از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال تا به امروز، روش‌های گوناگونی برای کسب درآمد از دنیای کریپتوکارنسی به‌وجود آمده است. کاربران ارزهای دیجیتال می‌توانند با استفاده از روش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، معامله‌گری، استخراج و ... از این بازار درآمدزایی کنند. بعضی از این روش‌های کسب درآمد، مستقیماً به تولید سکه‌های جدید مربوط می‌شوند؛ مثلاً روش‌هایی مانند استخراج (Mining) و مینت کردن (Mininting) راه‌هایی برای کسب درآمد، از طریق ایجاد سکه‌های جدید هستند. به همین خاطر، در این مقاله به‌سراغ مینتینگ رفته‌ایم تا به‌طور کامل به شما بگوییم که مینت کردن چیست، چه تفاوتی با ماینینگ دارد و چگونه می‌توانید با مینت کردن درآمد کسب کنید.


مینت کردن در کریپتو به چه معناست؟.png

مینت کردن در کریپتو به چه معناست؟

در سیستم‌های مالی سنتی، دولت‌ها و بانک‌ها هستند که با ضرب کردن، سکه‌ها و ارزهای جدید را ایجاد می‌کنند، اما در دنیای کریپتوکارنسی همه‌ی افراد می‌توانند در ایجاد کوین‌های جدید مشارکت داشته باشند. به فرایند ایجاد سکه‌های جدید ارزهای دیجیتال، ضرب کردن یا مینت کردن (Minting) گفته می‌شود که فرایندی غیرمتمرکز است و هر شخصی می‌تواند در آن مشارکت داشته باشد. بنابراین، دنیای کریپتو و فناوری بلاکچین امکان ضرب کردن توکن‌ها (Tokens)، کوین‌ها (Coins) و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) را برای تمام کاربران فراهم کرده است و این افراد از طریق ضرب کردن ارزهای دیجیتال، می‌توانند درآمد داشته باشند.


از طرفی، فرایند ضرب کردن ارزهای دیجیتال ارتباط مستقیمی با ساخت بلوک‌ها و تایید اطلاعات یک شبکه‌ی بلاک چین دارد. هنگامی که یک تراکنش انجام می‌شود، اطلاعات آن باید روی یک بلوک جدید ثبت شود. از سوی دیگر، کاربران می‌توانند در کار ساخت بلوک‌های جدید مشارکت داشته باشند. هر کاربری که یک بلوک جدید را ایجاد می‌کند، بابت این عمل، پاداشی دریافت خواهد کرد و برای پرداخت این پاداش باید سکه یا کوین جدیدی ضرب شود. در نتیجه، از این طریق، کاربران می‌توانند کوین‌های جدید را ضرب کرده و کسب درآمد داشته باشند.


روش‌های مینت کردن کدام‌اند؟.png

روش‌های مینت کردن کدام‌اند؟

شبکه‌های بلاک چین برای ساخت بلوک‌ها و کوین‌های جدید از مکانیزم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. بنابراین، افرادی که می‌خواهند پاداش ساخت بلوک‌ها را دریافت کنند، باید از طریق یکی از این مکانیزم‌ها در ساخت بلوک جدید مشارکت داشته باشند. دو مکانیزم معروفی که برای ضرب کردن کوین‌های جدید استفاده می‌شوند، الگوریتم‌های اثبات کار (Proof of Wok) و اثبات سهام (Proof of Stake) هستند. به همین خاطر، در این بخش به معرفی دو مکانیزم معروف اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) که برای ایجاد بلوک‌ها و سکه‌های جدید استفاده می‌شوند، خواهیم پرداخت.


الگوریتم اثبات کار چیست؟

الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) یا PoW اولین مکانیزمی بود که در شبکه‌های بلاک چین استفاده شد. در این مکانیزم، هر بلوک با استفاده از یک کُد ریاضی، با عنوان کُد هش (Hash)، شناسایی می‌شود. هر شبکه‌ی بلاکچینی که از این مکانیزم استفاده می‌کند، یک فرمول پیچیده‌ی ریاضی یا تابع هش اختصاصی خود را دارد. بنابراین، کاربران با اتصال سخت‌افزارهای کامپیوتری خود به شبکه، می‌توانند این تابع هش را حل کنند. هر کاربری که یک کد هش جدید را تولید می‌کند، باعث ایجاد یک بلوک جدید شده و بابت این کار، پاداشی دریافت می‌کند. پاداش این کاربران از طریق کوین‌های اختصاصی همان شبکه پرداخت می‌شود. در واقع، این پاداش همان سکه‌های جدیدی است که تولید یا استخراج شده‌اند. بنابراین، استخراج (Mining) ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های ضرب کردن (Minting) کوین‌های جدید است و در شبکه‌هایی که از PoW استفاده می‌کنند، کاربرد دارد.


