اگر در دنیای ارزهای دیجیتال حضور داشته باشید حتما نام NFT به گوشتان خورده است. توکن‌های غیرمثلی که گاهی قیمت‌های عجیب و نجومی هم دارند توانسته‌اند یک گام رو به جلو برای کریپتوکارنسی باشند. درباره NFT نظرات مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها منفی و برخی دیگر مثبت هستند. هرچه که هست بازارهای مختلفی برای خرید و فروش NFTها شکل گرفته اند که معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها Opensea است. کار کردن با پلتفرم اوپن‌سی و کسب درآمد از فروش NFT کار سختی نیست در عین حال ممکن است برای تازه کارها با چالش‌هایی همراه باشد. در این مقاله به بررسی کامل سایت اوپن‌سی و زیر و بم کار با آن خواهیم پرداخت.


تاریخچه و بنیان گذاران opensea.png

تاریخچه و بنیان گذاران opensea

اوپن‌سی نخستین بازار فروش NFT در دنیاست که از سال 2018 یعنی دی ماه 96 شروع به کار کرد. Alex Atallah و Devin Finzer کسانی بودند که این پلتفرم را به کاربران ارائه کردند. تصمیم به انتشار این پلتفرم بعد از به موفقیت رسیدن و رشد بازی CryptoKitties انجام گرفته است. از سال 2018 تاکنون این پلتفرم توانسته رشد زیادی در حوزه خرید و فروش NFT داشته باشد و سرمایه گذاران نام آشنایی را به خود جلب کرده است. از جمله این سرمایه‌گذاران می‌توان به مارک کیوبن، گری وینرچاک و چامات پالیهاپیتیا اشاره کرد. لوگان پائول محتواساز و بازیگر آمریکایی یکی دیگر از اشخاصی است که بر رشد این بازار تاثیر زیادی گذاشت. او با ساخت NFT خود، آن را به قیمت 3.5 میلیون دلار در اوپن‌سی فروخت که مانند مهر تاییدی بر سلامت بازار NFTها بود.


نحوه کارکرد opensea

احتمالا تا الان کنجکاو شده‌اید که بدانید این پلتفرم چگونه کار می‌کند و خرید و فروش NFT در آن چطور انجام می شود. نحوه عملکرد پلتفرم اوپن‌سی چندان پیچیده نیست مثل هر بازار اینترنتی دیگری عده‌ای در آن کالای خود را قرار می‌دهند و عده دیگری کالا را خریداری می‌کنند با این تفاوت که در این پلتفرم خبری از کالای فیزیکی نیست.


برای خرید و فروش توکن های غیرمثلی در این پلتفرم از فناوری قرارداد هوشمند استفاده می‌شود. این قراردادهای هوشمند به خالقان NFT اطمینان می‌دهد که حضانت مجموعه‌های NFT خود را در این پلتفرم حفظ می‌کنند. برای تایید مالکیت NFTهایی که در این بازار لیست شده‌اند از دو استاندارد ERC721 و ERC1155 استفاده می‌شود. پروتکل وایوِرن که در صرافی‌های غیرمتمرکز عرضه کننده NFT استفاده می‌شود نیز در این پلتفرم به کار گرفته شده است.


OpenSea برای چه کارهایی استفاده می شود؟

پلتفرم اوپن‌سی کاربردهای مختلفی دارد و چند مورد خدمات متعددی به کاربران ارائه می‌دهد. همه این خدمات مربوط به NFTها هستند که در ادامه به شرح مختصری از هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.


مینت کردن NFT

به فرایندی که یک اثر دیجیتالی را به توکن غیر‌مثلی تبدیل می‌کند مینت NFT می‌گویند. بعد از NFT Minting می‌توان توکن غیر‌مثلی ایجاد شده را بدون واسطه در پلتفرم مخصوص آن فروخت. برای مینت کردن ان‌اف‌تی باید چند مرحله ساده را گذراند. این کار با این هدف انجام می شود که داده‌ها رمزنگاری شده و در بلاک‌چین ذخیره شوند تا منحصر به فرد باقی ماندن آن‌ها تضمین شود.


