Nft چیست؟ این سوالی است که این روزها بسیاری از علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال می‌پرسند. ان‌اف‌تی مخفف عبارت توکن غیرقابل تعویض، یک دارایی دیجیتال بر بستر بلاک چین با کد شناسایی منحصربه‌فرد است، به طوری که قابل کپی شدن یا جابه‌جایی با چیز دیگری نیست.


ان‌اف‌تی‌ها در این روزها به رشد چشمگیری رسیده‌اند، به طوری که کمتر کسی پیدا می‌شود که نامی از آن‌ها نشنیده باشد. در این مطلب قصد داریم به ده علت مهمی که باعث شده خرید ان‌اف‌تی‌ها در میان مردم بسیار رواج پیدا کند، اشاره کنیم. پس لطفاً تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.


Nft چیست.png

1- نایاب بودن NFT ها

کوین مک کوی خالق ان‌اف‌تی می‌گوید: «من قصد داشتم با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، مالکیت غیر قابل حذف یا جابه‌جایی را برای تصاویر دیجیتالی پدید آوردم.» از اجرایی شدن این ایده سال‌ها می‌گذرد و این دارایی‌های غیر قابل تعویض به خوبی جای خود را در دنیای ارزهای دیجیتال باز کرده‌اند.

اگر به خرید nft علاقه‌مند باشید، بدون شک میدانید که بازار این دارایی‌ها بر پایه کمیابی بنا شده است. همین کمیابی سبب شده تا تقاضا برای خرید این دارایی‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند. در واقع بسیاری از هنرمندان نیز به دلیل همین کمیاب بودن این دارایی‌ها به استفاده از آن‌ها روی می‌آورند.


نایاب بودن NFT ها.png

اگر می‌خواهید موضوع برایتان تا حد زیادی ملموس شود، می‌توانید کلکسیون میمون‌های بی‌حوصله (board ape yacht club) را در نظر بگیرید که رکورد فروش را به دلیل همین نایابی شکست. این پروژه ان‌اف‌تی از تنها 10000 ان‌اف‌تی شخصی تشکیل شده بود، به طوری که هر بخش آن با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داشت، نایاب و مجزا شده بود. نتیجه این شد که این کلکسیون توانست رکورد فروش را بشکند، به طوری که تنها قطعه 8817ام آن به قیمت 3.408 میلیون دلار به فروش رفت.


بنابراین کمیابی به تنهایی می‌تواند یکی از دلایل مهم برای خرید این دارایی باشد. تصور کنید هر ان‌اف‌تی تنها می‌تواند یک مالک داشته باشد. همین موضوع می‌تواند برای بسیاری از مردم و هنرمندان جذابیت‌هایی داشته و آن‌ها را به خرید این دارایی ترغیب کند. این‌طور نیست؟


2-به عنوان سرمایه‌گذاری

ایده کسب درآمد از nft می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد. به عنوان مثال من در سال 1399 حدود 30 میلیون تومان روی ان‌اف‌تی سرمایه‌گذاری کردم و با رشد 34.2 درصدی این دارایی‌ها، سودی قابل توجه را تجربه کردم. یا به عنوان مثالی دیگر، پابلو رودریگز-فرایل در سال 2020 مبلغی حدود 67 هزار دلار روی ویدیو ان‌اف‌تی 10 ثانیه‌ای سرمایه‌گذاری کرد و موفق شد همان ویدیو را در سال 2021 با ارزشی معادل 6.6 میلیون دلار به فروش برساند!


درآمد از nft.png

بسیاری از افراد ان‌اف‌تی‌ها را به چشم روشی مدرن برای سرمایه‌گذاری در زمینه هنر نگاه می‌کنند. در واقع این دارایی‌ها همانند بیت کوین، طلا و نقره می‌توانند به سرمایه‌گذاران در حفظ ارزش دارایی‌هایشان کمک کنند. از آن گذشته، سرمایه‌گذارها می‌توانند از این دارایی‌های ارزشمند سودهای خوبی را نیز از آنِ خود کنند. به همین دلیل است که خرید این دارایی‌ها در میان سرمایه‌داران نیز محبوبیت چشمگیری پیدا کرده است.


