یکی از محبوب‌ترین بخش‌های بلاک چین، NFT‌ها هستند. چند سالی هست که بازار NFT بخش زیادی از سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. آسان بودن عرضه NFT و ارزشمند بودن توکن‌های غیر‌مثلی دو عامل اصلی رشد و توسعه آن هستند. در دنیای NFT‌ها پدیده‌ای به نام وایت لیست وجود دارد که خریداران با استفاده از آن به توکن غیر‌مثلی مورد نظر خود دست پیدا می‌کنند. وایت لیست در واقع پدیده‌ای سودبخش در حوزه NFT است. در این مطلب قصد داریم به توضیح و معرفی وایت لیست NFT بپردازیم. اگر تاکنون توانسته‌اید در یک وایت لیست قرار بگیرید تجربیات خود را در این باره در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.


وایت لیست NFT چیست؟

وایت لیست NFT چیست؟

حتما تاکنون لفظ «پیش‌فروش» به گوشتان خورده است. وقتی از بالا رفتن قیمت چیزی مطمئن هستید یا به خرید آن علاقه زیادی دارید، آن را قبل از عرضه خریداری می‌کنید. وایت لیست هم چیزی مانند پیش فروش است. کسانی در این لیست قرار می‌گیرند که قصد دارند یک NFT را پیش از عرضه خریداری یا حتی به صورت رایگان دریافت کنند.


اصطلاح وایت لیست در واقع بیانگر لیستی از افراد تایید شده و مورد اعتماد است. این لیست را منتشر کنندگان NFT ایجاد می‌کنند. در وایت لیست به جای نام افراد، آدرس کیف پول آن‌ها قرار می‌گیرد. کسانی که در وایت لیست قرار می‌گیرند در یک دوره زمانی مشخص قادر به دریافت NFTها هستند. این دوره زمانی می‌تواند بین چندین روز تا چند ساعت متغیر باشد. آدرس کیف پولی که در وایت لیست قرار می‌گیرد در واقع برای خرید NFT پیش از سایرین در اولویت قرار دارد.


طبق آمارهای منتشر شده، 75 درصد از سودهای بازار NFT با استفاده از همین وایت لیست‌ها به دست آمده است. این نشان می‌دهد قرار گرفتن در این لیست شانس زیادی برای سود کردن در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. گاهی ممکن است قرار گرفتن در یک وایت لیست در ازای مقداری هزینه یا انجام دادن چند درخواست مانند دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی باشد. در این صورت اگر می‌خواهید به دنبال عضو شدن در وایت لیست‌ها بروید باید مراقب پروژه‌های اسکم و کلاهبرداری نیز باشید.


منتشر کنندگان NFT به دنبال این هستند که کسانی را در وایت لیست قرار دهند که طرفداران واقعی و حامیان اولیه NFT آن‌ها باشند. به همین دلیل این افراد، همه آدرس‌هایی که برای قرار گرفتن در وایت لیست درخواست داده‌اند را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. پس قرار گرفتن در وایت لیست NFT‌ها برای همه امکان پذیر نیست.


بعد از این که آدرس‌ها تایید شدند، به آن‌ها برای مینت توکن‌های جدید یک ضرب‌العجل داده می‌شود. در مدت زمان مقرر شده، کاربران می‌توانند با مراجعه به اکانت‌هایشان، NFT مورد نظر خود را طبق توافق مینت کنند.


چرا وایت لیست‌های NFT به وجود آمدند؟

چرا وایت لیست‌های NFT به وجود آمدند؟

وایت لیست‌ها با هدف پوشش دادن برخی از ضعف‌های بازار NFT پدید آمدند. در این صورت می‌توانیم ماموریت آن‌ها را موفقیت آمیز بدانیم چرا که بسیاری از معامله‌گران دنیای کریپتوکارنسی با استفاده از همین وایت لیست‌ها توانستند به موفقیت برسند. در ادامه دلایلی که باعث بوجود آمدن وایت لیست‌ها شدند را شرح خواهیم داد.