NFT Minting می تواند در شبکه های بلاک‌چین مختلف از جمله اتریوم، پولکادات، BNB، ترون، ایان و تزوس انجام شود. هزینه تراکنش که باید برای NFT Minting بپردازید با توجه به شبکه‌ای که انتخاب خواهید کرد متفاوت است. در پروسه مینت در پلتفرم اوپن‌سی به هیچگونه دانش برنامه‌نویسی نیاز نخواهید داشت.


بازار خرید و فروش NFT

اوپن‌سی یک بازار بزرگ و محبوب برای خرید و فروش NFT است. در این پلتفرم هم می‌توانید NFT بفروشید و هم خریداری کنید و این کار تنها با چند کلیک ساده امکان پذیر است. از آنجایی که اوپن‌سی اولین بازار خرید و فروش NFT در دنیاست محبوبیت بیشتری نسبت به پلتفرم های دیگر در این زمینه دارد.


منبع آمار NFT

بازار NFTها نسبت به بخش‌های دیگر ارز دیجیتال جدید است به همین دلیل پیدا کردن داده‌های اطلاعاتی نظیر آمار و تحلیل در این زمینه کمی سخت است. اوپن‌سی برای ارائه کردن آمار، داده‌ها را از بازار خودش جمع آوری می‌کند و در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این داده‌ها شامل حجم خرید و فروش، مقدار دارایی، تعداد صاحبان و میزان رشد و کاهش قیمت می‌شود.


ویژگی های opensea.png

ویژگی های opensea

در یک بازار رقابتی برای این که بتوانید از دیگران متمایز شوید باید خدماتی به مشتریان ارائه کنید که برای آن‌ها خاص باشد. پلتفرم اوپن‌سی دارای ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود کاربران در میان پلتفرم‌های مختلف خرید و فروش NFT به سراغ آن بروند. در ادامه به صورت جداگانه با هرکدام از این ویژگی‌ها آشنا خواهیم شد.


به راحتی NFT ایجاد کنید و یک مجموعه NFT راه اندازی کنید


یکی از ویژگی‌های پلتفرم اوپن‌سی آسانی ساخت NFT و درست کردن یک کالکشن NFT است. این کار شاید سخت به نظر برسد اما اوپن‌سی کاری کرده است که با داشتن کمترین اطلاعات در حوزه رمزارزها هم بتوانید یک کالکشن NFT بسازید و آن را بفروشید. این امکان برای همه پلتفرم‌های مربوط به NFT فراهم نیست و یک ویژگی مهم برای اوپن‌سی محسوب می‌شود.


پشتیبانی از انواع NFT ها

NFTها مدل‌های مختلفی دارند. آواتارها، آثار هنری، کالکشن‌ها، عکس‌ها، موزیک‌ها، گیمیفاید‌ها، تیکت‌ها و... مدل‌های مختلفی از NFT هستند که در بازار خرید و فروش می‌شوند و هرکدام کاربرد خاصی را دارند. یکی از ویژگی‌های برجسته اوپن‌سی این است که از انواع مختلف NFTها پشتیبانی می‌کند. هر کدام از این ان‌اف‌تی‌ها در یک زمینه‌ای کاربرد دارند و خریداران به سراغ آن‌ها می‌روند.


بازارهای NFT برای کاربران و توسعه دهندگان

اصلی ترین ویژگی پلتفرم اوپن‌سی Marketplace یا بازار خرید و فروش آن است. در این بازار تولید کنندگان NFT می‌توانند توکن های غیرمثلی خود را بفروشند و خریداران NFT‌های مورد نیاز خود را تامین کنند. قیمت NFTها بر اساس میزان تقاضای خرید و فروش تغییر می‌کند. برای خرید NFT در این پلتفرم از دو ارز متیک و اتریوم استفاده می‌شود.


پشتیبانی چند زنجیره ای از جمله پولیگان و اتریوم

ان‌اف‌تی‌ها علاوه بر این که مدل‌های مختلفی دارند، بر روی شبکه‌های مختلفی هم پیاده‌سازی می‌شوند. اوپن‌سی این پتانسیل را دارد که از خرید و فروش NFTها بر شبکه‌های مختلف پشتیبانی کند. دو شبکه اصلی که NFTها در اوپن‌سی با آن‌ها خرید و فروش می‌شوند اتریوم و پالیگان هستند. این به اصطلاح مولتی‌چین بودن پلتفرم اوپن‌سی یک امتیاز مهم برای آن محسوب می‌شود.