البته برای اینکه بخواهید ان‌اف‌تی بخرید یا روی آن سرمایه‌گذاری کنید، الزاماً نیازی نیست سرمایه عظیمی داشته باشید. شما می‌توانید با هر میزان دارایی اقدام به خرید ان‌اف‌تی کنید و ارزش سرمایه خود را بدین ترتیب حفظ کنید. به هر حال یکی از دلایل تمایل مردم به نگه داشتن این دارایی‌ها نیز همین مبحث سرمایه‌گذاری است. چرا که به عقیده بسیاری از افراد، ان‌اف‌تی نوعی دارایی برای آینده‌ای مدرن و دیجیتال است.



3-بی‌اعتمادی به ارزهای فیات

یکی دیگر از دلایل مهمی که سبب می‌شود تا بسیاری از افراد به خرید nft ترغیب شوند، مسئله بی‌‌اعتمادی به ارزهای فیات است. ارزهای فیات در واقع همان پول رایج در کشورها هستند، مثل دلار، یورو و ریال. ارزش این ارزها با تغییرات اقتصادی و اجتماعی دستخوش تغییر می‌شود. گاهی تغییر ناگهانی در ارزش یک ارز فیات ممکن است به از بین رفتن یا بی‌ارزش شدن سرمایه و پس‌انداز مردم آن کشور بینجامد.


به عنوان یک مثال ملموس، می‌توانید دوران شیوع ویروس کرونا را در نظر بگیرید که چطور وضعیت اقتصادی بسیاری از مردم را دستخوش تغییر ساخت. بسیاری از افرادی که تا ماه‌ها قبل از شیوع این ویروس کسب و کارهای پُررونقی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، باشگاه ورزشی و ... داشتند، به ناچار خود را به دلیل شرایط در ضرر و زیان دیدند. از آن گذشته، کووید-19 سبب ایجاد تورمی در اقتصاد جهانی شد و همین موضوع به بسیاری از کسب و کارها آسیب زد.


بسیاری از مردم به دلیل این نوسانات اقتصادی و بی‌ثباتی در ارزش ارزهای فیات، نسبت به این ارزها بی‌اعتماد شده‌اند. همین موضوع سبب شده تا افراد بسیاری به ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها روی آوردند. چرا که اگر به نمودار رشد قیمت این دارایی‌ها نگاهی بیندازیم، به خوبی می‌توانیم رشد چشمگیر آن‌ها را در دوران رکود شیوع ویروس کرونا نیز تماشا کنیم. بنابراین بی‌اعتمادی به ارزهای فیات و پتانسیل رشد عالی این دارایی‌ها، دلیل مهم دیگری است که بسیاری از مردم را به خرید ان‌اف‌تی ترغیب می‌کند.



4-راهی برای حمایت از سازندگان و هنرمندانِ مورد علاقه

اگر بپرسید Nft چیست، بدون شک می‌توانیم پاسخ دهیم که یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از هنرمندان و سازندگان آثار مورد علاقه ماست. در واقع اجازه بدهید این‌گونه بگوییم: ان‌اف‌تی خدمت فوق‌العاده‌ای به عرصه هنر و جامعه هنرمندان کرده است. به عنوان مثال می‌توانیم هنرمندانی همچون استیو آکی و گریمز را نام ببریم که آثار خود را به ان‌اف‌تی تبدیل کرده و آن‌ها را به فروش رسانده‌اند.


سایت فروش nft.png

بسیاری از افراد خرید ان‌اف‌تی را راهی برای حمایت از هنرمندان و سازندگان مورد علاقه خود می‌دانند. از آن گذشته، مردم با خرید این دارایی‌ها احساس می‌کنند که مالک بخش کوچکی از موسیقی یا آلبوم مورد علاقه خود نیز شده‌اند. علاوه بر این موضوع، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند هزینه آهنگ‌ها را با خرید ان‌اف‌تی جبران کنند، چون از این دارایی‌ها می‌توانند به عنوان بلیت کنسرت و نمایشگاه مورد علاقه خود نیز استفاده کنند. این یعنی با یک تیر، دو نشان زدن!