  • توسعه جامعه و پاداش دادن به حامیان:

پروژه‌های NFT برای رشد نیازمند گروهی از حامیان هستند که آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال (فالو) و لایک کرده و برایشان کامنت بگذارند. حتی حامیانی هستند که کارهای داوطلبانه برای آن‌ها انجام می‌دهند. قطعا جمع‌آوری چنین جمعی برای پروژه‌های NFT دشوار است، به خصوص وقتی که پروژه‌ها هنوز سرمایه‌ای به دست نیاورده‌اند. در همین حال، آن‌ها می‌توانند به آسانی افراد را با اضافه کردنشان به وایت لیست و دادن پاداش به آن‌ها به حمایت از پروژه‌شان تشویق کنند.


کسانی که مدت زیادی است در وایت لیست قرار گرفته‌اند، ممکن است حتی خودشان تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند. در نتیجه با تلاش این افراد پروژه رشد بیشتری پیدا خواهد کرد. این روش در شرایط خوب می‌تواند فروش عمومی موفقی برای پروژه‌ها رقم بزند.


  • پیشگیری از کلاهبرداری:

با گذشت سال‌ها از ظهور کریپتوکارنسی و رغبت کاربران به حضور در این بازار، هنوز هم پروژه‌های کلاهبرداری از دردسرهای اصلی آن به حساب می‌آیند. پیش فروش NFT یکی از فرصت‌های خوب برای کلاهبرداران بود، این افراد صدها آدرس کیف پول ایجاد می‌کردند تا هرچه می‌توانند NFT مینت کنند. این کار گاها به صورت دستی و گاهی با استفاده از ربات‌ها انجام می‌شد. این اقدامات موفقیت عرضه NFT را تحت تاثیر قرار می‌داد.


اکنون با استفاده از وایت لیست، آدرس‌های مخرب و اسپم، شناسایی می‌شوند. تنها کسانی در وایت لیست قرار می‌گیرند که واقعا به پروژه NFT مورد نظر علاقه‌مند هستند. کسانی که در وایت لیست قرار می‌گیرند، واقعی و اهل تعامل هستند.


  • جلوگیری از بالا رفتن کارمزد:

هنوز هم بلاک چین اتریوم با اختلاف محبوب‌ترین شبکه برای مینت NFT است. همانطور که می‌دانید در روزهایی که این شبکه شلوغ است کارمزد تراکنش‌های آن بسیار بالا می‌رود. وایت لیست نمی‌تواند به طور کامل مشکل کارمزد را برطرف کند اما تاثیر مثبتی بر آن دارد. همانطور که اشاره کردیم به کسانی که در وایت لیست قرار دارند دوره زمانی خاصی برای مینت NFT اختصاص داده می‌شود. همچنین تعداد کسانی که در وایت لیست قرار می‌گیرند نیز محدود است. در نتیجه از این که تعداد زیادی از افراد در یک دوره زمانی خاص شروع به مینت NFT کرده و باعث شلوغی شبکه شوند جلوگیری شده است.


  • پیشگیری از رقابت شدید:

از آنجایی که ‌NFTها براساس ماهیتشان دارایی با ارزش و دارای محدودیت عرضه هستند، رقابت در بازار NFT‌ها بالاست. این رقابت برای پروژه‌های محبوب بسیار بیشتر است و در این میان بسیاری از خریداران با دستان خالی و ناامید بازار را ترک می‌کنند.


عرضه‌کنندگان دوست دارند که از این رقابت شدید و بی‌رحمانه جلوگیری کنند.


پس گروه‌هایی ایجاد کردند که در آن کاربران بتوانند با یکدیگر در تعامل باشند و نظراتشان را به اشتراک بگذارند. وایت لیست کمک می‌کند که افراد مورد اعتماد به توکن‌ها دسترسی پیدا کنند و با کوتاه کردن دست دلالان صرف، رقابت را محدود می‌کند.


