. شفافیت بالای بلاک چین و قابلیت ردیابی، تایید اصالت بلیط را بسیار آسان می‌کند.

بلیط NFT هنوز در اول مسیر است و هنوز به طور گسترده فراگیر نشده‌، با این حال از آنجایی که راهی ایمن و شفاف برای فروش بلیط است، پتانسیل بالایی برای فراگیر شدن در این حوزه دارد. این مسئله بر کسی پوشیده نیست که با استفاده از این نوع بلیط‌ها، مدیریت رویدادها و ارائه بلیط آسان‌تر خواهد شد.


بلیط NFT چگونه کار می‌کند؟

بلیط NFT چگونه کار می‌کند؟

بلیط NFT مانند یک بلیط عادی، اجازه ورود به یک رویداد مانند کنسرت یا مسابقه ورزشی را می‌دهد. این خلاقیت می‌تواند تحول مهمی در عرصه مدیریت بلیط رویدادها رقم بزند. برای ساخت بلیط NFT از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌شود که این کار را ارائه‌دهندگان بلیط انجام می‌دهند. وقتی یک بلیط NFT خلق می‌شود، هیچ آیتم دیگری ارزش مشابهی با آن نخواهد داشت و این مسئله به خاطر ذات غیرمثلی NFT است.


بعد از ساخت بلیط، آن را در پلتفرم‌های فروش NFT یا سایت خود برگزارکنندگان رویداد، منتشر می‌کنند و در معرض فروش قرار می‌دهند. بعد از خرید بلیط، وقتی مصرف کننده می‌خواهد به رویداد دسترسی داشته باشد، بلیط او با تکنولوژی بلاک چین اسکن می‌شود و به تایید می‌رسد. بعد از احراز شدن بلیط دسترسی به رویداد برای مصرف کننده امکان‌پذیر خواهد بود.


کار بلیط‌های NFT به همین‌جا ختم نمی‌شود. این بلیط‌ها می‌توانند در پلتفرم‌ها و صرافی‌ها توسط خریداران مجددا معامله شوند. اشتیاق خریداران به خرید این بلیط‌ها بر قیمت فروش دوباره آن تاثیرگذار است. از آنجایی که تکنولوژی بلاک چین کاملا شفاف و قابل رهگیری است، احتمال انجام تقلب و کپی‌برداری از بلیط‌ها وجود ندارد.


برای فهم بهتر چگونگی کار کردن بلیط NFT بگذارید یک مثال بزنیم. فرض کنید برگزارکنندگان یک کنسرت موسیقی از طریق اکانت شبکه‌های اجتماعی خود، اعلام می‌کنند بلیط‌هایشان را در پلتفرم اوپن‌سی به صورت NFT به فروش می‌گذارند. شما به عنوان مشتری برای خرید بلیط یک کنسرت به سایت OPENSEA مراجعه و بلیط مدنظر خود را خریداری می‌کنید. این بلیط NFT شامل همه جزئیات کنسرت مورد نظر، نام خریدار و محل نشستن او است. زمان برگزاری کنسرت، به مکان مورد نظر مراجعه می‌کنید. بلیط NFT در کمترین زمان ممکن توسط QR CODE یا بلاک چین تایید شده و می‌توانید به کنسرت وارد شده و از آن لذت ببرید.


بلیط NFT چه شباهتی با بلیط سنتی دارد؟

بلیط NFT چه شباهتی با بلیط سنتی دارد؟

اگر دقیق نگاه کنیم، بلیط‌های NFT و بلیط‌های سنتی با یکدیگر شباهت‌هایی دارند. در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین شباهت‌های بلیط‌های سنتی و NFT را با یکدیگر بیان خواهیم کرد:


  • غیر‌مثلی بودن

همانطور که همه NFT‌ها غیر‌مثلی هستند، بلیط‌های سنتی یک رویداد هم جایگزینی ندارند و تنها یک نفر می‌تواند از آن‌ها برای نشستن در جایگاه تعیین شده در کنسرت استفاده کند.


  • محدودیت عرضه

یکی دیگر از شباهت‌های بلیط سنتی و NFT محدودیت عرضه آن‌هاست. ‌NFTها به تعداد محدودی عرضه می‌شوند. درست مانند NFT‌ها بلیط‌ها نیز به تعداد محدودی در معرض فروش قرار می‌گیرند و تعداد ورودی‌ها براساس ظرفیت سالن، ورزشگاه و... تعیین می‌شود.


  • امکان خرید و فروش در بازارهای ثانویه

غیر‌مثلی بودن و عرضه محدود شرایط را برای فروش چند باره یک محصول فراهم می‌کند، حال این محصول می‌تواند NFT یا بلیط سنتی باشد. امروزه شاهد آن هستیم که هم بلیط‌های سنتی و هم بلیط‌های NFT در بازارهای ثانویه به فروش می‌رسند.