به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که یکی از دلایلی که در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد را به خرید این دارایی‌ها سوق داده است، سهیم شدن در هنر هنرمندان و سازندگان محبوب و همچنین حمایت از آثار ارزشمند آن‌هاست. ان‌اف‌تی‌ها به هنرمندان نیز کمک می‌کنند تا آثار خود را در فضایی محبوب با قیمت خوبی به فروش برسانند و از آن گذشته، مالکیت دیجیتال آثار هنری خود را نیز بیش از پیش محفوظ نگه دارند.



عضویت در انجمن ارزهای دیجیتال.png

5-عضویت در انجمن ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از دلایلی که بسیاری از افراد را به سمت سایت فروش nft سوق می‌دهد، امکان عضویت در انجمن ارزهای دیجیتال است. این روزها افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، همانند یک خانواده بزرگ محسوب می‌شوند. این افراد با همدیگر می‌توانند به تبادل اطلاعات درباره این ارزها بپردازند، از میزان دارایی‌ها و بیتکوین‌های خود سخن گویند و تجربیات سود و زیان خود را با دیگر اعضای جامعه شریک شوند.


دنیای ارزهای دیجیتال در واقع افراد مختلفی را از سراسر دنیا گِرد هم آورده‌است که با یکدیگر احساس همبستگی می‌کنند. همین موضوع برای دنیای ان‌اف‌تی‌ها هم صدق می‌کند. در دنیای این توکنهای محبوب، هم سازندگان دیجیتال وجود دارند که آثار خود را به توکن تبدیل کرده و برای فروش قرار می‌دهند و هم خریدارانی از جنس اعضای آن جامعه وجود دارند که حاضر می‌شوند توکنهای دیگر کاربران را خریداری کنند و بابت آن‌ها پول بپردازند.


می‌توانیم بگوییم که انجمن ارزهای دیجیتال در بسیاری از افراد حس تعلق ایجاد می‌کند و آن‌ها را به جامعه بزرگ‌تری متصل می‌کند. همین موضوع سبب علاقه مردم به خرید و فروش ان‌اف‌تی نیز شده است. تصور کنید در انجمنی عضو هستید که به سادگی می‌توانید محصولات دیجیتالی خود را در میان اعضای همان جامعه به فروش برسانید. مطمئناً این ایده برای بسیاری از افراد جذاب خواهد بود. پس طبیعی است که بتوانیم عضویت در انجمن ارزهای دیجیتال را نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل مردم برای خرید این توکن محبوب به حساب آوریم.



6-بازی‌های حوزه NFT

بازی های nft رایگان نیز یکی دیگر از دلایل جذابی است که بسیاری از افراد را به خرید این توکن تشویق می‌کنند. جالب است بدانید که بسیاری از بازی‌های بر بستر بلاک چین، توکنهای ان‌اف‌تی را نیز در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند تا بتوانند با خرید آن‌ها از امکانات بیشتری در بازی بهره‌مند شوند. افرادی که اقدام به خرید این توکنها می‌کنند، می‌توانند به کاراکترهای بیشتری در دل بازی دسترسی داشته باشند، پوسته‌های جالب‌تری را خریداری کنند و حتی مالک بخشی از سرزمین مجازی آن بازی شوند.


بازی های nft رایگان OpenSea).png

بعضی از بازی‌ها ابتدا از شما می‌خواهند توکن بخرید تا بتوانید اجازه شروع بازی را پیدا کنید. اما بازی های nft رایگان OpenSea به شما اجازه می‌دهند که به صورت رایگان بازی کنید و در دل بازی اقدام به جمع‌آوری یا خرید ان‌اف‌تی کنید. یکی دیگر از دلایلی که افراد بسیاری را به سوی خرید این توکنها سوق می‌دهند این است که با خرید ان‌اف‌تی می‌توانید مالک بخشی از بازی شوید. این‌گونه می‌توانید توکن‌هایی را که خریداری کرده‌اید به دیگر کاربران آن بازی بفروشید یا با توکنهای آن‌ها مبادله کنید.