آمار و تجزیه و تحلیل NFT.png

آمار و تجزیه و تحلیل NFT

یکی از ویژگی‌های کاربردی پلتفرم Opensea وجود بخشی برای اطلاعات و آنالیز NFTها است. این اطلاعات به خریداران و فروشندگان کمک می‌کند تا برای خرید و فروش NFT و سرمایه‌گذاری بر آن برنامه‌ریزی کنند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم داده‌های اطلاعاتی راجع به NFTها کم است و از آنجایی که اوپن‌سی یک بازار بزرگ برای معامله NFT است وجود چنین بخشی برای تحلیل و آنالیز اطلاعات پیرامون NFTها یک امتیاز برای آن محسوب می‌شود.


ارزهایی که opensea پشتیبانی میکند؟

اوپن‌سی به دنبال این است که مثل هر پلتفرم دیگری کاربران بیشتری را به خود جذب کند. برای انجام این کار لازم است خرید و فروش ارز در پلتفرم خود را تا حد امکان برای آن‌ها راحت‌تر کند. یکی از عواملی که برای کاربران اهمیت دارد وجود راهی برای خرید NFT با همان ارزی است که در کیف پول خود دارند.


برای این منظور پلتفرم اوپن‌سی از 150 ارز دیجیتال مختلف برای خرید و فروش NFTها پشتیبانی می‌کند. در میان این ارزها، چهار ارز مهم‌تر هستند که عبارت هستند از: اتریوم، رپد اتریوم، USDC و DAI. علاوه بر پرداخت به صورت ارزهای دیجیتال، برای کسانی که می‌خواهند از ارزهای فیات هم برای خرید و فروش استفاده کنند درگاه MoonPay در نظر گرفته شده است. برای استفاده از این دستگاه باید احراز هویت انجام شود به همین خاطر رغبت به استفاده از کریپتوکارنسی بیشتر است.


چه کیف پول هایی از opensea پشتیبانی میکنند؟

با کیف پول‌های مختلفی می توان از پلتفرم اوپن‌سی استفاده کرد. در این میان متامسک و تراست والت از دیگر کیف پول‌ها پرطرفدارتر و کاربردی‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر نام کیف پول‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به اوپن‌سی متصل شوید ذکر می‌کنیم: Metamask، CoinBase Wallet، Core (بستر آوالانچ)، بیت کیپ (بی‌ان‌بی چین)، Solfare (بستر سولانا)، فانتوم (بستر سولانا)، Glow (بستر سولانا)، کایکاس، بستر سولانا، Portis، Formatic، Venly، Authereum، Bitski، Dapper، Torus، Wallet connect، لجر، اوپرا تاچ و تراست ولت.


هزینه های OpenSea چیست؟.png

هزینه های OpenSea چیست؟

برای این که بتوانید در پلتفرم اوپن‌سی یک NFT بخرید یا بفروشید باید هزینه‌هایی پرداخت کنید. برخی از این هزینه‌ها به شبکه اتریوم برمی‌گردد و برخی دیگر متعلق به خود پلتفرم اوپن‌سی است. در ادامه این هزینه ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:


هزینه‌های اتریوم برای بار اول

برای این که بتوانید یک سفارش فروش NFT در اوپن‌سی داشته باشید باید یک هزینه Gas Fee برای بار اول بپردازید. این هزینه یک بار پرداخت می‌شود و بعد از انجام تراکنش به عنوان Register Proxy در اتراسکن نمایش داده خواهد شد. اوپن‌سی اجازه خواهد داشت هنگام فروش به آیتم شما یا مجموعه‌ای که ساخته اید دسترسی داشته باشد. اگر این اجازه را به اوپن‌سی بدهید تا زمانی که اتریوم مورد نیاز را پرداخت نکنید می‌توانید به لیست بدون کارمزدها یا Gas free دسترسی داشته باشید.


هزینه‌های سرویس Opensea

2.5 درصد از هزینه هر تراکنشی که برای خرید و فروش NFT در اوپن‌سی صورت بگیرد متعلق به این سایت است. یک هزینه در اوپن‌سی وجود دارد که Collection Level fee خوانده می شود. این هزینه متعلق به سازندگان ان‌اف‌تی‌هاست به این معنی که هر زمان ان‌اف‌تی آن ها فروخته شد یک درصدی از قیمت فروش آن به سازنده می‌رسد. این درصد توسط خود سازنده تعریف می‌شود و می‌تواند در هر زمانی تغییر کنند.


