اگر هنوز در مورد NFT یا NFT art چیزی نشنیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید. در 4-5 ماه گذشته، بحث NFT واقعاً داغ بوده است. از پلتفرم‌هایی مانند TikTok و Twitter گرفته تا اخبار CNN، همه در مورد NFT صحبت می‌کنند. این کلمه مخفف همه را به تعجب واداشته است. افزایش محبوبیت توکن NFT خبرهای خوبی در آینده برای صنعت ارزهای دیجیتال دارد.


معرفی NFT art

توکن NFT یک دارایی دیجیتال است که کلاً با دنیای مجازی سروکار دارد؛ یعنی شما نمی‌توانید مانند پول آن را لمس کنید، اما می‌توانید مالک آن باشید. یک NFT می‌تواند هر نوع فایل دیجیتالی باشد: یک اثر هنری، یک مقاله، موسیقی یا حتی یک الگوی رفتاری مانند "Disaster Girl" که عکس اصلی آن در اوایل امسال به قیمت 500 هزار دلار فروخته شد. در مقاله چه چیزهایی NFT می‌شوند هم گفتیم که NFT مخفف non-fungible tokens به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است.


حالا توکن غیرقابل تعویض به چه معناست؟ یک اسکناس 100 دلاری را در نظر بگیرید. شما می‌توانید این اسکناس را با پنج اسکناس 20 دلاری تعویض کنید. این مقدار همچنان همان ارزش را حفظ می‌کند، به این معنی که یک اسکناس 100 دلاری یک توکن قابل تعویض (FT) است. اگر این اسکناس 100 دلاری توسط یک فرد مشهور امضا شود، تبدیل به یک محصول کاملاً منحصربه‌فرد می‌شود.

پس تعیین ارزش آن بسیار دشوارتر است، زیرا دیگر ارزش پنج اسکناس 20 دلاری را ندارد. این موضوع همان توکن غیرقابل تعویض را نشان می‌دهد که نمی‌توان آن را با هیچ مقدار معادلی تعویض کرد. همچنین ارزش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری ممکن است در آینده بسته به شرایط افزایش یا کاهش پیدا کند. حالا چیزی که ما را کنجکاو کرده این است که چگونه این ابزار دیجیتالی جدید بر هنر سازندگان تأثیر می‌گذارد؟

معرفی NFT art

مزایای NFT art

حالا در اینجا می‌خواهیم ببینیم که NFTها چه فایده‌ای برای هنرمندان و مالکان آن‌ها دارند:


مالکیت هنر دیجیتال

قبل از وجود ارزهای دیجیتال، ما هیچ‌وقت یک چیز کاملاً دیجیتالی نداشتیم. بعد از ورود ارزهای دیجیتال به بازار اقتصادی، حالا NFTها هستند که دنیای دیجیتال را هیجان‌انگیزتر کرده‌اند. ظهور NFT به سازندگان آثار مختلف اجازه می‌دهد آثار هنری دیجیتال را اجاره کنند، آن‌ها را بفروشند یا آن‌طور که می‌خواهند آن‌ها را به نمایش بگذارند. طراحان برای فروش آثار خود باید نوعی مالکیت قانونی نسبت به آن‌ها داشته باشند. بنابراین، پس از ایجاد NFT art، آن را بر روی بلاکچین ثبت می‌کنند.

بلاکچین یک سیستم تراکنش دیجیتال است که اطلاعات را به‌گونه‌ای ثبت می‌کند که هک یا کلاه‌برداری از آن‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود. این سیستم برای ردیابی مالکیت حق چاپ و حفظ سوابق ایجاد یک اثر بسیار مفید است. هنرمندان قبلاً خبرهایی مبنی بر اینکه آثارشان توسط کلاه‌برداران تقلید و یا فروخته شده‌اند، منتشر کرده‌اند، اما در دنیای NFTها این کار تقریباً غیرممکن است و هر هنرمندی با آثار مخصوص به خود شناخته می‌شود.


روشی جدید برای درآمدزایی

ان‌اف‌تی آرت یا NFT art روشی کاملاً جدید برای دسته‌بندی آثار هنری دیجیتال است که به طراحان امکان می‌دهد از آثار خود درآمد کسب کنند. قرار است این فرآیند راهی در دسترس و سریع برای طراحان باشد تا آثار هنری خود را خلق کرده و پاداش دریافت کنند. هنرمندان می‌توانند هر آثاری که خلق می‌کنند را به معرض نمایش دیجیتال بگذارند و مشتریان هم می‌توانند این آثار را به‌صورت فایل دیجیتالی خریداری کرده و هزینه آن را با ارز دیجیتال بپردازند.


برخی از NFT artها حق امتیاز هنرمند را حفظ می‌کنند؛ به این معنی که هر بار که اثر هنری به فروش می‌رسد، هنرمند می‌تواند 8 تا 10 درصد از کل فروش‌های آینده آن اثر را دریافت کند. موضوع دیگری که در رابطه با NFTها وجود دارد ارزش‌گذاری آن‌ها است. اگر شما یک اثر هنری فیزیکی را خریداری کنید یک قیمت ثابت دارد، اما ازآنجایی‌که NFTها با اتریوم خریدوفروش می‌شوند قیمت آن‌ها هم با نوسانات قیمت اتریوم تغییر می‌کند.