بعضی از گیمرها نیز علاقه‌مندی بسیاری نسبت به این توکن‌ها از خود نشان می‌دهند. چون این‌گونه می‌توانند با بازی‌هایی که انجام می‌دهند، توکنهای ارزشمندی جمع‌آوری کنند که در دنیای واقعی نیز قابلیت تبدیل به ارز فیات (پول رایج) را دارند. این عامل همراه با عوامل دیگری که نام بردیم، سبب شده تا بسیاری از افراد به بازی‌های حوزه ان‌اف‌تی نیز علاقه‌مند شوند و اقدام به خرید و فروش این توکن‌ها کنند.



برای دسترسی به امتیازات انحصاری.png

7-برای دسترسی به امتیازات انحصاری

یکی دیگر از جذاب‌ترین دلایلی که افراد بسیاری را به ثبت نام در سایت فروش nft ترغیب می‌کند، امکان دسترسی به امتیازات انحصاری است. در واقع افراد مختلف با خرید این توکنها می‌توانند مالکیت انحصاری به دست آورند و از این طریق نیز امتیازات منحصربه‌فردی را از آنِ خود کنند. معنایش این است که این افراد می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را داشته باشند که در دسترس افراد دیگر قرار نمی‌گیرند.


در نتیجه صاحبان این دارایی‌ها می‌توانند از آن‌ها برای دسترسی انحصاری به برخی امتیازها نظیر ورود به انجمن‌های انحصاری آنلاین، دسترسی زودهنگام به کلکسیون‌های ان‌اف‌تی آتی و موارد این‌چنینی استفاده کنند. همین موارد سبب محبوبیت خرید و فروش ان‌اف‌تی‌ها در عصر حاضر شده است. تقریباً همه ما انسان‌ها دوست داریم امتیازهای منحصربه‌فردی داشته باشیم که به طور خاص و ویژه تحت اختیار ما قرار داشته باشند.


دسترسی به چنین امتیازهای انحصاری به ما احساس ویژه بودن می‌دهد و البته قفل امکاناتی را برایمان می‌گشایند که در اختیار افراد دیگر نیستند. تصور کنید به ازای خرید این توکن‌ها، دسترسی به توکنهای بیشتری برایتان فراهم شود که دیگران در آرزوی داشتن آن‌ها هستند اما اجازه دسترسی به آن‌ها را ندارند. پس واضح است که دسترسی به امتیازات انحصاری برگ برنده ان‌اف‌تی در عصر حاضر است و یکی از دلایل مهم برای خرید این توکن ارزشمند محسوب می‌شود.



8-سود بردن از NFT ها

کسب درآمد از nft یکی دیگر از موارد جذابی است که بسیاری از افراد را با این دنیای گسترده آشنا کرده است. بسیاری از افراد این توکن‌ها را به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، به چشم فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. یکی از ویژگی‌هایی که این توکن‌ها را حتی از ارزهای دیجیتال نیز ارزشمندتر می‌کند، ویژگی غیر قابل تقسیم بودن آن‌هاست. همین موضوع سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاران، خرید و فروش این توکن‌ها را سودآور و مفید بدانند.


خرید nft در ایران.png

جالب است بدانید که ارزش این توکن‌ها بر اساس میزان تقاضا تعیین می‌شود. هر چه تقاضا برای خرید آن‌ها بالاتر باشد، به همان نسبت قیمت آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. در واقع ان‌اف‌تی‌ها حالت مزایده‌ای دارند. ممکن است امروز توکن ارزشمندی را با قیمتی حدود یک میلیون تومان خریداری کنید و این توکن در چند ماه آتی آن‌چنان ارزشمند و نایاب شود که بتوانید آن را با قیمتی معادل صد میلیون تومان به فروش برسانید.


البته پیش از سرمایه‌گذاری روی این توکن‌ها لازم است همه جوانب را بسنجید، ترندهای بازار را شناسایی کنید و با متخصصین این حوزه نیز مشورت کنید. در این صورت می‌توانید روی این توکن‌ها با خیالی آسوده سرمایه‌گذاری کنید و از سود چشمگیری که پس از مدتی نصیبتان می‌شود، لذت ببرید.