الگوریتم اثبات سهام چیست؟

الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) یا PoS یکی دیگر از مکانیزم‌های تولید بلوک‌ها و کوین‌های جدید است. این الگوریتم که نسبت به اثبات کار جدیدتر محسوب می‌شود، به انرژی و سخت‌افزار کامپیوتری نیاز ندارد. همین مسئله، یکی از دلایل اصلی محبوبیت مکانیزم اثبات سهام است.


در فرایند اثبات سهام، کاربران مقداری از ارز اختصاصی بلاکچینی را در اختیار خود همان شبکه می‌گذارند. شبکه از دارایی این افراد برای افزایش امنیت خود استفاده می‌کند. به این صورت که شبکه هریک از این افراد را به‌عنوان یک گره یا نود (Node) در نظر می‌گیرد. زمانی که قرار باشد بلوک جدیدی برای ثبت اطلاعات ایجاد شود، شبکه به‌صورت خودکار، تعدادی از این گره‌ها را برای تأیید بلوک‌های جدید انتخاب می‌کند.


افرادی که در فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و بلوک‌های جدید شرکت می‌کنند، بابت این کار پاداش دریافت می‌کنند. بنابراین، برای پرداخت پاداش اعتبارسنجی بلوک‌ها، کوین‌های جدیدی ضرب می‌شود. از این طریق، ضرب کردن یا مینت کردن سکه‌های جدید با مکانیزم اثبات سهام اتفاق می‌افتد.


تفاوت Minting و Mining چیست؟.png

تفاوت Minting و Mining چیست؟

ضرب کردن (Minting) و استخراج (Mining) روش‌هایی برای تولید کوین‌های جدید هستند که از لحاظ فنی، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. درک تفاوت‌های بین مینتینگ و ماینینگ به شما کمک می‌کند که با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید، بتوانید بهترین روش کسب درآمد را انتخاب کنید. تفاوت‌های اساسی این دو روش ساخت سکه‌های جدید عبارت‌اند از:


  • تفاوت اصلی ضرب کردن و استخراج استفاده از مکانیزم‌های گوناگون است؛ یعنی اینکه در مینت کردن می‌توان هم از الگوریتم اثبات سهام و هم اثبات کار استفاده کرد، اما در استخراج کردن فقط از روش اثبات کار استفاده می‌شود.

  • برای مینت کردن ارزهای دیجیتال در برخی روش‌ها تنها به مقداری سرمایه‌ی اولیه نیاز دارید، اما در استخراج کردن باید سخت‌افزار کامپیوتری و انرژی الکتریسیته در اختیار داشته باشید.

  • برخلاف استخراج کردن، در مینتینگ می‌توان از هدر رفت انرژی الکتریسته جلوگیری کرد.

- با روش ضرب کردن می‌توانید توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) را هم تولید کنید ولی این گزینه برای ماینینگ وجود ندارد.


تفاوت Minting و Staking چیست؟.png

تفاوت Minting و Staking چیست؟

الگوریتم اثبات سهام برای افزایش امنیت و گسترش بلاک چین از سرمایه‌های کاربران استفاده می‌کند. در این فرایند، دو مفهوم کاربردی مینت کردن (Minting) و استیک کردن (Staking) نقش بسیار مهمی دارد. در بسیاری از منابع و رسانه‌ها، این دو مفهوم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند و در مجموع به آن‌ها استیک کردن می‌گویند؛ درحالیکه مینت کردن و استیک کردن با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تعریف صحیح استیکینگ و مینت کردن عبارت است از:


  • استیک کردن: استیکینگ، نسبت به مینت کردن، بسیار رایج‌تر است. افرادی که در استیکینگ شرکت دارند، قبول می‌کنند که ارزهایشان برای مدت معینی در شبکه قفل شود. با افزایش تعداد استیک‌کنندگان، تعداد ارزهایی که در اختیار شبکه قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود. بنابراین، اگر یک تبهکار بخواهد در شبکه اختلالی ایجاد کند، باید تعداد کوین‌های بیشتری نسبت به کل استیک‌کنندگان در اختیار داشته باشد. این مسئله باعث می‌شود که دستکاری در شبکه برای یک تبهکار سایبری مقرون‌به‌صرفه نباشد. با استیک کردن ارز، شما پاداش افزایش امنیت شبکه را دریافت می‌کنید.

  • مینت کردن: گفتیم که مینت کردن به‌معنای تأیید تراکنش‌ها، بلوک‌های جدید و در نتیجه ضرب کردن کوین‌های تازه است. در واقع در مکانیزم PoS، اعتبارسنجی مشابه همان کاری است که استخراج‎‌کنندگان در الگوریتم PoW انجام می‌دهند. بنابراین، هر‌کسی که در اعتبارسنجی تراکنش‌ها و بلوک‌های جدید شرکت کند، سکه‌های جدید را ضرب خواهد کرد. پاداش مینت کردن بیشتر از پاداش استیکینگ است، چرا که در مینت کردن، شما هم پاداش استیک کردن و هم پاداش ضرب کردن کوین‌های جدید را دریافت خواهید کرد.

همان‌طور که دیدید، دو مفهوم استیکینگ و مینت کردن شباهت بسیار زیادی به هم دارند و با یکدیگر مرتبط‌اند. به همین خاطر، در بسیاری از منابع به کل این فرایند، استیک کردن گفته شده است.


مزایا و معایب مینت کردن ارزهای دیجیتال چیست؟.png

مزایا و معایب مینت کردن ارزهای دیجیتال چیست؟

همه‌ی روش‌های کسب درآمد از بازارهای مالی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. مینت کردن ارزهای دیجیتال نیز مزایا و معایبی دارد که اطلاع از آن‌ها باعث می‌شود برای کسب درآمد از این روش، آگاهانه تصمیم بگیرید. بنابراین، در این بخش به مزایا و معایب ضرب کردن ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.


مزایای مینت کردن کریپتو کارنسی چیست؟

مزایای مینت کردن ارزهای دیجیتال به مکانیزم اثبات سهام و روش ضرب کردن ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود و عبارت است از:


  • مینت کردن از روش‌های کسب درآمدی است که نیاز به انجام کار خاصی ندارد و شما با داشتن مقداری سرمایه، می‌توانید در آن مشارکت داشته باشید.

  • با توجه به افزایش تعداد شبکه‌هایی که از PoS استفاده می‌کنند، گزینه‌های گوناگونی برای مینت کردن پیش روی شما قرار دارد.

  • مینت کردن ارزهای دیجیتال به سخت‌افزار کامپیوتری قدرتمندی نیازی ندارد.

  • مینت کردن از روش‌های کسب درآمد سبز محسوب می‌شود؛ یعنی برای ایجاد کوین‌های جدید نیازی به مصرف زیاد انرژی برق نیست.

  • اگر می‌خواهید ارزی را بخرید و مدتی صبر کنید تا قیمتش افزایش پیدا کند، می‌توانید از آن ارز برای مینت کردن کوین‌های جدید نیز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که سود شما در مجموع بیشتر شود.

  • شما با مینت کردن سکه‌های جدید، در فرایند اثبات سهام شرکت می‌کنید و این عمل باعث پیشبرد اهداف یک بلاکچین می‌شود.

  • پاداش مینت کردن بیشتر از استیک کردن ارزهای دیجیتال است.

  • با مینت کردن، می‌توانید توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) را هم ایجاد کنید.

معایب مینت کردن کریپتو کارنسی چیست؟

تمام روش‌های کسب درآمد از بازار کریپتو، در کنار مزایایشان، معایبی نیز دارند. معایب مینت کردن کریپتو عبارت است از:


  • مقدار ارزی که برای مینت کردن نیاز دارید، بیشتر از کوین‌های مورد نیاز برای استیک کردن است.