وایت لیست NFT چگونه کار می‌کند؟

وایت لیست NFT چگونه کار می‌کند؟

وایت لیست با جمع‌آوری و غربالگری آدرس‌های کیف پول کریپتوکارنسی کار می‌کند. از آن جایی که اکنون بیشتر آدرس‌های NFT مربوط به اتریوم هستند، آدرس کیف پول اتریوم در آخر در وایت لیست قرار خواهد گرفت. از آنجایی که پروژه‌ها دوست دارند هواداران واقعی توکن‌های خود را در وایت لیست قرار دهند و ربات‌ها را حذف کنند، اولین کاری که خریداران باید انجام دهند تایید شدن آدرس کیف پولشان است. پروژه‌ها آدرس کیف پول کاربر را بررسی می‌کنند و اگر ارزش افزودن به لیست را داشت آن را در وایت لیست قرار می‌دهند.


بعد از قرار گرفتن آدرس‌ها در لیست، هر آدرس یک دوره زمانی دریافت می‌کند که در آن می‌تواند به مینت توکن بپردازد. معمولا این بازه زمانی دو روزه است. پس تنها کاری که آدرس‌های لیست شده باید انجام دهند این است که منتظر رسیدن زمان مقرر شده‌شان باشند.


مزایا و معایب وایت لیست NFT چیست؟

مزایا و معایب وایت لیست NFT چیست؟

وایت لیست NFT اگرچه منافع زیادی دارد اما ایراد‌هایی هم دارد. وایت لیست NFT یک روش خوب برای سرمایه‌گذاری است اما الزاما بهترین روش آن نیست. پس بهتر است حضور خود در این وایت لیست‌ها را با مدیریت ریسک انجام دهید. شما به عنوان یک کاربر باید این مزایا و معایب را مطالعه کنید تا نهایتا برای استفاده از این پدیده تصمیم بگیرید. در ادامه به شرح مزایا و منافع وایت لیست NFT می‌پردازیم.


مزایا


اولین مزیتی که قرار گرفتن در وایت لیست برای شما دارد این است که دسترسی‌تان به NFT مورد نظر با قیمت مطمئن، تضمین خواهد شد. وقتی به زمان انتشار یک NFT پرطرفدار نزدیک می‌شویم، نگرانی درباره این که مینت اولیه را از دست بدهید و مجبور شوید آن را در بازار ثانویه گران‌تر بخرید افزایش پیدا می‌کند. وقتی وارد لیست سفید می‌شوید، دیگر هیچ نگرانی از این بابت نخواهید داشت.


دومین مزیت اصلی وایت لیست برای کاربر این است که شما را از پرداخت کارمزد بسیار بالا نجات می‌دهد. به خاطر بازه زمانی تعیین شده برای هر کاربر، دیگر مجبور نیستید که برای انجام تراکنش عجله کنید و در نتیجه هر مقدار کارمزدی را بپردازید. این موضوع نهایتا سود بیشتری در خرید و فروش NFT عاید شما خواهد کرد.


مزیت دیگر وایت لیست این است که شما جزو گروه‌های اصلی NFT می‌شوید و این موضوع شما را به سرمایه‌گذاری هوشمند تبدیل خواهد کرد. آشنایی با کاربران حرفه‌ای و شیوه کار سیستم NFT می‌تواند دانشتان را در این حوزه به حد زیادی افزایش دهد.


معایب


اولین ایرادی که می‌توان درباره وایت لیست ذکر کرد، زمانبر بودن پروسه انجام آن است. این که آدرس کیف پول شما تایید شود شاید نیازمند ساعت‌ها آنلاین بودن باشد. شما باید توکن را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید و با هواداران توکن‌های دیگر در سرورهای دیسکورد به بحث بپردازید. حتی شاید بعد از این همه زحمت، باز هم در لیست قرار نگیرید.