بررسی امنیت opensea

یکی از موضوعات مهم پیرامون بازار NFTها مسئله امنیت است. اخیرا انتقادهای زیادی به پلتفرم اوپن‌سی به خاطر دزدیده شدن برخی از توکن های غیرمثلی شده بود و به همین دلیل اوپن‌سی برای بالا بردن امنیت خود قابلیت جدیدی برای معاملات مشکوک NFT معرفی کرد. این ویژگی باعث می‌شود تنها تراکنش‌های قانونی برای کاربران قابل مشاهده باشد و به دام کلاهبرداران نیفتند.


پلتفرم Opensea برای افزایش امنیت پلتفرم خود هزینه‌های زیادی کرد تا بتواند از سرقت و نقض IP جلوگیری کند و موارد مشکوک زودتر شناسایی شوند. انجام شدن این هزینه‌ها نشان می‌دهد که این پلتفرم به امنیت کاربران اهمیت می‌دهد و برای رفع دغدغه‌های آنان در تلاش است.


مزایا و معایب پلتفرم opensea

اوپن‌سی هم مانند هر پلتفرم خرید و فروش دیگری دارای مزایا و معایبی است و نمی‌توانیم از آن به عنوان یک پلتفرم بی‌عیب و نقص یاد کنیم. از مزایای اوپن‌سی نسبت به پلتفرم‌های دیگر می‌توان به پشتیبانی این سایت از اپلیکیشن Ios، ورود امن، پشتیبانی از انواع مدل‌های NFT بر شبکه‌های بلاک‌چین مختلف، رابط کاربری آسان، امنیت بالا، پشتیبانی از NFT Minting، کارمزد کم و معاملات بدون کارمزد و نهایتا حمایت کمپانی‌های بزرگ از این پلتفرم اشاره کرد.


مصرف بالای انرژی بلاک‌چین، پشتیبانی محدود مشتری و نیاز به استفاده از کیف پول ارز دیجیتال اختصاصی نیز معایبی هستند که اوپن‌سی به دنبال رفع آن‌هاست.


رقبای opensea

اوپن‌سی تنها بازار فروش NFT در دنیای بلاک‌چین نیست اگرچه اکنون به عنوان حاکم این بازار شناخته می‌شود اما رقبایی دارد که هر لحظه ممکن است جایگاه او را تصاحب کنند. در ادامه به معرفی مختصری از هرکدام از این بازارها خواهیم پرداخت.


بازار NFT کوین بیس

کوین بیس یک سایت با سابقه در زمینه ارزهای دیجیتال است و تا اینجای کار توانسته موفق ظاهر شود. عجیب نیست که این سایت با سابقه درخشان خود به حوزه NFTها هم ورود کرده‌است. با توجه به سابقه‌ای که سایت کوین‌بیس دارد می‌توان آن را یک رقیب جدی برای پلتفرم Opensea دانست.


Rarible

یکی دیگر از رقبای جدی و مهم اوپن‌سی، پلتفرم Rarible است. این پلتفرم حتی زمان کوتاهی از رقیب خود در حجم معاملات ماهانه پیشی گرفته بود اما نتوانست برتری خود را حفظ کند و بعد از ارائه توکن حاکمیتی RARI پایین‌تر از پلتفرم اوپن‌سی قرار گرفت. از مزایای این پلتفرم می‌توان به پشتیبانی از yNFT که نوعی بیمه مبتنی بر ان‌اف‌تی است اشاره کرد.


رقبای opensea.png

Zora

زورا یکی از رقبای اوپن‌سی است که تلاش می‌کند برای وب3 و تمرکز زدایی از بازار NFT سنگ تمام بگذارد. زورا بر پلتفرم اتریوم بنا شده، فروش معتبری دارد و خالق محور است. این پلتفرم جایی خاص برای هنرمندان است و از تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌های مثبت باعث شده تحلیل گران زورا را رقیبی مهم برای اوپن‌سی ببینند.


Magic eden

یکی از برترین بازارهای NFT در شبکه سولانا است. در یک سال اخیر کیف پول‌های منحصر به فردی که از این پلتفرم استفاده می‌کنند افزایش چشمگیری پیدا کرده است. کارمزد تراکنش‌ها در این بازار 2 درصد است و برخی ویژگی‌ها کاربران رایگان است. این دو ویژگی پتانسیل‌های بالای این پلتفرم را برای رشد نشان می‌دهد. تمرکز این بازار بر شبکه سولاناست و سازندگان پلتفرم دائما به دنبال شناخت نیازهای کلکسیونرهای NFT سولانا بودند.