  • معمولاً برای آغاز زمان ضرب کردن سکه‌های جدید باید مدتی صبر کنید. به‌خاطر اینکه ایجاد کوین‌های جدید در دوره‌های مشخصی انجام می‌شود.

  • برخلاف استیک کردن که شما فقط به مقداری سرمایه برای قفل‌کردن سرمایه‌تان نیاز دارید، در مینت کردن باید سخت‌افزار کامپیوتری و نرم‌افزار مینت کردن را در اختیار داشته باشید. البته مینت کردن به سخت‌افزار قدرتمندی نیاز ندارد.

  • اگر کوین‌های خود را پیش از پایان دوره‌ی ضرب کردن سکه‌های جدید از شبکه خارج کنید، ممکن است که پاداش خود را از دست بدهید.

چگونه ارزهای دیجیتال را مینت کنیم؟.png

چگونه ارزهای دیجیتال را مینت کنیم؟

برای ضرب کردن یا مینت کردن ارزهای دیجیتال نیازی به دانش برنامه‌نویسی یا لزوما سیستم سخت‌افزاری قدرتمندی ندارید و فقط کافی است که مقدار کوین موردنیاز را برای ضرب کردن در اختیار شبکه بگذارید؛ مثلاً برای شرکت در مینت کردن اتریوم (Ethereum) به 32 واحد اتریوم نیاز دارید. ضرب کردن کوین‌های مختلف به‌صورت زیر انجام می‌شود:


‍1_ ارزهای مختلفی را که امکان مینت کردن دارند، بررسی کنید.


2_ با توجه به میزان پاداش و مقدار کوین موردنیاز برای مینت کردن، یک شبکه را انتخاب کنید.


3_ یک سخت‌افزار کامپیوتری داشته باشید.


4_ نرم‌افزار موردنیاز را برای مینت کردن کوین‌های موردنظر نصب کنید.


5_ مقدار کوین موردنیاز برای مینت کردن را خریداری کنید.


6_ تا آغاز زمان ضرب کردن کوین‌های جدید منتظر بمانید.


7_ پس از فرارسیدن زمان تعیین‌شده، کوین‌ها را با شبکه به اشتراک بگذارید.


8_ در عملیات ضرب کردن کوین‌های جدید مشارکت کرده و پاداش دریافت کنید.


مینت کردن NFT چیست؟.png

مینت کردن NFT چیست؟

هر NFT یک توکن غیرقابل تعویض یا منحصربه‌فرد است. بنابراین، هیچ‌وقت دو NFT با یکدیگر یکسان نیستند، حتی اگر از لحاظ ظاهری کاملاً مشابه باشند. در نتیجه، هر NFT یک شناسه‌ی منحصربه‌فرد دارد که آن را از بقیه‌ی توکن‌های غیرقابل تعویض متمایز می‌کند. این مسئله باعث می‌شود که هنرمندان، کلکسیونرها و ... با NFT کردن محصولات و دارایی‌های خاص خود، جلوی کپی‌برداری از آن‌ها و به سرقت رفتنشان را بگیرند.


ضرب کردن NFT برای هنرمندان اهمیت زیادی دارد. برای مثال یکی از فعالیت‌های کاری من در حوزه‌ی طراحی گرافیک است. در سال‌های اخیر و با اوج‌گرفتن بازار توکن‌های غیرقابل تعویض، من هم به NFT کردن بعضی از آثار هنری‌ام علاقه‌مند شدم. بنابراین، تعدادی از طراحی‌های گرافیکی‌ام را NFT کرده و در شبکه‌ی اجتماعی توییتر به دیگران معرفی کردم. همین مسئله به من کمک کرد که بتوانم مشتریانی را از سرتاسر دنیا پیدا کنم و طراحی‌های گرافیکی‌ام محدود به بازار ایران نباشند.


⚠️ از طرفی مینت کردن NFT به معنای ضرب کردن یک توکن منحصربه‌فرد در یک شبکه‌ی بلاک چین است. در واقع با ضرب کردن NFT روی یک شبکه‌ی بلاک چین، امکان خرید و فروش آن فراهم می‌شود. نکته‌ی مهم درباره‌ی ضرب کردن NFT این است که در بعضی از شبکه‌های بلاکچین، یک اثر هنری با تمام جزئیاتش و به‌طور کامل در یک بلوک ذخیره شده اما در برخی دیگر از شبکه‌ها صرفاً یک‌سری از اطلاعات کلیِ مربوط به NFT در یک بلوک ذخیره می‌شوند. بنابراین، هنرمندان در هنگام انتخاب شبکه باید به این مسئله توجه داشته باشند، چرا که اگر جزئیات یک اثر هنری اهمیت داشته باشد، باید حتماً شبکه‌ای انتخاب شود که آن اثر را به‌صورت کامل ذخیره می‌کند.