  • ارتباط با صنایع محبوب

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک این دو، ارتباطشان با صنایع محبوب است. هم ‌NFTها و هم بلیط‌های سنتی با صنایعی همچون موسیقی، سینما، ورزش، کالاهای تجاری و کلکسیونی و... در ارتباط هستند.


بلیط NFT چه تفاوتی با بلیط سنتی دارد؟

بلیط NFT چه تفاوتی با بلیط سنتی دارد؟

حال که شباهت‌های بلیط‌های سنتی با NFT را دانستیم به سراغ وجوه تمایز آن ها می‌رویم. بلیط سنتی و بلیط NFT دو شیوه متفاوت برای مدیریت و فروش بلیط‌های یک رویداد هستند. بلیط‌های دیجیتال و کاغذی (بلیط‌های سنتی) معمولا از طریق گیشه‌ها، سایت‌های فروش بلیط و فروشندگان مجاز به دست مصرف کننده می‌رسند. این بلیط‌ها تنها یک بار قابل استفاده هستند و تنها کاربردشان استفاده برای ورود به یک رویداد مثل کنسرت موسیقی است.


از طرف دیگر، بلیط‌های NFT از تکنولوژی بلاک چین بهره می‌برند. این بلیط‌ها نشان‌دهنده این هستند که شما در یک رویداد حضور داشتید. برای فروش بلیط‌های NFT از پلتفرم‌های مرتبط استفاده می‌شود و پول پرداخت شده در اکثر موارد باید کریپتوکارنسی باشد. بر خلاف بلیط‌های سنتی، NFTها کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال می‌توان آن‌ها را به عنوان کلکسیون جمع آوری کرد یا این که با استفاده از آن‌ها به جوامع هواداری وارد شد. حتی بعضا بعد از استفاده می‌توان آن‌ها را دوباره فروخت.


اگر بخواهیم در یک نگاه کلی تفاوت این دو نوع بلیط را بیان کنیم باید بگوییم، بلیط‌های NFT برخلاف بلیط‌های سنتی، با استفاده از تکنولوژی بلاک چین ایجاد می‌شوند، می‌توانند بعد از استفاده دوباره فروخته شوند یا برای کلکسیون‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و نهایتا نسبت به بلیط‌های سنتی، شفافیت، امنیت و رهگیری بهتری دارند.


استفاده از بلیط NFT چه مزایا و خطراتی دارد؟

استفاده از بلیط NFT چه مزایا و خطراتی دارد؟

وقتی از مزایای بلیط NFT صحبت می‌کنیم در واقع در حال مقایسه آن با بلیط‌های سنتی هستیم. اولین مزیتی که می‌توان درباره بلیط‌های NFT عنوان کرد، این است که این بلیط‌ها قابل تکثیر و کپی برداری نیستند. این مسئله به لطف تکنولوژی بلاک چین امکان پذیر است. مزیت دیگر بلیط NFT شفافیت و قابلیت رهگیری آن است. بلیط‌های NFT را می‌توان دوباره و چندباره به فروش رساند و قیمت آن به صورت منطقی بر حسب اشتیاق خریداران تعیین می‌شود.


از مزایای دیگر بلیط NFT می‌توان به مدیریت آسان‌تر بلیط‌ها اشاره کرد. از آنجایی که این نوع بلیط ماهیت فیزیکی ندارد احتمال تقلب را بسیار کاهش می‌دهد. تعامل برگزار‌کنندگان رویداد با خریداران بلیط‌های NFT یکی دیگر از مزایای این بلیط‌هاست. از آن جایی که این بلیط‌ها بعد از استفاده نیز باقی می‌مانند می‌توان از آن‌ها برای گروه‌های هواداری، کلکسیون‌ها و... استفاده کرد.


بلیط‌های NFT می‌توانند دوباره فروخته شوند، بنابراین این فرصت را به خریداران می‌دهند که سودی از فروش آن‌ها به دست بیاورند. همچنین برگزار کنندگان رویداد نیز سود بیشتری کسب خواهند کرد.


با این که در بالا مزایای بلیط NFT را بر شمردیم اما لازم است بدانید که این بلیط‌ها خطراتی هم به همراه دارند. اولین ریسکی که همراه با خرید بلیط NFT وجود دارد نوسان قیمت آن است. از آن جایی که قیمت بلیط NFT با ارزهای دیجیتال نظیر ETH و BNB تعیین می‌شود نوسانات قیمت این رمز ارزها ممکن است ارزش بلیط را درست قبل از برگزاری رویداد، بسیار بالا یا بسیار پایین ببرد که این مورد هم برای خریداران و هم برای فروشندگان خطرناک است.