9-برای حفظ ارزش

یکی از دلایل مهمی که خرید nft در ایران در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است، توانایی این توکن‌ها در حفظ ارزش خود در بلند‌مدت است. تا پیش از اینکه ارزهای دیجیتال راه خود را به دنیای اقتصاد باز کند، بسیاری از معاملات و سرمایه‌گذاری‌ها با ارزهای فیات یا فلزات ارزشمندی همچون طلا انجام می‌شد. با شدت گرفتن محبوبیت ارزهای دیجیتال و آشکار شدن پتانسیل‌های بی‌نظیر آن‌ها، بسیاری از مردم به خرید و فروش این ارزها روی آورده و آن‌ها را جایگزین‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری در نظر آوردند.

از آنجایی که ان‌اف‌تی‌ها همچون ارزهای فیات در معرض تورم قرار ندارند، بسیاری از مردم آن‌ها را گزینه ایمن‌تر و پایدارتری برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آورند. از همین رو علاقه به سرمایه‌گذاری روی ان‌اف‌تی‌های آینده‌دار در میان مردم بسیار رواج یافته است. البته نکته‌ای که لازم است پیش از سرمایه‌گذاری به آن توجه داشته باشید این است که همه این توکن‌ها ارزش یکسانی با‌هم ندارند و بعضی از آن‌ها از جمله دارایی‌های آینده‌دار محسوب نمی‌شوند.


در حقیقت بعضی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است بیشتر ان‌اف‌تی‌ها طی چند سال آینده تا 90 درصد از ارزش خود را از دست بدهند. بنابراین اگر هدفتان از خرید این توکن‌ها حفظ ارزش دارایی‌هایتان است، لازم است ان‌اف‌تی آینده‌دار را به کمک کارشناسان خبره در این زمینه شناسایی کنید و سپس با خیالی آسوده بر روی این توکنها سرمایه‌گذاری کنید. در واقع کلید اصلی حفظ ارزش سرمایه شما در شناخت توکن مناسب و سپس سرمایه‌گذاری روی آن خواهد بود.



برای ایمن کردن مالکیت دیجیتال.png

10-برای ایمن کردن مالکیت دیجیتال

خرید nft در ایران به عنوان روشی برای ایمن کردن مالکیت دیجیتال نیز گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. برای افرادی که سازنده آثار دیجیتالی یا فیزیکی خاصی هستند و می‌خواهند این آثار را برای همیشه به نام خود ثبت کنند، این توکن‌ها می‌توانند جذابیت خاصی داشته باشند. هر توکن شخصی روی شبکه بلاک چین غیرمتمرکز قابل ردیابی و تایید‌شده است.

همین موضوع باعث می‌شود تا این توکن‌ها قابل دزدی یا کپی کردن نباشند. از همین رو بسیاری از سازندگان برای حفظ مالکیت آثار خود مایل هستند از تکنولوژی پیشرفته دنیای ارزهای دیجیتال استفاده کنند. جالب است بدانید که می‌توانید دارایی‌های فیزیکی خود را نیز در قالب ان‌اف‌تی به نام خود سند بزنید و از آن برای همیشه محافظت کنید.


خرید و فروش ملک و زمین نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های محبوب برای حفظ مالکیت آثار فیزیکی باشد. اگر قطعه زمینی دارید که می‌خواهید آن را به نام خود سند بزنید، می‌توانید با استفاده از این توکنها حق مالکیت خود را بر آن زمین برای همیشه محفوظ بدارید. علاوه بر آن، می‌توانید آثار دیجیتالی خود نظیر نقاشی‌ها، موسیقی‌ها و هر آنچه خودتان درست کرده‌اید نیز به این توکنها تبدیل کنید و از دزدیده یا کپی شدن این آثار برای همیشه محافظت کنید.



سخن پایانی


حوزه NFT با همه جذابیت‌های فراوانش، امکاناتی بی‌نظیر را به دنیای تکنولوژی امروز ما انسان‌ها افزوده است. از امکان سرمایه‌گذاری ایمن گرفته تا حفظ مالکیت آثار، حفظ ارزش سرمایه‌ها و حتی حمایت از هنرمندان و سازندگان آثار. بی‌دلیل نیست که این توکن‌ها را گامی بلند به سوی جهان آینده میدانیم. در این مطلب درباره 10 مزیت خرید این توکنهای ارزشمند صحبت کردیم. آیا شما هم تجربه خرید nft در ایران را دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.