ایراد دیگری که به وایت لیست وارد می‌کنند احتمال شکست خوردن پروژه است. همانطور که احتمال پیروزی در این روش وجود دارد، احتمال شکست را نیز باید در نظر گرفت. در صورت شکست خوردن بعد از قرارگیری در وایت لیست، هم زمانتان را تلف کرده‌اید و هم پولتان را از دست می‌دهید.


سومین مشکل احتمال استفاده اسکمرها (کلاهبرداران) است که البته با هشیاری می‌توان از آن پیشگیری کرد. کلاهبرداران می‌توانند از اشتیاق کاربران به حضور در وایت لیست‌ها استفاده کنند و اطلاعات و حتی ارزها‌یشان را مورد سرقت قرار دهند. این افراد ممکن است به طور مستقیم به کاربران پیام دهند یا از طریق لینک‌هایی آن‌ها را به سایت خود بکشانند. برای نیفتادن در دام اینگونه کلاهبرداران اخبار وایت لیست‌ها را تنها باید از منابع معتبر دریافت کرد.


چگونه در یک پروژه NFT وایت لیست شویم؟

چگونه در یک پروژه NFT وایت لیست شویم؟

⚠️همین ابتدا باید این نکته را گوشزد کنیم که قرار گرفتن در وایت لیست NFT آنطور که به نظر می‌آید ساده نیست. اما اگر طبق مسیر زیر عمل کنید، احتمال این که بتوانید در این زمینه به موفقیت برسید بیشتر خواهد شد. شما باید در هر مرحله کارهای خاصی انجام دهید تا احتمال قرار گیری در وایت لیستی معتبر را افزایش دهید.

  • پیدا کردن یک پروژه معتبر

پروژه‌هایی که هنوز عرضه نشده‌اند به اندازه پروژه‌های منتشر شده عمومی نیستند. پس برای پیدا کردنشان باید جستجوی بیشتری انجام دهید. وقتی به پروژه‌ها بر می‌خورید باید برنامه‌های آن‌ها را رصد کنید تا ببینید احتمال رشد کدامشان در آینده بیشتر است. پلتفرم‌های مختلفی وجود دارند که پروژه‌های NFT منتشر نشده را معرفی می‌کنند. علاوه براین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی نیز این پروژه‌ها را پیدا کنید.


یکی از راه‌های خوب، دنبال کردن حرفه‌های خرید و فروش NFT در توییتر و یوتیوب است. با دنبال کردن مداوم این روش‌ها می‌توانید پروژه‌های مختلفی که هنوز NFT خود را به بازار عرضه نکردند شناسایی کنید.


  • عضو شدن در سرور دیسکورد پروژه‌ها

دیسکورد، پلتفرم اجتماعی محبوبی است که پروژه‌ها از آن برای ساخت گروه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنند. این گروه‌ها در دیسکورد «سرور» نامیده می‌شوند. بعد از شناسایی پروژه‌ای که به آن علاقه‌مندید، گام بعدی عضو شدن در سرور دیسکورد آن است. این بهترین راه برای باخبر شدن از آخرین اخبار و بروزرسانی‌های مربوط به NFT مورد‌نظر است. لینک این سرورها را معمولا از طریق صفحه اصلی توییتر پروژه‌ها پیدا خواهید کرد. سعی کنید در سرور دیسکورد با دیگر کاربران تعامل داشته باشید تا شانس خود را برای قرار گرفتن در وایت لیست افزایش دهید.


در سرور دیسکورد پروژه‌ها، اطلاعات مهم زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به نقشه راه پروژه، سابقه کاری اعضای تیم سازنده و... اشاره کرد. در همین سرورها بعد از این که اطلاعات لازم را به دست آوردید می‌توانید درخواست عضویت در وایت لیست را مطرح کنید. می‌توانید روش‌های این کار را از دیگر کاربران سرور بپرسید.