پس از اینکه NFT را ضرب کردید، می‌توانید آن را در شبکه‌های اجتماعی گوناگون معرفی کنید تا برایش مشتری پیدا شود و یا شاید بخواهید که مانند یک کلکسیونر از آن نگهداری کنید. مهم این است که با ضرب کردن یک NFT، تنها شما مالک آن هستید و افراد دیگر نمی‌توانند از آن کپی‌برداری کنند. از طرفی، اگر NFT را بفروشید، سابقه‌ی نقل‌و‌انتقالات آن، روی بلاکچین ذخیره می‌شود و هر شخصی می‌تواند با استفاده از این سابقه، ببیند که یک NFT چند‌بار دست‌به‌دست شده است.


نحوه مینت NFT چگونه است؟.png

نحوه مینت NFT چگونه است؟

اولین بلاکچینی که امکان ضرب کردن توکن‌های غیرقابل تعویض را فراهم کرد، اتریوم بود اما در حال حاضر تعداد این شبکه‌ها بیشتر شده است. بنابراین، شما می‌توانید از شبکه‌های گوناگونی برای مینت کردن NFT استفاده کنید، اما اتصال مستقیم به یک شبکه برای ضرب کردن NFT تقریباً کار دشواری است. در نتیجه، بهترین روش برای شما استفاده از یک پلتفرم مخصوص ضرب کردن NFT است. در حال حاضر پلتفرم‌های NFT امکاناتی مانند ضرب کردن، قراردادن در لیست و فروش توکن‌های غیرقابل تعویض را یک‌جا ارائه می‌کنند.


برای مینت کردن NFT باید مراحل زیر را انجام دهید:


1_ ابتدا باید یک اثر هنری و یا یک دارایی منحصربه‌فرد را ایجاد کنید. این اثر هنری می‌تواند شامل عکس، نقاشی، ویدیو و ... باشد. مهم این است که بتوانید این اثر هنری را به‌صورت یک فایل کامپیوتری ذخیره کنید.


2_ یک پلتفرم NFT را انتخاب کنید. این پلتفرم‌ها ممکن است که کاملاً برای ارائه‌ی خدمات توکن‌های غیرقابل تعویض ارائه شده باشند و یا اینکه این خدمات را در کنار سایر امکانات ارزهای دیجیتال عرضه کنند. بعضی از معروف‌ترین پلتفرم‌های مخصوص NFT عبارت‌اند از: OpenSea، Solanart، CNFT و Binance Nft.


3_ در پلتفرم مورد نظر ثبت‌نام کنید.


4_ کیف‌پول ارز دیجیتال خود را به آن پلتفرم متصل کنید.


5_ فایل اثر هنری خود را در این پلتفرم بارگذاری کنید.


6_ پس از بارگذاری اثر هنری، NFT شما ضرب می‌شود.


7_ توکن غیرقابل تعویض خود را به کیف‌پول ارز دیجیتال‌تان انتقال دهید.


8_ حالا در صورتی که بخواهید، می‌توانید آن NFT را به دیگران معرفی کرده و بفروشید.


سخن پایانی


روش‌های گوناگونی برای کسب درآمد از بازار کریپتو وجود دارد و ممکن است که برخی از آن‌ها با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. بنابراین، شناخت کامل و صحیح این روش‌ها باعث می‌شود که موقع سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال اشتباه نکنید. درک تفاوت بین ماینینگ، استیکینگ و مینت کردن برای هرکسی که به تولید کوین‌های جدید علاقه دارد، ضروری است. به همین خاطر در این مقاله به‌سراغ مینت کردن رفتیم تا با شناخت کامل ضرب کردن کوین‌های جدید و درک تفاوت آن با ماینینگ و استیکینگ، بتوانید بهترین تصمیم را برای کسب درآمد از بازار کریپتو بگیرید.