مراحل ساخت (mint) nft در opensea

Mint در زبان انگلیسی به معنی ضرب کردن چیزی مثل ضرب کردن سکه است. وقتی از مینت برای NFT صحبت می‌کنیم در واقع معنای کلمه در این جا «ساخت» خواهد بود. در ادامه مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد که Mint NFT در اوپن‌سی چگونه است.


مراحل ساخت (mint) nft در opensea.png

1_ مرحله اول
ابتدا در پلتفرم اوپن‌سی یک اکانت رایگان ایجاد کنید. برای ثبت نام در Opensea کافی است به ادرس سایت مراجعه و گزینه Create را انتخاب کنید. حال کیف پول خود را به آن متصل کنید و اجازه دسترسی‌های لازم را به اوپن‌سی بدهید. بهتر است از کیف پول متامسک برای این کار استفاده کنید.


مراحل ساخت (mint) nft در opensea (2).png

2_ مرحله دوم
بعد از این که کیف پول خود را به سایت متصل کردید و اکانتتان را ساختید نوبت به آن می‌رسد که فایل مورد نظر را در اوپن‌سی آپلود کنید. برای این کار ابتدا Create را انتخاب و سپس فایل مورد نظر را در بخش مربوطه drag کنید. در ادامه چند باکس می بینید.


  • باکس اول مربوط به نام NFT شما و باکس دوم برای اضافه کردن یک لینک اضافی است تا کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند.

  • باکس بعدی برای توضیحات می‌باشد که با عنوان Description مشخص شده است. در این بخش باید سعی کنید متنی درج کنید که به بازاریابی NFT شما کمک کند.

  • باکس بعدی برای انتخاب کالکشن است. شما باید یک کالکشن برای NFT خود انتخاب کنید و اگر این کار را انجام ندهید، پلتفرم به صورت پیشفرض یک کالکشن برای شما انتخاب خواهد کرد.

سه گزینه ای که در ادامه وجود دارند یعنی Properties، Levels و Stats اختیاری هستند. این گزینه‌ها برای مشخص کردن دقیق‌تر ویژگی های NFT شماست.


گزینه بعدی Unlockable Content است و به شما این اجازه را می‌دهد که یک فایل، یک کلید دسترسی یا لینک خصوصی را به NFT خود پیوست کنید به صورتی که تنها صاحب ان‌اف‌تی بتواند آن را ببیند. در واقع این محتوا تنها برای خریدار و فروشنده قابل رویت خواهد بود. استفاده از این گزینه هم اختیاری است.


و اما گزینه بعدی که انتخاب و فعال‌سازی آن مهم است تایید می‌کند که محتوای شما غیر اخلاقی، توهین‌آمیز و غیر قانونی نیست.


در ادامه یک گزینه به نام Supply وجود دارد. تغییر این گزینه در واقع به انتخاب شبکه شما در گزینه بعدی بستگی دارد. اگر بلاکچین اتریوم را انتخاب کنید امکان انتخاب عدد برای ساپلی وجود ندارد ولی اگر شبکه را پالیگان انتخاب کنید می‌توانید عدد Supply را نیز تغییر دهید. برای انتخاب شبکه بلاکچین به این نکته توجه داشته باشید که اگر اتریوم را انتخاب کنید باید هزینه گس‌فی بپردازید ولی شبکه پالیگان به شما فرصت ایجاد NFT رایگان بدون پرداخت کارمزد را می‌‌دهد.


بعد از انتخاب شبکه اکنون بر گزینه Create کلیک کنید. با این انتخاب شما اولین NFT خود را بر بستر بلاک‌چین ایجاد کردید.


سخن پایانی


در این مقاله صفر تا صد پلتفرم opensea را برای شما شرح دادیم. افراد زیادی که علاقه‌مند به این حوزه بودند توانستند از فروش NFTها به درآمد برسند. اگر شما هم به این حوزه علاقه‌مند هستید می‌توانید شانس خود را برای خرید و فروش NFT در پلتفرم اوپن‌سی آزمایش کنید.