روشی جدید برای  درآمدزایی nft art

اگر می‌خواهید NFT بخرید باید از یک صرافی مطمئن استفاده کنید. صرافی آنلاین اکسبیتو یک صرافی امن است که می‌توانید اتریوم را با کارمزد بسیار کمی از آن خریداری کنید. کارمزد خرید اتریوم متفاوت است و براساس سطح کاربری شما تعیین می‌گردد. برای آگاهی از کارمزد خرید اتریوم می‌توانید وارد لینک شوید.


دسترسی جهانی

پیش‌ازاین، دنیای هنر به گالری‌ها و نمایشگاه‌های فیزیکی محدود می‌شد، اما با ورود NFT art به دنیای دیجیتال همه مردم می‌توانند از هر هنری در هر نقطه از جهان بازدید کرده و حتی آن‌ها را خریداری کنند. پلتفرم‌های NFT هم مانند رسانه‌های اجتماعی به طراحان امکان دسترسی فوری به مخاطبان جهانی را می‌دهند. بخش دشوار برای طراحان این است که چگونه مخاطبان خود را به خریداران تبدیل کنند. شما باید مخاطبان خود را پیدا کنید و یاد بگیرید که چگونه با آن‌ها ارتباط عاطفی برقرار کنید. این به این معنی است که شما باید استراتژی‌های جذب مخاطب و فروش را بررسی کنید تا آنچه برای شما مناسب است را بیابید.


معایب NFT art

علاوه بر مزایای گفته‌شده، NFTها معایبی هم دارند که در اینجا به یکی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:


ردپای زیست‌محیطی سنگین

یکی از بحث‌هایی که پیرامون دنیای NFT art وجود دارد تأثیر آن بر محیط‌زیست است. Joanie Lemercier که یک هنرمند فرانسوی است، اخیراً پس‌ازاینکه NFT او در 10 ثانیه به فروش رفت و هزاران دلار درآمد داشت، خبرساز شد. چیزی که او نمی‌توانست پیش‌بینی کند این بود که این تراکنش دقیقاً چقدر انرژی مصرف می‌کند: معادل میزان مصرف استودیو او در یک دوره کامل 2 ساله که 8.7 مگاوات ساعت انرژی است. سپس خریدار اثر او این NFT را دوباره فروخت که همان مقدار انرژی مصرف کرد. این موضوع فعالان محیط‌زیست را وحشت‌زده کرد.


آیا صنعت NFT art عمر طولانی دارد؟

شاید نمی‌توان به این سؤال پاسخ درستی داد. در ماه آوریل شاهد کاهش قیمت NFT تا 70 درصد بودیم، اما با وجود پتانسیل بسیار زیاد بعید به نظر می‌رسد که عمر NFT art به این زودی‌ها تمام نشود. اگر شما هم یک طراح یا گرافیست هستید، مطمئناً علاوه بر نسخه کاغذی و چاپی نسخه دیجیتالی هم از آثار خود دارید. پس حیف است که آثار خود را به NFT art تبدیل نکنید. دنیای NFT پتانسیل زیادی دارد که به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد.

چگونه یک NFT ایجاد کنیم؟

اولین کاری که طراحان در مسیر راه‌اندازی NFT برای فروش باید انجام دهند، ایجاد یک کیف پول ارز دیجیتال است. این کیف پول‌ها ارزهای NFT یعنی اتریوم را ذخیره می‌کنند. سپس باید کیف پول ارز دیجیتال خود را به یکی از بازارهای NFT متصل کنید. بازارهای NFT به طراحان و هنرمندان این امکان را می‌دهند که آثار هنری دیجیتال خود را آپلود کرده و آن را برای فروش آنلاین به‌عنوان NFT فهرست کنند. محبوب‌ترین بازارهای NFT art عبارت‌اند از: Rarible، OpenSea، Mintable، KnownOrigin و SuperRare.

چگونه یک NFT ایجاد کنیم؟

یکی از مواردی که باید هنگام آپلود آثار هنری خود در نظر داشته باشید این است که چه تعداد از آن‌ها را ارائه خواهید کرد. شما می‌توانید گزینه 1 از 1 را انتخاب کنید؛ یعنی تنها یک اثر هنری وجود دارد و فروخته می‌شود. یا اینکه می‌توانید مجموعه‌ای از آثار هنری را با چندین نسخه آپلود کنید. این تصمیم در ارزش NFT بسیار تأثیرگذار است، زیرا مانند اشکال هنری سنتی تعداد نسخه‌های اصلی و نادر بودن یک قطعه مستقیماً بر ارزش آن تأثیر می‌گذارد.


کلام پایانی

فروش ارز دیجیتال NFT art پتانسیل این را دارد که کل صنعت هنر و خلاقیت را تغییر بدهد. ظهور بازار ارزهای دیجیتال که برای نسل‌های آینده پیش‌پاافتاده خواهد بود، برای ما یک انفجار دیجیتال به‌حساب می‌آید. بااین‌حال، دنیای اولیه NFT art نمی‌تواند به‌عنوان یک محیط قابل‌اعتماد و فراگیر برای فروش هنر دیجیتال کار کند. باید منتظر ماند و دید که این دنیای دیجیتال به چه سمتی پیش می‌رود، اما امیدواریم که جریان به نفع طراحان تغییر کند.