خلا قانونگذاری درباره انواع NFT نیز از عوامل دیگر خطر به حساب می‌آید. این خلا قانونگذاری می‌تواند به ضرر و زیان فروشندگان و خریداران منجر شود. همچنین این فرصت را برای افراد بزهکار فراهم می‌کند تا با بوجود آوردن رویدادها و بلیط‌های جعلی، بلیط رویدادهایی را به مردم بفروشند که اصلا وجود ندارند.


آخرین خطری که درباره بلیط‌های NFT وجود دارد، مشکلات فنی است. از آنجایی که NFT به بلاک چین مربوط است مشکلات فنی بلاک چین‌ها ممکن است تاخیر‌هایی در تراکنش‌ها بوجود بیاورند.


بلیط NFT چه فرصت هایی را برای افراد فراهم می‌کند؟

بلیط NFT چه فرصت هایی را برای افراد فراهم می‌کند؟

خرید بلیط به صورت NFT فرصت‌هایی را برای خریداران به همراه دارد. آن‌ها ممکن است از برگزارکنندگان رویداد، جوایزی دریافت کنند. علاوه براین، اگر شرایطی پیش آمد که نمی‌توانستند در رویداد حضور پیدا کنند، قادر خواهند بود بلیط NFT خود را به فروش برسانند. بلیط‌های استفاده شده نیز قابل فروش هستند، کلکسیونرها معمولا اینگونه بلیط‌ها را خریداری می‌کنند. حتی خود صاحب بلیط هم می‌تواند به راحتی بلیط را نگهداری کند و از مجموع چند بلیط یک کلکسیون بسازد.


یکی دیگر از فرصت‌هایی که برای این افراد ایجاد می‌شود فرصت تعامل با برگزار کنندگان است.


بلیط NFT چه فرصت‌هایی را برای برگزار‌کنندگان فراهم می‌کند؟

عرضه بلیط به صورت NFT برای برگزارکنندگان نیز فرصت‌هایی را به همراه دارد. آن‌ها می‌توانند بلیط‌ها را به صورت هنری طراحی کنند یا داستان رویداد خود را در آن بنویسند تا کسانی که به دنبال جمع‌آوری کلکسیون هستند علاقه‌مند به خرید بلیط‌ها باشند.


همچنین آن‌ها به راحتی می‌توانند بلیط‌ها و صاحبانشان را احراز هویت کنند. بر اساس ماهیت NFT، اگر یک خریدار بلیط خود را بفروشد، فروشندگان اولیه نیز از این فروش چند درصد سود کسب خواهند کرد. با توجه به اطلاعات دقیقی که فروش NFT در اختیار آن‌ها می‌گذارد، می‌توانند از این اطلاعات برای بهتر برگزار کردن رویداد استفاده کنند. علاوه براین، ساخت و فروش بلیط NFT دردسر کمتری برای آن‌ها به همراه دارد.


چگونه بلیط NFT بخریم؟.

چگونه بلیط NFT بخریم؟

برای خرید بلیط NFT کار دشواری پیش رو ندارید. کافی است در یکی از پلتفرم‌های فروش NFT مانند OPENSEA به دنبال بلیط مدنظر خود بگردید. همچنین سایت‌های معروف دیگری مانند SeatlabNFT، GUTS، WICKET، NFT TiX، YellowHeart، B.A.M، GET Protocol و Oveit نیز در زمینه فروش بلیط‌های NFT فعال هستند.


چگونه بلیط NFT ایجاد کنیم؟

ساخت بلیط NFT برای برگزارکنندگان یک رویداد در چند قدم امکان پذیر است:


ابتدا باید شبکه بلاک چینی که قرار است از آن برای تولید بلیط استفاده کنند را انتخاب نمایند. اگر این شبکه بر الگوریتم اجماع اثبات سهام استوار باشد، هزینه کمتری برای مینت کردن ‌NFTها پرداخت خواهند کرد.


در گام بعدی باید قرارداد هوشمند بلیط را ایجاد کنند. این قرارداد قوانین فروش، قیمت، فروش دوباره، حراج، حق امتیاز و... را در خود می‌گنجاند. طراحی این قرارداد می‌تواند توسط یک فرد آشنا به کریپتوکارنسی صورت بگیرد.


در گام نهایی، باید NFT‌ها را به یک سیستم IPFS متصل کنند تا خریداران فایل دیجیتالی بلیط را دریافت کرده و این امکان فراهم شود تا برگزارکنندگان با QR code بلیط‌ها را احراز کنند.


سخن پایانی


این که بلیط NFT در آینده تا چه حد فراگیر شود، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این فاکتورها شکست خوردن یا رشد کردن کریپتوکارنسی است. تکنولوژی بلاک چین و قراردادهای هوشمند محیطی امن برای بلیط‌های NFT ایجاد کرده‌اند که فرصت رشد و شکوفایی را در اختیار آن می‌گذارد. با توجه به اینکه این پدیده هم برای خریدار و هم برای فروشنده منفعت‌هایی دارد می‌توان در کوتاه مدت شاهد پیشرفت آن بود.