  • دنبال کردن توییتر پروژه‌ها

⚠️این بسیار مهم است که در جریان اخبار و اطلاعات مربوط به NFT مورد نظر خود باشید. به همین خاطر دنبال کردن توییتر پروژه‌ها بسیار ضروری است. حتی برای راحت‌تر شدن کارتان می‌توانید هشدار توییت‌های این پروژه‌ها را فعال نموده تا آن‌ها را به صورت نوتیفیکیشن دریافت کنید.

برای پروژه‌ها، دیسکورد مکانی برای برنامه‌ریزی و توییتر جایی برای ارائه اخبار است. اگر اکانت توییتر ندارید برای ورود به وایت لیست NFT حتما باید یکی بسازید. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای سعی می‌کنند هیچ منبع خبری را از دست ندهند.


  • واجد شرایط شدن

اگر می‌خواهید وایت لیست عضو شوید، باید بدانید این کار به راحتی و تنها با چند کلیک ساده امکان پذیر نیست. باید این را به تیم پشت پروژه ثابت کنید که شما شخصی مطمئن و واجد شرایط هستید. شاید این کار مستلزم انجام چند درخواست (task) هم باشد. هر پروژه‌ای استانداردهای خاص خود را برای تایید صلاحیت کاربران دارد. گاهی برخی پروژه‌ها تنها می‌خواهند یک فرم ساده را پر یا دوستانتان را به سرور دیسکورد دعوت کنید. مهم این است که دستور‌العمل‌های آن‌ها برایتان واضح و شفاف باشد. بعد از واجد شرایط شدن، می‌توانید آدرس کیف را برای صاحبان پروژه بفرستید تا در صورت تایید در وایت لیست قرار بگیرید.


چگونه کلاهبرداری‌ها را در وایت لیست NFT تشخیص دهیم؟

متاسفانه پروژه‌های کلاهبرداری که سعی می‌کنند خود را معتبر نشان دهند در این حوزه کم نیستند. برای همین باید با احتیاط در این زمینه عمل کنید. برای پیدا کردن پروژه‌های کلاهبرداری کافی است به برخی نکات توجه کنید. در ادامه این نکات را توضیح خواهیم داد. بررسی گذشته مدیران پروژه یکی از راه‌هایی است که می‌توانید برای دوری از وایت لیست‌های کلاهبرداری انجام دهید. توجه کنید که مدیران پروژه سابقه پاک و درخشانی داشته و در گذشته کار یا پروژه موفقی را پشت سر گذاشته باشند. اعتماد به پروژه‌هایی که مدیرانشان هیچ سابقه‌ای یا سابقه خوبی ندارند، ممکن است منجر به ضرر و زیان شود.


پروژه‌های کلاهبرداری معمولا در اکانت‌های اجتماعی خود از فالوورهای فیک و ربات‌ها استفاده می‌کنند. همچنین آن‌ها ممکن است اکانت‌های فیکی که کاملا شبیه به اکانت‌های واقعی هستند بسازند. برای تشخیص این دو مورد باید علاوه بر بررسی فالوورها، به تعامل آن‌ها با اکانت دقت کنید. وقتی تعداد فالورها بالا باشد اما لایک و کامنت‌ها اندک، این فالوورها غیر واقعی هستند. به هیچ وجه بر لینک‌هایی که از اکانت‌های مشابه اکانت‌های مشهور ارسال می‌شود کلیک نکنید. این لینک‌ها شاید حاوی نوعی ویروس باشند که با استفاده از آن بتوان اطلاعات کیف پول کریپتو و دیگر حساب‌های بانکی را به دست آورد.


گروه‌هایی که ادعا می‌‌‌کنند جایگاهی را در وایت لیست می‌‌فروشند کلاهبردار هستند. پروژه‌های معتبر هیچگاه به دنبال فروش جایگاه در وایت لیست نیستند بلکه می‌خواهند از طریق وایت لیست طرفداران حقیقی پروژه‌های خود را شناسایی کنند. در آخر باید به میزان کارمزد مینت نیز توجه کنید. گروه‌هایی که کارمزد عجیبی برای مینت ارائه می‌کنند احتمالا کلاهبرداری هستند.


چگونه شانس وایت لیست شدن خود را بالا ببریم؟

چگونه شانس وایت لیست شدن خود را بالا ببریم؟

⚠️حتی اگر همه موارد ذکر شده در این مطالب را انجام دهید، باز هم تضمینی نیست که در وایت لیست NFT قرار بگیرید. مهم ترین نکته این است که به مدیران پروژه نشان دهید که شما واقعا دوستدار و پشتیبان پروژه آن‌ها هستید و معتقدید به موفقیت خواهد رسید. این نیازمند تعامل با آن‌ها و کاربران دیگری است که در سرور دیسکورد و دیگر شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. در ادامه به چند نکته برای افزایش احتمال اضافه شدن به وایت لیست را ذکر می‌کنیم.

  • به صورت فعال با دیگران تعامل کنید

پروژه‌های NFT مشتاقانه به دنبال این هستند که یک گروه از کاربران فعال داشته باشند. پس اگر می‌خواهید توجه آن‌ها را جلب کنید به این نکته توجه داشته باشید. حتی چت کردن ساده در دیسکورد هم می‌تواند به این موضوع کمک کند. علاوه براین می‌توانید در توییتر خود نیز درباره پروژه توییت بگذارید.


  • کاربران بیشتری برایشان جذب کنید

یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توان نظر مدیران پروژه را جلب کرد، آوردن افراد جدید به گروه‌های آن‌هاست. در سرورهای دیسکورد پروژه را تبلیغ کنید و تبلیغ‌ها را در اتاق چتی که معمولا با نام SHILL در سرور پروژه‌ها قرار دارد ارسال کنید. این کار باعث می‌شود مدیران پروژه تلاش شما برای تبلیغ را مشاهده کنند. بهتر است زمانی یک پروژه را تبلیغ کنید که از کلاهبرداری نبودن آن اطمینان دارید.


  • با فن‌آرت آن‌ها را تبلیغ کنید

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با آن اشتیاق خود را نسبت به پروژه نشان دهید Fan Art است. وقتی یک طراحی بر اساس پروژه انجام می‌دهید در واقع نشان داده‌اید که حاضرید چه مقدار زمان و انرژی برای این پروژه اختصاص دهید. علاوه براین با این کار سهم خود را در رشد پروژه نیز انجام می‌دهید.


  • در گیواِوِی (Giveaways)‌ها مشارکت کنید

منظور از Giveaways، هدایایی است که یک پروژه به کاربران اهدا می‌کند. گاهی این هدیه حضور در وایت لیست است. در این مواقع حتی کار سختی پیش رو ندارید، تنها باید اطلاعات آن‌ها را نشر دهید و توییت‌هایشان را ریتوییت کنید. حتی اگر به عنوان هدیه در وایت لیست قرار نگیرید، شانستان را برای حضور در آن افزایش خواهید داد.


  • زود اقدام کنید

سعی کنید تلاش خود را برای جلب توجه مدیران پروژه همان ابتدا انجام دهید. در اوایل شروع پروژه بنیانگذاران هنوز خیلی امیدوار نیستند، در این زمان احتمال این که بتوانید راحت‌تر در وایت لیست قرار بگیرید بیشتر خواهد بود.


سخن پایانی


قرار گرفتن در وایت لیست NFT زحمت زیادی دارد و زمانبر است، پس سعی کنید به دنبال پروژه‌هایی باشید که از سود رساندن آن‌ها به خود و رشد NFT مطمئن هستید. دریافت NFT بوسیله وایت لیست می‌تواند سود بسیار خوبی برایتان به ارمغان بیاورد، به شرط آنکه در همه مراحل رسیدن به آن دقیق عمل کنید.